Otvaranje mostova i fabrika, puteva i deonica puteva, sajmova i izložbi, parada i vašara, vrtića i škola, trafo-stanica, aerodroma sa koga će avioni poleteti naredne godine deo su širokog asortimana „otvaranja“ koje političarima tradicionalno služi u svrhu političke kampanje.
Toj praksi predizbornog sečenja vrpci pribegavali su i svi bivši političari od Slobodana Miloševića, preko Borisa Tadića, sve do danas.
Jedina razlika u odnosu na ranije godine kada su se predizborna svečana „otvaranja“ objekata događala nekoliko meseci pred izbore, jeste što je danas naprednjačka vlast u permanentnoj izbornoj kampanji i što je po oceni bivših predstavnika vlasti Aleksandar Vučić, predsednik Srbije apsolutni rekorder u tome.
Sagovornici Danasa podsećaju da je Slobodan Milošević, bivši predsednik Jugoslavije i Srbije nekoliko meseci pred izbore otvorio privremeni drumsko-železnički most preko Dunava u Novom Sadu. Otvaranju tog mosta i tada je prisustvovalo više hiljada građana Srbije koji su u Novi Sad stigli stotinama autobusa, dok su zaposleni u Novom Sadu na otvaranje stizali organizovano.
Cupkalo se tada kolo uz tamburice, a Milošević je među građane stigao direktno iz voza za koji je rekao da je sastavljen samo od vagona domaće proizvodnje. Zanimljivo je i da je nakon bombardovanja Srbije bivši predsednik Milošević znao da u jednom danu otvori i po četiri obnovljena mosta.
Još jedan od bivših predsednika Srbije Boris Tadić nije otvarao mnogo objekata, ali ih je bilo i u njegovo vreme. Jedna od predizbornih sečenja vrpci koji najviše pamte novinari zbog predsednikovog jednočasovnog kašnjenja, svakako je otvaranje mosta kod Beške.
Uz verovanje da će ovaj most izdržati 125 godina, tadašnji predsednik Tadić ocenio je da ne vidi svrhu bavljenja politikom, ako iza toga ne ostanu mostovi, putevi i drugi infrastrukturni projekti. Iako je most kod Beške otvorio par meseci pred izbore Tadić je tada objasnio da otvaranje mosta nema nikakve veze sa izborima i predizbornom kampanjom.
„U ovoj zemlji se pravi atmosfera da sve ima veze sa izborima, a ja vam kažem da nema. Nemam vremena da se osvrćem na takve komentare i pristup životu, jer nas čeka još mnogo toga da uradimo“, naveo je Tadić tada.
Uz veliku pompu, 52 reflektora i brojne Beograđane, ali i u prisustvu tadašnjeg predsednika Srbije i gradonačelnika Beograda, Borisa Tadića i Dragana Đilasa 2011. godine, za Novu godinu otvoren je i most na Adi. Mnogi su i tada tvrdili da je svečanost „prenaduvana“, ali bilo je i onih koji su ukazivali da je to prvi most koji je izgrađen nakon 41. godine u Beogradu i da zaslužuje takvu pažnju.
Sagovornici Danasa tvrde da je normalno da se svaka vlast pohvali onim što je uradila i da je svaki put, svaki most nešto što je potrebno građanima. Oni, međutim, smatraju da je preterano da predsednik Vučić otvara baš sve u Srbiji i to uz direktan višesatni prenos na televizijama sa državnom frekvencijom.
„Bez ikakve pompe, bez ručka, bez vina iz vinarija, televizijskih prenosa svojevremeno sam otvorio železnički most na Dunavu „Sloboda“. Most je samo pušten u rad, a ovo što Vučić danas radi je napumpana priča sa jedinim ciljem da se on lično promoviše. Pitam se odakle nekim ljudima pravo da našim parama prave lične promocije, ali i pored toga nažalost auto put Obrenovac – LJig pušten je u saobraćaj bez rešenja klizišta Duboke i rešenja desne obale Save kod Obrenovca. Bez rešenja svega toga Obrenovac će i dalje zbog saobraćaja koji tuda prolazi biti u haosu“, kaže Velimir Ilić, nekadašnji ministar infrastrukture, za Danas.
