Koji je idealan auto za moju suprugu? 1

Kada kupujete auto za 5.000€ moj vam je savet da kupite onaj auto koji je najbolje održavan, koji je u najboljem stanju. Marka, boja, oprema su manje bitni. Angažujete uvek vrhunske majstore za traženje automobila.

Ako oni nemaju vremena, ja ću vam pomoći.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik sajtova Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net 

Pitanje: Poštovani gospodine Todoroviću, cilj mi je da kupim polovan auto koji će iziskivati što manje troškova, kako po potrošnji, tako i po ceni održavanja. Marka uopšte nije bitna. Auto bi služio za vožnju do posla i po lokalu, najviše pedesetak kilometara od kuće, jer za duže relacije imam Citroën C5, 2011. godište. Auto bi takođe vozila supruga i deca. Možete li mi preporučiti ili pronaći neki auto za ove potrebe? Molim da se moje prezime ne objavljuje na sajtu. Unapred Vam se zahvaljujem. 

Ime i prezime: Srđan
Mejl adresa: #poznata redakciji
Kada planirate kupovinu?: Kada budem našao auto
Kakav auto kupujete?: Polovan
Koliko novca želite da potrošite?: 4-5000e
Šta trenutno vozite?: C5
Između kojih se automobila dvoumite?: Ništa posebno
Gde ste čuli za moj sajt?: Od prijatelja
Koliko kilometara godišnje prelazite?: 10-ak hiljada

Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi g.Srđane, hvala na poverenju i zanimljivom pitanju. Citroën C5 je odličan automobil, izuzetno udoban, čak nije ni previše skup za održavanje, ali imajte na umu da ima petnaest godina, što nije baš tako malo. Koliko god ga dobro održavali, njemu je životni vek pri kraju.

Ovaj mali uvod koji nema direktne veze sa vašim pitanjem sam napravio jer imam utisak da ovaj drugi automobil, koji ću vam ja preporučiti, može brže nego što mislite postati prvi auto u kući. Uostalom, Citroën C5 2001, u kakvom god da je stanju, ne vredi više od 2.000€. Nije baš racionalno, ni logično, da na duža putovanja ili u inostranstvo idete automobilom koji vredi 2.000€, a da po gradu vozite automobil od 5.000€.

Istina, ima neke logike u vašoj odluci. Pre svega, auto se najviše napreže u gradskoj vožnji – česti hladni startovi i rad sa delimičnim opterećenjem jako skraćuje životni vek motora, a ivičnjaci i rupe po gradu uništavaju i trap i letvu volana.

Nije lako odrediti zlatnu sredinu. Razumem da želite auto koji najmanje troši i koji se retko kvari, a ako idemo u tom smeru, onda je cilj da se kupi što mlađi automobil, sa što manje kilometara. 

Ja bih vam ipak sugerisao da malo izmenimo prioritete, pa da oni pored navedenih budu i komfor, bezbednost i kvalitet. 

Nećemo razmatrati velike automobile iz D segmenta, karavane i velike monovolumene. Takođe predlažem da precrtamo vozila iz A segmenta, kao što su Panda i Twingo, jer ovi automobili su previše lagani i mali, i u eventualnom sudaru sa malo većim automobilom su u podređenom, bolje reći, opasnom položaju.

Iako planirate da vaša žena i vaša deca ovaj auto voze u gradu i bližoj okolini grada, ja vas savetujem da odaberemo bar automobile iz B segmenta ili, još bolje iz C segmenta, ali sa pristojnim motorima, odnosno, sa motorima koji pružaju dovoljno dobre performanse kako preticanje kamiona ne bi trajalo „dva dana“, već znatno kraće od dva minuta.

Koji je idealan auto za moju suprugu? 2

Pošto ste napisali da vam je limit za kupovinu 4.000 – 5.000€, ja ću vam predložiti nekoliko automobila za 4.500€, a savetujem vas da za 500€ odradite veliki servis i sve ono što je potrebno na automobilu da biste bili maksimalno sigurni sa njim.

Jako mi je teško da napravim uži izbor modela za preporuku. Ipak, najviše volim kad dobijem pitanje kakvo ste vi napisali, koje mi daje slobodu da sam preporučim automobile. Tek sam sada shvatio da nisam dobio ovakvu vrstu pitanja godinu dana. Čitaoci obično imaju svoje favorite.

Citroën pravi specifične automobile i, kada se čovek jednom navikne na njihov komfor, nijedan drugi auto mu obično ne odgovora, osim, naravno, Mercedesa.

Zato mislim da Citroën C4 ne treba preskočiti, naprotiv, jer košta manje nego što vredi, za razliku od Toyotinih, Mazdinih, Hondinih modela koji jesu kvalitetniji, ali su preskupi i precenjeni, a u Srbiji veoma loše održavani u proseku.

Ako bih ja birao između Citroëna C4 koji je 2009. godište, sa 150.000 km i neke Toyote ili Mazde sa 250.000 km i par godine više iza sebe, sigurno bih odabrao Citroën C4.

Citroën C4 je udoban automobil, nema nimalo sportskih osobina, vozne karakteristike su mu prosečne, ali za 4.000€ možete naći sasvim solidan C4. Benzinci su ipak relativno retki, jer se uglavnom uvoze dizelaši.

Motor 1.6 HDI ne spada u najpouzdanije motore, ali ne spada ni u najgore, posebno verzija bez plivajućujeg zamajca od 90 KS.

Benzinac od 1,6 litara je prava mera za ovaj auto, ali je slaba ponuda Citroëna C4 sa ovim motorom. Kupljeni u Srbiji su često u očajnom stanju. Od automobila koji je pun kineskih delova, sa Tigrovim gumama, ne možete očekivati da vas dugoročno dobro služi. Zato gledajte primerke uvezene iz Francuske, tamo je ponuda baš velika.

Ako ipak želite neki manji automobil, iz B segmenta, mogu vam preporučiti Corsu D. Ona je prosek proseka, možda malo bolja od toga. Ali, ima tri stvari koje su izuzetne: najpre, odličan FIAT-ov 1.3 multijet motor, koji je stvarno vrlo pouzdan, te ako imate vrhunskog majstora koji vam može pomoći prilikom kupovine, bićete „na konju“. Druga prednost je što su korišćeni materijali veoma kvalitetni, ništa u njemu ne škripi ni posle 200.000 km. Sve je solidno napravljeno. Treća, možda i najvažnija stvar, jeste što je ponuda Corsi D u Srbiji prilično pristojna, pa od stotinu automobila možete odabrati jedan koji nije za otpad. Ali morate opet imati vrhunske majstore pored sebe, ili, na primer, mene, jer znam koje su mu skrivene mane i koliko koji diler vraća kilometražu, što nije baš tako mala stvar, kao što možda izgleda na prvi pogled.

Sledeći predlog je možda i najbolji auto u ovom užem izboru, Mercedes A klase. Morao sam da vam predložim Mercedes jer je zaista praktičan i udoban, i pravi je izbor za vašu porodicu, jer taj auto od drugog automobila u kući može postati prvi ili treći.

FIAT Bravo je automobil koji takođe mogu da preporučim. Ovo je zaista odličan automobil i za početnika, i za iskusnog vozača. Jako se lepo vozi, veoma je stabilan i, što je najvažnije, jako je predvidiv. Gradski režim upravljača vam omogućava izuzetno lako manevrisanje, pa ga i žene obožavaju. Jeste po dimenzijama veći od Grande Punta, ali je daleko udobniji, bolji i bezbedniji. Cena? Sada su počele malo da padaju, ali za jedan FIAT odlično dobro drži cenu. Razloga za ovo je više: pre svega, solidan kvalitet i odlični, pouzdani motori, posebno dizelaši, jer benzinci su zapravo Opelovi. Dizelaši ne samo što su štedljiviji, već su i mnogo elastičniji, pa vas pogrešan izbor brzine neće dovesti u opasnu situaciju. Ovaj auto sa 1.9 multijet motorom je stvarno jako dobra kupovina, pod uslovom da je dobro održavan.

Ponuda modela koji koštaju ispod 5.000€ je mršava, ali postoji ipak šansa da se nađe pristojan primerak. Nikako ne smem da vam obećavam da vam mogu naći dobar Bravo, ali mogu da pokušam. To je auto koji se relativno lako prodaje, jer ga cene svi ljubitelji FIAT-a, ali zbog odličnog dizajna i mlađi vozači koji tek ulaze u svet italijanskih automobila.

Opel Astra H je auto koji često preporučujem. Vredi koliko i košta. Ponuda je solidna, ali morate biti obazrivi.

Ponuda benzinaca je dosta slabija. Iako sam često pisao o skupim kvarovima dizelaša, znajte da ni benzinci nisu jeftini kad dođu do generalne, a dođu pre dizelaša, pa nije retkost da motori troše puno ulja i na manje od 150.000 km. Prosto, primerci koji su mnogo voženi gradom bili su i mnogo opterećeni. Mnogo znači i kako je auto održavan.

Ford Focus II je u proseku moderniji, stabilniji i bezbedniji automobil od Opel Astre H, ali ima nežnije, Peugeotove dizelaši, koji nisu loši, ali morate naći primerak koji ima manje od 150.000 km, što je u slučaju vašeg budžeta nemoguća misija. Ford je skoro uvek ugrađivao plivajući zamajac, pa čak i u slabije motore od 90 KS. Zbog toga je C4 sa istim motorom malo bolja kupovina ako gledamo cenu održavanja i cenu kvarova. Jeste Focus II zabavniji za vožnju, ali sumnjam da vam je najvažnije koliko brzo možete proći kroz krivinu.

Moj vam je savet da kupite onaj auto koji je najbolje održavan, koji je u najboljem stanju.

Potrebno je samo da utvrdite da li vam je dovoljno velika Corsa D, da li vam treba auto sa petoro ili troja vrata i da li su C4, A klasa, Astra H i Focus II automobili koji se vama dopadaju ili ne. Jer, nema ništa od kupovine ako vam je automobil odbojan.

Možda je A klasa i najbolji automobil od navedenih kada se sve uzme i sabere, ali je i nešto skuplja za održavanje.  Nisu to velike razlike, na kraju, i za A klasu imate na raspolaganju i kineske delove (skoro svi delovi koje imate u radnjama širome Srbije proizvedeni su u Kini, i nisu baš najboljeg kvaliteta).

Koji je idealan auto za moju suprugu? 3

Mercedesovi dizelaši su jako pouzdani, štedljivi, ukratko rečeno – odlični!

Pošto prelazite 10.000 km, kupovina dizelaša nije nužna, ali imajte na umu da turbo dizelaši imaju mnogo veći obrtni moment od benzinaca na nižim obrtajima. Mnogo bolje povuku, zahtevaju mnogo manje šaltanja, i, na kraju, ugodniji su za vožnju. Dobra međuubrzanja ulivaju poverenje vozaču, daju mu potrebnu dozu sigurnosti.

Čak i Corsa sa 1.3 multijet motorom ide jako brzo i lepo, agilna je, okretna. Verzija sa benzinskim motorom 1.4 pruža slabija međuubrzanja uz mnogo više buke i muke. Prosto, atmosferski benzinci traže mnogo više koncentracije i znanja, često traže gas do poda i često ste u njima prinuđeni da odustanete od preticanja.

Neka vam crvena linija za benzince bude motor od 1,6 litara, ali znajte da od njega ne možete očekivati sportska ubrzanja.

Corsa će, posle Mercedesa A klase, najbolje ispuniti zadatke koji su pred vašom porodicom: gradska vožnja, kraća putovanja van i oko grada.

Nemački automobil je iznenađujuće dinamičan, upravljiv i zabavan za vožnju. Tajna se krije u pozajmljenoj platformi od Grande Punta, koju su Nemci vrhunski doradili, ali i u Fiatovom common-rail JTD agregatu od 1,3 litra koji „kuca“ i ispod haube Corse. Porodični Opel se može pohvaliti i dobrom paletom motora, ali se čini da je 1.3 CDTI verzija pun pogodak, najviše zbog niske potrošnje.

Corsa je bazirana na platformi Grande Punta i zbog toga je predstavljala revoluciju, a ne evoluciju Corse C. To zapravo znači da sve ono što je bilo odlično kod Grande Punta, kod Corse D je još i bolje.

Nemački inženjeri nisu stali tamo gde su Fiatovi počeli, već su od jedne ozbiljne osnove napravili možda i najbolji automobil u B segmentu pre 8-9 godina. Prevedeno na svima razumljiv jezik: ovaj automobil nudi više nego što ste to do sada mogli da očekujete u ovoj klasi vozila. Sve komande su dobro raspoređene i izuzetno mekane i precizne, pa je stoga i period privikavanja na ovaj automobil veoma mali.

Prilično brzi servo upravljač  ima prejaku servo asistenciju za moj ukus, ali to prosečni vozači neće Opelu zameriti. Pojam „podupravljanje“ za Corsu kao da ne postoji, jer je oslanjanje odlično podešeno i deluje kao da je konstruisan za daleko moćnije motore od dizelaša 1.3 Multijet, kod Opela je pod nazivom 1.3 CDTI.

Originalni dizajn Corse se nekome dopada, a nekom i ne, ali eventualne nesuglasice sa onima koje ne zanimaju najnoviji trendovi u auto industriji prestaju onog trenutka kada otvorite masivna vrata i ugledate razigrane, tople boje u kokpitu, izrađenom od skupih materijala. Okrugli otvori za vazduh su elegantni, a sportski mali obruč upravljača savršeno leži u rukama. Kao da su inženjeri iz Rizelshajma od Fiata, pored platforme, pozajmili i italijanski šarm. Gotovo svaki detalj u enterijeru pažljivo je dizajniran, sa idejom da sve bude daleko maštovitije nego kod veće Astre H.

Corsa D se vozi jednako elegantno, otmeno i prefinjeno kao i mnogo veće limuzine, a uz to izaziva jednako veliku dozu oduševljenja prolaznika, čak i danas. Ipak, međuosovinsko rastojanje od 251 cm ima i svoje limite, pa tako kratke neravnine na putu Corsa registruje pomalo nervozno, a krivac za to su i relativno tvrde opruge.

