Ikona sovjetske automobilske industrije, popularni „moskvič“, uskoro bi mogao da se ponovo vrati u modu i to nakon što su Rusi najavili proizvodnju ovog vozila umesto „renoa“. Onima koji preferiraju automobile sa metalnim branicima, a bilo ih je dosta na ovim prostorima, ovaj ruski četvorotočkaš ostao je u lepom sećanju, ali njegovi primerci u Srbiji predstavljaju pravi raritet.
„Moskvič“ ili u prevodu „Moskovljanin“ karakterističan je po pravilnom geometrijskom obliku. Njegova proizvodnja počela je u maju 1945. godine otkada su razvile četiri generacije ovog automobila.
Predsednik Udruženja oldtajmera „Pomoravlje“ Dejan Stević za Danas kaže da je obožavalac „moskviča“, ali da je već sedam godina u potrazi za primerkom koji bi mogao da kupi i restaurira.
„Kao neko ko poseduje i voli oldtajmere, „moskvič“ mi je veoma velika, još uvek ne ostvarena želja. Godinama tražim da kupim jedan. Tražio sam ga i u Bugarskoj gde ih ima više nego ovde, ali svi koji su na prodaju nisu pogodni za restauraciju“, kaže Stević.
Poznato je da je u celoj Srbiji teško naći „moskviča“, a da neki smatraju da bi njegovi vlasnici mogli da se nabroje na prste.
„Pedesetih i u prvoj polovini šezdesetih godina prošlog veka mnogo Jugoslovena je kupovalo „moskvič“. Zbog veoma bliskih odnosa i upućenosti na Sovjetski Savez, mnogi su ga kupovali na našim prostorima. Postojao je i povlašćeni položaj, u smislu ekonomskih i trgovinskih prilika, pa je „moskvič“ bio pristupačan našim ljudima“, objašnjava naš sagovornik.
Mnogi još pamte da su „moskviči“ bili drugi najprodavaniji automobili na ovim prostorima, odmah nakon Zastavinih modela.
Prema dostupnim informacijama, taj auto bio je zaštitini SSSR, predstavnik radničke klase, pravljen i dizajniran da bude omiljeni među širim narodnim masama.
„Ruski dizajneri oduvek su bili drugačiji od onih za Zapada. Nekako su malo tanji, ali bez obzira na to „moskvič“ je automobil sa izuzetno dobrim motorom, koji je besprekorno podneo i uradio svoj zadatak, ali i limarijom. Ima primeraka koji su stari šezdesetak godina i vrlo je malo potrebno da se srede i limarija je u izuzetno dobrom stanju“, smatra predsednik Udruženja oldtajmera.
Prve asocijacija na „Moskovljanina“ nekima je miris gasa, dok se drugi ipak prisećaju njegove velike potrošnje goriva, kao njegove karakteristike.
„Veća potrošnja jeste odlika, ali to uopšte nije začuđujuće, jer Rusi nikada i nisu posebno vodili računa o potrošnji goriva zbog svojih kapaciteta“, rekao je naš sagovornik.
Kada govorimo o počecima proizvodnje treba napomenuti da je prva generacija vozila munjevito isplivala na tržište nakon Drugog svetskog rata. Četvrta i poslednja generacija nastala je 1986. godine, a ako se vratimo na Moskvič kao raritet kod nas, možemo da se setimo da je ruska „lada“ bila daleko pristupačnija.
Upravo se stariji modeli ovog automobila daleko lakše nalaze u Srbiji, a svojevremeno je i kragujevačka Zastava sarađivala u njihovoj proizvodnji. Prema dosadašnjim informacijama, nešto malo delova pravljeno je i i za „moskviča“ u Šumadiji, ali u odnosu na veličinu industrije u veoma zanemarljivom procentu.
Bilo kako bilo, gradonačelnik Moskve najavio je rimejk jednog od najpopularnijih ruskih moleda.
„Ja nisam optimističan. Video sam najave, ali i „buba“ i „mini moris“ su radili svoje rimejkove i nisu ništa posebno. Ne očekujem ništa od novog „moskviča“. Naravno, zavisi ko šta voli. Za mene je automobil onaj sa metalnim branikom, a sve ostalo su samo prevozna sredstva“, naveo je Dejan Stević.
Ipak, sačekaćemo još da vidimo da li će Moskvič uspeti da se vrati u modu.
Koja su to kola bolja od „moskviča“
U kultnom filmu Balkanski špijun, Bata Stojković retoričkim pitanjem, sa puno autoriteta kaže:“Koja su to kola bolja od „moskviča“ izražavajući beskompromisno poštovanje prema svemu što je stiglo iz Sovjetskog saveza i oslikavajući popularnost ovog modela tih godina.
Kada je reč o filmu, malobrojni modeli koji postoje danas u Srbiji, često se iznajmljuju za potrebe različitih produkcija.
„Mi u Udruženju nemamo nikog ko poseduje „moskviča“, ali imam prijatelja iz Pančeva koji ima „spaček 407″ i stalno ga iznajmljuje za potrebe snimanja. Koliko znam, ima dosta posla i ponuda“, rekao je Stević iz Udruženja oldtajmera.
Tako „moskvič“, ostaje nekima želja, nekima asocijacina na nostalgiju, a možda ga sa najavljenim redizajniranim modelom zavole i mladi koji su o njemu samo slušali.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.