On napominje da ga je ministarka Zorana Mihajlović javno, preko medija, pozvala da dođe na otvaranje auto-puta Miloš Veliki, ali da nije obavešten u koliko sati i gde.
„Sve se držalo u tajnosti, iako sam se trudio da saznam kada je otvaranje. Dovedeni su stranački ljudi, da ne bi neko zviždao slučajno, a ja nisam bio prisutan iako sam baš ja otvorio izgradnju tog puta, ugovorio izgradnju u Kini, potpisao ugovor o kreditnoj liniji i uradio projektnu dokumentaciju od LJiga do Obrenovca kao ministar. I cenu na tenderu smo oborili za sto miliona evra u odnosu na prvobitnu ponuđenu cenu. Šta ćete predsednik kaže da niko pre njega nije ništa radio, već da je sve njegova zasluga“, napominje Ilić.
Dodaje da je neobjašnjivo kako su cene za deonice Obrenovac-Surčin, ali i Požega-Preljina višestruko uvećane, uz opasku da se nada da će tužilaštvo utvrditi šta se tu zapravo događalo.
Ilić kaže da nije važno što za njega nije bilo mesta u otvorenom autobusu u nedelju, jer to nije prvi put. Podseća da nije pozvan ni na otvaranje Avalskog tornja iako je on urađen kompletno za vreme njegovog ministrovanja, ali ni na otvaranje deonice puta LJig-Preljina.
„Sve je u redu, ali jedino nije lepo da nekoga izgazite i kažete da niko ništa pre vas nije radio“, zaključuje Ilić i podseća da je on pet godina vodio borbu sa EU da taj auto put postane evropski koridor i da je zbog ostvarenja tog cilja čak išao u privatnu kuću Đanija Demikelisa, tada važnog evropskog moćnika.
I Dragoslav Šumarac, bivši ministar građevine i urbanizma, kaže da ne pamti da je otvaranje nekog objekta pratio takav višečasovni medijski spektakl .
„Jedva su otvorili put koliko je priprema za samo otvaranje trajala. Možda zato što su pojedine deonice morali da otvaraju i više puta. Izgleda da je to boljka Srbije da se projekti prave da bi se otvarali, a ne da narod može to da koristi „, kaže Šumarac i dodaje da je siguran da će se jednoga dana sigurno otkriti da su svi ovi projekti preskupi uz malu korist za naše firme.
Šumarac napominje da je u vreme dok je on bio ministar, a DS na vlasti počela izrada projektne dokumentacije i da se seća da je Velimir Ilić kao gradonačelnik Čačka dolazio u ministarstvo i molio da se izgradi taj Koridor i počne eksproprijacija.
„Jedan od onih koji je sigurno zaslužan što je taj put otvoren je baš Velja Ilić, ali ova vlast se ponaša kao da je to građeno od njihovih para“ , kaže Šumarac i podseća da je bilo svečanih otvaranja tokom prethodnih vlasti, da su, primera radi, otvaranju mosta na Adi prisustvovali Tadić i Đilas, ali da nisu držali govore, već je most otvorio predsednik akademije Nikola Hajdin. On napominje da se i on, poput drugih građana Srbije, raduje otvaranju auto puta Miloš Veliki, ali da taj posao nije urađen domaćinski, da je preskup i da nije iskorišćena domaća operativa.
I Milutin Mrkonjić, bivši ministar građevine, kaže za Danas da ga raduje završetak svakog projekta i naravno završetak auto-puta Obrenovac- LJig . „Urađen je veliki posao i normalno je da se slavilo zbog toga. I ja sam bio pozvan na to svečano otvaranje i pisanim putem sam se zahvalio predsedniku Vučiću i inženjerima zbog završetka tog puta, ali ne i ministrima“, kaže Mrkonjić i dodaje da je završetak tog dela puta velika pobeda.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.