Bela boja zadržala vodeću poziciju ’broj jedan’ sa 40 odsto celokupnog automobilskog tržišta, pokazao je BASF-ov „Izveštaj o bojama za završne automobilske premaze” za 2017. godinu.
Uz crnu, sivu i srebrnu, ahromatske boje i dalje su najzastupljenije. Kada je reč o hromatskim bojama, udeo plave i crvene gotovo da je podjednak, a za njima sledi braon nijansa. Ono što se može zaključiti u globalnom pregledu je da što je auto manji, to je nijansa upečatljivija.
Pojačana prodaja i veći izbor sportskih terenaca (SUV) značajno su uticali na ovogodišnje brojke. I dok bela i crna dominiraju ovim segmentom, crvena, plava, a posebno braon, javljaju se sve češće. Ovo oslikava očekivano povećanje i raznovrsnost kada je reč o ponudi ovih izdržljivih vozila.
Plave i sive nijanse ojačale svoju poziciju na evropskim putevima
Što se tiče brojki za Evropski izveštaj o bojama tokom 2017. godine, ahromatske boje još uvek su najpopularnije. Oko 78 procenata svih automobila prošle godine ofarbano je u belu, crnu, sivu ili srebrnu boju i tako se nastavio dosadašnji trend. Među ahromatskim bojama udeo sive porastao je na 19 procenata. Time je siva postala popularna koliko i crna. Za pojačan udeo sive zaslužna je raznovrsnost mnogobrojnih nijansi. Sa preko 100 varijacija siva ima drugi najveći broj nijansi, odmah posle plave.
„Siva sa svojim asocijacijama na beton i staklo predstavlja najurbaniju boju koja konstantno beleži porast u poslednjih nekoliko godina. Svojim nijansama od svetle i polu-sive do tamnog antracita pruža izuzetnu raznovrsnost i samim tim osnažuje svoju poziciju na tržištu”, rekao je Mark Gutjahr, šef BASF-ovog sektora za dizajn završnih automobilskih premaza u BASF-ovom Sektoru premaza.
U sferi hromatskih boja, plava je već standardno u trendu. Iako je celokupan udeo od 10 procenata stabilan, razmera plave nijanse značajno raste u sferi hromatske palete, budući da gotovo svaki drugi hromatski automobil koji se proizveo u Evropi tokom 2017. godine upravo je bio plave boje, a to je trend koji su BASF-ovi dizajneri premaza za automobile predvideli te su osmislili brojne nijanse plave u najnovijim kolekcijama trendi boja. Sa skoro 130 različitih nijansi plava je takođe ostala neprevaziđena kada je reč o raznovrsnosti nijansi.
Ahromatske boje za automobile sa specijalnim efektima dominiraju u Severnoj Americi
Izveštaj o bojama za Severnu Ameriku u 2017. godini ističe da su nove tehnologije pigmentacije povećale potražnju za specijalnim efektima koji svetlucaju i blješte. Ovo još više utiče na raznovrsnost unutar segmenata boja – naročito kod ahromatske bele, crne i srebrne/sive, koje su najpopularnije boje vozila u Severnoj Americi.
Čak i u segmentu elektronskih vozila koji se konstantno uvećava, ahromatske boje su najpoželjnije – premda siva/srebrna deluje da je ovde popularnija od bele ili crne, makar u ovoj ranoj fazi razvoja elektronskih vozila. Estetika boja sve se više razmatra u kombinaciji sa funkcionalnošću, te je tako sposobnost detekcije senzorima bitnija nego ikad ranije, a BASF će nastaviti da prati ovaj razvoj.
„Naša istraživanja trendova ukazuju na sve veći udeo ahromatskih boja uz dominaciju bele, crne i sive. Za nas su ključne inovacije u ovom domenu, pa tražimo jedinstvene načine za otkrivanje boja koje odražavaju srž korisnikovog brenda i pomažu definisanje oblika automobila”, istakao je Pol Čornij, Predsednik dizajna za Istaknutu grupu za dizajniranje boja u BASF-u u Severnoj Americi.
Plava i crvena su ključne hromatske boje u Severnoj Americi. Opseg plavih boja izuzetno je dinamičan i može da dostigne ogroman broj raznovrsnih nijansi koje se razlikuju po jačini, punoći i finoći promene tona. Analizama se priključuju i druge boje poput narandžaste. Ove nijanse nude više opcija za kupce koji svom automobilu žele da daju lični pečat.
Jarke crvene nijanse i boje sa stilom
Na tržište automobilskih premaza u azijsko-pacifičkoj regiji utiče povećan broj samih vozila kao i raznovrsnost različitih regionalnih uslova o kojima je takođe bilo reči u Izveštaju o bojama za azijsko-pacifičku regiju u 2017. godini. Sa ukupnom proizvodnjom od 49 procenata, bela je najpopularnija boja ove oblasti. Zbog kulturnog konteksta u azijsko-pacifičkoj regiji, bele nijanse povezuju se sa pozitivnim predstavama o čistoti i pametnim naprednim tehnologijama. Stoga se u proteklih nekoliko godina beli automobili sve više proizvode u azijsko-pacifičkoj oblasti. Osim bele, braon nijanse su takođe sve popularnije, a naročito za SUV vozila srednje veličine. I bela – posebno biserno bela – i braon pozicionirale su se kao boje sa stilom unoseći notu luksuza koja je rado prihvaćena na azijsko-pacifičkom tržištu.
Jarkocrvena, kao provokativna, a opet promućurno i krajnje individualno područje boja, izuzetno je popularno u hromatskom opsegu automobilskih boja na tržištu automobila u azijsko-pacifičkoj oblasti. U suštini, crvena boja automobila privlači pažnju, što je jako važan faktor na razvijenim tržištima azijsko-pacifičke regije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.