Vranje: Sukob vlasti i privrednika oko ekološke 'plave zone' 1Foto: www.wikipedia.org / Wlodzimierz

Odbornici Skupštine Grada Vranja usvojili su krajem prošle godine Rešenje o određivanju “plave zone” čime je za šire područje, a ne samo za centar grada, propisan i utvrđen poseban režim saobraćaja za teretna motorna vozila, sa obrazloženjem da će tako građani, ali i životna sredina, biti bolje zaštitićeni od zagađenja koje dolazi od izduvnih gasova.

Rešenje o određivanju “plave zone”, unutar koje se našao veći deo Vranja, doneo je načelnik Gradske uprave Dušan Aritonović na osnovu Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Odluke o organizaciji gradske uprave, a njegova primena, koja je Vranje svrstala u red gradova koji brinu o zaštiti životne sredine ali i zdravlja svojih građana, počela je od 1. januara.

Ovim rešenjem, koje predviđa i plaćanje takse za sve kamione koji svakako moraju da uđu unutar “plave zone” u Vranju, kao što su snabdevači trgovina ili radnji, posredno se našao pogođen i deo vranjskih privrednika. Iz razloga što je pomenuto rešenje u “plavu zonu” uključilo i ulice koje se nalaze u neposrednoj blizini fabrika, što nije bio slučaj do 1. janura.

Privrednici iz Vranja su uvođenje taksi za ulazak teretnih vozila u krugove njihovih fabrika doživeli kao nerazumevanje gradskih vlasti za posledice primena tog rešenja, tačnije kao atak na njihovo poslovanje, zbog čega je tri meseca kasnije na adresu gradonačelnika Slobodana Milenkovića upućen zahtev za izuzimanje ulica oko industrijske zone iz novoproglašene i ekološke „plave zone“ u Vranju.

Spor na relaciji lokalnih vlasti i privrednika, koji se tiče, sa strane gradskih vlasti gledano, bolje zaštite životne sredine ali i novog izvora za popunjavanje lokalnog budžeta, a iz ugla privrednika ugrožavanja njihovog ukupnog poslovanja, nije se do danas pomerio sa početne tačke, odnosno takse za ulazak kamiona su aktuelne i primenjuju se svakodnevno, a na zahtev privrednika za njihovo izuzeće od plaćanja taksi nije stigao nikakav odgovor iz gradske uprave.

Načelnik gradske uprave Dušan Aritonović je za agenciju Beta izjavio da su „obuhvat „plave“ i pešačke zone jasno definisani Projektom saobraćaja i saobraćajne signalizacije na teritoriji grada Vranja i gradske opštine Vranjska Banja“, kao i da su za grad Vranje najvažnije posledice odluke one koje se tiču zaštite životne sredine.

„Rešenjem o “plavoj zoni” od 19.decembra 2018.godine odrđena je saobraćajna zona od posebnog značaja za saobraćaj u gradu u kojoj se utvrđuje poseban režim saobraćaja teretnih motornih vozila. Efekti primene ove odluke se ogledaju u saobraćajnom rasterećenju u određenom vremenskom periodu ali je potrebno imati u vidu da se odluka primenjuje u vrlo kratkom periodu da bi rezultate njene primene mogli pravilno da ocenimo. U budućem periodu, merenjem zagađenja izduvnih gasova steći će se jasnija slika o smanjenju zagađenja u definisanim zonama“, kazao je Aritonović.

Prema njegovim rečima, jedan od glavnih ciljeva definisanja zone sa posebnim režimom saobraćaja teretnih motornih vozila – „plave zone“, kao i pešačke zone unutar nje, je doprinos stvaranju zdrave životne sredine i smanjenju emisije zagađivača.

“Određivanje “plave zone” ima značajan uticaj na životnu sredinu i urbanu i ekološku održivost. Smanjuje se broj teretnih motornih vozila na ulicama koje se nalaze u „plavoj zoni“, u određenom vremenskom periodu, što dovodi do smanjenja količine izduvnih gasova, smanjenja aerozagađenja, smanjenja saobraćajne buke, smanjenja uticaja saobraćaja na zemljište i povećanje bezbednosti saobraćaja. Smanjenjem količine izduvnih gasova i ukupne buke čuva se okruženje i pozitivno se utiče na kvalitet života građana”, rekao je Aritonović.

U zahtevu koji je početkom marta grupa od šest najvećih privrednika u Vranju potpisala i dostavila na pisarnicu gradske uprave navodi se da privrednici smatraju da su od strane gradskih vlasti nehotično oštećeni, zbog čega se traži da se situacija ponovo sagleda i da se ulice koje uokviruju takozvanu industrijsku zonu koja se nalazi na ulazu u grad, budu izuzete iz rešenja o definisanju “plave zone” – u kojoj je plaćanje taksi za ulazak kamiona neizbežna pojava.

“Očigledno je da je svrha ovog rešenja da rastereti samo gradsko jezgro od gustine saobraćaja kojim je opterećeno. Smatramo da su članom 2. navedenog rešenja granice užeg gradskog jezgra preširoko postavljene pa ovim putem apelujemo za njegove izmene, unutar prostora gde nema privatnih kuća ili privatnih objekata pa smatramo da nikako ne utiču na saobraćaj u užem gradskom jezgru”, navodi se u zajedničkom zahtevu koji su između ostalog potpisali i direktori kompanija “Alfa plam” i “Nektar”.

Zahtev privrednika odnosi se na to da iz “plave zone” treba da budu isključene ulice: 11. kongres, Omladinskih brigada, Pariske komune, Bulevar Avnoj-a, Kralja Stefana Prvovenčanog do raskrsnice sa Ulicom Moše Pijade kao i Ulica 22.decembra do Ulice Sretena Stevanovića. Uz obrazloženje da se radi o ulicama kojima je oivičena industrijska zona i da ne bi trebalo da bude ograničenja u pogledu kretanja teretnih motornih vozila.

Što se tiče privrednika izuzetak ovih ulica iz “plave zone” je “zajednički interes sa lokalnom samoupravom jer ukoliko ne dođe do tražene izmene to bi umnogome ograničilo poslovanje i otežalo bi rad svih privrednih subjekata koji se nalaze unutar industrijske zone koja je oivičena napred navedenim ulicama”.

Jedan od potpisnika ovog zahteva, izvršni direktor kompanije “Alfa Plam” Branislav Popović izjavio je za agenciju Beta da privrednici od gradskih vlasti nikakav odgovor na poslati zahtev nisu dobili. Prema njegovim rečima ovaj zajednički zahtev privrednika koji posluju u industrijskoj zoni u Vranju upućen je gradskim vlastima zbog posledica koje sprovođenje odluke o proglašenju “plave zone” ima po njihove dobavljače i kupce, a ne po njih lično.

“Unutar “plave zone” našle su se i ulice kojima najviše prolaze kamioni, zbog utovara ili istovara robe, što je i neophodno. Odlukom grada o formiranju “plave zone” direktno su ugroženi svi kamioni koji plaćaju taksu za ulazak u krug naše fabrike. Ne znam tačno koliki je broj kamiona na dnevnom ili mesečnom nivou, jer to zavisi i od doba godine, ali u pitanju je veliki broj kamiona. Ovom odlukom su u stvari direktno ugroženi naši kupci i dobavljači koji za ulazak kamiona u krug fabrike moraju sada i da plate taksu”, kazao je Popović.

I dok se privrednici žale da su “gradske vlasti praktično industrijsku zonu proglasili za šetalište” gradske vlasti smatraju da je mnogo važniji interes svih građana – da se plaća “ekološka taksa”.

Na osnovu Rešenja o određivanju “plave zone” na teritoriji grada Vranja utvrđen je poseban režim saobraćaja teretnih motornih vozila a za njihovo kretanje, zaustavljanje i parkiranje potrebno je ispuniti poseban zahtev koji se dostavlja Odeljenju za urbanizam, imovinsko pravne poslove, komunalno stambene delatnosti i zaštitu životne sredine.

Taksa se u “plavoj zoni” plaća za kretanje zaustavljanje i parkiranje teretnih vozila mase do 3,5 tona, osim u pešačkom sektoru, dok je teretnim vozilima mase veće od 3,5 tona kretanje u “plavoj zoni” dozvoljeno od 20.00 sati uveče do 08.00 sati ujutru.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari