Na više od 95 odsto placeva u Srbiji kilometraža je vraćena. Preprodavci su još nemilosrdniji. Država je nezainteresovana da reši ovaj problem. Garancija na polovnjake je uglavnom bezvredna.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.NET
Kilometraža se vraća – kupci su prevareni
Fizička lica u Srbiji vrlo često vraćaju kilometražu čak i pre svakog redovnog servisa, kako bi bila uredna servisna knjižica, a iza svega se skriva prevara. Tako da niste sigurni ni kada kupujete polovan auto održavan i kupljen u Srbiji koliko zapravo kilometara ima iza sebe. Problem je i što su naši ovlašćeni servisi izuzetno loši, što ugrađuju kineske delove, i što u njima rade majstori koji nisu prošli obuku. Uvoznici to znaju, odmahuju rukom, a potom se čude što prodaja novih automobila nije bolja. Ponekad se nekom servisu oduzme licenca za rad u ovlašćenoj mreži – novinarima se pošalje PR obaveštenje da taj i taj servis više nije u našoj mreži, a nikada i zašto je dotični servis izbačen iz grupe ovlašćenih servisa.
U poslednje dve godine, auto placevi, dileri vraćaju kilometražu na placevima u Nemačkoj, Francuskoj, Holandiji.
„Takozvani „hakeri“ putuju u Nemačku, ili neku drugu zemlju, i direktno na placu, pre utovara vozila na kamion skidaju kilometražu sa svih modula. Neki automobili imaju zapisanu kilometražu na 8, 9 modula, ali profesionalci u ovom poslu, skidaju kilometražu svuda gde je to potrebno. Čak skidaju kilometražu i sa ključa, pošto se kod modernijih automobila ona i tamo beleži. Neki drugi to rade na granici, pre ulaska u Srbiju. Carina sve to zna. Vlada Srbije takođe.
Potom se radi faktura, papiri, na tu kilometražu. Kada automobil stigne u Srbiju, carini se na tu vraćenu kilometražu, jer se sada vrednost dažbina, carine, obračunava uglavnom po katalogu.
Svakako, svaka carina u Srbiji ima neka svoja pravila, kao da postoji deset država u jednoj državi, i naravno da gledaju kroz prste dilerima sa kojima sarađuju godinama.
Država je apsolutno nezainteresovana da ovo reši. Srbi kupuju polovne automobile za 10.000 evra, a često i za više novca, koji imaju po pravilu više od realnih 400.000 km. Na taj način podržavaju sve ove koji učestvuju u prevari. Stvaraju profit ljudima koji krše zakon. Zakon u Srbiji vas na papiru štiti od ovakvih prevaranata, ali su sudski procesi u Srbiji spori, neujednačeni, a korupcija abnormalno velika.
Jedini spas je da kupite nov auto, makar to bio i neki jeftiniji, manji model. U suprotnom, budite sigurni da ćete vrlo verovatno biti prevareni.
Da li je možda bolje kupiti nov automobil za recimo 10.000 evra? Svakako da, ukoliko kupujete auto da bi vas služio, i ako želite da imate mnogo manje troškove održavanja. Gubitak vrednosti kod novog automobila jeste veća u prve tri godine, ali cene popravki modernih turbo dizelaša prevazilaze recimo 10 rata za kredit (ako kupite nov auto).
Kod gotovo svih novih automobila pored garancije imate besplatnu 24h pomoć na putu bilo gde u Evropi. A takav mir nema cenu.
Svakako, da će većina od vas radije kupiti polovan auto za 15.000 evra sa brdo opreme, sa nekom premijum značkom na nosu (Audi, BMW, Mercedes) nego novu Toyotu, Opel ili Renault, i imate pravo na to. Meni nikako nije cilj da vas odvratim od kupovine polovnog automobila, niti da vam na bilo koji način namećem moje mišljenje.
Ovaj tekst je pisan za sve one ljude, koji nisu svesni da je prosečna kilometraža automobila na placevima u Srbiji oko 500.000 km. To su moji podaci, nakon 15 godina provere polovanjaka po Srbiji, i nakon pregledanih 20.000 vozila, mahom u Beogradu.
Kako utvrditi verodostojnost pređene kilometraže?
