Kod kupovine automobila za 3.500 evra treba dati prednost onom modelu koji je u boljem stanju, i naravno automobilu koji nudi više bezbednosti. Nemojte se nikada vezivati samo za jednu marku automobila.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik sajtova Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net
Pitanje: Gospodine Todoroviću, pomogli ste mojoj prijateljici pri izboru automobila, pa vam na njen nagovor pišem i ja. Felicia je počela da se kvari i nemam više strpljenja za posete majstoru. Tata je ovaj auto redovno održavao, i dobila sam ga kad je već imao 10 godina, sad već ima 19 godina, i nisam sigurano više za volanom tako starog automobila. Želim noviji automobil koji mora da bude štedljiv, jeftin za održavanje, praktičan, sa petoro vrata. Ali i koji ima mora da ima ABS, vazdušne jastuke, isofix priključak za dečije sedište. Nadam se da za navedeni iznos od 3.500€ mogu dobiti auto sa dobrom opremom u solidnom stanju. Savetuju me kolege na poslu da kupim Polo, ali meni se više dopada Fabia. Da li je VW Polo 1.2 zaista bolji izbor od Škode i šta biste mi vi preporučili da kupim od ova dva modela? Godišnje prelazim 15.000 km, možda će to biti i malo manje u budućnosti. Majstori tvrde da je Škode kvalitetnija, pouzdanija, da li je to zaista tako? Čitala sam mnogo vaših odgovora, i vi tvrdite da je VW ipak kvalitetniji. Dobila sam bebu, pa mi je i sugurnost bitna, vidim da o tome mnogo pišete. Jovana Ilić.
Odgovara Aleksandar Todorović: Uvažena g. Ilić, hvala vam na zanimljivim pitanjima i poverenju. Kolege vas relativno dobro savetuju: VW Polo je pouzdan i kvalitetan automobil, koji je sa agregatom od 1,2 litra i 70 KS (verzija sa 12 ventila) i dovoljno štedljiv – u proseku „popije“ 6,8 l, ali sve pod uslovom da nađete odlično očuvan primerak, što će vam biti veoma teško imajuću u vidu vaš limit od 3.500€. Što se održavanja Pola tiče, ne bi trebalo da imate problema, jer je VW-ova servisna mreža solidno razgranata, delova ima dovoljno, a majstori su već upoznati sa svim „bubicama“ ovog nemačkog automobila.
Ipak, cena redovnog servisa je primetno veća nego što ste morali da izdvojite za vašu Feliciju. Nova Fabia druge generacije se takođe isporučuje sa gore pomenutim VW-ovim motorom od 1,2 litra, jednako je štedljiva, a cena servisiranja Škode je nešto niža. Pored toga, ovaj brend ima rekordno veliki broj servisno-prodajnih centara u Srbiji, tako da je ovo veliki plus. Problem je što neki Škodini olašćeni servisi rade jako loše, i ugrađuju delove sumnjivog kvaliteta i porekla.
Dvoumite se između dva automobila koji, pored motora, dele i menjače, elektroniku i još mnogo toga. Fabia II je izrađena na VW-ovoj platformi. Fabia II je čak za nijansu stabilnija, dinamičnija i upravljivija od VW Pola. Pošto vam je bezbednost bitna, imajte na umu da Škoda ima dovoljno dobre kočnice, koje se i veoma lako doziraju. Kada su kočnice zagrejane, Fabia II pri brzini od 100 km/h potroši oko 38,0 m do zaustavljanja, dok Polu treba gotovo 42,0 m. Pri većim brzinama, i razlika je mnogo izraženija: imajte ovo na umu, jer je mnogo bolje da sudar izbegnete, nego da testirate kako rade vazdušni jastuci, odnosno koliko ovi modeli imaju čvrste karoserije.
Da vas podsetim i da je n EuroNCAP kreš testu Fabia II osvojila 4 zvezdice, ali i 32 poena, što je znatno više od 28 poena VW Pola, koji je za zaštitu pešaka dobio samo 6, a Škoda tačno 17 poena.
Fabia II jeste stabilnija od Pola, ali je i nešto tvrđa, pa tako nešto nervoznije prenosi neravnine sa kolovoza do putnika. Bolja, udobnija sedišta kod češkog automobila donekle ublažavaju „sportski“ trim Škode.
Fabia je i prostranija od nemačkog automobila, što je posebno vidljivo na zadnjem sedištu, a kada podignete peta vrata prtljažnika, lako je konstatovati da Škoda nudi veći korisni prostor (300 l) od VW-ovog bestselera (270 l). Kada se obori zadnja klupa, Fabia raspolaže korisnom zapreminom od 1.163 l naspram 1.030 l Pola. Međutim, veću nosivost ima nemački automobil.
Ipak, Škoda ne odnosi pobedu nad VW-om u svakom segmentu. Teža karoserija češkog automobila za oko 70 kg u proseku znači i da Polo ima za nijansu bolje performanse. Tako Polo 1.2 12V do brzine od 100 km/h iz mesta mirovanja stiže za 14,5 s, a Fabia 1.2 12V za 14,9 s. VW Polo, zahvaljujući boljoj aerodinamici postiže veću maksimalnu brzinu – 167 km/h, dok Fabia 1.2 12V ne može brže od 163 km/h. Ono što je možda važnije od ove razlike jeste činjenica da je u Volkswagenu za 10% tiše nego u Škodi, jer Polo ima i za nijansu bolju zvučnu izolaciju.
Za manje od 4.000€, možete kupiti Fabiju 1.2 12V sa paketom opreme Ambiente, koji sadrži klima uređaj, ABS + MSR, dva vazdušna jastuka, putni računar, maglenke, elektro podizače stakala, retrovizore sa grejačima, kao i sve ono što se podrazumeva u ovoj klasi vozila. Moja vam je preporuka da odaberete snažniji motor sa 4 cilindra od 1.4 litara, koju nudi osetno bolje performanse, istina troši više za 1,0 litar.
Za sličan novac možete kupiti solidno opremljen VW Polo 1.2, koji jeste kvalitetniji i pouzdaniji. Škoda II generacije nudi nešto više bezbednosti za putnike od VW Pola, ali za isti novac možete kupiti daleko bezbedniji auto, na primer Clio 3 koji je dobio maksimalnih 5 zvezdica na Euro NCAP kreš testu, ili Toyotu Yaris II (takođe 5 zvezdica na kreš testu), Mazdu 2 koje su još pouzdanije od navedenih modela.
Ovo je skraćena verzija odgovora. Detaljniji odgovor je poslat g. Ilić na mejl. Ako kupujete automobila, i želite prave savete pošaljite vaša pitanja na www.Najboljiauto.com/pitajte.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.