Mala startap kompanija iz Ahena pokušava da opstane u velikom biznisu – ove godine su prodali 600 električnih automobila, ali od sledeće godine dižu cene. I to nisu jedine kritike na njihov račun.
Kada je 2015. godine osnivao e.Go Mobile, profesor Ginter Šuh sa Tehničke visoke škole u Ahenu je kao glavni cilj naveo proizvodnju povoljnih električnih automobila koje „automobilski koncerni ne žele ili ne mogu da ponude“.
To nije prvi projekat ovog profesora. On je 2010. je za potrebe njemačke Pošte konstruisao gradski skuter, dostavno vozilo na električni pogon. Onda je pre pet godina tu sartap kompaniju prodao Pošti za, kako je rekao, „par miliončića“.
E.Go Mobile od ove godine isporučuje tri modela elektroautomobila marke Life, čija cena u prvom redu zavisi od kapaciteta baterije. Domet vozila s jednim punjenjem je 100 do 145 kilometara, što profesor Šuh smatra dovoljnim jer: „Elektroauto ima smisla samo u gradu.“
Ekološka premija kao problem
Zbog problema u isporuci delova i sa baterijom koja nije bila dovoljno vodootporna, do kraja godine će do kupaca stići najverovatnije oko 600, umesto planiranih 1.000 vozila. Šuh najavljuje da će iduće godine biti proizvedeno oko 10.000 vozila, a u godini potom čak 20.000. Procenjuje se da bi tada broj zaposlenih porastao sa sadašnjih 400 na oko 1.500.
No osim s tehničkim poteškoćama, e.Go Mobile se suočio s još jednim problemom: ekološkom premijom od 6.000 evra koju prema odluci nemačke Vlade dobijaju kupci e-automobila jeftinijih od 40.000 evra.
Jer, država subvencioniše samo polovinu premije, a preostale tri hiljade evra ih 3.000 idu na račun proizvođača. To e.Go Mobile ne može da priušti, za razliku od velike konkurencije koja bez problema izdatke za ekološku premiju prebacuje na cenu drugih, luksuznih modela.
Zato će svi modeli male firme iz Ahena od sledeće godine poskupeti za oko dve hiljade evra. Tako će e.Go Life 20, model s najmanjom baterijom od 14,5 kilovat-sati, koštati 17.900 evra, a dva jača modela najmanje 20.600, odnosno 21.900 evra.
Od svih tih iznosa treba odbiti ekološku premiju, što znači da će najjeftiniji model kupca koštati 11.900 evra. „Ostajemo proizvođač s najjeftinijim e-vozilima. Osim toga, s obzirom na natprosečnu trajnost, e.Go Life je najekonomičnije privatno vozilo“, izjavio je Šuh.
Loš ekološki bilans?
No mnogi tvrde da profesor Šuh nije toliko inovativan kako se na prvi pogled čini, nego da jednostavno ima smisla za marketing. Kao primer navode da njegov e-automobil troši znatno više struje nego Tesla.
Kritikuje se i to što je, kako priznaje i sam proizvođač, e.Go Life osmišljen kao drugo ili treće vozilo u porodici, uz već postojeći automobil za veće udaljenosti – sa klasičnim motorom.
Zato se mali elektromobili ne koriste dovoljno često da bi imali pozitivan ekološki bilans u odnosu na proizvodnju, prigovaraju ekološki aktivisti. Naprotiv, oni tvrde da će mnogi vlasnici češće doći u iskušenje da koriste e-automobil nego daleko bolju opciju po klimu – javni prevoz.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.