pneumaticiFoto: Tyler Olson / Shutterstock.com

Ispravna briga i redovno održavanje možda je najvažnija stvar koju možete učiniti kada je u pitanju posedovanje vozila – osim sigurne vožnje.

Automobil ima nekoliko hiljada različitih delova, a samo se gumama dodiruje put. Zbog toga je automobilska guma ili pravilnije rečeno „pneumatik“ jedan od najvažnijih faktora aktivne sigurnosti automobila.

Zbog užurbanog načina života, provera pneumatika lako se smetne s uma, ali osigurati da su u dobrom stanju važno je za performanse vozila i vašu sigurnost na putu, piše Večernji list u saradnji sa CVH.

Nakon dugog radnog dana, razmišljanje o svom automobilu je poslednja stvar koja nam pada na pamet. Ali ignorisanje problema ne znači da on nestaje – ono samo osigurava da će se kasnije vratiti.

S toga, u narednim redovima otkrićemo vam na šta treba da obratite pažnju ako vam je stalo da pneumatici vašeg vozila budu funkcionalni i traju što duže.

Pritisak u gumama

Pravilno naduvani pneumatici osiguravaju bolju stabilnost, bolje prianjanje, ravnomerno trošenje i manju mogućnost pucanja. Provera pritiska u pneumaticima brza je i jednostavna. Ispražnjen pneumatik lako možete prepoznati i po izbočini koja nastaje pod težinom vozila. No ponekad to nije odmah uočljivo pa bi bilo dobro barem jedanput mesečno proveravati pritisak. Uputite se na najbližu benzinsku pumpu gde na posebno predviđenom mestu možete da naduvate svoj pneumatik na ispravan pritisak. Informacija o ispravnom pritisku najčešće se nalazi na nalepnici na okviru vrata ili na poklopcu mesta za sipanje goriva. Takođe preporučeni nivo pritiska vazduha možete proverite i u korisničkom priručniku.

Kada znate koji je ispravan pritisak, odvrnite poklopac vazdušnog ventila i pritisnite merač kako biste očitali trenutni pritisak u svakom od pneumatika. Ako vam je pritisak prenizak, napunite pneumatik pomoću vazdušnog kompresora dok ne bude u skladu s preporučenim nivoom.

Pritisak je najbolje proveriti kada su gume ‘hladne’ ili u mirovanju najmanje 3 sata.

Dubina šare

Pobrinite se da je gazni sloj na pneumaticima dovoljno dubok za sigurnu vožnju. Istrošeni pneumatici smanjuju prianjanje vozila za kolovoz, što može povećati zaustavni put prilikom kočenja, povećati rizik od akvaplaninga, odnosno dovesti vas i ostale putnike u opasnost.

Procenite svoju dubinu gaznoga sloja prema TWI oznaci koja se nalazi na samom pneumatiku. Ukoliko su TWI oznaka i gazna površina na istom niovu, tada je pneumatike potrebno zameniti.

Celokupno stanje i štete

Osim pritiska i gaznog sloja, čvrsti untrašnji i spoljašnji bočni zidovi i dobro opšte stanje važni su za zdravlje vaših pneumatika. Potražite potencijalno nepravilno trošenje, posekotine, ispupčenja, pukotine od suvog truljenja ili predmete zaglavljene u pneumaticima. Svako propuštanje vazduha potrebno je otkloniti u što je moguće skorijem roku od strane za to obučene osobe.

Takođe, pripazite na starost svojih pneumatika jer s vremenom oni gube svoja svojstva. Ne preporuča se da je na vozilu postavljen pneumatik stariji od 10 godina. Starost se može lako prepoznati DOT oznakom, četvorocifrenim brojem štampanim na površini pneumatika gde prva dva broja predstavljaju nedelju proizvodnje a druga dva broja – godinu proizvodnje.

Ako nešto izgleda sumnjivo, ali niste sigurni da li i koliko to utiče na vožnju, predlažemo da dovezete auto na servis ili zatražite mišljenje u najbližem centru za tehnički pregled. Samo su ispravni pneumatici – sigurni pneumatici.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari