Toyota i Honda nisu najpopularnije marke automobila u Srbiji, ali vlasnici japanskih automobila ih veoma cene. Mogu da preporučim kupovinu Civica i Aurisa, ali samo uslovno, a saznajte u mom odgovoru i zašto.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik sajtova Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net
Pitanje: Poštovani gospodine Todoroviću, nadam se da mi možete pomoći. Rešio sam kupim polovan automobil, ali problem je što ne mogu da se odlučim između Civica i Aurisa. Meni je važno da auto bude bezbedan, udoban, kvalitetan i dovoljno brz, jer mi je dosadilo da se mučim sa mojom Microm, koja nema dovoljno snage. Takođe me zanima koji od ova dva modela manje troši. Da li možete da uporedite ove automobile i da me posavetujete šta da kupim? Da li da ih kupim u Nemačkoj, ili ovde u Srbiji? Koji motor je najbolji izbor za Auris, a koji za Civic? Da li su skupi za održavanje?
Ime i prezime: Miloš Davidović
Trenutno vozim automobil (model i godište): Nissan Micra 1.0, 1998.
Godišnje prelazim: 15.000 km
Želim da potrošim: 7.000 €
Između kojih se automobila dvoumite?: Honda Civic hečbek, Toyota Auris
Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi g. Davidoviću, hvala vam na zanimljivim pitanjima. Dvoumite se između dva sjajna automobila i koji god da odaberete, nećete pogrešiti. Toyota i Honda proizvode najkvalitetnije i najpouzdanije automobile na svetu koji, pored toga, dobro drže vrednost čak i u Srbiji, koja još uvek nije prihvatila činjenicu da japanska auto industrija proizvodi najmodernije i najpouzdanije automobile na svetu. Za vas je problem što su u Nemačkoj, gde želite da kupite Civic odnosno Auris, Honda i Toyota na ceni. Decenijama već nemačke statistike stavljaju Toyotu i Hondu ispred Mercedesa, Audija i BMW-a po kvalitetu i broju kvarova. Istina nakon krize nemačke auto-industrije nakon 2008.godine, i probleme sa Opelom, te statistike su preko noći postale povoljnije za nemačke marke automobila, iako Honda i Toyota danas proizvode još pouzdanije automobile nego pre deset godina. Srpski vozači nisu zaljubljeni u ove automobile, jer Hondini i Toyotini motori nisu idealni za konverziju na gas, a kod nas svi voze, ili žele da voze na tečni naftni gas, čak i kada nemaju neku veliku ekonomsku korist od te računice (mislim na ove koji prelaza manje od 10.000 km godišnje).
Koliko će vas jedan automobil verno služiti, zavisi u velikoj meri i od servisa u kome ćete ga održavati. Ovde je Toyota u prednosti, jer u Srbiji ima razgranatiju servisnu mrežu i za nijansu niže cene održavanja, što je dugoročno gledano veoma bitno. Pa ipak, koliko god ovi modeli bili za svaku preporuku, oni se u suštini veoma razlikuju. Civic u hečbek varijanti jeste čistokrvni „sportski“ automobil sa prilično tvrdim ogibljenjem, veoma preciznim i direktnim servo upravljačem i odličnim hendlingom.
S druge strane, Auris je mnogo odmereniji automobil, i iako je primetno tvrđi i stabilniji od stare, ali i nove Corolle, nije sportski automobil. Servo upravljač je podešen tako da prenosi šta manje vibracije sa puta – dovoljno je precizan, ali ne i direktan poput onog na Hondi.
Toyotino oslanjanje prenosi mnogo manje vibracija do putnika, ima za nijansu bolju zvučnu izolaciju i nudi više komfora za putnike, posebno za one koji sede na zadnjem sedištu. Auris je vrhunski izrađen, hi-tech automobil, koji je u gotovo svemu uspeo da nadmaši konkurenciju.
Ova Toyota, koji je osvojila 5 zvezdica na Euro NCAP kreš testu (35 poena) nudi i maksimalnu bezbednost zahvaljujući moćnim kočnicama potpomognutim elektronskom raspodelom sile kočenja (EBD), što uz standardnu pomoć pri kočenju (BA i ABS), te 6 vazdušnih jastuka, čini zaokruženi serijski sigurnosni paket opreme.
Honda je na EuroNCAP kreš testu osvojila skromne 4 zvezdice, ali je tada dobila 32 poena, što u prošloj deceniji i nije bio tako loš rezultat. Toyota Auris takođe bolje koči: pri brzini od 100 km/h do zaustavljanja treba joj 36,8 m, a Hondi Civic 38,5 m. Naravno, ovo važi za kvalitetne pneumatike. Kada montirate Tigrove gume, zaustavni put kod oba modela če biti duži za preko 3 metra pri ovoj brzini, odnosno za preko 6 metara pri 130 km/h. Mnogi u Srbiji biraju, kupuju, i montiraju Tigrove gume na svoje automobile, ali se ne zaustavljaju na tome, već ih još hvale. Ja smatram da ga gumama nikada ne smete štedeti, posebno jer su u Srbiji putevi jako loši, često i mnogo opterećeni, pa još ako ne možete da se zaustavite na vreme i izbegnete alkoholisanog vozača za volanom, u velikom ste problemu. Život nema cena, pa zato ulažite koliko možete u vašu bezbednost i bezbednost vaše porodice. Ako želite da kupite Tigrove gume, kupite ih. Moje je da vam pružim osnovne informacije. Ako mislite da ćete uštedite izborom Tigrovih guma, odmah da znate da nećete jer se brže troše od Michelinovih ili Continentalovih pneumatika. Savine gume takođe ne smem da preporučim.
U vašem slučaju je problem što za 7.000€, teško u Srbiji možete kupiti, pronaći dobar Civic, jer je ponuda jako loša.
Imajte na umu da Civic 1.4, ima nejak motor od 83 KS sa samo dva ventila po cilindru, od ranije poznat iz Honde Jazz, koja je 270 kg lakša od Civica. Ne preporučujem vam da kupite automobil sa slabašnim „srcem“, jer to nema nikakvog smisla.
Svakako preporučujem verziju Civica sa agregatom od 1,8 litra i 140 KS, ali samo ako ste veoma iskusan vozač, i ukoliko nemate decu, jer rezultati kreš testa su takvi kakvi jesu. Navedeni motor je jedan od najboljih benzinskih agregata na svetu: izuzetno fluidno razvija snagu, uz minimalan – i veoma prijatan – metalni zvuk koji nakon 5.000 o./min. radilice postaje i sportski rezak, ali nikad bučan.
Ovaj japanski motor očigledno voli obrtaje i gotovo da traži čestu promenu stepena prenosa, što je sa ovim izuzetno preciznim manuelnim šestostepenim menjačem pravo zadovoljstvo. Civic 1.8 do brzine od 100 km/h stiže za impresivnih 8,9 sekundi, dok maksimalnu brzinu od 205 km/h postiže posle podužeg zaleta. Prosečna potrošnja od oko 8,5 l, za tako snažan motor pri tome uopšte nije visoka.
Toyota, za razliku od Honde, nije napravila grešku sa pogrešnom paletom motora. Osnovni agregat – Toyotin agregat od 1,4 litra (VVT-i) nije toliko slab i razvija 97 KS, ali je optimalniji izbor 1.6 VVT-i od 124 KS, koji troši samo 7,5 l u realnim uslovima vožnje.
Sa ovim motorom, Auris nije tako brz kao Civic 1.8, ali može da postigne maksimalnu brzinu od 190 km/h i da do stotke stigne za 10,4 s. Ukoliko želite još bolje performanse, možete odabrati turbo dizelaš common-rail motor 2.0 D-4D od 126 KS, koji nudi još bolja međuubrzanja i maksimalnu brzinu od 195 km/h. Auris 2.0 D-4D (136 KS) košta oko 1.000€ više od benzinca u proseku.
Osnovni benzinac 1.4 (97 KS) je dobar izbor ukoliko strogo poštujete ograničenja brzine i retko pretičete na regionalnim putevima, jer mu elastičnost slaba, dok je „zlatna sredina“ Auris 1.6.
Drugim rečima, ukoliko racionalno rasuđujemo, dileme zapravo i nema, jer je Toyota bezbednija, jeftinija za održavanje i košta manje. Honda Civic 1.8 je za ekscentrike kojima se dotični model veoma dopada, ali i one koji to mogu da plate.
Kada bih mogao, kupio bih oba automobila (Auris 2.0 D-4D i Civic 1.8), a vi dobro razmislite koji automobil će ispuniti veći broj vaših zahteva.
U odnosu na Nissan Micru 1.0 koju imate, performanse čak i slabijeg Civica 1.4 su mnogo bolje.
Problem je što je ponuda Civica i Aurisa u Srbija veoma slaba. Modeli koji su kupljeni i voženi po Srbiji su u prilično lošem stanju, u proseku, a dileri ih jako retko uvoze, jer su kao polovni u Nemačkoj, Francuskoj, Italiji skupi.
Najviše profitiraju kupci novih Hondi i Toyota, jer automobili navedenih brendova jako dobro drže cenu. Polovne Honde i Toyote su često precenjene, da ne kažem skupe. Jer za isti novac možete kupiti mnogo mlađi Renault Megane III, sa mnogo manje kilometara iza sebe. Ovo nadovim samo kao primer. Ne tvrdim da je kupovina Megana III bolji izbor.
Ovo je skraćena verzija odgovora. Kompletan odgovor, i odgovori na dodatna pitanja poslati su mejl g. Davidoviću, jer nije moguće u jednom odgovoru razrešiti sve nedoumice oko izbora automobila.
Ako imate dilemu oko izbora automobila pošaljite mi pitanje na moj sajt www.najboljiauto.com/pitajte, a na kraća pitanaj odgovaraću i na portalu Danas.rs
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.