Kupci polovnih automobila u Srbiji često porede automobile koji nisu za poređenje. Da li je uvek bolje kupiti veći, snažniji, udobniji auto za isti novac? Saznajte u ovom odgovoru.
Piše: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net
Pitanje: Poštovani g. Todoroviću, ovo nije prvi put da Vam pišem. Prošli put ste mi dosta pomogli i poštedeli me prelistavanja hiljade članaka i foruma. Zbog toga Vam pišem ponovo.
Ovog puta tražim auto za svog oca. Tražimo malo veći auto koji će biti kao i uvek što ekonomičniji. Ono što sam ja primetio je da mi se čini da su karavani malo jeftiniji od istog automobila u hečbek varijanti. Da li postoji neki poseban razlog za to ili su prosto manje traženi?
Voleo bih dizelaša. Evo nekih modela i par stvari koje sam „čuo/znam“ o njima. Voleo bih da izbegnem „specifične“ kvarove gde moram da obiđem 250 majstora a koji mogu biti i jako skupi.
Prioriteti:
– Ekonomičnost (potrošnja, održavanje)
– Pouzdanost (bez čestih i skupih kvarova)
Na prvom mestu mi je favorit:
Citroën C5 – model koji je meni favorit, udoban, pouzdan (meni je problem što sam čuo da ima prilično osetljiv plivajući, ne znam da li su cene delova i popravki veće u odnosu na ostale).
VW – Passat, Golf IV – jednostavan i pouzdan motor za održavanje, s druge strane jako tražen, drže cenu možda preveliku za to što nude, a mislim da se tesko može naći solidan primerak.
Peugeot 307, 407 – udobni, imam predrasude o ovoj marki da mogu da budu skuplji delovi i popravke od ostalih koje sam naveo.
Opel Astra G – Isuzu motor, bolji onaj 2.0, ne znam ništa o ovom modelu, „kažu“ da je pouzdan motor, ne znam koliko je ekonomičan (u smislu česti kvarovi i popravke).
Fiat Stilo 1.9 – generalno možda za naše uslove najekonomičniji delovi, pristupačni, a majstori ih dobro poznaju, tako da nema puno iznenađenja, mana: jako česti elektronski kvarovi i loš trap.
Škoda Oktavia – 1.9 – VW pouzdan motor i dobro vešanje za naše puteve – ne znam njegove mane i česte kvarove, čuo sam da elektronika može žestoko da zeza. Oko 4.500 evra planiramo da izdvojimo za automobil.
Jasno mi je da ništa nije crno-belo, ali koji od ponuđenih modela se pokazao pouzdanijim i ekonomičniji od ostalih, voleo bih da nekako suzim izbor i na šta obratiti pažnju, itd. Pozdrav, Miloš.
Odgovara Aleksandar Todorović: Poštovani g. Miloše, hvala vam na pitanjima i poverenju. Drago mi je ako sam uspeo da vam pomognem u kupovini automobila. Dajem sve od sebe da svoje znanje prenesem kupcima u Srbiji, jer mi je cilj da kupite najbezbedniji i najbolji auto u klasi. Primetio sam da bezbednost kao takvu uopšte ne pominjete (niste jedini), i da vam ona nije bitna, pa vam onda neću ni upoređivati automobile u tom pravcu.
Drago mi je ako ste čitali moje tekstove i odgovore na pitanja, pre svega zbog vas, ali sudeći po tome kako ste sročili ovo pitanje, verujem sam da niste. Zaključke koje ste vi naveli u pitanju ja nikada nisam napisao, pa bih pre rekao da ste se informisali na nekim forumima, gde uglavnom pišu ljudi koji imaju znanje slično vašem.
Informacija na internetu ima mnogo, ali tačnih i proverenih informacija na srpskom jeziku je malo. Naši novinari ne navode nikakve mane testiranih automobila, svaki automobil ima samo vrline, a naš narod uživa u čitanju takvih tekstova, jer kada je opisan omiljeni model, svakom je lepo da pročita da njegov favorit nema nijednu jedinu manu. Prosto divno. Novinar deli isto mišljenje kao „navijač“, odnosno ljubitelj određenog brenda. Ako ste primetili, a verujem da niste, ja u svakom testu navodim sve mane automobila. Ne zato jer želim da izgubim reklamu i naljutim uvoznika/dilera, nego zato što želim da pomognem kupcima. Ali, većinu vas to realno i ne zanima. Kod nas ljudi kupuju automobile kao cipele, biraju auto koji im se dopada „na oko“ i gledaju da bude veći i skuplji od automobila koji ima komšija. Potajno se nadaju da će kupiti auto koji je jeftin za održavanje i malo troši. A sve to zajedno teško može da se ostvari.
