Svi želite da vaša deca voze bezbedne automobile, ali je teško za malo novca naći dobar auto. Pogrešno je shvatanje da je 4.000 evra dovoljno novca za solidan polovan auto.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.NET
Pitanje: Poštovani g. Todoroviću, pošto vidim da pišete i pomažete neiskusnim vozačima, nadam se da ćete mi pomoći u izboru modela. Imam dozvolu godinu dana, i smatram da sam dobar vozač. Poštujem ograničenja brzine, i sve ostale propise. Meni se najviše dopada Smart, ali svi mi savetuju da kupim malo veći automobil, na primer VW Polo. Vozio sam i Grande Punto sa dizel motorom, auto ide fantastično, čini se da je to bolji izbor od benzinca. Majstor mi kaže da kupim FIAT sa 1.2 motorom. Koji je auto najpogodniji za početnika poput mene?
Ime i prezime: Milutin Jeremić
Trenutno vozim: povremeno očev Peugeot 307
Godišnje prelazim: 10.000 km
Želim da potrošim: oko 4.000€
Vaši favoriti (modeli koje biste kupili): VW Polo 1.4 16V, Seat Ibiza, Fiat Grande Punto 1.2
Odgovar Aleksandar Todorović: Poštovani g. Jeremiću hvala vam na zanimljivom pitanju i poverenju. Postavaili ste mi jako teško pitanje, i veoma je nezahvalno da vam preporučim samo jedan model, jer nije bitno samo kako je jedan automobil prošao na kreš testu, već je jednako važno koliko je stabilan, upravljiv, koliko dobre kočnice ima. Smart zabravite.
Ukoliko ste savladali tehniku vožnje i ostvarili minimalnu rutinu u vožnji, izborom dobrog automobila bićete još sigurniji na putu. Imajte u vidu da se iskustvo ne stiče preko noći i da je najkritičniji period za novopečene vozače do godinu dana po dobijanju dozvole, jer tada verovatno pomisle da su ovladali vozilom u potpunosti. Dobro je što bar povremeno pozajmljujete automobil od oca, jer time nastavljate da upotpunjujete malo znanja koje ste stekli u auto školi. Budite spremni na greške drugih vozača, kao i na agresivno i bahato ponašanje velikog broja učesnika u saobraćaju.
Modeli koje ste naveli spadaju u grupu pravih vozačkih automobila, a to se posebno odnosi na Fiat Grande Punto i Seat Ibizu. Italijanski automobil je daleko najmoderniji automobil od navedene trojke i ima najčvršću karoseriju. Na uglednom EuroNCAP kreš testu, VW Polo i Seat Ibiza prošli su solidno, sa 28 i 26 poena i četiri zvezdice, ali je Grande Punto daleko bolji sa 33 poena i u odnosu na nemački i španski automobil nudi veće šanse za preživljavanje.
Dinamički testovi pokazuju da Ibiza donekle može da se nosi sa italijanskim besteselerom, dok su kod VW Pola „bore“ mnogo vidljivije, jer podupravlja ranije od ovih modela sa sportskim trimom. Fiat ima i direktniji servo upravljač koji je, zahvaljujući čuvenom City režimu, izuzetno pogodan za manevrisanje gradom i uvek dosadno parkiranje. Svi automobili imaju dobre kočnice, koje su dosta dugo rezistentne, pa i nakon desetak oštrih kočenja nude dovoljno kratke zaustavne puteve.
Za oko 4.000€ možete kupiti navedene modele sa solidnom opremom.
Fiata Grande Punto sa slabim agregatom od 1,2 litra i 65 KS (koji ima 8 ventila) ne mogu da preporučim, a benzinac od 1.4 ltiara je mnogo žedan, a nedovoljno elastiačn. Ako kupujete Grande Punto odaberite 1.3 Multijet motor. Dok kod Seata, odnosno Volkswagena može računati na 85, odnosno 80 KS iz proverenog agregata od 1,4 litara sa 16 ventila, koji raspolaže sa pristojnim obrtnim momentom od 132 Nm (Fiatov motor 1.2 raspolaže sa samo 102 Nm, dok je 1.4 zaista redak). Kao rezultat, Ibiza 1.4 16V do brzine od 100 km/h iz mesta mirovanja stigne za 11,9 sekundi i postiže maksimalnu brzinu od 180 km/h. Ubrzanje Grande Punta 1.2 je 14,5, a VW Pola 1.4 16V 12,2 sekunde. Italijanski automobil sa navedenim agregatom ne može brže od 155 km/h, ali sa vašim iskustvom nije ni preporučljivo, ni mudro da bezglavo jurite auto-putem. Grande Punto 1.2 u proseku troši samo 7,0 litara benzina, dok konkurencija popije oko jedan litar više goriva, jer ima i veći motor. Međutim, prilikom preticanja dobro će vam doći elastičniji motor u Seatu, odnosno VW-u. VW-ov motor 1.2 je jednako slab, čak ima i cilindra manjka u odnosu na FIAT-ov motor.
Na kraju, morate imati u vidu da su troškovi održavanja ovih modela prilično izjednačen. Jedina (i velika) razlika postoji pri kasnijoj prodaji. VW Polo je šampion na ovom polju, jer ne samo da odlično drži cenu, već i lako nalazi put do kupaca. Grande Puntu i nije tako lako, ali je kod nas ipak prilično popularan, pa verujem da će i ovaj model brzo menjati vlasnike. Na kraju, Ibiza je model koji nudi najmanje bezbednosti i kasnije ju je najteže prodati, jer naši kupci još uvek nisu spoznali da Španci prave solidne automobile. Lično imam najviše sklonosti ka Ibizi, ali ja imam mnogo kilometara iza sebe. Smatram da je Grande Punto sa 1.3 multijet motorom najbolji izbor. Majstor vas savetuje pre svega sa ekonomske strane, ali sumnjam da shvata koliko je opasno preticati sa tako slabim motorom. Konačna odluka je, naravno, na vama.
Da biste postavili pitanje i pogledali postojeće odgovore, posetite sajt Najboljiauto.com/pitajte
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.