Automobilske zimske gume, prema Zakonu o bezbednosti u saobraćaju, u periodu od 1. novembra do 1. aprila moraju da imaju šare duboke najmanje četiri milimetra, a obavezne su samo kada na kolovozu ima snega, leda ili poledice.
Kazna za nepoštovovanje ovog propisa iznosiće od šest do 20.000 dinara, a u slučaju da vozači u takvim uslovima izazovu još i saobraćajnu nezgodu kazna će biti od 10.000 do 40.000 dinara, ili čak do 45 dana zatvora. Kazne za pravna lica su od 100.000 do 800.000 dinara, a za preduzetnike od 50.000 do 200.000.
I pored toga što po Zakonu o bezbednosti u saobraćaju prema Pravilniku uskoro počinje da važi obaveza upotrebe zimske opreme, mnoge vozače obično tek prvi sneg motiviše da zamene sva četiri pneumatika na vozilu.
Lance, ili ostale uređaje za povećanje trakcije, najbolje je odmah staviti u prtljažnik jer ste prema propisu u obavezi da ih zimi i kada nema snega ili saobraćajnog znaka, pokažete kada vas saobraćajac kontroliše van grada.
Kazna koju ćete platiti ako ih nemate u prtljažniku će biti 3.000 dinara. Propis nalaže da lance koristite samo u slučaju kada na kolovozu ima snega i kada je postavljen saobraćajni znak, poručuju iz Auto-moto saveza Srbije.
Vožnja u zimskim uslovima prema propisu, sa sva četiri zimska pneumatika, ne predstavlja samo poštovanje zakona već će obezbediti znatno sigurniju vožnju.
Pravilnik Zakona navodi konkretno da se zimskim gumama smatraju one koje imaju oznaku “M+S” ili “Snow winter” a mogu se koristiti i gume za sve sezone (All season). Postoje i letnje gume sa šarom dubljom od 4 mm, ali takve zimi nisu dozvoljene.
Stručnjaci su utvrdili i da je letnjim gumama put kočenja duži i stabilnost vozila slabija, pa je možda čak i isplativije sačuvati ih i zameniti za zimske. Kada nemate jedne i druge, poštovanje propisa izgleda veoma skupo. Ipak, treba dobro izračunati šta se zaista najviše isplati.
Da li rizikovati u vožnji svoj i tuđe živote, i izlagati se finansijskim troškovima kada morate da plaćate i kazne? Možda je i pored svih troškova koje iziskuje posedovanje i vožnja sopstvenog automobila, ipak najbolje ispuniti zakonsku obavezu i tako zimi u saobraćaju biti miran i siguran. Treba znati i to, da polisa osiguranja od autoodgovornosti, u periodu koji je zakonski određen, važi samo za vlasnike automobila koji imaju sve četiri zimske gume.
Savet je i očuvati dobro letnje gume. Obeležite ih i očistite, naročito od zaglavljenih kamenčića u šarama. Čuvajte ih u suvoj i tamnoj prostoriji, dalje od hemikalija i mogućnosti dodira sa uljem, pravilno ih odložite, inače se mogu deformisati.
Osim navedenih kazni, u zimskim uslovima vožnje možete napraviti i druge “zimske” prekršaje. Kada ne očistite sneg sa prozora, kazna može biti 3.000 dinara. Ista kazna je i za zavejane tablice i svetla, a ako tako izazovete nezgodu platićete saobraćajnoj policiji 5 do 15 hiljada dinara.
U uslovima smanjene vidljivosti, kada je ona do 200 metara van naselja i do 100 metara u naseljenom mestu, po Zakonu morate imati uključena poziciona svetla. Ne zaboravite još, da se po magli ne vozi sa dugim svetlima kao i kada magle nema.
Kazna je za to 5.000 dinara ili ako izazovete zbog toga nezgodu, onda je 6 do 18 hiljada dinara. Kada magle nema, nemojte koristiti ni zadnje svetlo za maglu, jer kazna za to će iznositi 5.000 dinara.
Još nekoliko korisnih saveta. Vidljivost tokom zimske vožnje kvari često zamagljivanje unutrašnjosti vozila, uglavnom zbog loše ventilacije ili problema sa grejanjem. Zato proverite sistem za grejanje i ventilaciju, zamenite filter kabine i očistite lišće i prašinu sa usisnika za vazduh, i obavezno nivo tečnosti u sistemu za hlađenje.
Osim novčanih ili eventualno zatvorskih kazni, za sve navedene propuste u saobraćaju čekaju vas i po 2 kaznena poena! Osim kod greške kada vozite po magli bez oborenih, ili farova za maglu. Tada ćete dobiti čak 5 kaznenih poena ali i 3 meseca zabrane vožnje.
Za povećanje trakcije kada na kolovozu ima snega, osim lanaca se može koristiti i slična oprema, u koju spadaju brzi lanci sa elastičnom sajlom kod kojih prilikom montiranja deo prebacite iza točka. Disk lanci se montiraju samo sa spoljne strane točka, preko adaptera, i koriste se samo na točkovima vozla lakših od 2,5 tone.
Pauk lanci se kao i disk lanci montiraju sa spoljne strane točka, a njihov lanac se raspoređuje po gazećem sloju gume. Postoje i čarape za sneg, kratkotrajne navlake od posebnog platna prožetog vlaknima, koja se lako montiraju i takođe povećavaju trakciju.
Kada kupujete lanace ili ostale uređaje za povećanje trakcije, pre svega treba proveriti dimenzije koje moraju da odgovaraju pneumaticima na vašem vozilu. Kada krenete na put, njih poslednje spakujte uz par rukavica na vrh prtljaga, složene i čiste, da vam budu na dohvat ruke kada zatrebaju u uslovima hladnoće, mraza i vlage. Tako ćete ih montirati za samo nekoliko minuta brzo i lako.
Vožnja u zimskim uslovima je zahtevna, ali uz poznavanje osnovnih pravila i dobru koncentraciju, izbećićete mnoge opasne i neprijatne situacije. Tako će se smanjiti rizik i opasnost u saobraćaju. Automobil mora da bude pre svega tehnički ispravan, u tom smislu treba prvenstveno proveriti kočnice, uređaje za osvetljavanje, akumulator, brisače i temperaturu smrzavanja tečnosti u sistemu za hlađenje.
Oprezni u zimskoj vožnji posebno budite i na skretanjima, promena pravca može biti rizična. U naseljenom mestu vozite pažljivo na pešačkim prelazima obojenim žutom ili belom bojom, po kojoj su točkovi znatno klizaviji.
Tekst preuzet sa sajta AMSS
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.