Vremena dovoljno, ali terenska kampanja kasni 1

Četrdesetak dana izborne kampanje za beogradske izbore 4. marta dovoljno je vremena za opoziciju da građanima izloži svoj program.

Međutim, opozicija je odavno trebala da je na terenu i sa građanima u takozvanoj neformalnoj kampanji u kojoj su naprednjaci odavno ušli, smatraju sagovornici Danasa.

Predsednica Skupštine Srbije raspisala je izbore prošlog ponedeljka kada je kampanja zvanično i počela. Međutim, zbog ubistva Olivera Ivanovića, opozicione stranke su zaustavile ili snizile svoje predizborne aktivnosti, bar one koje su do sada predale svoje liste. S obzirom na gubitak prošle nedelje, učesnicima izbora ostaje još četrdesetak dana do izborne tišine za efektivno ubeđivanje građana da glasaju za njih. Prema zakonskim propisima minimum trajanja kampanje je 45, a maksimum 60 dana. Iskusni poznavaoci rada u kampanji kažu da se poruke i događaji petnaestak dana, pogotovo sedam dana, pred održavanje izbora najviše pamte i ostaju u sećanju birača.

Boban Stojanović, politički komentator Demostata, za Danas kaže da će formalno kampanja da traje tek nekoliko dana više od zakonskog minimuma.

– Opozicija će dobar deo tog perioda da izgubi na proceduralne stvari oko prikupljanja potpisa, ali i oko usaglašavanja i pripremanja samih izbornih listi koje su morale odavno da budu spremne. Takođe, verujem da će imati i problema oko prikupljanja kontrola i njihove obuke za sam izborni dan, a to je jedna od ključnih stvari koju opozicija mora dobro da uradi kako bi na samim izbornim mestima sprečila bilo kakve manipulacije i prekrajanje izborne volje – ukazuje on.

Kako dodaje, osim proceduralnih stvari, opozicija mora da se bavi suštinom kampanje, a to je njihova promocija i predstavljanje građanima. On kaže da četrdesetak dana nije malo u pogledu formalne kampanje, ali je opozicija odavno trebalo da bude u neformalnoj kampanji za gradske izbore.

– Odavno je trebalo da su na terenu, među građanima, da razgovaraju svakodnevno sa njima, da imaju prepoznatljive kandidate za odbornike koji bi u svojim delovima grada ili četvrtima gradili poverenje na svoje ime i u svom komšiluku. Potrebno je da opozicija ima program za grad Beograd koji će direktnim kontaktom preneti biračima i to preko ljudi od poverenja koji bi ustvari bili kandidati za odbornike. Deluje da je sve ovo sada gotovo neizvodljivo u formalnoj izbornoj kampanji i čini mi se da je preostalo samo toliko vremena da se na birače utiče putem tradicionalnih i online medija i uz ne toliko temeljan, a posebno ne permanentan terenski rad. Da se sa tim krenulo dosta ranije, verujem da bi rezultat opozicije bio značajno bolji. Ovako se oslanjaju samo na poruke u kampanji, lidere i društvene mreže. Dugoročan kontakt sa biračima i aktivnosti usmerene ka njima uz pomoć prepoznatljivih ljudi u malim zajednicama donosi rezultate – smatra Stojanović.

Prema njegovim rečima, aktivnosti samo u kampanji ne mogu mnogo da utiču na rezultate posebno što su građani opterećeni čestim izborima i velikim obećanjima.

Emilija Orestijević iz Cesida kaže da je četrdesetak dana sasvim dovoljno i da od stranaka i njihovih lidera zavisi kako će to vreme da iskoriste i kojim kanalima će se obraćati građanima.

– Oni odlučuju da li će se bazirati na definisanju problema i organizovati događaje i skupove oko konkretnih tema, ili će se građanima obraćati putem medija ili društvenih mreža – kaže Orestijević za Danas. Ona dodaje da je SNS sve vreme u kampanji, da je opoziciji teže da stigne do medija i da su do sada samo dve stranke iznele svoj program.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari