Autoindustrija se nadala da će zakonodavna tela Evropske Unije ipak popustiti u svojoj odluci da od 2035. godine potpuno zabrane prodaju novih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Od toga neće biti ništa. EU ostaje nepokolebljiva u svom stavu, a Parlament EU je u sredu odbio pokušaje ubeđivanja da se popusti u odluci da se prodaja vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem od 2035. stavi van zakona i dozvoli prodaja automobila isključivo sa nultom emisijom.
ACEA, glavna grupa autoindustrije za lobiranje protiv zabrane SUS motora od 2035. godine izrazila je svoju zabrinutost prekratkim rokom za prelazak autoindustrije na električna vozila, obzirom na kompleksnost i brojne eksterne faktore kojima je izložena praktično industrijska revolucija u proizvodnji automobila.
Generalno ACEA je generalno podržala gašenje proizvodnje automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i predložila pregled napretka na polovini procesa i određivanje novih ciljeva nakon 2030. godne.
Oliver Zipse Oliver Zipse, CEO BMW-a, ali i predsednik ACEA izjavio je da ovakav „presek stanja“ pre svega će morati da proceni da li rast infrastrukture za punjenje električnih vozila, kao i dostupnost sirovina za proizvodnju baterija prate kontinuirani rast proizvodnje električnih automobila.
Drugim rečima, Zipse podseća na ono što je evidentno – razvoj električnih vozila nesrazmerno je brz u odnosu na rast infrastrukture koja treba da podrži ta vozila u velikom volumenu.
Grupe za zaštitu okolne pozdravljaju ishod glasanja u EU Parlamentu, i podržavaju stav da će zabrana proizvodnje i prodaje automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanje dati priliku za borbu protiv klimatskih promena.
Alex Keynes, menadžer za čista vozila u „ Transport & Environment“ kaže da će odlukom EU autoindustrija dobiti sigurnost po pitanju razvoja električnih vozila, ubrzati i omasoviti njihovu proizvodnju, a time i smanjiti cenu.
Plan za eliminaciju CO2 iz automobila deo je plana Evropske Komisije koji se zove „Spremni za 55“, koji za cilj ima smanjenje emisije CO2 za 55% do 2030. u odnosu na 1990. godinu, i potpunu karbonsku neutralnost do 2050. godine.
Predložena mera Saveta EU sada se prosleđuje Savetu Evrope koji čine 27 ministara zemalja članica EU, a analitičari predviđaju da će i ovo telo podržati zabranu prodaje vozila sa SUS motorima od 2035. godine.
Međutim, sa svoje strane autoindustrija i sve povezane industrije upozoravaju na posledice gašenja proizvodnje automobila sa klasičnim motorima. Među glavnim argumentima opozicije su gubitak radnih mesta koji će biti neizbežan pri prelasku na proizvodnju isključivo električnih vozila.
Takođe, lobi autoindustrije podseća da odluka EU diskvalifikuje alternativna goriva sa niskom emisijom CO2, kao i zaostajanje infrastrukture za podršku električnih vozila.
Pojedinci čak tvrde da tvorci politike postavljaju zahteve pred proizvođače automobila, a bez da su stvorili okvirne uslove koji bi ubrzali transformaciju sa SUS na elektro pogon. Reinhard Zirpel predsednik nemačke asocijacije uvoznika kaže da će transformacija na alternativne pogone fundamentalno promeniti svakodnevnu mobilnost u Evropi, i značajno je poskupiti za velik broj ljudi. Snažni nemački ADAC podseća da nje moguće postići ambiciozne klimatske promene isključivo uvođenjem električne mobilnost.
Ipak, određeni proizvođači koji su svoje strategije i planove odavno okrenuli ka elektromobilnosti podržavaju zakon koji predlaže EU. Volvo i Ford su javno podržali prelazak na prodaju isključivo električnih automobila, a među ostalima i Volkswagen Grupa planira da od 2035. godine proizvodi i prodaje samo električne automobile.
Obzirom na činjenicu da će se proizvodnja električnih automobila ubrzavati, moraće je pratiti i proizvodnja baterija, koja preti da postane usko grlo u automobilskoj revoluciji. U narednih pet do 10 godina moraće se ubrzati.
Predviđanja kažu da će 2035. za proizvodnju automobila biti potrebno oko 1.600 GWh baterija, što je deset puta više nego što je potrebno danas, 2022. godine.
Tekst preuzet sa sajta Dmotion.rs
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.