Slaba ponuda automobila sa originalnim servisnim knjižicam u Srbiji nisu jedina prepreka za izbor solidnog polovnog automobila. Nedostatak informacija i znanja po pravilu vode do pogrešnog modela.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net
Pitanje: Poštovani g.Todoroviću, koji automobil da kupim? Svi mi preporučuju Škodu Fabiju, ali mi je neudobna. Pozajmljivao sam je od prijatelja par puta, i od Beograda do Subotice se ukočim. U Grčkoj sam iznajmljivao Clio 3, auto je mnogo udobniji. Brinu me informacije o nepouzdanoj elektronici. Pisali ste da ima lagano servo upravljač da li je to mana? Zbog servisiranja u dilemi sam i oko „benzinac ili dizelaš“ i Renault ili Peugeot. Zbog dizajna mi se ne sviđaju Fiesta i Grande Punto. Plin neću ugrađivati. Procenu oko kilometraže shvatite kao anticipaciju buduće kilometraže, jer sam relativno neiskusan vozač. Ubrzanja su mi bitna samo zbog preticanja i normalnog startovanja u gradu. Bitno mi je i odsustvo buke.
Ime i prezime: Milan
Godišnje prelazim: 15.000 km
Želim da potrošim: 4-5.000 €
Između kojih se automobila dvoumite?: Clio 3 1.2 16V, Clio 3 1.5 dCi, Peugeot 207 1.4e ili 207 1.4 HDI 70ks, Grande Punto, Ford Fiesta.
Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi g.Milane hvala vam na poverenju, i zanimljivim pitanjima. Vaši favoriti su modeli koji pripadaju francuskoj školi, koja pored ekstravagantnog dizajna, na prvo mesto stavlja komfor. Ja sa velikim zadovoljstvom vozim oba modela, kad za to imam priliku.
Renaultov Clio treće generacije predstavljao je godinama uzor drugima kada je bezbednost putnika u pitanju, sa osvojenih 5 zvezdica na uglednom EuroNCAP kreš testu, poput 207-ice, i nudi najudobnije oslanjanje u B segmentu.
Peugeot takođe ima mekano podešeno ogibljenje, koje dobro upija neravnine sa naših loših puteva, i to čini prilično tiho. Kada smo već kod decibela, znajte da Clio 3 ima bolje izolovan motorni prostor od Peugeota, ali da je na većim brzinama (preko 130 km/h) tiše u 207-ici, koja uspešnije „seče“ vazduh. Grande Punto ima bolju zvučnu izolaciju od navedenih modela u vašem pitanju, dok je Ford Fiesta najbučnija.
Ukoliko upoređujete dizel verzije, onda je Clio 3 najtiši, jer ima izuzetno uglađen 1.5 dCi motor, koji je pri tome veoma elastičan, sa neznatnom turbo rupom, i malom potrošnjom od 5,0 l. Peugeotov 1.4 HDI agregat od 68 KS je dobra i štedljiva mašina (troši u proseku manje od 5,5 l), koja karoseriji teškoj 1.200 kg obezbeđuje tek solidne performanse, odnosno ubrzanje do stotke za 15,1 s.
Slabija verzija Renaultovog agregata 1.5 dCi od 68 KS, raspolaže jednakim obrtnim momentom od 160 Nm, kao Peugeotov agregat 1.4 HDI, ali ga isporučuje ranije, na 1.700 o./min, dok motor u „lavu“ daje jednaku silu tek pri 2.000 o./min. To prevedeno na svim razumljiv jezik znači, da ćete sa Renaultom lakše i brže preticati, te da ćete ređe posezati za ručicom menjača, i pedalom spojnice.
Ja vam preporučujem da odaberete snažniji 1.5 dCi motor od 86 KS, koji karoseriju Clia 3 nosi sa lakoćom, te svaku vožnju čini fluidnom i brzom. Posebno jer nemate puno iskustva u vožnji, preporučujem vam 1.5 dCi (86 KS) agregat, koji će vas veoma lako vaditi iz opasnih situacija, a pored toga, ovaj motor prašta i pogrešan izbor stepena prenosa, za razliku od benzinca od 1.2 litra i 75 KS. Benzinac je jeftiniji za održavanje, i bićete lišenih skupovih kvarova. Ali znajte, da ako kupite verziju sa lošim motorom, generalna i za benzinske motore nikako nije jeftina.
Renault Clio 3 nema lagan servo upravljač, već pomalo bezosećajnu servo asistenciju. Ovaj izraz sam po sebi, velikoj većini vozača ne znači ništa, jer to primećuju samo oni koji uživaju u brzim prolascima kroz krivine, te oni koji žele da znaju šta im se tačno dešava pod točkovima.
Dakle, Renaultov servo upravljač je dovoljno precizan, i sigurno ne utiče negativno na bezbednost vožnje. Ipak, veće je uživanje voziti 207-icu, jer ona ima izuzetno precizan i lagan upravljač, koji pri većim brzinama postaje direktniji, i prenosi više informacija vozaču. Peugeot ima i dovoljno precizan menjač, a Clio je tu još bolji, a pored toga Renault ima i ubedljivije kočnice. Pri brzini od 100 km/h do zaustavljanja, Clio 3 staje za 38,0 m, dok 207-ici treba 40,0 m. Pored toga, iako Peugeot mnogo više izaziva na brzu vožnju (ima direktniji upravljač), Renault kasnije podupravlja, odnosno – stabliniji je.
Ukoliko nemate porodicu, neće vam previše smetati to što Peugeot 207 na zadnjem sedištu nudi osetno manje mesta za kolena i glave putnika, kao ni prtljažnik od skromnih 270 litara, koji kada se obori zadnja klupa nudi tek 923 l, dok Clio 3 u tom slučaju pruža 1.028 litara (Toyota Yaris na primer nudi 1.183 l). Ergonomija je odlična kod oba modela, komande su dobro raspoređene, i kod ovih francuskih automobila nema nekih specifičnih rešenja, tako da je kako se obično kaže: sve na svom mestu. Finalna obrada je kod oba modela prilično dobra, kao i kvalitet materijala. Pouzdanost bi trebalo da bude bolja kod Renaulta, ali je o tome još uvek rano pričati jer je 207-ica isuviše kratko na tržištu.
Razgranatiju servisnu mrežu ima Renault, a troškovi odražavanja su slični. Ukupno gledano, kada bi sve oduzeli i sabrali, Clio 3 je ipak malo bolji automobil, jer nudi više za manje novca (Peugeot 207 je u proseku skuplji).
Međutim, kada bih sutra mogao da biram da li ću testirati 207-icu ili Clio, odabrao bih bez razmišljanja Peugeot. Odgovor je jednostavan: mali lav vam prosto nateruje osmeh na lice posle svake krivine, jer je izuzetno upravljiv.
Međutim, ukoliko bih morao da svojim novcem platim jedan od ova dva automobila, priklonio bih se Renaultu, iako trenutno Peugeotovi modeli na našem tržišu bolje drže cenu, jer se našim kupcima izgleda manje dopada dizajn Renaultovih automobila. Uostalom, o ukusima ne vredi raspravljati zar ne.
Renault samo u Beogradu ima tri odlična servisa. Peugeot nema ni jedan servisu u celoj Srbiji koji smem da vam preporučim. A nekada nije bilo tako. Od kada Verano Motors više nije generalni uvoznik, sve ide nizbrdo za Peugeot u Srbiji. Nadam se da će se to brzo promeniti. Mi smo država, u kojoj od Vlade zavisi ko će preživeti, a ko će bankrotirati.
Iako ne planirate da godišnje prelazite mnogo kilometara, ja vam preporučujem da kupite „celo jaje“, odnosno pravu stvar, automobil sa 1.5 dCi ili 1.4 HDI agregatom. Inače, znajte da su Clio 3 i 207-ica mnogo udobniji automobili od Škode Fabije, koja je ipak pouzdanija. Ono što je ipak važnije je bezbednost, a Fabija je jedini model B segmenta koja je dobila samo 4 zvezdice na kreš testu, pored Dacijinih modela. Elektronika kod Renaulta uopšte nije veliki problem, bar kod ovog modela (ali da je Renault imao silnih problema sa njom na nekim modelima – imao je) posebno ako auto održavate u nekim proverenim servisima.
Ovo je samo ono najvažnije. Kompletna verzija odgovora je poslata gospodinu na mejl. Ukoliko želite i da vama razrešim neodumice pošaljite pitanje na www.najboljiauto.com/pitajte (link) ili ovde na portalu danas.rs
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.