Profesor za upravljačem i nepopravljivi zaljubljenik u trke opominje: broj smrtno nastradalih na našim drumovima mora da se smanji u što kraćem roku.
Vuku se pogrešni potezi, ponavljaju greške iz prošlosti, a kao rezultat ljudi i dalje svakodnevno ginu. Po mišljenju proslavljenog veterana za volanom, rešenje ipak postoji.
Tekst: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.rs
Pavle Komnenović je naš najtrofejniji vozač koji je svoje znanje i umeće dokazao kako na prostorima bivše Jugoslavije, tako i na najpoznatijim stazama širom Evrope. Prešao je put od Fiće do Ferrarija, trkao se srcem, ali je na stazi uvek bio maksimalno korektan. Za razliku od drugih, imao je i hrabrosti da javno govori ono što su drugi samo mislili. Takav je i danas – zaljubljen u pravdu i ljudski život, koji se ne može nadoknaditi novcem.
Najboljiauto.com: Činjenica je da je na našim drumovima sve više mrtvih, uprkos visokim kaznama. Prošle jeseni zabeleženo je više nastradalih u odnosu na isti period lane. U čemu je tačno problem, i kako odgonetnuti povećanje ovog crnog bilansa? Svi tvrde da svoj posao obavljaju maksimalno profesionalno, a profesori sa univerziteta uporno ponavljaju svoje opomene, skrećući pažnju na uvek iste propuste. Upitali smo g. Komnenovića za mišljenje o trenutnoj situaciji, kao i za savet po pitanju konkretnog rešenja za ovaj gorući problem.
Komnenović: Pre svega, prvi u nizu uzroka ovakvog crnog bilansa u saobraćaju jeste slabo vozačko umeće naših vozača. Vozačke dozvole se dobijaju suviše lako, a psihološki testovi nisu dovoljno temeljni. Stoga svaki dan viđamo osobe za volanom koje nikako ne bi mogle da prođu pored psihologa, a da ovaj ne konstatuje da nisu sposobni za vožnju.
Najboljiauto.com: Da li mislite da auto-škole rade po zastarelim sistemima i da instruktori nisu dorasli svom zadatku? Da li bi u ovom segmentu moralo da se uvede malo više reda?
Komnenović: Na pitanje ću uzvratiti pitanjem: da li znate koje su škole završili instruktori vožnje? Zar ne mislite da bi oni prvo morali da budu izvrsni pedagozi, kako bi svoje vozačko umeće i znanje umeli da na adekvatan način prenesu na polaznike? Država je pokušala nešto da uradi, ali su rezultati loši.
Najboljiauto.com: Dakle, za takve vozače nema pomoći ili postoji neko rešenje?
Komnenović: Ovo što je urađeno ovoh godina je napravljeno samo da se manje auto škole ugase. Milim da je potrebno da se kandidatima omogući da voze mnogo više van grada brzinama od 80 km/h, a ne da izvozaju 40 časova tako što će militi od semafora do semafora brzinom od 30 km/h. Nažalost, iz auto-škola danas izlaze sasvim neobučeni vozači koji predstavljaju opasnost sami po sebi. Na primer, zašto Sekretarijat za bezbednost saobraćaja ne obezbedi karting edukaciju? Automobili u 21.veku ne smeju više biti luksuz, oni su potreba modernog čoveka.
Najboljiauto.com: Poslednjih godina, auto-putevi i regionalni putevi se obnavljaju, a saobraćajci su sve rigorozniji u kažnjavanju. Otkud onda više mrtvih na putevima?
Komnenović: Drugi najvažniji uslov za bezbedno putovanje, nakon vozačkog umeća, jesu dobri putevi, koji kod nas uglavnom nisu dobro trasirani i obeleženi. Potrebna su i mnogo veća ulaganja u putnu infrastrukturu, jer je ovo što se sada radi nedovoljno. Saobraćajna policija tera po starom – samo piše kazne. Postoji nešto i što se zove usmena opomena, koja vrlo često može biti i delotvornija od kazne. Saobraćajci dobijaju nalog od nadređenih da napišu određeni broj kazni i na tome se završava njihov doprinos bezbednijem saobraćaju. Nije poenta sačekivati vozače u žbunu i naplaćivati im kazne zato što je neko vozio brzinom od 71 km/h na mestu gde je dozvoljeno 60 km/h.
Najboljiauto.com: U medijima se stalno ponavlja jedan te isti zaključak – uzrok nesreće je prebrza vožnja. Da li i vi tako mislite?
Komnenović: To je previše uopšteno. Nekad je i brzina od 40 km/h prevelika, kada su uslovi saobraćaja otežani, na kiši, snegu, poledici. Svi vidovi udesa se dešavaju zbog loše procene oba vozača. Svaki vozač mora da zna svoje granice i da prati dešavanja na putu. Da biste bili dobar vozač, morate da pretpostavite ponašanje drugih vozača. Na trkama nema ograničenja brzine, pa su nesreće veoma retke. Svima takođe savetujem da ne sedaju umorni za volan, kao i da na alkohol zaborave u potpunosti ako misle da upravljaju automobilom. Naša realnost su i „krševi“ na putevima koji su svakako neispravni i nebezbedni. Zato je pod hitno potrebno podmladiti vozni park u Srbiji, međutim – to je već velika, ali i veoma bitna tema.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.