Mnogo je lakše utvrditi poreklo i starost vozila nego pređenu kilometražu. Stoga imajte na umu da vam je godište automobila primarni orijentir, kao i procena opšteg stanja vozila. Pređena kilometraža može, ali često i ne mora biti presudna „karika“ u proceni realne vrednosti vozila.
Inženjer Nenad Milenković iz Renaultovog servisa Hit Auto ima mnogo iskustva u procenjivanju realnog stanja automobila ali, po njegovim rečima, ukoliko se automobil ne nalazi u elektronskom centralnom Renaultovom registru, nikada ne možete biti sigurni u njegovu kilometražu. Međutim, možete biti sigurni da taj automobil nije održavan u ovlašćenom servisu. Srbi su ubeđeni da servisi van ovlašćene mreže nude isti, ili čak bolji kvalitet usluge, što je uglavnom nonsens (istina je da neki ovlašćeni servisu u Srbiji rade katastrofalno loše, i od takvih servisa itekako treba bežati).
Milenković je istakao jedan veoma zanimljiv detalj, koji menja pogled na ceo tok stvari u vezi sa pređenim kilometrima. Po tvrdnji ovog iskusnog stručnjaka, postoje primeri da motor sa preko 150.000 km ima parametre identične onima kod gotovo novog agregata, a da je itekako moguće da je motor sa tek 60.000 km mnogo bliži generalnom remontu ukoliko je vlasnik preskakao servisne intervale i ukoliko agregat nije imao dovoljno motornog ulja. Vlasnici vozila, koji su skraćivali servisne intervale i ranije menjali motorno ulje, a pritom umereno opterećivali hladan motor, mogu očekivati da pređu i više od 300.000 km bez ikakvih problema.
Renaultova baza podataka
Renault je prvi uveo elektronsku bazu podataka u kojoj se čuvaju sve informacije o svim modelima proizvedenim u bilo kojoj Renaultovoj fabrici u svetu. Jednostavnim ulaskom u bazu možete utvrditi datum isporuke svakog modela i njegovu kompletnu istoriju, eventualne kvarove i intervencije i starost automobila. Može se takođe utvrditi i tačna kilometraža koju je model imao pri poslednjoj poseti servisu.
Realna slika vozila samo uz temeljan pregled
Renaultov servis Hit Auto može utvrditi vrlo precizno nivo opreme koji mora imati svaki model i sve tehničke detalje, koje redovno koriste carina, MUP i svi ostali koji pošalju upit. Ove informacije nisu besplatne, već ih treba platiti (u proseku 3.500 dinara), a cena podrazumeva i pregled vozila, koji je neophodan da bi se utvrdilo njegovo realno stanje.
Potrebno je proceniti stanje vitalnih sklopova, motora, menjača, elektrike, sistem upravljanja, sistem oslanjanja i upravljački sistem. Na osnovu toga, moguće je samo okvirno proceniti stanje vozila i odrediti približnu pređenu kilometražu. Ipak, moguće je precizno utvrditi godište. Pored toga, uz pomoć statistike možete pokušati da „pogodite“ pravu kilometražu. U državama EU, benzinci godišnje u proseku prelaze 15.000 km, a dizelaši dvostruko više.
To znači da model sa turbo dizel agregatom koji je star pet godina ima u proseku 150.000 km, a vrlo često i više, jer se kod nas uvoze automobili sa još većom kilometražom, kako bi cena bila još niža.
Polovni automobili u Francuskoj i Nemačkoj skuplji su nego u Srbiji. Ako prodavac uvozi odatle automobil, a želi da ga proda u Srbiji, kakav on auto onda tamo mora da kupi da bi ovde zaradio? To su čuveni oglasi „na ime“.
Zbog svega toga je, ukoliko kupujete polovan auto, mudro dati prednost auto placevima, koji sve češće daju neke vidove garancije i dozvoljavaju pregled vozila u servisu, nego kupovati sličan auto od fizičkog lica, kome je mnogo teže reklamirati ozbiljne nedostatke. Stoga je mnogo važnije da odaberete model po vašim potrebama i da ostavite dovoljno novca za veliki servis.
Ono što piše u servisnim knjižicama (koje se veoma lako falsifikuju) treba uzeti sa velikom rezervom, osim ukoliko se radi o Renaultovim automobilima, koji imaju jedinstvenu elektronsku bazu duži vremenski period.
Na sreću, poslednjih godina skoro su svi brendovi krenuli stopama Renaulta, uvodeći elektronske servisne knjižice, poput Toyote (TES), tako da će uskoro sve biti transparentnije, a „lovcima u mutnom“ sve teže.
Pavle Komnenović savetuje:
Najbolji auto je nov auto. Srbi su to nekako zaboravili, jer većina kupuje automobile na placevima koji su navodno stari „samo“ 4-5 godina, ne znajući da ti automobili imaju iza sebe 300.000 km.
Foto: Pavle Komnenović
Vraćanje kilometraže u Srbiji je svakodnevna pojava. Apsurdno je da je prosek pređene kilometraže automobila oglašenih u Srbiji za tro puta manji, nego kod vozila sličnog godišta u Nemačkoj, Italiji, Holandiji.
Pogledajte cene polovnih automobila na stranim sajtovima i sve će vam biti kristalno jasno.
Kada u svom servisu, „uhvatimo“ prodavca koji želi da prevari kupca, i kada uspemo da tačno otkrijemo koju je pređenu kilometražu imao taj automobil recimo pre dve godine, a koja je puno veće nego danas (kilometraža je vraćena), to klijentu saopštimo sa dokazima. Da li znate šta se tada dešava? Kupac ipak kupi takv auto sa vraćenom kilometražom. Često budu i presrećni što je kilometraža vraćena „samo“ 100 000 km.
Kada pokušamo kupcima takvog automobila da objasnimo, i da je auto farban, i da je upitno da li će takav diler, auto plac poštovati garanciju, oni uglavnom odmahuju rukom, i kupuju takav automobil.
Srbi radije biraju polovan auto koji je kompletno ofarban, nego automobil sa poznatom servisnom istorijom, kupljen u Srbiji i održavan u ovlašćenoj mreži.
Ja poput urednika g. Aleksandra Todorovića želim da napomenem, da mi nije cilj da nekog odvraćam od kupovine polovnog automobila, jer ne želim bilo kome da namećem svoje mišljenje. Decenijama se bavim održavanjem automobila, i mogu sa sigurnošću da kažem da je najjeftiniji auto nov auto, jer polovan automobil osim što će vam uzeti jako puno novca, zbog skupih kvarova, i preskupih delova (čak ni oni iz Kine nisu uvek jeftini), oduzeće vam i mnogo vremena, ali i živaca.
Ako smatrate da je bolje kupiti polovan auto sa 500.000 km pet godina star, to je vaša odluka, ali se ja ne mogu složiti sa većinom od vas, da je to i mudra odluka. Proizvođači danas projektuju da motori traju oko 250.000 km.
Garancija na motor je skoro bezvredna
Kupci polovnjaka su u strahu. Nemaju poverenja u auto placeve, niti u kola održavana u Srbiji. Nadaju se da im bar garancija na motor pruža neku sigurnost. Ona se nudi ukoliko uradite veliki servis kod dilera gde i kupujete auto, ali ona je sa pravne tačke veoma klimava. Zašto? Pa zato što garancija na nov motor u novom automobilu obuhvata samo blok motora. Dakle u garanciju ne spadaju pokretni delovi motora, a posebno ne dizne, koje zbog lošeg kvaliteta goriva na pumpama širom Srbija možete da uništite za manje od 1.000 km.
Zato vam je moj savet, angažujte najbolje moguće majstore, i angažujete hakere koji vraćaju kilometražu za 30 evra (toliko naplaćuju skidanje kilometraže po automoblu), jer oni znaju ko koliko i gde vraća te famozne kilometre. Ukoliko niko neće da vam pomogne, ja ću vam izaći u susret, naravno samo na placevima gde mi dozvole da proverim realno stanje automobila. Inspekcije, MUP, carina, Vlada Srbija ne žele da rade svoj posao, i ne žele da reše ovaj problem. Majstorima je takođe u interesu da kupite automobil sa što je moguće većom kilometražom jer ćete u narednim godinama raditi samo za delove i popravke. Da li vam je to već poznato? Znajte i da pravo stanje motora može da se proceni tek kada se kompletan agregat rastavi, i izmeri potrošenost svih delova. Ko vam tvrdi suprotno dovodi vas u veliku zabludu. Dobro došli u zemlju prevara, korupcije i državu gde za vraćanje kilometraže niko nije osuđen. A ukoliko imate dobrog i poštenog majstora – čuvajte ga kao suvo zlato!
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.