Koja je najbolja limuzina za oko 4.500 evra? 1

Limuzine D segmenta koje koštaju oko 4.500 evra imaju realnih 400.000 kilometara. Jako je teško pronaći benzince bez ugrađenog gasa.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik sajtova Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net

Pitanje:  Poštovani gospodine Todoroviću, nas je petoro, imam skoro svakog meseca jedno putovanje do Beograda, a pre svega želimo auto koji je komforan i dovoljno brz. Podrazumeva se da za navedeni novac želim kompletnu opremu, i snažan motor, te veliki gepek. Koji je od ova dva modela isplativiji što se kaže cena – kvalitet. Do sada sam bio zadovoljan sa 206-icom, pa blagu prednost dajem Peugeotu 407 1.8. Peugeot 206 sam prodao jer je stigla beba, i stvarno nam je postao pretesan. Moj prijatelj vozi Chevrolet Cruze 1.8 i prezadovoljan je. Imao sam prilike da provozam Chevrolet Epicu 2.0 (benzinac sa ugrađenim gasom) od mog direktora, i prosto sam se oduševio. Šta biste vi odabrali na mom mestu, ako nije tajna? Moj prijatelj tvrdi da i vi vozite Chevrolet Epicu. Da li je Peugeot 407 1.8 pouzdaniji i bolji automobil od Epice. Ugojio sam se u poslednjih par godina skoro 10 kg, pa želim malo komotniji auto. Naravno, kupujem benzinca, jer živim u malom gradu, pa se retko vozim kolima, do sada smo prelazili oko 10.000 km godišnje. Auto mora da bude dovoljno brz. Nisam neki zaluđenik, ali mi je 1.4 motor od 75 KS u 206-ici preslab. Ne planiram da ugrađujem gas. Moj otac je ugradio gas u Corollu 2001. godište, i par puta godišnje mi kuka, jer je zbog gasa morao u servis.

Ime i prezime: Siniša

Kada planirate kupovinu?: Za mesec dana

Kakav auto kupujete?: polovan

Koliko novca želite da potrošite?: do 4.500€

Šta trenutno vozite?: Prodao sam Peugeot 206

Između kojih se automobila dvoumite?: Peugeot 407, Chevrolet Epica

Gde ste čuli za moj sajt?: Preporuka prijatelja

Koliko kilometara godišnje prelazite?: oko 10.000 km

Da li biste platili da vam pronađem auto?: Da

Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi g. Siniša, hvala vam na zaninljivim pitanjima, i poverenju. Navedeni modeli i jesu predviđeni za duga, naporna putovanja, i jesu mnogo udobniji od vašeg Peugeota 206. Ova dva automobila pripadaju D segmentu, nude dovoljno mesta i za putnike na zadnjem sedištu, i mogu se pohvaliti veoma mekanim ogibljenjem. Odlični PSA motor od 1,8 litara i 125 KS, koji se ugrađuje u Peugeot 407 obezbeđuje pristojne performanse, ali redni GM-ov šestak od 143 KS „kvadratnog“ promera prečnika i hoda cilindra od 52 x 52 cm, nudi daleko bolju kulturu rada, veliki obrtni moment od 195 Nm (Peugeot iz manje radne zapremine izvlači 170 Nm) i bolja međuubrzanja. Elastičniji motor u korejskom automobilu ne pruža samo bolje putne proseke, već i opušteniju vožnju, jer je potreba sa posezanjem ručice menjača kod modela sa dalekog istoka daleko manja.

Kada je vozna dinamika u pitanju, 407-ica nudi više od Epice, pored toga ima bolje i rezistentnije kočnice, koje se teže pregrevaju, a pored toga i kasnije podupravlja u krivinama. Chevroletov servo upravljač je po američkim standardima, što će reći: nedovoljno direktan. Korejski menjač je daleko bolji, i jednako je precizan kao onaj u skupljem Peugeotu.

Koja je najbolja limuzina za oko 4.500 evra? 2

Epica izgleda i danas dovoljno moderno, iako treba priznati Peugeotu da je sa dizjanom 407-ice pogodio pravo u „metu“. Iako je na prvi pogled jasno da su se Korejci prilikom dizajniranja više oslanjali na već viđene forme, pa je tako silueta Chevroleta  konvencionalna, ali boljem izgledu svakako doprinosi velika maska hladnjaka, moćne svetlosne grupe, i alu felne. Francuski dizajn je daleko avangardniji, i može se reći da je 407-ica elegantnija, ali svakako iz moju ogradu da o ukusima nikada ne vredi raspravljati.

Enterijer ovih modela je sasvim u skladu sa klasom kojoj ovi modeli pripadaju. Plastika je dobrog kvaliteta, tapacirung takođe, a finalna obrada je kod oba modela vrlo dobra. U Peugeotu ima manje prostora, sedi se za nijansu skučenije, ali je u Chevroletu uprkos većim dimenzijama, krupnijim vozačima daleko teže da nađu idealnu poziciju za volanom, zbog krova koji se veoma naglo spušta. Epica je na zadnjem sedištu daleko raskošnija od Peugeota 407 (to vaša beba neće primetiti, ali tašta hoće).

Ne znam tačno, šta za vas znači dovoljno brz automobil, ali znam da Epica, može sa lakoćom da pretekne veliku većinu automobila na auto putu, sa mnogo zvučnijim i skupljim etiketama. Korejska limuzina maksimalnu brzinu od 207 km/h dohvati veoma lako, a do stotke iz mesta mirovanja stiže za 9,9 s. Kod Peugeota 407 1.8, postizanje velikih putnih brzina ide sa više muke i naprezanja (uostalom četvorocilidrični motor ne može da se meri sa rednim šestakom u Chevroletu), ali maksimalnu brzinu od 203 km/h ipak može da dosegne. Ovi automobili troše oko 10,0 litara, ali u gradu mogu biti znatno žedniji, mada ne troše kao kamion.

Iako Peugeot 407 nije više u cvetu mladosti, računajte da će malo bolje držati cenu od Epice, koju kasnije nećete moći lako i brzo da prodate (neće se mnogo otimati ni i o veliku 407-icu). Što se cene održavanja tiče, servis za Epicu je jeftiniji.

Kada se sve sabere i oduzme, Chevolet je ipak malo bolja kupovina.

Ovi modeli nemaju ni izbliza dovoljno sportskih osobina, tako da za vozača, koji uživa u brzim prolascima kroz krivine svakako nisu prvi  izbor. Ipak, ako bih morao da se odlučim, odabrao ih bi Epicu, ali sa common-rail, turbo dizel motorom (italijanski agregat VM Motori), koji se može pohvaliti velikim obrtnim momentom, i prosečnom potrošnjom od 8,0 litara evro dizela. Košta u proseku 5.000€, a u serijsku opremu paketa LS spadaju alu felne, klima uređaj, CD plejer, maglenke, bočni vazdušni jastuci i zavese (prednji se podrazumevaju) kao i kožna sedišta, ali i sve ostalo što se u ovoj klasi podrazumeva.

Ja u toku meseca promenim jako mnogo automobila. Testiram i vozim sve što mi ponude, a za prijatelje i tražim automobile, pa moram ponekad i da testiram i neki polovni automobil. Možda me je vaš prijatelj video u Đelmaš Autu, ali Epica nije bila moja, već sam je proveravao za mog poznanika pre kupovine. Trenutno testiram BMW 114d, ali on na moju veliku žalost, nije moj.

Najvažnije je da vi odaberete automobil koji odgovara vašim potrebama. Prelazite jako malo kilometara, pa je sigurnije da odaberete benzinac, jer su kvarovi znatno jeftiniji nego kod dizelaša. Problem je što u Srbiji gotovo niko ne uvozi benzince, posebno kada se radi o tako velikim automobilima. Retki su modeli u oglasima bez ugrađenog gasa, tako da ćete verovatno  morati takav automobil da kupite. Budite oprezni, niko nije ugradio gasni uređaj da bi posmatrao auto sa terase. Pošto se kod nas kilometraža vraća, a najviše je vraćaju fizička lica (auto plac mora da se bar potrudi da naštima i papire i kilometražu, i auto plac možete mnogo lakše da tužite nego fizičko lice, ukoliko se radi o vraćenoj kilometraži).

Koja je najbolja limuzina za oko 4.500 evra? 3

Đelmaš Auto ovlašćeni servis za Chevrolet nikada nije preporučivao ugradnju gasa u Chevroletove automobile. U servisu Miodraga Đelmaša sam se nagledao na stotine i stotine automobila koji su imali ozbiljne probleme zbog ugrađenog gasa (i ne samo u ovom servisu). Ali je u Srbiji ogroman broj onih koji su zadovoljni sa ugrađenom gasnom instalacijom, i jednako veliki broj onih koji tvrde da nisu imali nikakvih problema sa gasom. Verujem da izgleda samo ja posećujem servise u kojima su automobili sa problemima koji imaju ugrađenu gasnu instalaciju. Neki motori zaista odlično podnose konverziju na gas. Problem je i što ima malo servisa u Srbiji koji su ugradnju radili po svim propisima proizvođača, a krivci su i vlasnici koje se nisu pridržavali saveta servisera. Dakle situacija nije crno-bela, ali znajte da su limuzine koje vi želite da kupite, bilo sa dizel motorima, bilo sa gasom u proseku imaju oko 400.000 realnih pređenih kilometara. To što neko tvrdi da ima servisnu knjižicu i što dozvoljava svaku proveru, je ništavno. Servisna knjižica se lako falsifikuje, a i validna je samo ona iz ovlašćenog servisa. Proverom možete ustanoviti samo da je kilometraža vraćena a ne i za koliko je vraćena.  Kupci obično misle da je vračeno 100.000 km a to je uglavnom oko 300.000 km. Onda dolazi pitanje, a ko toliko može da pređe godišnje? Evo na primer ja godišnje pređem oko 100.000 km.

Imajte na umu da se većina motora projektuje da izdrži radni vek od 250.000 km. To ne znači da su svi motori nakon toga za otpad, mnogi motori su i sa 500.000 km u jako dobrom stanju. Mi smo toliko siromašni da kupujemo, uvozimo automobile koji su u svakoj malo razvijenoj zemlji za otpad.

Moj vam ja savet, da odustanete od kupovine ovih automobila, jer je šansa da pronađete neku od ovih limuzina u odličnom stanju za 4.500€ jako mala. Shvatam da želite i da vam je zaista potreban prostraniji automobil, pa vam savetujem da pokušate da pronađete neki monovolumen. Možete za oko 7.000€ da kupite tri godine star FIAT 500L sa pravih 50.000 km, naravno sa benzinskim motorom. Znam da je to prelazi vaš budžet, ali je manje zlo kredit na nekoliko godina, za tih 2.500€, a da se vozite u automobilu koji je star tri umesto 8 ili 9 godina, kako ste planirali. Pri tome, ni Peugeot, a ni Chevrolet nisu toliko mnogo kvalitetniji i pouzdaniji od FIAT-ovih automobila. Naravno da je kvalitet modela 500L daleko od Toyote Verso, ali koliko ona košta, tri godine stara? Ukoliko kupite limuzinu sa realnih 400.000 km za 4.500€, u narednih nekoiliko godina imaćete troškove zbog raznih kvarova sasvim sigurno preko 2.000€ Uštedećete i na gorivu kupovinom FIAT-a, jer 500L 1.4 u proseku troši 8,0 litara, a ne oko 10 litara kao navedene limuzine (u gradu i znatno više).

Ako baš želite limuzinu, razmotrite kupovinu Opel Astre G, možda će vam motor 1.4 16V biti slab, ali verujem da sa verzijom 1.6 16V možete biti zadovoljni. Za 4.500€ možete pronaći primerak u solidnom stanju. Mnogo više je u ponudi hečbek verzija odnosno Karavana, ali budite strpljivi. Naravno nemojte štedeti na majstoru, jer bez njegove pomoći, sami nemate nikakve šanse da kupite solidan polovan auto. Dobri majstori koštaju, a njih ima jako malo. Pri tome nemojte se zavaravati da ako neko drži servis 30 godina ima dovoljno znanja, verujte mi da je veća šansa da nema. Prosto, kod nas su majstori samouki, pljuju po ovlašćenim servisima, koji majstore šalju svake godine 3 meseca na obuku, zato što znanje mora stalno da se nadograđuje. To što ti isti majstori u ovlašćenim servisima imaju toliko bedne plate, pa skidaju klijentima originalne delove, i ugrađuju kineske, to je već neka druga priča. Zato, vodite računa gde kupujete auto, gde održavate auto, i gde kupujete delove.

U oglasima možete videti Peugeote 407 sa 180.000 ili 200.000 km, ali 99% njih ima preko 400.000 km. I to nije najgori problem što imaju 400.000 km, jer je dobar deo njih farban, i sa ozbiljnim problemima. Što bi naš narod rekao prosto krševi. Posebno se pazite oglasa: Kupljen nov u Srbiji. Oni u velikoj većini imaju vraćene kilometraže, i više nego automobili iz uvoza, a voženi su po mnogo gorim putevima.

Detaljniji odgovor, analizu poslao sam gospodinu. Svako od vas ima neke svoje afinitete i zahteve od automobila, pa vam ovaj odgovor može biti samo uvod u rešenje vaših dilema. Ja upoređujem automobile iz vašeg ugla gledanja, zato se potrudite da napišete što je moguće detaljnije pitanje.

Pitanja šaljite na www.najboljiauto.com ili u komentarima ispod tekstova na portalu Danas.rs

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari