Nedostatak informacija i znanja po pravilu vode do pogrešnog modela. Svi želite da vaša deca voze bezbedne automobile, ali je teško za malo novca naći dobar auto. Saznajte koje automobile ja preporučujem.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.NET
Pitanje: Poštovani g. Todoroviću, nadam se da ćete mi pomoći u izboru automobila za moju ćerku, koja je pre godinu dana položila vozački ispit. Meni je bezbednost primarna, odnosno da moje dete stigne na odredište čitavo. Zanima me da li mi se uopšte isplati uzimati dizelaša, odnosno koja je tačka ekonomske isplativosti. Ona bi ga vozila narednih par godina, a onda bi na kredit kupili nov auto. Bitno mi je da auto dobro ubrzava, da ne bude „tromiji“ od Vectre B (1.8 16V plin) koju imamo. Planira da prelazi oko 25.000 km godišnje. Naš limit je negde oko 5.000€. Njoj se dopada Kia Cceed, Hyundai i30 i Ford Focus a meni Škoda Octavia. Da li su ovi automobili skupi za održavanje? Ćerka će morati često sa tim automobilom i na duža putovanja, pa bi volela neki auto koji nije bučan. Punto je recimo mnogo zamoran na dužim putovanjima, već na 130 km/h nekako mnogo buči i huči. Tako da Punto nikako nije opcija, iako znam da za manje od 5.000€ mogu da nađem primerak u odličnom stanju. Goran Javanović.
Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi g. Jovanoviću hvala vam na zanimvljim pitanjima. Moram da vas upozorim da budete svesni činjenice da je vaša ćerka dobila vozačku dozvolu, ali da sigurno nije ovladala u potpunosti vožnjom, i da tek kreće da upotpunjuje ono malo znanja koje je stekla u auto školi. Nisu retki vlasnici auto škola koji javno priznaju da dobijanjem dozvole vozači tek počinju da uče. Zato budite pored nje kada vozi, uostalom, i po zakonu ste to dužni.
Pošto godišnje planira da prelazi oko 25.000 km, kupovina dizelaša se ne dovodi u pitanje. Moderni turbo dizel motori nisu samo osetno štedljiviji od benzinaca, već su i elastičniji i nude mnogo bolja međuubrzanja, uz manje naprezanja motora zahvaljujući većem obrtnom momentu.
Takođe, kasnija preprodaja dizelaša je mnogo brža i jednostavnija, jer kod nas svi žele auto sa dizel agregatom, čak i ako godišnje prelaze samo 10.000 km.
Vaša Vectra ima dobar motor od 1,8 litara, sa dva bregasta vratila, 16 ventila i 115 KS, koji raspolaže maksimalnim obrtnim momentom od 170 Nm još pri 3.400 o./min. radilice. Elastičan motor garantuje dobra međuubrzanja, pa tako Vectri 1.8 16V od 80 do 120 km/h u petom stepenu prenosa treba oko 15,0 s.
Maksimalnu brzinu od 203 km/h vaš Opel postiže sa lakoćom ukoliko, naravno, sagorevate benzin: sa gasom je to slabije za oko 5%-10% (š to zavisi od tipa gasnog uređaja), pa je održavanje konstantne brzine od 160 km/h za ovaj nemački automobil „mačiji kašalj“.
Pošto ste limitirani iznosom od oko 5.000€, za taj novac možete kupiti solidne automobile ukoliko se opredelite za Hyundai i30, Kiu cee`d i Ford Focus. Škoda Octavia u dobrom stanju sa TDI motorom ne može da se nađe za tako malo više novca.
Focus 1.6 TDCi sa 90 KS možete kupiti za oko 5.00€ u pristojnom stanju, ali imajte u vidu da jako često ova verzija ima plivajući zamajac, iako ga isti Peugeotov motor u Peugeotu 307 i Citroenu C4, nema.
Ako niste spremni da skupe kvarove, koje vam može prirediti dizelaš sa preko 200.000 km, možete kupiti i Focus sa benzinskim agregatom od 1,6 litara i 100 KS, ali pomenuti motor raspolaže sa skromnih 150 Nm obrtnog momenta i to tek pri 4.000 o./min., što je daleko manje od sile koju pruža common-rail 1.6 TDCi od 215 Nm pri samo 1.750 o./min.
Benzinac je agilniji samo na semaforu, jer mu do 100 km/h iz mesta mirovanja treba 12,0 s, a dizelašu 12,7 s. Focus 1.6 TDCi od 80 do 120 km/h stiže za 17,0 s (Focus 1.6 16V za 19,0 s), dakle – za nijansu je tromiji od vaše Vectre, ali samo u slučaju kada sagorevate benzin. Međutim, benzinac troši oko 9,0 l, a dizelaš samo 7,5 l. Kia, odnosno Hyndai sa CRDi agregatom pružaju međuubrzanja od 80 km/h do 120 km/h za oko 15,0 s, dok benzinac 1.6 16V od 109 ili 115 KS to isto ostvaruje posle 18,5 s.
Odnosno, mnogo je lakše održavati putnu brzinu od 130 km/h sa turbo dizelašima nego sa benzincima, bez obzira da li se radi o nemačkom ili korejskim automobilima. Problem je što po novom zakonu koji stupa na snagu sledeće godine, za vašu ćerku će ograničenje brzine u Srbiji iznositi 108 km/h umesto 120 km/h.
Pošto želite da se vozite tiho, obratite pažnju na činjenicu da je i30 najtiši. Pri brzini od 130 km/h do putnika u Hyundaiju dopire samo 69 dB, dok ste kod ostala tri modela izloženi osetno većoj buci od 70 i 71 dB. Dakle, u Focusu, Octaviji i cee`du je pri brzini od 110 – 120 km/h jednaka količina buke kao u Hyundaiju pri 130 km/h. Zvučna izolacija u Vectri 1.8 16V je na nivou onoga što pružaju Focus i Octavia A5.
Opel Vectra (B) je prilično uravnotežen automobil i ima i takvo oslanjanje, na pola puta između udobnog i sportskog trima. Vectra ima dovoljno precizan upravljač, ali je direktniji i precizniji onaj kod cee`da ili Hyundaija, a još je za nijansu bolji onaj kod Focusa, koji ima najviše sportskih gena od gore opisanih modela. Dobro je podešen i servo upravljač kod Škode: češki automobil je iznenađujuće stabilan, ali i tvrd. Drugim rečima, svi navedeni automobili deluju dovoljno sigurno i bezbedno na brzinama od 160 km/h i mirnije upijaju neravnine od vaše Vectre, a pored toga svi redom imaju bolje kočnice od Opela. Najmekše komande imaju korejski automobili, tako da oni u vožnji gradom i najmanje zamaraju.
Pošto vam je bezbednost primarna, imajte na umu da je Vectra B na EuroNCAP kreš testu osvojila skromnih 24 poena (3 zvezdice), dok je Octavia A5 sa 27 poena (4 zvezdice) primetno bolja. Moderniji Hyundai i30 nudi veće šanse za preživljavanje sa 33 poena (4 zvezdice), dok je cee`d osvojio 34 poena (5 zvezdica), a Focus 35 poena (takođe 5 zvezdica). Trenutno Hyundai ima najlošiju servisnu mrežu, jer Hyundai Srbija nakon bankrota Hyundai Auta, tek treba da se dokaže. Škodu je najlakše održavati, ali mnogi Škodini ovlašćeni servisi nisu za preporuku. Ali dok vozači u Srbiji to „tolerišu“, i održavaju kola tamo gde je jeftnije, bez obzira kakve im delove ugrađuju tako će biti još dugo vremena. Kia ima nešto više cene delova, ali u proseku i profesionalnije servise. Za nijansu je bolji Ford.
Pošto vaša ćerka ima jako malo iskustva, ja vam preporučujem da joj kupite Ford Focus II generacije, jer je on zaista pruža najveće šanse da preživi eventualni sudar, a osim toga Focus II je ubedljivo najstabilniji. Ako ste u mogućnosti da odložite kupovinu, i pribavite još malo novca, umesto Škode Octavija, koja je svakako dobra kupovina, odaberite Volvo C30. Punto ne smem da preporučim nekom ko je tek dobio dozvolu.
Naravno pre kupovine automobil proverite u ovlašćenom servisu, ali nekom dobrom ovlašćenom servisu, i ne žurite sa odlukom. Ako kupujete auto od fizičkog lica, postoji opasnost da je auto pod zalogom, ili da vlasnik nije platio kazne, u tom slučaju nećete moći da ga registrujete. A u prom slučaju možete da ostanete bez automobila.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.