Testirali smo: Citroën C3 1.6 BlueHDi 75 1

Novi francuski bestseler u B segmentu – novi Citroën C3 nudi vrhunsku voznu dinamiku, odličan komfor, izvrstan 1.6 BlueHDI motor i veoma nisku potrošnju, koja je na kraju testa iznela 5,1 litara goriva. Saznajte zašto je upravo ovaj model trenutno najbolji u klasi.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Testoviautomobila.net i Najboljiauto.com

Citroën je sa modelom C3 uvek pogađao pravo u centar. Posebno je bila uspešna prva generacija, koja se proizvodila od 2002. godine. Danas, posle toliko godina, Citroën C3 je odabralo 3,5 miliona kupaca. Broj za respekt.

Francuski mali – veliki automobil evoluirao je iz modela Cactus. To je najviše vidljivo na bočnim „Airbumps“ oblogama vozila, napravljene od specijalnih materijala koje bi trebalo da smanje troškove za farbanje, i poliranje svojim vlasnicima. Novi C3 dimenzijama je manji od pomenutog Cactusa, ali je stabilniji, tiši, bezbedniji i sveukupno bolji automobil od njega.

Citroën je trudeći se da pobedi konkurenciju, “pobedio sam sebe” jer je ovaj model bolji od većeg Citroëna C4. Kod Citroëna je ionako decenijam sve čudno, ili skoro sve…pa evo neka i ovaj detalj uđe u tu kategoriju.

Citroën smatra da kupci „malih“ automobila imaju prava da se voze na „visokoj“ nozi. Navedeno je suština kompletnog ovog testa. Prevedeno na svima razumljiv jezik, dok ne sednete na zadnju klupu, imate utisak da se vozite u jednom otmenom, veoma udobnom i relativno skupom automobilu. Bez obzira što se ga platili 9.890 €, koliko košta naravno PureTech benzinska verzija.

Paleta motora obuhvata trocilindarske PureTech benzince sa 82 i 110 ks, kao i BlueHDi dizelaše koji proizvode 75 i 100 ks. Kupci mogu da biraju između manuelnog šestobrzinskog menjača i automatika sa istim brojem stepeni prenosa.

Displej od sedam inča osetljiv na dodir na centralnoj konzoli olakšava upravljanje brojnim funkcijama vozila (Apple Car Play, Android Auto funkcionalnost, baš kao i MirrorLink). Pored tih dodataka, novi C3 nudi nešto potpuno novo – ConnectedCam. Reč je o minijaturnoj GPS kameri od 2MP, koja se aktivira pri sudaru osiguravajući 30 sekundi video materijala pre sudara i 60 sekundi nakon sudara. Ona se, naravno, može aktivirati i željom vozača. Tu je naravno i čitavo brdo sigurnosnih tehnologija, od onih za praćenje mrtvog ugla, preko upozoravanja za napuštanje saobraćajne trake pa sve do kamera za parkiranje i upozoravanje vozača da je umoran.Na EuroNCAP krešu je dobio maksimalnih pet zvezdica.

Francuzi, a posebno inženjeri Citroëna su mislili i na ljubav. Da budem pomalo drzak, pa da napišem da će ljubavnici uživati u ovom automobilu, jer su sedišta, i kompletan enterijer osmišljeni tako da minalno smetaju zaljubljenim golupčićima. Nemojte samo molim vas mene osuđivati, zbog „nemorala“ francuskih inženjera. Francuze izgleda nije sramota da prave bebe u jednom Citroënu. Šalu na stranu, ako vaš muž odabere baš ovaj model, od mora automobila B segmenta, verujem da želi od vas još jedno dete. Ili možda nisam izveo dobar zaključak? Oprostite, ja sam ekspert samo za automobile, pa mi nemojte zameriti.

Ne čudi što je upravljivost automobila izuzetno dobra, jer francuski inženjeri, koji znaju da konstruišu najbolje reli automobile na svetu, dobro znaju kako da podese servo upravljač tako da se ludo zabavite na planinskim putevima.

Jednako je uzbudljivo voziti ga i na autoputu, jer upravljač ne samo što šalje dovoljno povratnih informacija sa puta, već je i veoma čvrst, direktan i precizan. Kada poželite da se parkirate, upravljač postaje izuzetno lagan i ugodan. Sve je bolje nego kod Peugeota 208. C3 je izvrstan kompakt koji se toliko dobro prilagođava svakoj situaciji, da ga i manje iskusni vozači mogu voziti veoma brzo.

Dakle, Citroen je konačno, uspeo da prvi put u svojoj istoriji konstruiše najbolji automobil u ovoj klasi.

Ali ovo nije prvi put da osmisli najlepši automobil u klasi. O ukusima ne vredi raspravljati, ali da li postoji vozač koji se neće pokloniti “Spačeku” Citroënu 2CV, ili dama koja će tvrditi da prva generacija Citroëna C3 nije najprivlačnija ako poredimo modele iz 2002. godine. Citroën je uvek stvarao prelepe automobile, zar ne?

Kao i kod svakog  Citroëna , žene će obradovati mekane komande i odličan raspored papučica, na koje nije potrebno nikakvo privikavanje. Krupnijim muškarcima će biti takođe mnogo ugodnije, jer je ergonomija  Citroëna C3 osmišljena za osobe visoke i preko 190 centimetara. Volan ipak nema dovoljno velike hodove za podešavanje po visini i dubini, i uprkos činjenici da se sedište podešava po visini, utrošićete dosta vremena da pronađete prihvatljiv položaj za volanom ako ste viši od 185 cm. Na zadnjem sedištu  Citroëna ima više mesta za kolena i glave nego kod konkurencije, a utisak popravlja udobna sedalna površina.

Testirali smo: Citroën C3 1.6 BlueHDi 75 2

Izvrstan BlueHDi motor koji se besprekorno ponaša

Sa prosečnom potrošnjom na testu od 5,1 litara goriva, turbo dizelaš 1.6 BlueHDi spada u grupu najštedljivijih motora na svetu. U realnim uslovima vožnje, odnosno kada pratite brzinu kretanja ostalih vozila u saobraćaju, u proseku troši oko 4,5 litara. Iako ima relativno malu radnu zapreminu, zahvaljujući Common Rail direktnom ubrizgavanju goriva i turbo punjaču promenljive geometrije,   Citroënov dizelaš nudi obrtni moment od 233 Nm, i to pri samo 1.750 o./min. radilice. Mogućnosti motora su idealno usklađene sa preciznim petostepenim menjačem nešto dužih hodova, na koje su se vlasnici   Citroëna već navikli.

Ručica menjača je dovoljno brza i nikada ne zapinje, čak i kada sportski brzo menjate stepene prenosa. Citroën deklariše snagu motora od 75 KS, ali on ima više 80 KS,  što se u vožnji veoma lako oseti (Citroën dekalariše manju snagu od realne, jer se u mnogim državama nameti plaćaju po snazi motora). Maksimalnu brzinu od 171 km/h uspeva da dohvati bez puno buke i muke, a oslanjanje svojim mirnim ponašanjem pri ovoj brzini dokazuje da Citroën C3 sposoban za mnogo veće brzine. Naglo kočenje pri maksimalnoj brzini je kod Citroëna mirno i sigurno, kao kod mnogo skupljih limuzina – namerno neću reći nemačke proizvodnje, jer su trenutno najbolji automobili B segmenta iz Francuske. Onima koji su toliko nestrpljivi i ne mogu da dočekaju sportsku verziju ovog modlea, preporučujem snažniju verziju agregata od 1oo KS. Briljantan PSA agregat je najtiši i najuglađeniji motor u klasi.

Progresivni servo upravljač je jednako izvanredan kao motor – izuzetno lagan pri dosadnom manevrisanju, ali kada na autoputu dostignete brzinu sa “one strane” zakona, upravljač postaje mnogo direktniji i čvršći i vozaču prenosi sasvim dovoljno informacija o onome što se dešava pod točkovima. Čak je bolji nego kod Toyote Yaris, Renaulta Clio, Peugeota 208. Suprotno očekivanjima, u gradu se C3 ne snalazi tako dobro. Prečnik okretanja je tek u proseku klase, a i preglednost je prosečna – relativno veliki C stub traži koncentraciju i dobre živce ukoliko želite da se bilo gde parkirate u automobilima zakrčenom Beogradu.

Citroën C3 je pravi vozački automobil, pa stoga daleko više impresionira kada ga poterate autoputem, a još i više kada ga vozite planinskim putevima, jer ima snage za velike uspone, ali i moćne kočnice za snažno i sigurno kočenje. U odnosu na stari C3, napredak je ogroman, a razlika nije samo u temeljnijem ogibljenju, koje pruža bolji prenos snage na podlogu, već i u mnogo mirnijem, neutralnijem ponašanju u krivinama. Novi C3 nudi bolja, udobnija sedišta od većeg C4 (iako je manji model), na lošijim putevima ćete primetiti da je nešto mekše podešen od Cactusa.

PureTech motori

Modularan, kompaktan, odličan i štedljiv, ovaj trocilindrični motor povezuje efikaksnost i tehnologiju učinka.

On ne nudi pravo uživanje u vožnji kao BlueHDi, ali nudi odličan kompromis odnosa između slabog režima i snage. Ovaj tehnološki napredak tako omogućava smanjenje potrošnje i emisije CO2 do 25%.

Povezan sa novim automatskim menjačem EAT6, turbo verzija 1.2 l PureTech 110 S&S EAT6 sa emisijom CO2 od samo 104 g/kmi, postavlja standarde kod benzinskih automatika u segmentu.

Šta dama kaže:

Zvučna izolacija je za ovu klasu više nego odlična, a motor je toliko štedljiv da ćete zaboraviti da stanete na benzinsku stanicu. Ugrađeni materijali me nisu oduševili, jer kao “šminkerski” automobil koji treba da se dopadne kako zaljubljenicima u vožnju, tako i površnim, snobovskim vozačima, C3 zaslužuje bolju finalnu obradu i kvalitet. VW Polo je tu bolji.  No, postoji razlog zašto C3, uprkos izvanrednim voznim karakteristikama, ne drži cenu tako dobro kao njegovi japanski takmaci. Ako želite da maksimalno privučete pažnju svojom automobilom, nema boljeg izbora od  Citroëna – svi će misliti da sedite u skupljem automobilu nego što je npr. Audi A1. Ako ne volite da budete predmet prostačke pažnje, bićete dovoljno brzi da joj umaknete.

C3 nije automobil za prosečnog srpskog kupca. Isuviše je avangardan i originalan da bi ga neki zaljubljenik u nemačke automobile kupio. Francuski šarm svuda je primetan – enterijer je drugačiji od onog na šta smo inače navikli, posebno u B segmentu. Ovaj automobil će vas kupiti svojim dopadljivim linijama i izgledom na koji nećete ostati ravnodušni, bilo da su vam privlačni ili odbojni detalji poput “jastučića na vratima”. U ovom automobili možete i veoma lako da se zaljubite, zato povedite računa sa kim u njega sedate.

Kome je namenjen ovaj automobil?

Cena startuje već od 9.890€, što za ovu klasu nije malo novca, ali nije ni mala stvar posedovati najbolji automobil u klasi. Već sam pomenuo da je C3 sušta suprotnost nemačkim automobilima. Citroën ne izgleda dosadno, nema enterijer koji se nije menjao od osamdesetih, a praktična rešenja su mu na prvom mestu. Polo u odnosu na C3 izgleda kao uvažena gospođa Angela Merkel u poređenju sa Carlom Bruni. Pa baš zbog toga, sasvim sam siguran da kupci Pola neće zalaziti u auto salone Citroëna, jer oni imaju drugačije definisan pojam za lepo. Kupci Pola su racionalni, konvencionalni i praktični, a Polo su odabrali zbog izvrsne mehanike, motora i elektronike. Strašna istina je takva da, međutim, C3 ima sve navedeno, ali za pola klase bolje od Pola. Posebno je motor motor mnogo tiši i kvalitetniji od onog u VW-u. Šta sad? Ako se neko seća automobila iz osamdesetih, zna da je ovako nešto sasvim moguće, jer je tadašnji VW Polo u odnosu na AX izgledao smešno poput Yuga na američkom tržištu. Polo ne samo što je izgledao smešno u odnosu na AX, već je nudio mnogo slabiju dinamiku vožnje i manje komfora, a nije imao čak ni verziju sa petoro vrata. Danas je Polo bolji automobil, ali ga je sa trona zbacio pre par godina, Peugeot 208, potom Clio 4, nova Corsa a sada i C3.

Lično smatram da su francuski inženjeri napravili najbolji automobil na svetu u B segmentu. Ljubitelji francuskih automobila će imati puno razloga za slavlje. C3 je namenjen onima koji mogu da prihvate da automobil u 21. veku ne mora da izgleda kao automobili iz 20.veka, a svakako i oni koji žele best buy auto u klasi. Moja lepša polovina tvrdi da C3 nije auto za mene, pre svega jer nema ponekad dovoljno snage za moje prohteve, posebno jer ja uživam u brzoj vožnji van granica Srbije, a psoebno u Nemačkoj, zato bi odabrao verziju sa 100 KS, naravno sa BlueHDi motorom, jer državi planiram da platim što je moguće globe za gorivo. Ja neću poput vas dragi čitaoci kupiti lepšoj polovini C3, a potom joj stalno “krasti” auto. Biću pošten, i kupiću sebi jedan C3, pa možda i u nekoj ludoj boji ( 36 kombinacija boja eksterijera – tri boje krova, i brojnih varijanti enterijera. Zar ste očekivali nešto drugo od zaljubljenika u modele kao što su GS, CX, BX, XM i na kraju DS? Jer je Citroën oduvek pravio lepe automobile, za mušarce koji pored avangardnih automobila vole i lepe žene, a ja sam jedan od tih. Dozvoljavate? 

Testirali smo: Citroën C3 1.6 BlueHDi 75 3

PREDNOSTI:

Izvrstan motor koji se besprekorno ponaša u svim režimima rada, sa prosečnom potrošnjom na napornom testu od 5,1 litara goriva, precizan petostepenim menjač, izvrsno ogibljenje, odlična zvučna izolacija, precizan i direktan servo upravljač. Na zadnjem sedištu nudi više mesta od konkurencije. Maštovit i avangardan dizajn, bogati paketi opreme, odlična paleta motora za koje se odobrava subvencija države od 100,000 dinara, zahvaljujući maloj emisiji CO2. Start-stop tehnologija koja funkcioniše besprekorno. Maksimalna bezbednost, aktivna i pasivna. Veoma stabilan, i upravljiv automobil.

MANE:

Preglednost osrednja, prečnik okretanja prosečan, veliki C stum. Volan nema dovoljno velike hodove za podešavanje po visini i dubini. Cena modela sa 1.6 BlueHDi motorima osetno veća od osnovne benzinske verzije – razlika je 2.000€. Slabije drži cenu od nemačke konkurencije. Kia i Toyota nude bolju garanciju. Na nekim mestima plastika je veoma jeftina. Osnovni benzinski motor od 82 KS nije dovoljno elastičan. 

Cena: od 9.890€

DIMENZIJE
Dužina: 3.996 mm
Širina: 1.749 mm
Visina: 1.474 mm
Međuosovinski razmak: 2.540 mm
Prtljažnik: 300/922 l
Težina: od 1.055 kg

MOTOR
Zapremina: 1.560 ccm
Snaga: 75 KS pri 3.500 o./min
Obrtni momenat: 233 Nm pri 1.750 o./min

PERFORMANSE
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 15,1 s (na testu izmereno 14 s)
Maksimalna brzina: 171 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 3,5 litara

Potrošnja na testu: 5,1 litara

EuroNCAP kreš test: 5 zvezdica

OCENE (od 1 do 5)

Prosečna ocena: 4,4

Dizajn: 4,0

Bezbednost: 4,5

Motor i menjač: 4,5

Performanse: 4,0

Potrošnja: 5,0

Cena i garancija: 5,0

Udobnost: 5,0

Ponašanje na putu: 5,0

Kvalitet i pouzdanost: 3,5

Ponuda prostora: 3,5

Opšti utisak: 4,5

Paleta motora: 3,5

Mogućnost dalje prodaje: 3,5

Ocena za ljubav: 5,0

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari