Šta će se promeniti na tržištu automobila 2025. godine i šta to znači za kupce? 1Foto: EPA-EFE/JIM LO SCALZO

Tržište automobila je izuzetno osetljivo na globalne ekonomske izazove, promenljive političke situacije i sve strože propise o emisijama. Potražnja za automobilima naglo raste tokom nekih godina, dok su tokom drugih kupci primorani da drastično promene svoje navike. Na sreću, neki trendovi nam daju uvid u to šta nas očekuje u budućnosti. Šta nas čeka na tržištu automobila 2025. godine i na šta treba obratiti pažnju ako planiramo da kupimo auto?

Manjak polovnih automobila starosti 3–4 godine

Iako globalna kriza sa poluprovodnicima možda deluje kao prošlost, njen uticaj na tržište automobila se još uvek oseća. Zbog velikih problema u lancu snabdevanja tokom 2021. i 2022. godine, proizvodnja novih automobila drastično je opala širom sveta.

„Kolebanja na tržištu novih automobila direktno utiču na segment polovnih vozila. Trenutno je uočljiv nedostatak vozila proizvedenih 2021–2022. godine i očekuje se da će ovaj problem potrajati. Ponuda polovnih automobila starih 3–4 godine biće veoma ograničena“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za tržište automobila u kompaniji za podatke o automobilima carVertical.

Zbog ove situacije, doći će i do povećanja cene automobila starih 3–4 godine, a nepošteni prodavci to mogu iskoristiti tako što će falsifikovati kilometražu vozila, sakriti oštećenja ili druge nedostatke, čime će još više veštački podići cenu gotovo novih automobila na sekundarnom tržištu. Imajući ovo u vidu, kupci bi trebalo da kritički procenjuju stanje vozila, provere istoriju vozila i uvere se da su informacije prodavca o vozilu tačne.
Niže kamatne stope će podstaći prodaju automobila

Inflacija i rast kamatnih stopa teško su pogodili kako tržište novih, tako i tržište polovnih automobila. Mnogi vozači su se odlučili za jeftinije automobile ili odložili kupovinu za bolja vremena.

Međutim, s obzirom na stabilizaciju kamatnih stopa u 2024. godini, očekuje se da će prodaja automobila krenuti uzlaznom putanjom tokom 2025. Kako kamatne stope padaju, automobili postaju pristupačniji, što znatno utiče na ponašanje kupaca. Vozači koji su poslednjih godina štedeli, ove godine će verovatno početi više da troše.

Tržište električnih vozila će postepeno rasti

Nedovoljno razvijena javna infrastruktura za punjenje i visoki troškovi usporavaju rast tržišta električnih vozila. Iako postoji interesovanje za električna vozila, viša cena u odnosu na konvencionalne modele predstavlja veliku prepreku za njihovu kupovinu. U većini zemalja, usled nedostatka stanica za punjenje, električne automobile najčešće kupuju oni koji ih mogu puniti kod kuće.

„Potražnju za polovnim električnim vozilima takođe bi mogla znatno ugroziti sve veća popularnost jeftinih kineskih električnih automobila u Evropi. Ipak, nije izvesno da li će vozači želeti da kupe ove modele, jer postoje sumnje u njihov kvalitet i servis nakon prodaje. Većina kupaca će se i dalje odlučivati za proverene brendove“, objašnjava Buzelis.

Dizel automobili neće pojeftiniti u Istočnoj Evropi

Dizel automobili su dugo dominirali zapadnoevropskim tržištem, ali njihova vladavina se polako završava. Kupci se sve više okreću hibridnim i benzinskim automobilima, dok stroži propisi o emisijama istiskuju dizel vozila sa tržišta. Pad proizvodnje novih dizel automobila u Zapadnoj Evropi utiče na ponudu polovnih dizel vozila u Istočnoj Evropi.

Usled ograničene ponude, polovni dizel automobili stari od 1 do 5 godina verovatno će i dalje biti veoma traženi u Istočnoj Evropi, što će znatno usporiti pad njihove vrednosti. To takođe znači da će se kupci suočiti sa višim cenama nego što su očekivali.

Godina velikih izazova za evropske proizvođače automobila

Evropska unija je 2025. godine smanjila dozvoljeni nivo emisije CO₂za automobile sa 116 grama po kilometru na 94 grama. U slučaju nepoštovanja propisa, proizvođači će se suočiti sa ogromnim kaznama za svako prodato vozilo.

„Zbog sve strožih EU propisa o emisijama, veliki proizvođači automobila su na ivici opstanka. Kupci se teško odlučuju za prelazak na električna vozila, a sve veća popularnost kineskih marki automobila predstavlja dodatni izazov“, navodi Buzelis.

Slaba prodaja električnih vozila i nepoverenje potrošača stvaraju probleme za celo tržište automobila. Austrija, Bugarska, Poljska, Rumunija, Slovačka, Češka Republika i Italija već su izrazile zabrinutost zbog strožih pravila emisija, tražeći od EU da odloži njihovu primenu, uz argumente da će kazne naštetiti i proizvođačima i nacionalnim ekonomijama.

„Evropski proizvođači automobila su primorani da uvrste u ponudu modele koji slabo prolaze na tržištu. Pored toga, cene novih automobila sve više rastu, što prirodno usporava prodaju i ugrožava njihove neuspešne pokušaje da održe radnu snagu. Nužan je brz razvoj u industriji tokom naredne godine kako bi se sprečila neminovna kriza. Evropa mora odmah da reaguje, inače će se suočiti sa posledicama strogih propisa i samo posmatrati kako konkurencija iz Kine baca senku na automobilsku industriju na kontinentu“, navodi stručnjak za tržište polovnih vozila.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari