Cene goriva u Srbiji su mnogo više nego u Makedoniji i BiH, a nova poskupljenja ponovo se očekuju. Akcize su astronomske.
Nije još vreme za pešačenje i bickl, stoga je, bez sumnje, želja svakog vozača da njegov automobil troši što manje, u čemu nameravam da Vam pomognem sa nekoliko saveta. Da biste ovo ostvarili, potrebno je da samo delimično korigujete način vožnje, te da obratite pažnju na nekoliko detalja koji su važniji nego što ste mislili.
Tekst: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net
Večito pitanje svih pitanja: Kako trošiti manje goriva, jeste ono što je glavna tema svih foruma, auto klubova, i vlasnika automobila. U proseku potrošnja nikada nije dovoljno niska, odnosno onolika koliko mi to želimo. A da li se pridržavate takozvanih pravila za štedljivu vožnju? Da li na prvom mestu poštujete ograničenje brzine? Ne želite da mi odgovorite? Sasvim vas razumem, ali morate znati da vrlo jednostavno možete smanjiti vaš račun za gorivo, ukoliko odvojite nekoliko minuta, i pročitate moje savete, ali i komentare čitalaca koji su zlata vredni.
Cene goriva su mnogo više nego u Makedoniji i BiH, a nova poskupljenja ponovo se očekuju. Akcize su astronomske. Nije još vreme za pešačenje i bickl, stoga je, bez sumnje, želja svakog vozača da njegov automobil troši što manje, u čemu nameravam da Vam pomognem sa nekoliko saveta. Da biste ovo ostvarili, potrebno je da samo delimično korigujete način vožnje, te da obratite pažnju na nekoliko detalja koji su važniji nego što ste mislili.
Kod većine vozača, frustracija nastaje onog trenutka kada utvrde da im je prosečna potrošnja osetno veća od one fabrički deklarisane. Pored toga, često se događa da baš Vaš prvi komšija sa istim automobilom postiže manju potrošnju, a onda se po pravilu nameće pitanje – da li je moj auto u potpunosti ispravan?
Veliki broj vozača potroši velike sume novca na raznorazne majstore, a pritom često dolazi do zamene i brojnih ispravnih delova, da bi se na kraju se jednostavno konstatovalo da povećanoj potrošnji nema leka. Retko kome pada na pamet da pomisli da je krivica možda baš u njemu, te da samo promenom stila vožnje može uštedeti dosta goriva.
Auto u zimskom periodu troši više
Ako vam automobil u zimskom periodu troši više, nema razloga za paniku. To je normalna pojava koja nastaje kao rezultat niskih temperatura i još nekih otežavajućih faktora po agregat i po automobil.
Međutim, da biste uspešno rešili ovaj problem, morate znati gde i zašto on nastaje. Naročito je važno rešiti se navodnih „istina“ koje samo na prvi pogled deluju logično. Jedna od ovih zabluda je spora vožnja. Mnogi misle da će, ako sa semofora budu kretali brzinom „puža“, znatno smanjiti potrošnju. Ipak, ovde postoji jedna „caka“ koja na prvi pogled deluje kontradiktorno.
Moguće je voziti relativno brzo, a štedljivo!
Naime, ako želite manju potrošnju, potrebno je samo da odlučno date gas (ne i da pritisnete papučicu gasa „do daske“) i da vredno menjate brzine naviše, daleko pre crvenog polja na obrtomeru. U ovome je najvažnije da znate na kom broju obrtaja motor postiže maksimalni obrtni moment, jer upravo tada on radi najefikasnije. To su po pravilu „srednji“ obrtaji motora: kod benzinaca je to oko 2.500 o/min, a kod dizelaša još i niže. Kada procenite da ćete na sefamoru stajati više od minuta, slobodno možete ugasiti motor, pošto on i u slobodnom hodu troši gorivo.
Pored toga, trebalo bi da izbegavate da vozite u špicu ako je to ikako moguće, kao i da se odlučujete za česte kratke deonice od par kilometara, jer hladan motor je i najžedniji.
Na auto-putu takođe možete iskoristiti jedan stari trik kako biste ostvarili manju potrošnju. Jednostavno je potrebno da odaerete pogodnu „žrtvu“ koja se kreće brzinom koja vama odgovara, te vozite iza nje na pristojnom rastojanju. Na ovaj način koristite polje nižeg pritiska, a samim tim smanjujete otpor vazduha koji direktno utiče na potrošnju. Ovo je još jedan od razloga za vožnju u koloni, što stranci na našim auto-putevima često čine. Držanje odstojanja vam daje dovoljno vremena da pustite gas, a kod modernijih automobila nema potrebe za pritiskanjem kvačila i izbacivanjem iz brzine, pa u tom slučaju auto, iako u brzini, troši vrlo malo goriva.
Takođe, na dužim pravcima trudite se da vozite konstantnom brzinom, jer svaka promena tempa vuče za sobom dodatno trošenje goriva. Već na brzini od 70 km/h možete prebaciti u peti stepen prenosa, pošto vožnjom u trećem stepenu prenosa pri istoj brzini trošite oko 25% više! Stoga nemojte biti lenji, već menjajte brzine na vreme. Pored toga, trebalo bi da obratite pažnju na brzinu, jer svi automobili na maksimalnoj brzini prosto gutaju gorivo. Ionako se vazdušni otpori znatno pojačavaju na brzinama većim od 120 km/h, pa eto dodatnog razloga da odmaknete nogu sa papučice koji centimetar, čime ćete uštedeti par litara.
Foto: FreeImages/caschlick
Manji otpor – manja potrošnja
Otpor kotrljanja takođe predstvalja bitan faktor, jer nedovoljno napumpani pneumatici ne samo da se brže troše i da slabije drže u krivinama, već i zbog povećanog otpora utiču na veću potrošnju. Važan je i pravilan izbor pneumatika, jer preširoka guma proizvodi veći otpor, a izborom kvalitetne gume (Michelin Energy) može se smanjiti potrošnja i do 5%. Gume uvek treba pumpati na najviši dopušteni pritisak (mada tada strada trap), pa čak i onda kada vozilo nije opterećeno – to vas ne košta ništa, osim malo udobnosti. Za vožnju auto-putem pritisak mora biti veći za 0,2 bara od uobičajenog, čime ćete trošiti manje, a voziti se bezbednije.
Krovni nosači dodatno narušuvaju aerodinamiku i povećavaju potrošnju bar za 0.5 l, a pri velikim brzinama će vas ovakva „zaboravnost“ koštati više od 1 l goriva. Mnogi ne znaju da i otvoreni prozori na brzinama većim od 120 km/h osetno kvare aerodinamiku vozila i da troše više goriva nego uključena klima!
Klima uređaj i preko zime troši gorivo
Klima uređaj dodatno troši gorivo, naročito kada su spoljne temperature visoke, i kada je stalno uključena, u kom slučaju može povećati potrošnju za oko 1 l. Uključeni radio prijemnik troši oko 0,2 l na 100 km, a jače ozvučenje i do 0,5 l. Kada su temperature izuzetno niske, ventilacija potroši oko 0,2 l, a farovi za maglu dodatnih 0.2 l. Ovi uređaji indirektno troše gorivo, jer je za struju zadužen alternator pa se, u slučaju da je uključeno mnogo velikih potrošača, troši znatno više struje, što direktno uzrokuje veću potrošnju.
Imajte na umu da u prvih nekoliko minuta vožnje vaš automobil troši i preko 15 litara goriva (iako mu je prosečna potrošnja oko 6,0 litara), zato nemojte startovati motor zbog kratkih relacija.
Naravno, i opterećen automobil troši više: u proseku, na svakih dodatnih 100 kg on potroši još 0,5 l. Naravno, nije moguće naglo skinuti „kilažu“, ali bi trebalo da znate da izbacivanjem nepotrebnih stvari iz gepeka možete dosta uštedeti. Ionako nema lakšeg načina da sačuvate malo novca.
Uvek proverite sve ono što iskusniji vozači ne propuštaju da učine – svećice i platine. Zaprljane i stare svećice mogu da povećaju potrošnju za skoro 1 l. Obavezno podesite paljenje i budite umereni sa gasom kada je motor hladan, odnosno sve dok on ne postigne radnu temperaturu.
Izbor motornog ulja takođe utiče na „žeđ“, pa pri izboru ulja nemojte štedeti, jer je recept jednostavan: odaberite ono skuplje, sintetičko, pošto motor koji se dobro podmazuje bolje i lakše radi, a samim tim i manje troši. Sintetičko ulje jeste prilično skupo, ali ono je ionako namenjeno novim i skupim automobilima. Za vaš auto u godinama biće sasvim dobro i polusintetičko ulje nekog proverenog proizvođača.
Važno je i da ovo znate:
Da biste bar delimično ublažili veliki skok u potrošnji, potrebno je obezbediti da motor pravilno „diše“. Dakle, izuzetno je važno da zamenite filter za vazduh, koji košta malo, a kada je zaprljan povećava potrošnju goriva i utiče nepovoljno na radni vek motora. Motor tada takođe ima manje snage, teže postiže optimalne obrtaje i ima slabije performanse. Posebno su osteljivi agregati sa vrlo sofisticiranom tehnologijom ubrizgavanja goriva, pa nije na odmet malo češće menjati i filter za gorivo. Podrazumeva se da ste proverili stanje akumulatora i da ste na vreme zamenili grejače ukoliko imate dizelaša.
Pored toga budite svesni da, kada su temperature ispod nule, najbolji izbor predstavljaju sintetička ulja viskoziteta 0W-5W, jer i na tako niskim temperaturama podmazuju motor efikasno, to samim tim ovo znači i manju potrošnju i do 4%.
Naravno, pešačenje je mnogo zdravije, ekolološki sasvim prihvatljivo, pitanje je samo da li se i vaša stopala slažu sa ovom tvrdnjom, i da li baš ova godine morate da smršate. Šalu na stranu, obogatite vašim komentarima ovaj tekst, jer su vaša iskustva dragi čitaoci itekako vredna.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.