Poredite automobile koji stvarno nisu za poređenje. Nimalo ne olakšavate pisanjem ovakvih pitanja.
Kako uporediti Citroën C5 karavan i Astru G, odnosno Peugeot 307? Razlika u veličini je ogromna.
Ja mogu u potpunosti da odgovorim na pitanje nekom ko kupuje nov automobil. Kod kupovine polovnih automobila, stvar je mnogo kompleksnija. Bukvalno moram da vam pišem deset odgovora, da sužavamo i proširujemo izbor polovnih automobila nekoliko puta, kako bismo na kraju odabrali one najbolje modele za vas.
Niste se potrudili da proverite cene rezervnih delova, ni originalnih, ni kineskih koje imate u našim radnjama.
Naveli ste da biste želeli da izbegnete obilaženje 250 majstora pre nego što otklonite kvar. Nema potreba da odilazite 250 majstora, dovoljno je da odete u jedan servis i rešite problem. Mene stalno javno kritikuju što preporučujem ovlašćene servise. Vozači nisu svesni koliko automobii danas imaju komplikovane kompjutere, elektroniku, brdo senzora, i mnogo mana i nedostataka. Svaki model ima bar dvadesetak ozbiljnih propusta tokom svoje serijske proizvodnje, koji mogu da dovedu da ozbiljnih kvarova. Automobili su postali ne samo mnogo skuplji za održavanje, nego i mnogo nepouzdaniji.
Pored toga što vam bezbednost nije bitna, izgleda da vam ni pouzdanost nije presudna. A to je opet dokaz da niste čitali moje odgovore na pitanja, a pišem ih skoro petnaest godina. Jer, da ste ih čitali, uvrstili biste bar jednu Mazdu, Hondu, Nissan ili Toyotu u uži izbor. Kod nas japanski automobili nisu preterano popularni, ali svaki dobronamerni majstor će vam u poverenju reći da imaju mnogo manje problema sa elektronikom i kompjuterima od evropskih automobila.
Naravno da vam ih majstor neće preporučiti (uglavnom) iz nekoliko razloga. Pre svega, jer mu nije u interesu da kupite auto koji se manje kvari. Nije mu u interesu da servisira automobile za koje nema delove „ispod stola“, mislim na ukradene delove, ili izuzetno jeftine delove veoma lošeg kvaliteta, i nikako ne želi da održava auto o kojem zna jako malo, pa ima problem da utvrdi gde mu se nalaze i filteri.
Održavanje automobila je postalo jako kompleksno. Narod nema novca, ali nema ni znanja, jer brojni su primeri onih koji poseduju vozila stara oko tri godine, koja ne održavaju u ovlašćenoj mreži servisa.
Pitate se – zašto je Todorović toliko zapeo sa tim ovlašćenim servisima? Zato što servisi van ovlašćene mreže na svojim kineskim kompjuterima i kineskom softveru ne vide pola problema na automobilu, motoru, elektronici, i onda, naravno, nastaju problemi. Jer, funkcija servisa nije samo da vam krpi auto i menja delove, već i da predupredi kvar.
Umesto da kupite Punto 1.2 Classic i da ga održavate u ovlašćenom servisu sa originalnim delovima, i tako godinama uživate u vožnji, vi za 4.500 evra želite da odaberete Citroën C5, koji je mnogo veći i bar tri puta skuplji za održavanje. Cene kvarova kod Citroëna mogu biti i do dvadeset (da, dobro ste pročitali) veće nego kod Punta sa benzinskim motorom.
Ako bismo krenuli da poredimo Citroën C5 sa Opel Astrom G, došli bi smo do zaključka da je C5 mnogo udobniji, prostraniji, bolje opremljen, bezbedniji (dobro, to vama nije primarno, ali ipak da navedem), ali da je Astra jeftinija za održavanje i da u većini karakteristika zaostaje za većim automobilom. Dakle, lako je zaključiti da je C5 veći i bolji automobil od Astre. Pripadaju sasvim različitim klasama. Na svetu ne postoji automobil iz C segmenta (Golf, Astra) koji je bolji od automobila iz D segmenta (Passat, C5).
Kvarovi na Citroënu C5
Ceo električni sistem na Citroënu C5 je mreža puna misterija. Postoje problemi sa bočnim električnim podizačima stakala, grejanjem sedišta, ventilatorom hladnjaka. Međutim, posebno je hirovita elektronika. Postoje problemi sa putnim računarom, elektronskom kontrolom blokade i centralnim zaključavanjem.
Benzinski motori nisu najdugovečniji u klasi. Čest problem je pregoreli dihtung glave motora i curenje iz sistema za hlađenje. Gumene cevi i oko hladnjaka treba pažljivo pregledati. Pre kupovine bilo kojeg Citroëna C5 (ili bilo kojeg automobila), proverite efikasnost motora tokom vožnje ako je to ikako moguće. (auto placevi mogu samo jednom da izdaju probne tablice za jedno vozilo – još jedan idiotski zakon u Srbiji).
Turbo diezelaši common-rail imaju problema sa gumom na remenici, komponente od gume se razdvoje i moraju se zameniti. Zahtevaju detaljno ispitivanje. Rad HDI motora može biti neravnomeran, ne toleriše gorivo lošeg kvaliteta. Verzije sa DPF zahtevaju korišćenje posebne tečnosti u sistemu sagorevanja, što povećava troškove. Takođe je posle nekog perioda potrebna zamena DPF filtera, preporučujem original, ali znajte da je preskup i da nije za vaš džep.
Citroën C5 nije baš najbolje prošao na ispitivanju pouzdanosti. Čak 50% svih kvarova su elektronske prirode, a nastaju odjednom i naglo. Najviše pažnje obratite na kontrolnu tablu i klima uređaj. Kada to dobro pregledate, pogledajte i ostatak elektronike na kolima. Samo hidro-pneumatsko vešanje ne zahteva dodatno održavanje, mada se dešavalo da otkaže hidraulična pumpa ili da sistem sam od sebe reši da podešava visinu automobila. Kvačilo zna brže da strada kod 2,0 HDI verzije zbog velikog obrtnog momenta motora, popravka nije jeftina, pa dobro proverite ispravnost ovog dela pri kupovini.
Automobili iz prve godine proizvodnje su ili pozivani u servis ili su im prilikom redovnih servisa rađene prepravke. Ali, broj promena i poboljšanja su značajna. Međutim, svi elektronski problemi ili nespretnosti u prvoj fazi proizvodnje nisu eliminisani.
Najčešći problemi:
Loš rad motora je često uzrokovan zaglavljivanjem EGR ventilom od prljavštine.
Motor 1.8 16V ima često probleme sa neispravnom lambda sondom.
Uobičajeni problem sa 2,0 benzinskim motorima, motor radi neravnomerno i loše reaguje na gas tokom vožnje. Problem je rešen reprogramiranjem ECU motora.
2.0 16v motor na Citroënima C5 proizvedenim do maja 2001: mirnoća rada motora je poremećena. Izazvana problemom cevi sa EGR ventila, trenje cevi o okolne mehaničke delove. Ova stavka je ispravljena u kampanji fabrike sa početka 2002, zamenjena obloga cevi i zamenjena cev.
Benzinski motori: kvar bobine, posebno kod Citroëna C5 3.0 V6.
Problemi sa hidropneumatikom kod Citroëna C5 3.0 V6, velika težina motora.
Kod Citroëna C5 sa dizel motorima proizvedenih pre redizajna modela postoje problemi sa čestim začepljenjem DPF filtera, koji zahtevaju potpunu promenu na oko četiri godine.
Plivajući zamajac je problem. Na Citroënu C5 1.6 HDI 110, osećaj naglog „udaranja“ često se pogrešno pripisuju nosaču motora ili prednjoj osovini.
Kod 1.6 HDi verzije proizvedene do početka 2005. bilo je čestih problema sa nepouzdanim paljenjem. Neophodno je da se reprogramira ECU motora.
Na HDI dizel motorima čest je kvar potisnog ležaja kvačila i plivajućeg zamajaca, što ukazuje na veoma nestabilan rad motora u praznom hodu i tokom promena brzine. Javlja se nakon pređenih 150.000 km.
1.6 HDI motor: na Citroënima C5 proizvedenim do proleća 2005. bilo je problema sa ubrizgavanjem. Loše elektronsko upravljanje. Rešenje: reprogramiranje ECU.
Kod 1.6HDI dizela dolazi do redovnih problema sa turbo punjačem usled nedovoljnog podmazivanja. Za potpuno uklanjanje grešaka je potrebno promeniti turbo punjač, pumpu za ulje i sve hidraulične veze sa motorom i turbo punjačem. Imaju i probleme sa polomljenim plastičnim štapićima od merača nivoa ulja u motoru, koji onda završi u rezervoaru za ulje.
Kod Citroëna C5 2.0 HDI i 2.2 HDI proizvedenih do septembra 2001. postoji izraženi pad snage motora ili automobil neće da upali. Uzrok je kvar pumpe za gorivo (oksidacije bakra unutrašnjeg dela) koja se nalazi u rezervoaru. Ovo je ispravljeno u kampanji fabrike sa početka 2002, zamenjena pumpa.
