Nakon što je početkom aprila objavljeno da će se beogradska lista SNS i ostalih koalicionih partnera zvati “Aleksandar Vučić – Beograd sutra” moglo se pretpostaviti da se i ostale liste na lokalu koristiti taj naziv u svojim varijacijama, poput “Aleksandar Vučić – Novi sad sutra”, Niš sutra, Zrenjanin sutra, jer su kampanje naprednjaka uvek bile vizuelno i na svaki drugi način ujednačene.
Međutim, SNS je pre koji dan počeo ozbiljnu vizuelnu kampanju, uz bilborde na kojima su lideri koalicije oko SNS sa Vučićem, objavili su i spotove, čiju je varijaciju napravio i SPS, u kojem na kraju piše “Aleksandar Vučić – Srbija sutra, budućnost u vašim rukama”. Da se 2. juna u Srbiji održavaju parlamentarni izbori, sve to ne bi bilo čudno, ali se održavaju samo lokalni.
Uz to, na do sada najmasovnijem mitingu naprednjaka u nedelju u Novom Sadu, natpis “Aleksandar Vučić – Srbija sutra, budućnost u tvojim rukama” bio je jedna od dominatnijih dekora u sali uz “Aleksandar Vučić – Novi Sad sutra”. A bio je ispisan i na govornici na bini.
Izgleda da sada nije bilo dovoljno to što je Vučić, iako je predsednik države, dopustio da njegovo ime nosi SNS izborna lista, stvar je morala da bude podignuta na viši nivo i da se vodi kampanja koja pokriva celu Srbiju s nacionalnim temama od kojih se posebno izdvaja “nadljudska sveta borba” protiv rezolucije o Srebrenici u GS UN.
Da će lokalne teme biti zanemarene iako su lokalni izbori, odavno se videlo u Beogradu budući da je nacionalni narativ, koji je Vučić sugerisao, preuzeo kandidat SNS za gradonačelnika Beograda Aleksandar Šapić, koji zbog “ozbiljnosti situacije u GS UN” i zbog toga što su ovo najvažniji izbori od uvođenja višetranačja lokalne teme stavlja po strani i smatra da glavni grad treba da ima srpskog gradonačelnika.
Profesor FPN Bojan Vranić ukazuje da je slogan koji je SNS izabrao kao krovni za kampanju nastavak njihove prakse objedinjavanja izbora, čak i tamo gde ih nema.
View this post on Instagram
– Sam Aleksandar Vučić je u nekoliko izjava rekao da su ovi lokalni izbori ujedno i referendum njegovog rada i SNS generalno. Jedini izuzetak je Beograd, gde kod dobrog dela birača ne prolazi kišobran reklamiranje, pa tu imamo kampanju “Beograd sutra”. Naravno, centriranje kampanje je protivno preporukama ODHIR-a, što je SNS odlučio da ignoriše i zaštiti lokalne odobre koji su u prethodne četiri godine podbacili sa rezultatima – komentariše Vranić za Danas.
A marketinški stručnjak Igor Avžner konstatuje da konstanta u komunikaciji kampanje SNS i partnera ostaje Vučić, koji nije kandidat nigde, i nigde neće lično upravljati.
– Kada ga biračko telo “izabere”, i tako je svejedno da li se upravljač na lokalu preziva Vučević, Brnabić ili kako god, jer za glavnim upravljačem ipak će sedeti Vučić. Spotovi SNS i SPS daju drugu konstantu u narativu: budućnost. Budućnost koja je neizvesna, projektovana našim željama i snovima. A ko će ih ispuniti bolje nego superheroj? Ne treba pamtiti sva prezimena i obećanja raznih lokalnih eksponenata. On im dođe kao najmanji zajednički sadrzalac. Bez njega ne mogu ni da budu u politici, a samim tim ni da postoje. Jer za drugo nisu. Zašto kvariti oprobani koncept za pobedu? Odgovor verovatno treba potražiti kod razjedinjene opozicije. Ali zato on i jesu opozicija, a on nije – opisuje on.
Dodaje da je udaljenost od stvarnosti u reklamnim porukama jednaka i udaljenosti “priča o kvalitetnom životu” i realnosti u kojoj živimo.
– Ali, kakva publika, takvi i filmovi… Glumačka ostvarenja, režija, a naročito specijalni efekti su jako profesionalno odrađeni. Za nagradu Filmske akademije i malu zlatnu statuu. A nama ostaje da uz polutužni osmeh čekamo neku novu dodelu, jer od ove podele samo će on imati korist – kaže Avžner.
On se prisetio sage o “Gorštaku”.
– Nastavci uspešnog filmskog serijala koji, pod parolom ”Može postojati samo jedan!” prate besmrtnog glavoseču kroz vekove, jer on postaje smrtnik tek kad svim svojim protivnicima odseče glave i ostane sam. Nagrada je, naravno, mogućnost da umre. U srpskoj varijanti ovog filma zadržano je sve osim smrtnosti. Aleksandar Vučić koji već deceniju i više gradi uspešno svoj kult ličnosti blizu je velikom finalu. Glave političkih protivnika je odavno odsekao, s vremena na vreme kreira nekog “protivnika” koje često sa naknadnom pameću nazovemo fantomima ili čak i Milicom. Glave političkih konkurenata su uspešno uvučene i možda čekaju neki svoj momenat, ali kornjačin oklop zajedničkog nastupa na ovim i ovakvim izborima ih, bar za neko vreme, uspešno čuva od odsecanja. Iako bi nekima mnogo više pristajala jabuka u ustima, nego zaštita pod oklopom, ali i to je politika. O zmijama, drugom prilikom – zaključuje Igor Avžner.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.