Zbog posledica pandemije korona virusa, koja je zaustavila proizvodne procese u automobilskoj industriji, polovni automobili danas bolje čuvaju svoju vrednost nego što je to bio slučaj 2019. godine.
Pre pandemije, prosečan automobil izgubio bi oko 50 posto svoje vrednosti za pet godina. Danas prosečna petogodišnja amortizacija iznosi 38,8 posto, a električna vozila najgore proloze; oni gube otprilike polovinu svoje vrednosti, pokazuje istraživanje.
Sajt iSeeCars je analizirao preko 1,1 miliona vozila prodatih od novembra 2022. do oktobra 2023. kako bi odredio koliko im pada vrednost u roku od pet godina.
“Dobra vest za vlasnike automobila je da svi polovni automobili čuvaju svoju vrednost bolje nego pre pet godina. No, ne zadržavaju svi polovni automobili jednako vrednost”, rekao je Karl Brojer, izvršni analitičar na sajtu iSeeCars.
Dok je prosečna petogodišnja amortizacija za sva vozila 38,8 posto, električna vozila su lošija za više od 10 procentnih poena i ona u njihovom slučaju iznosi 49,1 posto. SUV-ovi takođe gube više vrednosti od prosečnih vozila i to 41,2 posto, prenosi N1 Hrvatska.
Automobili koji najbolje čuvaju vrednost
Ovih 25 automobila čuvaju vrednost daleko bolje od proseka. Najbolje rangirani je Porsche 911 koji gubi samo 9,3 posto svoje vrednosti nakon pet godina, što ukazuje na neverovatno veliku potražnju za ovim sportskim automobilom na tržištu polovnih vozila.
Tri druga Porschea, zajedno sa šest Toyota, četiri Subarua i tri Chervoleta, odražavaju potražnju potrošača za sportskim automobilima, ali malim SUV vozilima i ekonomičnim automobilima.
Takođe, porast cena polovnih automobila u poslednjih nekoliko godina naterao je mnoge kupce na manje modele nižih cena.
“Videli smo nagli porast potražnje za ekonomičnijim automobilima tokom pandemije, a potražnja za njima i dalje je velika”, rekao je Brojer.
Model | Prosečni pad vrednosti za 5 godina | Procenjeni pad vrednosti u dolarima | |
1. | Porsche 911 (coupe) | 9,30% | $18.094 |
2. | Porsche 718 Cayman | 17,60% | $13.372 |
3. | Toyota Tacoma | 20,40% | $8.359 |
4. | Jeep Wrangler/Wrangler Unlimited | 20,80% | $8.951 |
5. | Honda Civic (sedan/hatchback) | 21,50% | $5.817 |
6. | Subaru BRZ | 23,40% | $8.114 |
7. | Chevrolet Camaro | 24,20% | $10.161 |
8. | Toyota C-HR | 24,40% | $6.692 |
9. | Subaru Crosstrek | 24,50% | $7.214 |
10. | Toyota Corolla | 24,50% | $5.800 |
11. | Ford Mustang | 24,50% | $10.035 |
12. | Porsche 718 Boxster | 25,10% | $20.216 |
13. | Toyota Tundra | 25,30% | $12.588 |
14. | Kia Rio 5-Door | 25,80% | $5.006 |
15. | Porsche 911 (convertible) | 26,00% | $42.227 |
16. | Honda HR-V | 26,20% | $7.318 |
17. | Subaru Impreza | 26,20% | $6.927 |
18. | Kia Rio | 26,30% | $4.959 |
19. | Chevrolet Spark | 26,60% | $4.784 |
20. | Toyota RAV4 | 27,20% | $8.858 |
21. | Hyundai Accent | 27,40% | $5.353 |
22. | Toyota 4Runner | 27,40% | $13.147 |
23. | Chevrolet Corvette | 27,50% | $22.712 |
24. | Nissan Kicks | 27,50% | $6.560 |
25. | Subaru Impreza | 27,80% | $7.158 |
Prosek | 38,80% | $17.221 |
Vozila koja najlošije čuvaju vrednost
Luksuzni automobili uvek gube na ceni brže od uobičajenih modela, a najnoviji podaci potvrđuju da skuplji automobili gube u proseku 48,1 posto na vrednosti nakon pet godina, dok je prosek industrije 38,8 posto. Među vozilima koja najgore čuvaju vrednost su luksuzne limuzine i SUV-ovi.
