Porodični auto za 1.000 evra 1

Jako je teško proceniti koji auto je bolji. Morate naučiti da poredite automobile iz vašeg ugla gledanja, a ja ću vam pružiti potrebne informacije. Izbegavam da poredim automobile koji pripadaju različitim klasama, ali ponekad napravim izuzetak.

Teskt i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.rs

Pitanje: Poštovani gospodine Todoroviću, spreman sam da potrošim 1.000 € za kupovinu što mlađeg, a što boljeg automobila i to sve iz razloga proširenja porodice – za sada nas je troje. Zanima me vaše mišljenje i eventualna preporuka vezana za gore pomenute modele. Prvenstveno me zanima cena održavanja i pouzdanost ovih automobila. Potrošnja i performanse su mi u drugom planu (vozio bih na plin). Hvala unapred. Godišnje prelazim 15.000 km, do sada sam imao Jugo, koji sam prodao, jer je  prosto postao premali, a u gepeku mi je bila boca za gas, tako da nije bilo mesta za prtljag. Molim vas da mi uporedite Škodu Feliciju 1.3, Renault 19 i Daewoo Espero 1.8. To su dva automobila koje sam uspeo da nađem, a koji su u prvoj boji, i od prvog vlasnika. Kum je auto mehaničar, pa mi je to spas. Nemojte mi molim vas preporučivati da podignem neki kredit u banci, i kupim neki malo mlađi automobil, jer u banku više ne ulazim ni mrtav. Unapred hvala na odgovoru Milutin Bošković, Beograd.

Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi g.Boškoviću hvala vam na poverenju, i zanimljivim pitanjima.  Na osnovu modela između kojih se dvoumite, jasno je da vam zaista nije lako. Očigledno želite automobil sa četvoro-petoro vrata, ali ste limitirani sumom od 1.000 €, a za taj iznos se na tržištu nudi mnogo toga – od Yuga do Mercedesa.

Škoda je sa modelom Felicia napravila značajni iskorak u odnosu na Favorit: sa ovim automobilom je češki proizvođač bio na pola puta između modernih i prevaziđenih modela iz istočnog bloka. Provereni Škodin motor od 1,3 litra i 54 KS (snažnija verzija od 68 KS je kod nas retka) jeftin je za održavanje, ali je ipak bolje da se opredelite za isti motor sa elektronskim ubrizgavanjem goriva i 68 KS (50 kW).

U oglasima cene variraju. Ova Škoda je prostranija i udobnija od Yuga, ali i puno praktičnija zahvaljujući činjenici da ima petoro vrata. Ipak, ovom automobilu nedostaje oprema: u proseku možete dobiti metalik boju i, ako imate sreće, centralnu bravu ili CD plejer. Pored toga, Felicia nije dovoljno kvalitetno izrađena i sa ulaskom u drugu deceniju života druženje sa njom prestaje da bude bezbrižno.

Porodični auto za 1.000 evra 2

Renaultova 19-ica je znatno bolji i ozbiljniji automobil od Felicije, zbog čega ozbiljnije poređenje između ovih modela nije moguće. Renault je izraženo stabilniji i udobniji od Škode, a takođe ima i znatno bolje kočnice, napredniju zvučnu izolaciju i odlične motore, posebno benzince. Komšije će vas plašiti „skupim“ delovima za Renault, ali nemojte dozvoliti da vas ovo obeshrabri: mada je 19-icu skuplje održavati od Felicije ili Golfa II, treba imati u vidu da je francuski automobil bolji od navedenih modela, pa i vredi platiti malo više platiti za njegovo održavanje. Kineski delovi su jeftini i za Renault, i za Škodu.

Poslednja, restilizovana serija 19-ice preležala je sve dečije bolesti i pouzdanija je od Felicije, što priču o skupljim delovima čini besmislenom. Posebno bih preporučio Renaultov dizel motor od 1,9 litara i 64 KS koji je prava „mazga“, a zahvaljujući solidnom obrtnom momentu od 118 Nm ima i pristojne performanse, posebno ako ga uporedimo sa Zastavinim agregatom od 55 KS u vašem Jugu. Renault 19 1.9 D troši u proseku 7,0 litara dizela i nije preterano zahtevan za održavanje. Nema naravno plivajući zamajac, kao danas, moderni dizelaši.

Daewoo Espero opisujem na kraju, mada ovaj model predstavlja najbolji izbor od navedenih modela. Problem je što je i najskuplji za održavanje. Ovaj model je konstruisan na proverenoj Opelovoj platformi i neke komponente „deli“ sa „starom“, ali pouzdanom Asconom.

Imajte ipak u vidu da je Espero evolucija pomenutog nemačkog automobila. Daewoo je, uostalom, bio deo GM-a, kao i Opel. Espero je veći automobil od 19-ice, pripada srednjoj klasi i nudi pregršt prostora, uz ogroman prtljažnik od 560 litara. Kvalitet samog automobila je na mnogo većem nivou nego što se u našim krajevima misli: Daewoo je pouzdaniji od Renaulta.

Kod nas ima dovoljno ovlašćenih servisa za ove automobile (danas je Daewoo – Chevrolet). Agregat od 1,8 litara i 90 KS – koje razvija pri 5250 o/min. – ima obrtni moment od 131 Nm, što je dovoljno za solidne performanse.

Ovaj motor se nudio serijski i sa ugrađenim plinskim uređajem, što znači da odlično podnosi sagorevanje TNG-a. Možda dizajn Espera nije najmoderniji, ali se može pohvaliti odličnom aerodinamikom od 0,29 Cx, što je izuzetan rezultat ćak i za današnje pojmove.

U proseku troši oko 8,0 litara, odnosno preko 10,0 litara u gradskim uslovima vožnje. Iako na našim putevima Espero nije čest gost, ima ga u oglasima, što je i trenutno slučaj. Sa ovim automobilom nećete pogrešiti, pod uslovom da automobil detaljno proverite u servisu – ovde, pre svega, mislim na radnu kompresiju motora i trap, kao i na papire. Pošto živite u Beogradu, na raspolaganju imate i dva odlična Chevroletova servisa – Centar Boban i Đelmaš Auto. Budite samo oprezni, jer neke delove morati kupiti originalne, ponuda kineskih delova za ovaj model nije sjajna.

Najmanje bezbednosti pruža Škoda Felicija, pa nju ako je ikako možete izbegnite, stvarate porodicu,i to u Srbiji, pa vam treba skinuti kapu za hrabrost.

Ovo je samo ono najvažnije. Na sajtu Danas.rs je objavljena skraćena verzija odgovora. Kompletan odgovor je poslat g.Boškoviću na mejl. Ukoliko želite i da vama razrešim neodumice pošaljite pitanje na www.najboljiauto.com/pitajte

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari