Bezos o moći ljubaznosti
Inteligencija je bitna, ali kao što je Bezos naučio kroz odrastanje sa svojim babom i dedom kada je imao 10 godina, sama inteligencija vas neće učiniti uspešnima.
Evo priče koju je Bezos ispričao diplomcima Prinstona:
Moj deda je vozio. A moja baba je sedela na suvozačevom mestu. Pušila je tokom ovih putovanja, a ja nisam podnosio taj miris.
U tim godinama, koristio bih svaki izgovor da pravim procene i pomalo se zanimam aritmetikom. Odlučio sam da jedan slučaj bude za babu. Procenio sam broj cigareta dnevno, procenio broj udisaja po cigareti i tako dalje. Kada sam bio siguran da sam došao do razumne cifre, promolio sam glavu u prednji deo auta, potapkao babu po ramenu i ponosno rekao: „Za dva minuta po udisaju, oduzela si sebi devet godina života!”
Živo se sećam onoga što se dogodilo, a nije bilo ono što sam očekivao. Očekivao sam da ću dobiti aplauz zbog svoje pameti i aritmetičkih veština. Umesto toga, moja baba je briznula u plač. Povukao sam se na zadnje sedište i nisam znao šta da radim. Dok je moja baba sedela uplakana, moj deda, koji je vozio u tišini, stao je uz rub autoputa. Izašao je iz auta, obišao krug, otvorio moja vrata i čekao da krenem za njim.
Deda me je pogledao i nakon malo tišine nežno i smireno rekao: „Džef, jednog dana ćeš shvatiti da je teže biti dobar nego pametan.”
Razmislite o ljudima koje poštujete. Razmislite o ljudima kojima se divite. Razmislite o ljudima sa kojima volite da budete okruženi.
Oni su pametni. Oni su ostvareni. Ipak, šta ih istinski izdvaja? Oni su ljubazni, čak i kada je to prilično teško. Kao što kaže Mark Kuban, biti fin jedna je od najpodcenjenijih veština u poslu.
Kao što je Bezos rekao: „Inteligencija je dar, ljubaznost je izbor.” Možete raditi da biste postali pametniji, ali ne možete izabrati da budete inteligentni.
Ali, uvek možete izabrati da budete ljubazni.
Bezos o fokusiranju na stvari koje ostaju iste
Teško je biti inovativan. Teško je biti istinski lider. Prečice obično donose kratkoročne koristi. Neverovatno je teško znati šta će se promeniti.
Bezosa ne brine šta će se promeniti. Fokusira se na ono što se neće promeniti. Izgradio je Amazon oko stvari za koje je znao da će biti stabilne tokom vremena, ulažući mnogo u osiguravanje da će Amazon pružiti te stvari – i poboljšati svoju isporuku istih.
Kao što je jednom ispričao:
Vrlo često dobijem pitanje: „Šta će se promeniti u narednih 10 godina?” I to je vrlo interesantno pitanje; to je vrlo uobičajeno. Gotovo nikad ne dobijem pitanje: „Šta se neće promeniti u narednih 10 godina?” I ja vam tvrdim da je to drugo pitanje zapravo važnije – jer možete izgraditi poslovnu strategiju oko stvari koje su stabilne u vremenu. U našem maloprodajnom poslovanju znamo da kupci žele niske cene i znam da će to biti istina za 10 godina od sada. Žele brzu isporuku; žele širok izbor.
Nemoguće je zamisliti budućnost za 10 godina u kojoj će mušterija doći i reći: „Džef, vidi, volim Amazon, samo bih voleo da su cene malo više.” „Volim Amazon; samo bih voleo da isporučujete malo sporije.” To je jednostavno nemoguće.
I tako ulagajući u te stvari, razvijajući ih, znamo da će se energija koju danas ulažemo u to i dalje isplatiti dividende našim klijentima za 10 godina. Kada imate nešto za šta znate da je istina, čak i na duži rok, možete priuštiti da uložite mnogo energije u to.
Fokusiranje na stvari koje se neće promeniti ne garantuje uspeh. Ali, to pruža jedan od najboljih temelja za uspeh koji možete pronaći.
Bezos o izbegavanju doživotnog žaljenja
Kada ljudi razmišljaju o nečemu velikom što žele da naprave – pokrenu svoj posao, promene karijeru, presele se u novi grad, itd. – često razmišljaju o tome da li će požaliti zbog odluke ako stvari ne uspeju, ako ne ispadne onako kako su želeli.
Svaki novi put je neizvestan, budućnost je nepredvidiva. Normalno je da se plašite da ćete zažaliti što ste napravili nešto novo. Ali, kada se osvrnete unazad, obično žalite za stvarima koje niste napravili. Posao koji niste započeli. Promena karijere koju niste napravili. Potez koji niste preduzeli.
Posebno žalite zbog vremena kada niste rizikovali.