“Kupci koji žele zadržati svoja vozila u dužem periodu ne bi trebalo da se previše brinu zbog ovih stopa amortizacije, ali ako svakih nekoliko godina menjate novo vozilo, a ta vozila su luksuzne limuzine ili luksuzni SUV-ovi, gubite mnogo novca”, rekao je Brojer.
Model | Prosečni pad vrednosti za 5 godina | Procenjeni pad vrednosti u dolarima | |
1. | Maserati Quattroporte | 64,50% | $90.588 |
2. | BMW 7 Series | 61,80% | $72.444 |
3. | Maserati Ghibli | 61,30% | $58.623 |
4. | BMW 5 Series (hybrid) | 58,80% | $37.975 |
5. | Cadillac Escalade ESV | 58,50% | $63.885 |
6. | BMW X5 | 58,20% | $44.828 |
7. | INFINITI QX80 | 58,10% | $47.399 |
8. | Maserati Levante | 57,80% | $55.858 |
9. | Jaguar XF | 57,60% | $39.720 |
10. | Audi A7 | 57,20% | $48.917 |
11. | Audi Q7 | 56,80% | $41.731 |
12. | Cadillac Escalade | 56,50% | $59.093 |
13. | Audi A6 | 56,30% | $38.252 |
14. | Volvo S90 | 55,80% | $35.365 |
15. | Nissan Armada | 55,70% | $36.875 |
16. | Mercedes-Benz S-Class | 55,70% | $70.563 |
17. | Lincoln Navigator L | 55,50% | $57.224 |
18. | Mercedes-Benz GLS | 55,50% | $54.523 |
19. | Tesla Model S | 55,50% | $60.145 |
20. | BMW 5 Series | 55,30% | $39.856 |
21. | BMW X5 | 54,70% | $39.992 |
22. | Lincoln Navigator | 54,70% | $53.582 |
23. | BMW X5 M | 54,00% | $66.277 |
24. | Land Rover Range Rover | 53,90% | $68.874 |
25. | Cadillac XT5 | 53,90% | $31.737 |
Prosek | 38,80% | $17.221 |
Pad vrednosti električnih vozila
Električna vozila još uvek su relativno nova na tržištu, što ograničava mogućnost praćenja njihove 5-godišnje amortizacije. Ali električna vozila koja su na tržištu već pet godina izgubila su više vrednosti od proseka. Kao jedan od razloga navode se i subvencije koji snižavaju početnu cenu tih automobila, ali i zabrinutost oko troškova zamene baterija.
S druge strane, hibridna vozila, koja su takođe novija tehnologija, smanjila su pad vrednosti za 20 posto u poslednje 4 godine, spustivši se s 56,7 posto u 2019. na 37,4 posto. Kombinacija viših cena goriva i većeg poznavanja tehnologije proširila je tržište i povećala potražnju za hibridnim vozilima. Tako da ima nade i za električne automobile.
“Toyotina duga istorija s hibridnim modelima uspostavila je snažnu bazu kupaca, a Honda i Hyundai takođe stvaraju hibridne sledbenike”, tvrdi Brojer.
“Više cene novih i polovnih automobila tu su i dalje. Sve dok se ograničena proizvodnja novih automobila godina od 2020. do 2022. u potpunosti ne preseli na tržište polovnih automobila, nedostajaće vozila koja bi zadovoljila potražnju. To znači bolju vrednost za vlasnike automobila, ali i više cene za kupce u doglednoj budućnosti”, zaključuje Brojer.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.