Na internetu se po oglasima nudi sve i svašta, a cene polovnih guma počinju od 500 dinara, budite oprezni prilikom kupovine.
Polovne gume su poslednjih godina za mnoge sve popularnija opcija, naravno, uglavnom su u pitanju „tanki” budžeti većine domaćih vozača, a zakonski okvir mora biti zadovoljen.
Mnogi se rukovode idejom da je svaka zimska guma bolja od dobre letnje gume zimi.
Možda i jeste, ali ne ako su stare, loše i dotrajale… Iako takve gume često predstavljaju rizik, mnogi vozači veruju da će na taj način uštedeti na kupovini i istovremeno bezbedno voziti, piše Autokulb.
Ali jedno je jasno: polovne gume retko će biti kao nove, tako da svakako treba obratiti posebnu pažnju prilikom kupovine.
S obzirom da su gume jedine komponente automobila koje su zapravo u kontaktu sa putem i imaju izuzetno veliki uticaj na vožnju i ponašanje automobila na putu, svaki potencijalni kupac treba da bude izbirljiv.
Po pravilu, njihov najčeći orijentir je DOT broj, što je svakako važno, ali treba imati u vidu da ni to nije sveta knjiga, i da postoji niz drugih stvari o kojima treba voditi računa. .
Gume mogu biti stare samo tri godine, ali ako su bile mnogo vožene ili loše uskladištene, biće znatno lošije od, na primer, sedam godina starih guma i dobro čuvane i negovane. Iako svi proizvođači guma priznaju reklamacije do pet godina na fabričke nedostatke, nažalost, loše održavanje guma od strane vlasnika nije uključeno u ovu garanciju.
Često kupci ne obraćaju pažnju ni na dimenzije, pa biraju gume koje izgledaju bolje zbog premalog izbora.
Ipak, treba uzeti u obzir da su dimenzije guma jedan od najčešćih razloga neuspeha na tehničkom pregledu, a i sama policija redovno šalje automobile na vanredni tehnički pregled upravo zbog dimenzija guma.
Ako već kupujete polovne gume, najbolje rešenje je da svakako ponesete stručnog vulkanizera sa sobom ili bar odnesete gume kod istog na pregled pre kupovine. Ukoliko nemate takvu opciju, donosimo vam savete na šta da pazite prilikom kupovine, a šta da izbegavate.
DOT broj – Starost nevozenih pneumatika ne utiče na njena svojstva
DOT broj je najčešći orijentir za većinu kupaca novih ili polovnih guma. Nalazi se na bočnoj strani gume sa četvorocifrenom oznakom kao što je „3215“ i označava nedelju i godinu proizvodnje. Na osnovu ovog primera može se zaključiti da je guma proizvedena u 32. nedelji 2015. godine.
Iako sama oznaka DOT pokazuje koliko je guma nova, treba uzeti u obzir da to nije sveto pismo. Naime, starost gume ne utiče na njena svojstva ako je dobro uskladištena. Dakle, novija guma često može biti gora od starije ako je bila loše negovana.
Na primer, ako je guma stara tri godine, ali je dosta vožena i nije bila garažirana, vremenski uslovi su je verovatno prilično oštetili. U međuvremenu, može da pukne, stvrdne i jednostavno izgubi mnoga svojstva.
Međutim, ako je guma stara pet do sedam godina, ali je vožena samo tokom godišnjih doba i u međuvremenu je propisno čuvana na suvom i tamnom mestu, zadržaće većinu svojih svojstava.
Brze činjenice
Staru gumu je lako prepoznati po napuklinama. Takvi mali otvori su izuzetno štetni za svojstva gume. Ali mnogi prodavci kriju takve pukotine crnim gumama. Ako vidite gumu zamazanu njome, prvo je operite da biste uklonili crnilo.
Dimenzije i istrošenost guma jedan su od najčešćih razloga za udes na tehničkom pregledu, a policija zbog toga često šalje vozače na vanredni tehnički pregled.
Ako je guma jednom bila izbušena, a nesavesni vlasnik je vozio po njoj, to je veoma vidljivo na unutrašnjoj strani gume. U samoj gumi videćete lagano kotrljanje i mrvice, a linije kojima je iznutra isprekidana imaće tragove od felni, piše Autoklub.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.