Najpovoljnija ulaznica u svet premijum automobila je pred vama. Vrhunski automobil koji uvek vozim sa velikim uživanjem. Model iz 2007. kao na testu košta u proseku 6.500 €.
Tekst: Aleksandar Todorović urednik Testoviautomobila.NET i Najboljiauto.com
Bavarski proizvođač automobila već decenijama oduševljava ljubitelje sportskih vozila, nudeći vrhunsku tehniku običnim smrtnicima po razumnoj ceni, koja je još povoljnija ako umesto novog BMW-a, kupite model četiri godine star upola cene. U Srbiju se nezvanično godišnje uveze tri puta više polovnih automobila sa plavo-belim propelerom na nosu, nego novih. Upravo je to jedan od dokaza koliko je BMW cenjen kod nas, i koliko kupci polovnjaka veruju u proizvođača automobila iz Minhena. Cena ovog automobila u Srbiji je od 5.000 €.
BMW je uspeo da učini ono što Alfa Romeo nije. Postao je ne samo premijum brend, i glavni konkurent velikom Mercedesu (iako proizvodi sasvim drugačije automobile) već je uspeo da pridobije i kupce koji nisu ni zaljubljeni u brzu vožnju, i sasvim prosečne vozače. BMW je postao najpopularniji brend. U Srbiju se mnogo više uvozi polovnih BMW-a nego Mercedesa. Što je možda apsurd, jer imamo jalo loše puteve, pa je vožnja BMW-a po našim magistralama ali i auto putevima pravo mučenje.
Da vam je neko pre tridesetak godina rekao da će BMW biti popularniji u Srbiji od Mercedesa, ne biste mu poverovali zar ne?
Kad na bilo kom boljem auto placu u Beogradu pitate zašto vam je bolja ponuda BMW-a od Mercedesa, dobićete kratak odgovor: „Zato što se mnogo brže prodaju“.
Srbi su još u šesdesetim godinama prošlog veka, za razliku od celokupne Istočne Evrope, kupovali, i uživali u sportskim automobilima marke BMW. BMW je na našim prostorima više od običnog prevoznog sredstva, BMW je kod istinskih zaljubljenika u brzu vožnju „religija“, i upravo ovaj brend ima najvernije kupce. U Srbiji se obično kaže, ko jednom zavoli BMW, voleće ga da kraja života. Kod nas je takvih vozača zaista mnogo, samo na žalost nisu svi u platežnoj mogućnosti da sebi priušte jedan BMW, čak i ovaj na testu, sa osnovnim agregatom od 1,6 litara i 122 KS.
Prvi BMW u „Golf“ klasi
BMW je 2004.godine tržištu ponudio seriju 1 i to je prvi model iz Minhena u „Golf klasi“ ujedno je najmanji i najjeftiniji BMW-ov model. Zamena je za Compact model serije 3 tipa E43. Sa serijom 3 E90 deli više od 60% komponenti ali BMW Serija 1 je napravljena na E87 platformi.
Mane BMW-a serije 1 E81:
Problemi sa brizgaljkama
Porozna kočiona creva
Labavi krajevi spona
Problemi sa elektronikom vozila
Problemi sa alternatorom
Problemi sa elektronskom blokadom volana
Pogon tamo gde i treba da bude: preko zadnjih točkova
Čak i najmanji i najslabiji BMW 116i nudi mnogo, pre svega zahvaljujući pogonu preko zadnjih točkova, sofisticiranom ogibljenju, fantastičnom menjaču i motoru, te izvrsnom servo upravljaču. Vrhunski vozači dobro znaju da u ovoj klasi ne postoji bolji automobil, sa čime je još bolje upoznata konkurencija. Tvrdo ogibljenje, premalo mesta na zadnjoj klupi, jednim delom i zbog tunela za kardan, mali prtljažnik i skupo održavanje svakako nisu prednosti ovog modela, ali kupcima BMW-a u ovoj klasi to ne smeta. Osim što izvrsno reaguje na komande, najmanji BMW pretvara preticanje u pravo uživanje i podstiče vas da u vožnji date sve od sebe.
Kod ovog automobila sve je kristalno jasno, pa čak su i kupci ovog modela jasno diferencirani. BMW ili kupuju oni koji umeju i vole brzo da voze, ili oni koji kupovinom bavarskog automobila žele drugima da poruče da umeju da voze, i da znaju šta je dobar automobil. Onih drugih, ima mnogo više od onih prvih, ali to je veoma dobro za BMW, jer je time dobio jednu jako široku populaciju potencijalnih kupaca.
BMW je uspeo da upakuje izrazito sportski, gotovo trkački automobil u jedno „pitomo odelo“, i da ga ponudi čak i porodičnim vozačima, onima koji strogo poštuju ograničenje brzine, pa i damama, koje se u mehaniku razumeju kao moja baka u operativne sisteme.
BMW serije 1 je čistokrvni BMW
BMW nije rizikovao ništa i držao se oprobanog recepta: motor napred – pogon nazad, a sportsko oslanjanje je oplemenjeno najmodernijom elektronikom koja podrazumeva poslednju generaciju ABS sistema, CBC kontrolu kočenja u krivinama, sada već čuvenu BMW-ov dinamičku kontrolu stabilnosti (DSC) koja, u kombinaciji sa kontrolom trakcije – DTC (Dynamic Traction Control) omogućava i prosečnim vozačima da voze blizu limita.
Zaustavni putevi kod ovog BMW-a su ekstremno kratki u svakoj situaciji, pedala kočnice se veoma lako dozira, a testovi tzv. „split“ kočenja samo potvrđuju koliko je bavarski sistem dinamičke kontrole kočenja (DBC) izvrstan. Raspodela težine na prednju i zadnju osovinu je u odnosu 51% prema 49%, što je gotovo idealno i čime omogućeno da serija 1 „oduva“ konkurenciju kada je u pitanju dinamika vožnje. Vrhunski hendling, besprekorna poslušnost automobila, lakoća ispravljanja grešaka u vožnji prilikom prebrzih ulazaka u krivine jesu osobine po kojima je BMW jedinstven.
Kod polovnog BMW-a serije 1 proverite:
BMW serije 1 su uglavnom kupovali mlađi vozači, i najpreporučljivija verzija je 118d, nudi optimalni odnos potrošnje i performansi. Pa ipak, najracionalniji izbor je testiratni BMW 116i, jer je ovaj motor ne može da vam priredi neprijatne, skupe kvarovre, kao i moderni turbo dizelaši, sa već svojim standardnim problemima sa diznama, turbinama, plivajućim zamajcima. Kod benzinca treba proveriti pre svega trap. Najčešće je pohabana zadnja osovina, čak i ako automobil dolazi iz uvoza, recimo iz Nemačke. Primerci koji su voženi u Srbiji, što se oslanjanja tiče su u proseku, u dva puta gorem stanju. Proverite sve delove ogibljenja, jer cene popravke nisu male.
Ima problema i sa prednjom osovinom, svetlima, i prekomernim trošenjem diskova, ali ovo poslednje možemo pripisati sportskom načinu vožnje vlasnika BMW-a. Što se korozije tiče, ona je primećena na zadnjoj osovini, odnosno lima pored nje. Mala nosivost, ali gepek, jesu minimalizam na koji morate biti spremni ukoliko želite da postanete vlasnik najmanjeg BMW-a.
Čak ni činjenica da troškovi održavanja i nabavna cena nisu beznačajni ne može umanjiti osećaj neizmernog zadovoljstva koji ovaj BMW nudi svakom vozaču koji je uspešno ovladao tehnikom vožnje.
Asketski izgled kokpita
Koliko je dizajn karoserije jedinice avangardan, toliko je enterijer jednostavan, klasičan i nemački uredan. Solidna plastika je odlično usklađena sa izdržljivim tekstilom, i sve izgleda kao da će trajati decenijama. Ipak, iako se radi o zrelom automobilu, nema sumnje da je serija 1 namenjena mlađoj klijenteli. Iza masivnih vrata nalazi se enterijer fluidnih linija, sa tradicionalnom BMW-ovom ergonomijom. To znači da je idealna pozicija za volanom ona „trkačka“, sa prilično podignutim naslonom sedišta, koja su veoma dobro profilisana, ali i veoma uzana.
Ovo mi nije smetalo, ali većini prosečnih vozača u Srbiji neće odgovarati. Pozadi je sve prilično skučeno, pa dovoljno mesta ima samo za decu. Poređenja radi, Grande Punto i Toyota Yaris – modeli u klasi ispod BMW-ove serije 1 – nude više mesta za kolena i glave putnika. Inženjeri u Minhenu, međutim, uvek su maksimalnu pažnju poklanjali vozaču, a ne saputnicima, pa se od tradicije ni ovog puta nije odstupilo. Treba ipak istaći da oslanjanje bavarskog kompakta nije suviše tvrdo podešeno, a zvučna izolacija je toliko dobra da je broj decibela i pri velikim brzinama u rangu limuzina koje koštaju više od 50.000€.
Vrhunski motor
Ispod haube krije se sofisticirani motor od 1,6 litara i 122 KS, koji troši oko 8,0 l. Dovoljno je elastičan (ako ga uporedimo sa drugim atmosferskim benzincima od 1.6 litara) zahvaljujući varijabilnom vremenu otvaranja ventila, ali i činjenici da su prenosni odnosi u petostepenom menjaču dobro izračunati. Vrhunski agregat od 1,6 litara koji isporučuje 122 KS pri 6.000 o./min je pouzdan, i zaista je jako retko kvari. Na svetu danas ne postoji bolja atmosferska mašina ove radne zapremine, i to ne samo zbog činjenice da bavarski agregat snagu isporučuje veoma ravnomerno, već i zbog kulture rada, ali i zbog fantastičnog zvuka koji vas stalno podseća da gonite rasnu „plavo-belu“ konjicu, koju ne može svako da priušti. Odličan motor uparen je sa jednako impresivnim menjačem koji, iako ima samo pet stepeni prenosa, odlično pristaje ovom šesnaestoventilcu. Toyotini i Hondini benzinci zaista prelaze veće kilometraže pre generalnog remonta, ali ne samo zato što su to pouzdaniji motori, već zato što BMW ima mnogo kraći peti stepen prenosa, i što su vlasnici ovog automobila u proseku malo teži sa papučicom gasa, posebno kada je motor hladan, a to mu znatno skraćuje životni vek. Ali Toyota i Honda nisu konkurencija BMW-u.
Težina vozila nije preterana, osim toga 1200 kg je gotovo idealno raspoređeno na prednji i zadnju osovinu. Do 100 km/h iz mestra mirovanja stiže za samo 10,1 s, što predstavlja odlično vreme, sve opet zahvaljujući odličnoj zadnjoj trakciji. Maksimalna brzina od 204 km/h je relativno lako dostižna, jer je peti stepen prenosa dovoljno kratko izračunat, dok je aerodinamika izvrsna uprkos činjenici da je šoferšajbna tek umereno zakošena. Pošto je ova prijatno malih dimenzija, zagrevanje putničkog prostora je sporije, što je vrlo aktuelno u eri globalnog zagrevanja.
BMW-ov klima uređaj je jedan od najefikasnijih na svetu, iako je „prinuđen“ da energiju uzima od „malog“ motora. Iako je ovo najmanji i najslabiji model iz velike porodice BMW-a, on koristi mnogo sofisticirane mehanike – elektronike koja je toliko dobro podešena da sa lakoćom može ispuniti sva očekivanja sportski nastrojenih vozača.
Šta ona kaže:
Kupovinom ovog BMW-a dokazujete da ste još uvek mladi, ali ne samo duhom. Profil sedišta je takav da udobnost nudi samo vitkima, a duža putovanja mogu biti ugodna samo onima sa dobrom fizičkom kondicijom, jer sveukupno udobnost nije na zavidnom nivou. Gepek može razočarati svojom malom zapreminom od 330 litara, a loša preglednost ume da dovede u neprijatnu situaciju – kako prilikom parkiranja, tako i prilikom provlačenja kroz velike gradske gužve. Navedene neprijatnosti je lako prevazići zahvaljujući brojnim vrlinama ovog automobila. Polovan BMW 116i dobro drži cenu, iako je aktuelni model serije 1 mnogo bolji, jer BMW želi svako, a to je jako dobro, kada poželite da ga stavite u oglase. Da li i vi želite jedan?
Kome je namenjen ovaj automobil?
Za BMW se odlučuju iznadprosečni vozači, koji umeju da cene sve prednosti zadnjeg pogona i koji će, kada im zadnji kraj pobegne na snegu, u tome pronaći zabavu i izazov, a ne glavobolju. Brojniji su oni drugi, koji kupovinom BMW-a leče komplekse, i žele drugima da daju do znanja da su dobri vozači, i da sede bu brzom automobilu. BMW serije 1, ipak će više odgovarati, onoj prvoj, a malo manje onoj drugoj grupi kupaca. BMW odavno nema u ponudi sportske automobile za narod, što su delimično bili modeli E21 i E30, prve i druge serije 3.
Možda je upravo testirana serija 1, najsličnija pomenutim modelima, jer ovaj automobil nije pretežak, dovoljno je okretan, i zabavan za vožnju, a jednako dobro u njemu se oseća i brzina.
Danas BMW košta koliko i Mercedes, a za isti novac nudi manju maksimalnu brzinu u proseku. Nekada to nije bilo tako, ali šta ćete, kupci BMW-a su danas uglavnom oni koji imaju mnogo novca, a ne oni koji mnogo vole sportske automobile u civilnom odelu.
Srećom, verni poklonici ove marke u Srbiji su brojni, pa se samo postavlja pitanje kada će moći da priušte ovakav BMW, makar i sa baznim agregatom od 1,6 litara i 122 KS, koji predstavlja dobar uvod u svet poletno brzih automobila iz Minhena.
Ja ga još uvek nisam kupio, ali i dalje planiram. Iako su mi sedišta zaista tvrda i neudobna. U ovom BMW-u me bole leđa već posle jedan sat vožnje. Ali ljubav je slepa! A kad ste zaljubljeni, jako je teško da budete racionalni. Ovo nije X1, X3 ili X5, ovo je pravi BMW.
CENA: od 5.000€
Tehnički podaci
DIMENZIJE I MASA
D x Š x V 424 x 175 x 142 cm
međuosovinski razmak 266 cm
zapremina prtljažnika 330/1150 litara
masa praznog vozila 1.200 kg
PNEUMATICI 195/55 R 16
MOTOR
R4, benzinski
zapremina 1.597 ccm
maksimalna snaga 122 KS
pri 6.000 o/min.
obrtni momenat 160 Nm
pri 4.250 o./min.
PERFORMANSE
ubrzanje 0-100 km/h za 10,1 sekundi
maksimalna brzina 204 km/h
POTROŠNJA
grad/na putu/prosek 7,5/4,8/5,8 l/100 km
Euro NCAP kreš test: 5 zvezdica – 33 poena
Ukoliko želite da vam uporedim ovaj automobil sa nekim drugim modelom pošaljite pitanje na najboljiauto.com ili postavite pitanje ovde na sajtu Danas.rs
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.