U prelepoj okolini Šibenika, Dacia je novinarima iz regiona predstavila osveženu familiju vozila Sandero/Duster/Logan. Rumunski proizvođač obogatio je i ponudu motora novim trocilindarskim benzincem 1.0 SCe.
Što je najvažnije, upotrebljeni materijali su postali mnogo kvalitetniji, a vozne osobine znatno bolje.
Dacia je u okolini Šibenika omogućila svim novinarima da testiraju Phase 2 modela Sandero, Logan, Sandero Stepway, Logan MCV i Duster 1.5 DCI EDC.
Sva četiri automobila dobila su novu, savremeniju masku hladnjaka, koja je oblikovana po ugledu na onu sa modela Duster.
Izmenjen je i oblik farova, a kupcima su na raspolaganju i dnevna LED svetla. Prednji branik je takođe nov, dok su svetla za maglu dodatno naglašena novim kućištima.
Domaćini su bili izuzetno ljubazni, dok su regionalni i lokalni putevi bili bez saobraćaja, ali sa asfaltom odličnog kvaliteta. Lokalno stanovništvo je prema meni i svim novinarima u mom okruženju bilo izuzetno ljubazno, iako su se tih dana vršila razminiravanja od zaostalih bombi, koje nije postavila hrvatska vojska. Hrvatska je prepuna nagaznih mina i danas, dvadeset i jednu godinu nakon rata.
Organizovao sam se tako da testiram sve modele u ekstremnim uslovima, jer su mi kolega izašle u susret, pa smo razmenjivali automobile u hodu. Posebno želim da se zahvalim kolegi Ivanu Katuncu (Auto Magazin). Bilo je veoma zabavno proći na limitu istu deonicu sa Loganom, pa potom sa Sanderom Stepway, koji ima veći klirens, a kasnije i sa Dusterom.
Vozne osobine znatno bolje
Dacia ja insistirala da je ono najvažnije kod ovih modela redizajn, kvalitetniji materijali i nov motor SCe od 1,0 litra i 75 KS, ali zapravo se kompletna gama ponaša znatno bolje.
Ovaj agregat ugrađuje se u bazne verzije modela iz Sander/Logan game, a uparen je sa mauelnim ili opcionim Easy-R automatizovanim menjačem koji takođe radi fenomenalno.
Kada sam po završenom testiranju upitao francuske inženjere koji su nam bili na raspolaganju zašto su na konferenciji za štampu „prećutali“ da su automobili postali znatno tiši, stabilniji i dinamičniji, kao odgovor sam dobio osmeh i konstataciju da su čekali da sami to otkrijemo.
Dakle, razlike u odnosu na stare modela su prilične. Zvučna izolacija je mnogo temeljnija, pa prosto imate utisak da vozite Renault, a ne Daciju. Neću preterati ako vam kažem da Sandero i Logan imaju u ovom trenutku bolji zvučnu izolaciju od Clija IV generacije. Ruku na srce, Dacia i jeste Renault svuda u svetu, osim u Evropi.
Logan stabilan i zabavan
Logan nije automobil koji je namenjen jurnjavi, posebno to nije novi motor 1,0 sa tri cilindra i 75 KS. Ali, taj motor radi tiše i uglađenije od starog motora 1.2 16V sa 75 KS. Pošto nismo imali puno vremena, prelazili smo iz automobila u automobil, a pošto je novinarska ekipa, posebno ekipa koja je bila u mojoj grupi, rešila da vozi automobile do krajnjih limita, zaprepastio sam se što sam mogao da pratim kolege u snažnijem Dusteru (1.5 DCI EDC) i Sanderu Stepway 0.9 TCE 90 KS, iako sam imao samo 75 KS (ja bio sam u kolima, oni su bili po dvoje – niko se nije usudio da mi pravi društvo). Na pravcima mi je bilo teško da ih pratim, ali i pravo zadovoljstvo, brzo šaltanje, gas do poda pre izlaska iz krivine, i Logan sa motorom od 1,0 litra je pravio čuda! Na niskom obrtajima daje više snage i obrtnog momenta od starog 1.2 16 V motora, uz 15% nižu potrošnju.
Menjači u novim Dacijama su tako dobri! Ne zapinju ni kada ih maltretirate, a kamermani su ih bukvalno maltretirali (Srbija je specifična i po tome što su nam kamermani mnogo bolji vozači od novinara). I još nešto, samo su kamermani primetili da su vozne osobine mnogo bolje (mene nemojte računati, ja sam izuzetak od pravila).
Logan je sada postao izuzetno stabilan i izbalansiran. Konačno i Dacije imaju jako precizne i direktne upravljače. Phase 2 za upravljivost kod brenda Dacia znači puno. Clio IV ima dovoljno neposredan upravljač koji šalje i dovoljno informacije sa točkova i puta, ali Logan i Sandero sada imaju bolje upravljače. Čak je i volan kod Dustera postao puno bolji i više nije nedefinisan oko nulte tačke.
I kočnice kod Logana su sada znatno bolje. Ne samo što je zaustavni put primetno kraći, već je doziranje papučice kočnice veoma dobro i precizno. To sam ustanovio testirajući ovaj auto, vozeći ga na braniku kolega ispred mene, u krivinama, na pravcu, što je bilo veoma zabavno i naporno u isto vreme. Uglavnom su Dacije bile obuvene u Continentalove pneumatike, ali iz razumljivih razloga nisam proverio gume na svih pedeset Dacija. Ja sam i ranije testirao Dacije, starije modele sa Continentalovim gumama (koje su možda najbolje na svetu, ili jedna od najboljih), tako da nemojte misliti da nove Dacije koče bolje, jer su na njih montirali gume vrhunskog kvaliteta.
Motor ispod haube nema turbo punjač, ima samo 1,0 litar radne zapremine, tri cilindra i 75 KS. Nikome nije bilo jasno kako je taj motor mogao da prati snažnije automobile, Sandero Stepway 0.9 TCe od 90 KS i Duster 1.5 DCI od 110 KS. Motor ima dualni razvod ventila, jako je dobro podešen i usklađen sa mogućnostima motora.
Možete zamisliti nas nekoliko novinara i fotografa, koji podižemo haubu i gledamo u motorni prostor, pokušavajući da odgonetnemo u čemu je stvar. Jer, utvrdili smo da turbo punjača nema! A motor odlično vuče iz niskih obrtaja.
Logan je ujedno bio i najtiši i najstabilniji model u ovom poređenju. Kad sam iz Logana prešao u Sandero Stepway, shvatio zašto nije bilo moguće tako lako pobeći Loganu, iako je u ovom modelu bio turbo benzinac sa 15 KS više (dakle, 90 KS), jer se više naginje u krivini i nudi nešto manju stabilnost od Logana. Tamo gde na pravcu pobegnete sa Sanderom Stepway, na krivinama ga Logan lovi, naravno, ukoliko je za volanom odličan vozač.
Da ne bude zabune, možete i u Loganu dobiti turbo-benzinski motor. Najbolje je da specifikacije pogledate na portalu dacia.rs, jer ja ovde pokušavam da objasnim ono čega nema na zvaničnim sajtovima, a podatke možete svuda pronaći.
Logan je sada odista mnogo kvalitetnije napravljen. I ranije je plastika bila dobro sklopljena, ali su sada kvalitetnija i sedišta – ne na prvi dodir, već kada vozite preko neravne podloge, vidite da nema nikakvih nedefinisanih zvukova.
Dacia će oduševiti kupce u Srbiji, jer su cene ostale iste, a nudi se znatno bolji kvalitet. Na nekim mestima je razlika minimalna, samo u detaljima, ali čini se da je sve drugačije od amortizera do opruga i diskova. Da li je Dacia promenila dobavljače? Da li je počela da ugrađuje u svoje modele delove istog kvaliteta kao što ih ugrađuje u Renault? To mi nije poznato i na to nisam mogao da dobijem odgovore od francuskih inženjera. Neke stvari, izgleda, moraju ostati tajna.
I konačno tasteri za podizanje prednjih prozora se nalaze na očekivanom mestu (rukohvat na tapacirungu vrata – a ne kao ranije iza menjača), ali se tasteri za zadnja stakla nalaze na centralnoj konzoli, pored komandi za tempomat/limitator brzine. Naslon za ruku između sedišta je dobar. Instrument tabla je ista kao i ranije. I dalje pomalo nervira što je ona identična za benzinske i dizel modele – odnosno na obrtomeru nema isrtanog crvenog polja.
Duster 1.5 DCI EDC
Duster je temeljno obnovljen. Automobil je vizuelno isti, šminka je neznatno izmenjena, ali sve osim šminke je znatno unapređeno. Ako ste iskusniji vozač, odmah ćete primetiti koliko Duster bolje koči. Zašto ovo Dacia nije posebno istakla? Možda se prave nespretni ili žele da tvrde kako je Duster uvek imao dobre kočnice (verujte mi, nije)?
Duster sada koči fenomenalno. Kao da ste za volanom Nissana Qashqai. Zašto pominjem Nissan? Pa, čiji pogon 4×4 ima Duster? Pogodili ste – Nissanov, ali još mnogo toga je sada slično sa Nissanom. Svi spojevi na Dusteru sa sada vrhunski odrađeni.
Prosto mi je žao ljudi koji već imaju Duster, posebno ako su ga kupili pre par meseci, jer je Duster Phase II mnogo bolji. Toliko je dobar da bih ga i ja kupio, a dobro znate šta sam ja pisao o ovom modelu u poslednje tri godine (posetite sajt najboljiauto.com, pa pročitajte).
Automatski menjač EDC je prosto fantastičan. Jako je brz, ali on nije samo brz! On vam dozvoljava i da se igrate sa njim, odnosno, da čak i kada ste u idealnom stepenu prenosa prebacite u niži, tako da dobijete više snage i dignete obrtaje radilice onoliko koliko vi želite. Motor 1.5 DCI je opet softverski dorađen, tako da je pravo pitanje koliko on snage ima (Renault tvrdi 110 KS, ali ubrzava kao da ima više od 130 KS – u mnogim državam se porez plaća na osnovu snage motora, pa Renault svoje kupce ovim spašave globe, lepo zar ne?), jer je dovoljna i kraća deonica pa da pređe 140 km/h. Dakle, motor je snažan. Kočnice su sada briljantne. Kvalitet je bolji. Ako ste iskusan vozač, možete da se nosite sa činjenicom da na kreš testu Duster nije prošao sjajno. Ali, Duster ima veliki klirens i veliku težinu, tako da bez problema parira vozilima koje imaju četiri zvezdice. Uostalom, Duster je sam po sebi prilično ozbiljna pojava na putu, pa sa njim često imate prednost i kada je zapravo nemate.
Dacia ja postala (dobar) auto!
Sandero Stepway je sada lepši nego ikada pre. Takođe je udobniji i kvalitetniji – enterijer je sada kao na Renaultima prošle generacije kada govorimo o kvalitetu.
Kada su promene na eksterijeru u pitanju, prva stvar koje se odmah primeti su LED dnevna svetla, kao i novi dizajn prednje maske (preuzet sa Dustera).
Sandero Stepway druge generacije je sada još udobniji, mekši i ugodniji za duže ture. Odlično je što je od samog starta sa osnovnim paketom dolazio ESP koji funkcioniše izuzetno dobro. On se retko aktivira, jer je auto dobro izbalansiran, neutralan i upravljiv, ali ako volite brze prolaske kriz krivine odaberite Logan ili Sandero (Sandero Stepway ima veći klirens). Iznenađujuće sam brzo prolazio kroz krivine i ostavljao i pratio vozače sa mnogo skupljim automobilima.
Uživao sam u vožnji kao da sam za volanom Clija IV generacije. U stvari, Sandero Stepway Pahase 2 je zabavniji za vožnju. Svakako, ova Dacia je prostranija, veća, udobnija i jeftinija, ali sada ima bolju zvučnu izolaciju od „prelepog“ Renaulta.
Sandero sam testirao na baš zahtevnim deonicama, i mogu reći da ESP glavu spašava. Ovaj automobil je kao stvoren za regionalne puteve, jer tako dobro pegla sve neravnine i propuste putara.
Dacia modeli Phase 2 se prodaju po istim cenama kao stari modeli, tako da na primer, Sandero sa novim SCe 75 motorom košta 7.990€. Za TCe 90 postoji i opcija fabričko ugrađenog LPG uređaj, što cenu podiže za samo 1.000 €. Logan MCV recimo sa dizel motorom ima nešto veću cenu, 12.490 €, ali na cenu utiče i boolji paket opreme Laureate, odnosno najbolja oprema na raspolaganju za Dacia modele na srpskom tržištu.
Posebno se zahvaljujem gospodinu Matthieu Galipeau ispred Renault grupe, koji mi je dao odgovore na sva pitanja koja sam postavio, a koje ćete moći da pročitate u narednim testovima. Može da se marketing Renaulta/Dacije ljuti na mene, ali ja ću napisati ipak ponovo: Dacia je konačno postala auto! To će mnoge obradovati, a posebno one koji su već zadovoljni sa onim što je do sada Dacia pružala. Imajući u vidu novi kvalitet ovog brenda, a stare cene, Dacia će 2017. biti ubedljivo najprodavanija marka automobila, i po prvi put ispred Škode. Srpski kupac uma da prepozna kvalitet, i sprski kupac je najliberalniji kupac na Balkanu, kada su u pitanju „nove“ marke, i novi modeli. U Hrvatskoj je Dacia predmet sprdnje, kao nekada Trabant u Jugoslaviji, ali u Srbiji nije. Srbi ipak znaju da je bolje kupiti novu Daciju umesto Golfa sa 300.000 km. Nadam se da će to shvatiti i naše drage komšije.
Ako imate dodatna pitanja u vezi sa mojim testovima ovih modela, šaljite ih na www.najboljiauto.com/pitajte, ako navedete da ste tekst pročitali na portalu Danas.rs odgovori su besplatni (naravno na kraća pitanja). Detaljan cenovnik imate na mom drugom portalu www.testoviautomobila.rs ili na dacia.rs. I samo još nešto: Bravo Dacija!
Hvala svim kolegama, fotografima, snimateljima na nesebičnoj pomoći, i još jednom hvala domaćinima u Šibeniku.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Testoviautomobila.net i Najboljiauto.com
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.