Većina nas je još uvek primorana da kupuje polovnjake, i želja većine vozača je da kupi što je moguće štedljiviji automobil.
Benzinci su po pravilu jeftiniji od dizelaša, i u proseku imaju manje kilometara iza sebe, te treba dobro razmisliti pre konačne odluke.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Testoviautomobila.net i Najboljiauto.com
Pitanje:
Poštovani gospodine Todoroviću, sa velikim uživanjem sam čitao vaše odgovore na pitanja, i naravno vaše cenjene testove. Realno, ja ne mogu da kupim nov automobil, jer platu dobijam na ruke, dakle kreditno sam nesposoban, a žena mi je prijavljena na minimalac, tako da je to naša slika i prilika. Računam da ću sa mojom platom od 400 evra, moći koliko toliko da održavam neki Punto ili Corsu. Najviše mi se dopada Golf IV, ali ja imam oko 2.000 € za kupovinu u ovom trenutku.
Detaljno sam pročitao vaše najnovije odgovore, i zaista vas podržavam u tome što ljude realni upozoravate da je polovno, polovno, i da su kod polovnjake kvarovi nešto sasvim redovno, i normalno. Zato ja planiram da kupim polovan auto koji nije skup za održavanje. Imam majstora i za Punto, i majstora koji održava Opele i VW-e automobile.
Uvek sam kupovao polovna kola, a ne nova, jer ne mogu da dobijem kredit, ali mi je auto neophodan zbog posla. Plus mi je drugo dete na putu, pa to mora biti verzija sa petoro vrata. Prelazim godišnje oko 30.000 km, a ne želim da ugrađujem gas, jer i moj otac, i kum, i kolege na poslu imaju kola sa ugrađenim plinom, i svako čas su u servisu, i stalno im se pale neke lampice. Samo komšiji sa Jugom plin radi perfektno, ali meni Jugo nije opcija, jer mi je isuviše mali i nema petoro vrata.
Da li da kupim benzinca ili dizelaša?
J.Kovačević.
Odgovara Aleksandar Todorović:
Uvaženi g. Kovačeviću hvala vam na poverenju i zanimljivim pitanjima. Zaista je 2.000€ jako malo za kupovinu automobila, i sami znate da za taj novac možete kupiti samo prilično stare automobile. Biće vam potreban jako iskusan majstor, mnogo vremena, i živaca da pronađete Punto koji nije havrisan, koji nije u „prvoj boji po peti put“, i koji je ispravan u svakom smislu te reči za 2.000 €. Sve to važi i za Opel Corsu.
Golf IV nije moguće kupiti za 2.000 € a da je u dobrom stanju, ali ću vam detaljno opisati i taj model. Problem sa plinom je što ga ljudi ugrađuju u automobile koji nisu u potpunosti ispravni, što ima puno servisa koji to loše rade, i što ljudi ne poštuju servisna intervale, koji su skraćeni kod automobila sa ugrađenim gasom. Kada se gas instalira kako treba, kada se održava i odličnim servisima broj problema se znatno smanjuje. Ima puno motora koji loše podnose plin.
Svakako, ja ugradnju gasa nikada nisam preporučivao, posebno ne sada kada ona više nije tako isplativa kao nekada, ali mnogi vozači u Srbiji nalaze računicu da ugrade plin. Automobili sa ugrađenim plinom, koji su u oglasima oko 2.000 € u proseku imaju realnih 500.000 km, jer niko nije ugrađivao plin da bi mu automobil stajao ispred zgrade.
U proseku, vlasnici koji voze na plin, štede na svemu, a ne samo na gorivu, pa su im i gume, amortizeri, u očajnom stanju. Jugo nema lambda sondu, kompjuter, katalizator i Zastavini motori dobro podnose plin, pod uslovom da se ugradi u proverenom servisu. Kod modernih automobila je potrebno mnogo znanja da bi se plinska instalacija ugradila kako treba, i opet ponavljam neki motori ne podnose plin. Najbolje je kupiti automobil koji ima fabrički ugrađenu plinsku instalaciju, jer takav motor ima drugačije ventile, i preko 100 izmenjenih pozicija na motoru. Niste mi naveli na koju ste Corsu mislili. Možda je bolje da kupite Corsu B, za manje novca, pa da vam nešto ostane i za održavanje, kvarove. Golf se mnogo krade, to već znate, pa obavezno u njega ugraditi neki kvalitetniji alarm i neki vid mehaničke zaštite. Lavlja kanža se skida za oko 1h, ali je bolje imati nju i alarm, pa da lopov mora da se namuči, nego da mu olakšate posao pogrešnom odlukom da ne ugradite alarm.
Punto II 1.9 JTD Vs Punto II 1.2 16V
Punto II 1.9 JTD
+ Odličan common-rail agregat sa direktnim ubrizgavanjem goriva u cilindre je prava mala revolucija. Snaga 1.9 JTD motora kreće od 80 KS (59 KW) i 196 Nm pri samo 1.500 o./min, a kasnije su se pojavile i znatno snažnije verzije. Potrošnja od samo 5,5 l evro dizela i odlična elastičnost agregata su najveća prednost ovog dizelaša sa turbo punjačem nad benzincem.
– Turbina nije dugog veka, motor osetljiv na loš kvalitet goriva, veća nabavna cena u odnosu na benzinsku verziju.
Punto II 1.2 16V
+ Motor od 1.2 litra u verziji sa 16 ventila raspolaže sa 80 KS, i predstavlja bolji izbor od benzinca sa samo 8 ventila i 60 KS. Umereni troškovi održavanja i relativno dug životni vek ga preporučuju onima sa tanjim džepom. Odlični ubrzanje do stotke za 11,4 s se odlično uklapa sa dinamičnim voznim osobinama Punta II.
– Prilično je žedan kada ga forsirate u gradskoj vožnji, bučan na visokim obrtajima, kasnije ga je teže prodati od dizel verzije.
U ovom slučaju, ipak prednost treba dati JTD motoru koji je tehnološki daleko ispred benzinca, a nudi zaista odlične performanse. Ukoliko želite benzinac, kupite slabiji, ali mnogo pouzdaniji 1.2 motor ali sa 8 ventila i 60 KS.
Corsa B 1.7D Vs Corsa B 1.2 16V
Corsa B 1.7D
+ Možete je kupiti za oko 1.000 €, pa će vam ostati dovoljno novca za održavanje i kvarove. Solidno drži cenu, dugovečan motor, umerena potrošnja od 6,0 litara.
– Slabe performanse, posebno ubrzanje od 16,5 sekundi do brzine od 100 km/h iz mesta mirovanja. Nedovoljno mesta na zadnjem sedištu, što važi i za benzinsku verziju. Antikorozivna zaštita nije na Opelovom nivou, u prvim serijama.
Corsa B 1.2 16V
+ Odličan motor koji se rado „vrti“, dovoljno elastičan zahvaljujući obrtnom momentu od 110 Nm. Umereni troškovi održavanja, veoma dug životni vek agregata, dobra ubrzanja, pristojna maksimalna brzina od 163 km/h. Daleko bolji izbor od trocilindričnog agregata od 1,0 litra i 55 KS.
U gradskim uslovima vožnje troši više od 8,5 litara goriva, hendling nije u skladu sa mogućnostima motora, nedovoljno precizan servo upravljač (što važi i za dizel verziju).
Opel je oduvek znao da napravi odlične benzinske motore, pa ne treba da nas čude velike kilometraže koje prelaze verzije 1.2 16V i 1.4 16V pre generalne. U ovom slučaju, blagu prednost treba dati benzincu.
Golf IV 1.9 TDI Vs Golf IV 1.6 16V
Golf IV 1.9 TDI
+ Proveren motor sa TDI (TD) tehnologijom zaslužuje sve pohvale, izuzetno dobro drži cenu, brzo nalazi put do kupaca, izuzetno elastičan motor, dobra ubrzanja, praktičan porodični automobil sa kojim možete i na duže putovanje. Stabilan i veoma upravljiv, sigurne kočnice (to isto važi i za benzinske verzije).
U proseku veoma velike kilometraže modela koji se kod nas prodaju, set spojnice ne traje dugo, statistike beleže česte probleme sa elektronikom, a zabrinjava i suviše veliki broj primera sa gubitkom rashladne tečnosti zbog poroznih creva. Nedopustivo česti kvarovi elektro-motora za podizanje stakla. Ne možete kupiti dobar Golf IV za samo 2.000 €. Mnogo se krade – omiljen automobil kod lopova u Srbiji i regionu.
Golf IV 1.6 16V
+ Uglađen i dovoljno jak motor, benzinci u proseku imaju manje kilometara iza sebe od dizelaša, i vrlo često su benzinske verzije u osetno boljem stanju od dizelaša. Umereni troškovi održavanja. Dobra zvučna izolacija, dobro odmereni prenosni odnosi u menjaču, odličan servo upravljač (što važi i za TDI verziju).
U odnosu na konkurenciju iz C segmenta je preskup, često je na meti lopova (još izraženije kod TDI izvedbe), tvrdo ogibljenje, prosečna potrošnja od skoro 9,0 litara. Za manje novca možete kupiti Astru G u mnogo boljem stanju.
Ovde važi pravilo – koliko para, toliko muzike. Golf IV sa TDI motorom je „dobitna“ kombinacija, ali će vas to puno koštati, kako prilikom kupovine, tako i kasnije tokom održavanje jer su retki oni vlasnici koji se „odvajaju“ od TDI agregata dok mu prethodno ne ispuste dušu. Na kraju, VW IV 1.9 TDI Vs VW Golf 1.6 16V = 3 : 3.
Detaljniji odgovor, analizu poslao sam g. Kovačeviću. Svako od vas ima neke svoje afinitete i zahteve od automobila, pa vam ovaj odgovor može biti samo uvod u rešenje vaših dilema. Ja upoređujem automobile iz vašeg ugla gledanja, zato se potrudite da napišete što je moguće detaljnije pitanje.
Pitanja šaljite ovde www.najboljiauto.com ili u komentarima ispod tekstova na portalu Danas.rs
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.