Motor 2.0 HPI. Na Citroënima C5 proizvedenim do maja 2001. je poremećeno funkcionisanje, manja snaga i lošije performanse. Uzrokovano kvarom unutrašnjeg zaptivanja pumpe za ubrizgavanje. Ovaj problem je ispravljen u kampanja fabrike sa početka 2002., bila je zamenjena pumpa, ako je bilo potrebno.
2.0 HDI motor. Na Citroënima C5 proizvedenim do juna 2001. je poremećen prazan hod motora. Izazvano kolom EGR ventila. Trenje izazvano između cevi EGR ventila i poklopca motora. Ova stavka je ispravljena u kampanji fabrike sa početka 2002, novi poklopac motora i nova cev.
Kod Citroëna C5 sa dizel motorima 2.2 HDi postoji problem sa zupčastim kaišem, to može biti zbog prodiranja vode u oblasti zupčastog kaiša, kaiš pukne i prouzrokuje štetu motora.
Kod dizela 2.2 HDI često se dešava da se upali svetlo upozorenja koja ukazuje na problem sa izduvnim sistemom ili DPF filterom, uprkos činjenici da nije bilo nikakvih problema.
Dizel motor 2,2 HDI ima uobičajene probleme sa senzorom ulja u motoru i prodorom vode u filteru vazduha i posledičnim problemom sa MAF senzorom.
2.2 HDI motor. Na Citroënima C5 proizvedenim do aprila 2001, rizik od loma lanca koji povezuje dve bregaste osovine. Može izazvati kvar motora. Leta 2002. sistematska zamena ovog malog lanca.
2.2 HDI motor. Na Citroënima C5 proizvedenim do juna 2001. moguće curenje dizela na crevu na povratnoj liniji goriva. Izazvano trenjem sa okolnim mehaničkim delovima. Ovo je ispravljeno u kampanji sa početka 2002, revidirano oblaganje cevi, cev zamenjena, ako je bilo potrebno.
Uobičajeni problemi sa automatskim menjačem, grub je i teško se pomera ručica. Za taj problem je u velikoj meri kriv problem sa elektronikom. Iz fabrike su naknadno informisali da je neophodno da se preveze 60.000 kilometara pre promene ulja.
Citroën C5 sa automatskim menjačem proizveden do sredine 2004, problem sa prebacivanjem menjača, rešen reprogramiranjem.
Zbog pogrešnog izbora materijala za montažu zadnjeg kočione čeljusti, često problemi sa korozijom i kočenjem.
Ručna kočnica. Na Citroënima C5 proizvedenim do januara 2002, rizik od loma drške ručne kočnice.
Hidropneumatsko ogibljenje. Na Citroënima C5 proizvedenim do oktobra 2001, rizik od kvara elektronske kontrolne suspenzije izazvan ulaskom vode u kompjuter koji upravlja suspenzijom. Ova stavka je ispravljena u kampanji sa početka 2002.
Hidropneumatsko ogibljenje. Na Citroënima C5 proizvedenim do aprila 2001. moguće neznatno curenje na hidrauličnom sistemu, curenje kroz creva „povratka“ od cilindara prednjeg vešanja. Izazvano nepravilnim vezivanjem creva. Ova stavka je ispravljena u kampanji sa početka 2002. promenom stege (metalne umesto plastične) na cevi prednjeg vešanja.
ESP sistem. Restilizovani Citroëni C5 proizvedeni do decembra 2004. Rizik od prekida rada ESP sistema. Uzrokovano lošim prenosom signala koji daje ugao volana na ploči elektronike. Problem rešen u kampanji iz marta 2005.
Citroën C5 pre redizajna: dolazi do intenzivnog trošenja zadnjih guma.
Citroëni C5 proizvedeni do sredine 2002: moguća pojava buke i vibracije ispod zadnjih točkova, posebno na desnoj strani. Da bi se rešio ovaj problem, instalirani su dodatni metalni tegovi i dodatna pena ispod sedišta, ali ovo nije bilo dovoljno efikasno. Problem je u potpunosti uklonjen na redizajniranim modelima, kada je ugrađen novi tip zadnjih amortizera.
Ukoliko vam se pokvari katalizator, verovatno ćete u nekom momentu imati problem sa sajlama menjača, pošto se zbog pregrevanja katalizatora počinje teže kretati kroz bužir.
Ukoliko primetite koroziju na zadnjem loncu, bez brige, nije za zamenu, već samo treba da skinete limenu oplatu, ispod je skoro sigurno zdrav lonac.
Ovo je samo ono najvažnije. Na sajtu Danas.rs je objavljena skraćena verzija odgovora. Ukoliko želite i da vama razrešim neodumice pošaljite pitanje na www.najboljiauto.com/pitajte ili postavite pitanje ovde na Danas.rs
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.