Tvrda su i sedišta, ali ona zato na dužim putovanjima ne zamaraju puno, a putnicima će svakako prijati što će i na velikim brzinama moći da razgovaraju u tišini zahvaljujući odličnoj zvučnoj izolaciji.

Euro NCAP kreš test je ovaj automobil ocenio najboljom ocenom, odnosno sa maksimalnih pet zvezdica.  Morate imati u vidu, da je Corsa D dobila dobre ocene, za svoju klasi. U sudaru sa Astrom H, imate male šanse da preživite. Dobru pasivnu bezbednost prati vrlo dobra aktivna bezbednost, koja je zadovoljavajuća čak i kada nije ugrađen ESP (koji se nudio sa bogatijim paketima opreme).

Kočnice su dovoljno ubedljive i pri brzini od 100 km/h zaustavljaju vozilo za manje od 40 metara, što je malo bolje od proseka konkurencije.

Fiatov common-rail agregat multijet, koji je Opel dobio zahvaljujući nekadašnjoj saradnji GM-a sa ovom italijanskom kućom, pravo je remek-delo tehnike. Zahvaljujući maloj radnoj zapremini od 1,2 litra, težak je samo 130 kg.

Glavna boljka dizelaša – nemiran rad motora, pogotovo kad je hladan, kod multijeta je rešena zahvaljujući elektronskoj jedinici koja kontroliše rad brizgaljki. Miran rad motora postiže se ubrizgavanjem goriva više puta u toku jednog takta. Dva predubrizgavanja prethode jednom glavnom ubrizgavanju.

Predubrizgavanje omogućava miran rad čak i hladnog motora. Softver je podešen tako da, ako je vožnja umerena i broj obrtaja motora konstantno nizak, brizgaljke ubacuju po tri puta gorivo u cilindre u toku jednog takta, time se štedi gorivo, i postiže se željena mirnoća u radu motora. Ako se, međutim, stisne gas, centralna elektronska jedinica šalje brizgaljkama signal da prestanu sa predubruzgavanjima i da svu količinu goriva potrebnu za jedan takt ubacuju odjednom. Zahvaljujući tome, prosečna potrošnja ne prelazi 6,5 – 7,0 litara evro dizela na svakih 100 kilometara, čak i u gradskoj vožnji, gde se režim saobraćaja svaki čas menja. Kada su temperature vazduha oko nule, onda je potrošnja oko 8,0 litara.

Elastičnost motora je izuzetna, jer je veliki obrtni moment od 170 Nm na raspologanju u velikom intervalu obrtaja, tačnije, od 1.750 do 2.500 o./min. radilice. Kriva obrtnog momenta je izrazito blaga, tako da pri 3.000 o./min. imate na raspolaganju silu od 150 Nm. Motor je prilično tih i rado se vrti, pa vrlo brzo zaboravite da ima samo 75 KS, jer se sa lakoćom nosi da primetno snažnijim benzinskim agregatima, dobrim delom i zahvaljujući dobro proračunatim odnosima u preciznom petostepenom menjaču. Takođe je važno što se turbo rupa gotovo i ne oseti, tako da sa ovim agregatom Corsa bez ikakvih problema postiže obećanu maksimalnu brzinu od 163 km/h, pa i malo više od toga.

Kod Opelovih kupaca trenutno vlada prilično konkretna i gruba podela. Racionalniji kupci biraju veću i praktičniju Astru Classic, dok se oni koji se razumeju i vole nemačke automobile, a nemaju odraslu decu, radije odlučuju za Corsu D. Razlika između ova dva modela je velika, generacijska, jer jedan model pripada dvadesetom, a drugi dvadeset i prvom veku.

Šteta je samo što ima manji prtljažnik od Astre i što na zadnjem sedištu ne nudi puno prostora, ali to ionako nije svima najvažnije pri izboru automobila. Svakako da je bolji automobila Mercedes A klase, druge generacije, njegov dvostruki sendvič pod daje vašoj porodici mnogo veće šanse da prežive sudar. U igri sa kompromisima, nikada ne možete dobiti sve ono što želite, i odličnu bezbednost, i niske troškove održavanje, i malu potrošnju. Opet ću ponoviti: Kada kupujete auto za 5.000€ moj vam je savet da kupite onaj auto koji je najbolje održavan, koji je u najboljem stanju. Marka, boja, oprema su manje bitni.

Ovo je skraćena verzija odgovora. Kompletan odgovor, i odgovori na dodatna pitanja poslati su mejl gospodinu, jer nije moguće u jednom odgovoru razrešiti sve nedoumice oko izbora automobila.

Ako imate dilemu oko izbora automobila pošaljite mi pitanje na moj sajt www.najboljiauto.com/pitajte

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari