Kad god na sajma automobila čujete da je prisutan i naš višestruko nagrađivani industrijski dizajner prof. dr Marko Luković jasno je da je neka poslastica na četiri točka u pitanju. U pamćenju je još 2001. i neverovatan dizajn „Pežoa“ našeg Marka, tada pobednika na međunarodnom konkursu francuske marke.
I sada, zahvaljujući naporima organizatora Beogradskog sajma Zorana Lupšića i njegovog tima, izuzetna prilika je tu – čuveni, svetski poznati projekat našeg dr Marka Lukovića, solarni automobil. Šampionski.
Proslavljeni pobednički italijanski trkački solarni automobil Emilia 4 je premijerno predstavljen srpskoj publici na Salona automobila u Beogradu (Eco BG Car Show 2022). Priliku da ga prvi vide imali su na Press danu novinari (sreda 11. maj), a do petka 13. maja (10-15 h) u Hali 1 – Beogradskog sajma, na izložbenom štandu Fakulteta primenjenih umetnosti iz Beograda i svi posetioci ove prestižne manifestacije.
Automobil je dizajnirao naš višestruko nagrađivani industrijski dizajner prof. dr Marko Luković (1977). Na istom štandu, od 12. do 15. maja, biće uporedo izloženi i plakati sa dizajnerskim futurističkim rešenjima najrazličitijh tipova vozila – radovi studenata Odseka za industrijski dizajn Fakulteta primenjenih umetnosti, kojima predaje prof. Marko Luković, piše portal Dmotion.rs.
Emilia 4 – četvrti po redu solarni automobil nacionalnog italijanskog takmičarskog tima Onda Solare Solarni automobil Emilia 4 pripada kategoriji „kruzer“ i namenjen je velikim kontinentalnim trkama solarnih automobila, na trasama dužine od 3.000 kilometara, kakve se održavaju u Australiji, Severnoj i Južnoj Americi, Africi i Evropi. Takve solarne automobile u stanju su da projektuju i izrade samo izuzetno
osposobljeni stručni timovi najrenomiranijih univerziteta i najvećih automobilskih kompanija u svetu.
Tako je i solarni automobil Emilia 4 nastao pod okriljem Univerziteta u Bolonji, u pokrajini EmilijaRomanja, koja predstavlja centar proizvodnje svetski poznatih modela super-sportskih automobila kao što su Ferrari, Lamborghini, Maserati, Pagani i trkačkih motocikala Ducati – priča nam u dahu profesor dr Marko Luković.
Celokupan proces dizajniranja,projektovanja i proizvodnje solarnog automobila automobila Emilia 4 organizovao je i realizovao višečlani multidisciplinarni stručni tim Onda Solare („Sunčev talas“) iz Bolonje, koji je ujedno i italijanski nacionalni takmičarski tim na trkama solarnih automobila.
Italijanska premijera ovog unikatnog i originalnog automobila, koji se pokreće sunčevom energijom konvertovanjem u električnu, bila je u junu 2018. godine u Ferarijevom muzeju automobila u Maranelu.
Već u julu iste godine takmičarski tim Onda Solare učestvovao je sa automobilom Emilia 4 na kontinentalnoj trci American Solar Challenge u Sjedinjenim Američkim Državama, gde je pobedio usvojoj kategotiji, a dodatno su mu dodeljene i dve specijalne nagrade za konstrukciju i elektroniku. Aerodinamični dizajn – glavno obeležje solarnih automobila
Prof. Marko Luković je bio zadužen za kreiranje celokupnog dizajna ovog specifičnog automobila, uz primenu optimalnih prinicipa aerodinamike i uvažavanje propisanih takmičarskih zahteva. On je tokom svog šestomesečnig boravka na Univerzitetu u Bolonji, na Departmanu za industrijsko inženjerstvo, neposredno sarađivao sa brojnim članovima tima Onda Solare iz raznih struka (mašinski inženjeri, konstruktori, aerodinamičari, elektroinženjeri, menadžeri projekta), kao i sa predstavnicima italijanskih proizvodnih firmi koje su učestvovale u izradi ovog automobila.
-Dizajn eksterijera solarnog automobila Emilia 4 inspirisan je oblikom izdužene kapi vode, koji je naučno potvrđen kao najaerodinamičniji oblik u prirodi. Traganjem za optimalnim dizajnerskim rešenjem, uz primenu komjuterskih CFD simulacija, postignut je neverovatno mali koeficijent otpora vazduha od svega Cd 0,20. To je omogućilo lako i efikasno kretanje automobila izrađenog od veoma lakih materijala:
– samonoseća karoserija je napravljena od lakih kompozitnih materijala – karbonskih (ugljeničnih) vlakana, dok su
– unutrašnji konstrukcioni elementi napravljeni od legura lakih metala –titanijuma, nomexa i aluminijuma.
Na taj način automobil ima izrazito malu ukupnu masu od svega 350 kg (računajući i set baterija), dugačak je 4 m, širok 1,8 m, a visok 1,2 m.- objašnjava nam profesor Luković. U skladu sa pravilima svoje kategorije („kruzer“), ima posadu od četiri putnika. Napaja se solarnom energijom preko solarnih ćelija koje su, u vidu panela, postavljene na krovu automobila, a konverzijom se ova energija skladišti u masivnim električnim baterijama u podnom delu automobila.
-Sa samo jednim punjenjem električnih baterija automobil može preći razdaljinu od 700 km brzinom do 100 km/h, uz izuzetno malu potrošnju od svega 27 w/h. Automobil pokreću četiri elektromotora koji su postavljeni u točkove, ukupne jačine 16 Kw. – rekao nam je profesor dr Marko Luković.
Model koji je biti izložen na Salonu automobila u Beogradu predstavlja unekoliko modifikovanu, skraćenu verziju (u „repnom delu“) ovog solarnog automobila, pod nazivom Emilia 4 ST (Short Tail). To je prvi italijanski homologacijski odobren solarni automobil: poseduje zvanične registarske tablice i kao takav može se slobodno voziti po ulicama i putevima širom sveta, u redovnom drumskom saobraćaju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.