Kao što je Bezos rekao o donošenju odluke da pokrene Amazon:
Otišao sam kod svog šefa u to vreme i stvarno mi se sviđao moj posao, i rekao sam mu da ću početi da radim ovo, internet knjižaru i već sam saopštio svojoj ženi i ona je rekla: „Super, idemo”. I rekao sam to svom šefu i on je odgovorio: „Mislim da je ovo dobra ideja, ali mislim da bi bila još bolja za nekoga ko već nema dobar posao.”
Za mene je to bio pravi način za donošenje takve vrlo lične odluke, nisu kao poslovne odluke zasnovane na podacima. One poručuju: „Šta tvoje srce kaže?”
A za mene, najbolji način da razmišljam o tome bio je da se uamislim u 80. godini i kažem: „Vidi, kada budem imao 80 godina, želim da svedem broj žaljenja na najmanju moguću meru”. Ne želim da u 80. godini u tišini razmišljam o svom životu i gomilam velika žaljenja i propuste.
U većini slučajeva, naša najveća žaljenja se ispostavljaju kao propust. Pitamo se šta bi se dogodilo. Znao sam da kada budem imao 80 godina, nikada neću zažaliti što sam pokušao ovu stvar [da sam napustio dobar posao da bih pokrenuo Amazon] zbog koje sam bio jako uzbuđen i koja nije uspela.
Ako nije uspelo, dobro. Bio bih vrlo ponosan na činjenicu da sam pokušao kada budem imao 80 godina. I takođe sam znao da će me uvek proganjati ako ne pokušam.
Recite da se bojite da pokrenete posao. Uz planiranje, pripremu i podršku, strah je nešto što možete da se prevlada.
Ali, žaljenje – ona vrsta žaljenja koja dolazi iz toga što ste jednog dana poželeli da ste barem pokušali – je osećaj koji nikada ne možete prevladati.
Bezos o stvaranju sopstvenog zamajca
Zamajac je neverovatno težak točak za koji je potreban ogroman napor da biste ga pokrenuli. Ako nastavite da gurate zamajac razvija zamah. U slučaju da nastavite i dalje, na kraju vam olakša i generiše svoj zamah.
U knjizi Od dobrog do sjajnog Džim Kolins je primenio ovu premisu na poslovanje, pokazujući kako je zamah kompanije samojačajuća petlja sastavljena od nekoliko ključnih inicijativa koje i hrane i pokreću jedna drugu.
Amazon je ovu premisu doveo do izuzetne krajnosti; kako Bred Stoun opisuje ranu verziju Amazonovog zamajaca u knjizi The Everything Store:
… Bezos i njegovi poručnici skicirali su sopstveni vrli ciklus, za koji su verovali da pokreće njihov posao. Išlo je otprilike ovako: niže cene dovele su do većeg broja poseta kupaca. Više kupaca povećalo je obim prodaje i privuklo više prodavaca sa strane koji plaćaju proviziju na stranicu. To je omogućilo Amazonu da dobije više od fiksnih troškova kao što su centri za ispunjenje i serveri potrebni za pokretanje veb stranice. Ova veća efikasnost je tada omogućila dalje snižavanje cena.
Napajajte bilo koji deo ovog zamajca, razmišljali su, i to bi trebalo da ubrza petlju.
Ključno je napraviti zamah koji, kada pokrenete bilo koji njegov deo, prirodno ubrzava čitav mehanizam.
Recimo da prodajete bazene. Nova prodaja i instalacije čine jedan deo vašeg zamaha. Ugovori o održavanju čine još jedan: što više novih bazena prodate, više ugovora o uslugama možete da prodate i više planiranih poseta održavanja možete da generišete. Te posete stvaraju više mogućnosti za vaše tehničare da isporuče sjajnu uslugu, koja podmiruje preporuke, nadogradnje i buduću prodaju. I ne zaboravite ad hoc pozive; svaki je prilika da tehničar pretvori zeleni bazen u plavo, da vi prodate još jedan ugovor o održavanju i da identifikujete zastarele sisteme koji bi mogli da budu zamenjeni novim. A tu je i prodaja zaliha…
Takođe, možete da napravite svoj zamajac. Recite da želite da budete u boljoj formi. Vežbanje je jedan deo. Zdravija ishrana je druga stvar. Pronaći nekoliko ljudi s kojima ćete raditi, barem povremeno, je još jedan. Hranite se zdravije i lakše je vežbati; imati partnera za vežbanje stvara mali pritisak koji će vam pomoći da se držite svoje rutine; vežbanjem ćete poželeti da se hranize zdravije, samo da se ne biste osećali kao da ste “protraćili” trening jedući gomilu praznih kalorija.
Razmislite o tome na ovaj način: Ako imate samo jedan primarni pokretač uspeha, šta se događa kada zamah tog pokretača neizbežno stane? Koje druge pokretače možete da dodate svom poslovanju koji će vam pomoći da održite i izgradite zamah – i da se nahranite istim tim zamahom?”
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.