Auto vam je potopljen u poplavi? Evo šta prvo strada i da li za vaš automobil ima spasa 1Ilustracija Foto: Shutterstock / Baloncici

Usled obilnih padavina u našoj zemlji došlo je do prave katastrofe, a i puno automobila je poplavljeno. Samo na snimicima koji kruže internetom videli smo na desetine vozila koja stoje u vodi skoro do krova. Jasno je da je to uzašan scenario za vlasnike, jer se neretko u takvim situacijama popravka jednostavno ne isplati. Šta najčešće strada i da li i za čiji automobil ima spasa?

Najveći udar na džep vlasnika poplavljenog vozila predstavlja šteta na motoru i na elektronici, a koja na poplavljenim vozilima uvek strada. Ono što prvo strada u poplavama su kablovi, vodovi, konektori, računari, razni instrumenti, akumulator, alternator, vazdušni jastuci… To su komponente kojima vodena stihija nanosi najviše štete jer su na nju najosetljivije.

Po nekim procenama servisera u slučaju prodora vlage u računar do otkaza dolazi u 95 odsto slučajeva. Što je po vlasnika i najgore, računari spadaju među najskuplje komponente na današnjim automobilima, piše nova.rs.

Naime, svaki automobil proizveden u poslednjih 20 godina na sebi ima više kontrolnih računara. Počevši od računara motora (ECU) koji se brine o samom radu agregata, doziranju goriva i tome slično, preko elektronske kontrole klima-uređaja, vazdušnih jastuka, audio-sistema i tako dalje.

Auto vam je potopljen u poplavi? Evo šta prvo strada i da li za vaš automobil ima spasa 2
Foto: Shutterstock / Fotosr52

Elektrošok koji izaziva kratak spoj nastao ulaskom vode u instalaciju za njih je poguban, a što je najgore gotovo svaki računar košta u proseku više od 600 evra u zvaničnom servisu. Pomnožite to sa pet ili šest što je prosek u broju računara u jednom savremenom automobilu i jasno je da će popravka tako oštećenog vozila biti veoma skupa, u ogromnoj većini slučajeva i neisplativa. Dakle, jasno je da su vlasnici starih i jednostavnijih vozila ovde u velikoj prednosti u odnosu na novije i skuplje.

Sam proces reparacije elektronike umnogome zavisi od toga do kog je nivoa voda ušla u vozilo.

Grubo gledano, voda dubine oko 15 centimetara koja je ušla i preplavila pod automobila načiniće određenu štetu elektronici, ali se tada u ogromnoj većini slučajeva i dalje isplati popraviti automobil. Veći nivo vode koji doseže do nivoa instrument-table je siguran znak da je da su elektronski uređaji ugroženi i da će popravka biti skupa jer, kao što smo već i napisali, ove komponente su veoma osetljive na vodu.

Sama reparacija elektronike obavlja se tek nakon što se motor osuši. Tada se po potrebi demontira motor, a bez obzira na to uklanjaju se i alternator, kompresor klima-uređaja, svi računari i tako dalje.

Pojedine elektronske komponente kao što su anlaser, kompresor klime, alternator i tome slično, mogu se reparirati dok se računari gotovo uvek menjaju.

U nastavku smo izdvojili pojedine komponente elektronike automobila i za svaku od njih dajemo posledice koje na njih ostavlja polava.

Akumulator

Ukoliko je poplava neizbežna i niste u mogućnosti da automobil pomerite na bezbedno mesto, najbolji potez da sačuvate elektroniku je da sa akumulatora skinete klemu.

ECU

Elektronska kontrola motora je dobro oklopljena i zaštićena od nečistoća i kiše. Ipak, ako dođe do poplave voda  ulazi kroz konektore i tada ECU najčešće strada.

Osigurači

Kutija sa osiguračima spada među komponente koje su najosetljivije na prodor vode. U tom slučaju dolazi do potpunog otkaza kompletne elektronike vozila.

Instalacija

Čak i kada se zamene neispravni računar ili računari na vozilu, posao nije gotov jer je neophodno zameniti kompletnu kablovsku instalaciju koja vodi do ovog uređaja. U slučaju da se ovo ne uradi rizikujemo njegov otkaz usled elektrošoka izazvanog neispravnom instalacijom.

Vodovi

Voda ulazi u vodove i vremenom izaziva njihovu koroziju. U principu električni vodovi su tanki i napravljeni od bakra koji je sklon koroziji usled vlage, pa im ne treba puno vremena da istrule.

Elektronika „poludi“

Usled kratkog spoja koji izaziva voda elektronika „ludi“. Dok se akumulator ne isprazni brisači se aktiviraju i deaktiviraju, prozori se podižu i spuštaju, sirena, audio sistem i alarm aktiviraju i deaktiviraju.

Audio

Što je elektronskih komponenti više, reparacija je skuplja. Primera radi, kod nekih fabričkih audio-sistema zamena sa novim kablovima i zvučnicima košta preko 1.500 evra.

Anlaser

Jedna od elektronskih komponenti koja je veoma osetljiva na vodu je i anlaser. Ukoliko je motor radio kada je automobil potopljen, anlaser će svakako morati da se otvori i reparira.

Snop kablova

Kroz pod savremenih automobila prolazi čitav snop kablova koji prenose informacije između prednjeg i zadnjeg dela vozila. Usled vode oni trule i korodiraju na spojevima i dolazi do otkaza elektro sistema iz zadnjeg dela. Dolazi do nekontrolisanog rada elektropodizača zadnjih stakala, otkaza stop-svetala, zadnjeg brisača, elektronske ručne kočnice…

I na kraju, vidimo koliko delova strada usled prodora vode i da, kada se čitav spisak napravi, retko koji duboko poplavljen automobil može biti popravljen a da to ne prevazilazi njegovu vrednost. Kao i uvek, u situacijama kao što je ova, najbolje će proći oni čiji su automobili full kasko osigurani.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari