Automobili koji najbolje čuvaju vrednost i oni koji je najbrže gube 1Foto: Andrey_Popov / Shutterstock.com

Zbog posledica pandemije korona virusa, koja je zaustavila proizvodne procese u automobilskoj industriji, polovni automobili danas bolje čuvaju svoju vrednost nego što je to bio slučaj 2019. godine.

Pre pandemije, prosečan automobil izgubio bi oko 50 posto svoje vrednosti za pet godina. Danas prosečna petogodišnja amortizacija iznosi 38,8 posto, a električna vozila najgore proloze; oni gube otprilike polovinu svoje vrednosti, pokazuje istraživanje.

Sajt iSeeCars je analizirao preko 1,1 miliona vozila prodatih od novembra 2022. do oktobra 2023. kako bi odredio koliko im pada vrednost u roku od pet godina.

“Dobra vest za vlasnike automobila je da svi polovni automobili čuvaju svoju vrednost bolje nego pre pet godina. No, ne zadržavaju svi polovni automobili jednako vrednost”, rekao je Karl Brojer, izvršni analitičar na sajtu iSeeCars.

Dok je prosečna petogodišnja amortizacija za sva vozila 38,8 posto, električna vozila su lošija za više od 10 procentnih poena i ona u njihovom slučaju iznosi 49,1 posto. SUV-ovi takođe gube više vrednosti od prosečnih vozila i to 41,2 posto, prenosi N1 Hrvatska.

Automobili koji najbolje čuvaju vrednost

Ovih 25 automobila čuvaju  vrednost daleko bolje od proseka. Najbolje rangirani je Porsche 911 koji gubi samo 9,3 posto svoje vrednosti nakon pet godina, što ukazuje na neverovatno veliku potražnju za ovim sportskim automobilom na tržištu polovnih vozila.

Tri druga Porschea, zajedno sa šest Toyota, četiri Subarua i tri Chervoleta, odražavaju potražnju potrošača za sportskim automobilima, ali malim SUV vozilima i ekonomičnim automobilima.

Takođe, porast cena polovnih automobila u poslednjih nekoliko godina naterao je mnoge kupce na manje modele nižih cena.

“Videli smo nagli porast potražnje za ekonomičnijim automobilima tokom pandemije, a potražnja za njima i dalje je velika”, rekao je Brojer.

ModelProsečni pad vrednosti za 5 godinaProcenjeni pad vrednosti u dolarima
1.Porsche 911 (coupe)9,30%$18.094
2.Porsche 718 Cayman17,60%$13.372
3.Toyota Tacoma20,40%$8.359
4.Jeep Wrangler/Wrangler Unlimited20,80%$8.951
5.Honda Civic (sedan/hatchback)21,50%$5.817
6.Subaru BRZ23,40%$8.114
7.Chevrolet Camaro24,20%$10.161
8.Toyota C-HR24,40%$6.692
9.Subaru Crosstrek24,50%$7.214
10.Toyota Corolla24,50%$5.800
11.Ford Mustang24,50%$10.035
12.Porsche 718 Boxster25,10%$20.216
13.Toyota Tundra25,30%$12.588
14.Kia Rio 5-Door25,80%$5.006
15.Porsche 911 (convertible)26,00%$42.227
16.Honda HR-V26,20%$7.318
17.Subaru Impreza26,20%$6.927
18.Kia Rio26,30%$4.959
19.Chevrolet Spark26,60%$4.784
20.Toyota RAV427,20%$8.858
21.Hyundai Accent27,40%$5.353
22.Toyota 4Runner27,40%$13.147
23.Chevrolet Corvette27,50%$22.712
24.Nissan Kicks27,50%$6.560
25.Subaru Impreza27,80%$7.158
Prosek38,80%$17.221

Vozila koja najlošije čuvaju vrednost

Luksuzni automobili uvek gube na ceni brže od uobičajenih modela, a najnoviji podaci potvrđuju da skuplji automobili gube u proseku 48,1 posto na vrednosti nakon pet godina, dok je prosek industrije 38,8 posto. Među vozilima koja najgore čuvaju vrednost su luksuzne limuzine i SUV-ovi.

“Kupci koji žele zadržati svoja vozila u dužem periodu ne bi trebalo da se previše brinu zbog ovih stopa amortizacije, ali ako svakih nekoliko godina menjate novo vozilo, a ta vozila su luksuzne limuzine ili luksuzni SUV-ovi, gubite mnogo novca”, rekao je Brojer.

ModelProsečni pad vrednosti za 5 godinaProcenjeni pad vrednosti u dolarima
1.Maserati Quattroporte64,50%$90.588
2.BMW 7 Series61,80%$72.444
3.Maserati Ghibli61,30%$58.623
4.BMW 5 Series (hybrid)58,80%$37.975
5.Cadillac Escalade ESV58,50%$63.885
6.BMW X558,20%$44.828
7.INFINITI QX8058,10%$47.399
8.Maserati Levante57,80%$55.858
9.Jaguar XF57,60%$39.720
10.Audi A757,20%$48.917
11.Audi Q756,80%$41.731
12.Cadillac Escalade56,50%$59.093
13.Audi A656,30%$38.252
14.Volvo S9055,80%$35.365
15.Nissan Armada55,70%$36.875
16.Mercedes-Benz S-Class55,70%$70.563
17.Lincoln Navigator L55,50%$57.224
18.Mercedes-Benz GLS55,50%$54.523
19.Tesla Model S55,50%$60.145
20.BMW 5 Series55,30%$39.856
21.BMW X554,70%$39.992
22.Lincoln Navigator54,70%$53.582
23.BMW X5 M54,00%$66.277
24.Land Rover Range Rover53,90%$68.874
25.Cadillac XT553,90%$31.737
Prosek38,80%$17.221

Pad vrednosti električnih vozila

Električna vozila još uvek su relativno nova na tržištu, što ograničava mogućnost praćenja njihove 5-godišnje amortizacije. Ali električna vozila koja su na tržištu već pet godina izgubila su više vrednosti od proseka. Kao jedan od razloga navode se i subvencije koji snižavaju početnu cenu tih automobila, ali i zabrinutost oko troškova zamene baterija.

S druge strane, hibridna vozila, koja su takođe novija tehnologija, smanjila su pad vrednosti za 20 posto u poslednje 4 godine, spustivši se s 56,7 posto u 2019. na 37,4 posto. Kombinacija viših cena goriva i većeg poznavanja tehnologije proširila je tržište i povećala potražnju za hibridnim vozilima. Tako da ima nade i za električne automobile.

“Toyotina duga istorija s hibridnim modelima uspostavila je snažnu bazu kupaca, a Honda i Hyundai takođe stvaraju hibridne sledbenike”, tvrdi Brojer.

“Više cene novih i polovnih automobila tu su i dalje. Sve dok se ograničena proizvodnja novih automobila godina od 2020. do 2022. u potpunosti ne preseli na tržište polovnih automobila, nedostajaće vozila koja bi zadovoljila potražnju. To znači bolju vrednost za vlasnike automobila, ali i više cene za kupce u doglednoj budućnosti”, zaključuje Brojer.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari