Kada nemate dovoljno novaca ne preostaje vam ništa drugo nego da se okrenete polovnim automobilima, u nadi da ćete odabrati onaj najbolji prema dubini vašeg džepa. Grande Punto možete kupiti i za manje od 3.500 evra.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Testoviautomobila.net i Testoviautomobila.rs
Veliki Punto je definitivno jedan pravi vozački auto. Izuzetno stabilan, upravljiv, zabavan za vožnju i dovoljno prostran. Kupce je začarao, pre svega odličnim dizajnom, a ljubitelje FIAT-ovih automobila praktično oduševio. Osetno drugačiji od svega onoga što nudi konkurencija, a košta u proseku manje od nemačkih automobila. Velika prednost ovog modela je štedljiv i pouzdan 1.3 Multijet motor.
FIAT je u svoj model B-segmenta uložio mnogo novca, znanja i nade. Postalo je pravilo da torinski proizvođač automobil svake decenije izbaci po jedan revolucinarni model. Davne 1983.godine to je bio Uno, auto godine, deset godina kasnije Punto (koji je takođe poneo laskavu titulu automobila godine), i na kraju, 2005.godine je predstavljen Grande Punto koji je dobrano pomerio merila u narasloj klasi gradskih automobila.
To što je ovaj FIAT duži od 4,0 metra i nije toliko važno, jer se odavno priličan broj modela u ovoj klasi vrti oko te cifre (Clio 3, Kia Rio, Skoda Fabia, Seat Ibiza) ali jeste bitno to što se Grande Punto izuzetno lepo i zabavno vozi. Provereni City mod na servo upravljaču je i u ovom Puntu jednako efikasan, ekstremno lagan i od velike koristi prilikom uparkiravanja.
Kada isključite pomenuti mod, dobijate izuzetno direktan i precizan upravljač koji vozaču u svakom trenutku šalje dovoljno informacija šta se dešava pod točkovima.
Ogibljenje je takođe za svaku pohvalu, doduše za naše puteve je isuviše tvrdo podešeno, ali zato ovaj FIAT u krivinama izuzetno kasno podupravlja, a na auto putu pri brzinama većim od 160 km/h leži kao „prikovan“ za asfalt. Kada smo kod velikih brzina, greh bi bilo ne pomenuti ili priznati (kako više volite) da je zvučna izolacija u Grande Puntu odlična, odnosno jedna od boljih u klasi.
Pravi lepotan
Kombinacija „njuške“ u retro stilu sa zaobljenim linijama koje kao da su „ukradene“ od sestrinskog brenda iz Milana (Alfa Romea) su definitvno uspeli spoj nekih davnih vremena i modernih trendova u auto industriji (za to je zaslužan Gorgeto Giugiaro).
Zapravo, silueta Grande Punta sve ostavlja bez daha, i predstavlja dokaz da si italijanski dizajneri nekoliko svetlosnih godina ispred ostatka sveta, bar kada je u pitanju fluidnost linija i osećaj za lepo. Svakako o ukusima ne vredi raspravljati, ali je isto tako neuskusno ili da budem direktniji skoro bezobrazno ustvrditi kako Grande Punto nije trenutno najlepši automobil u B-segmentu.
Enterijer velikog Punta ne obara s nogu poput eksterijera, ali zaslužuje visoke ocene, bar za ergonomiju i kvalitet upotrebljenih materijala. Doduše finalna obrada je ostala ista, dakle – italijanska. Tapacirung nije svuda jednako opšiven i pričvršćen, tako da od vrhunskog kvaliteta nema ništa, ali zato su prednja sedišta odlično profilisana, a položaj za volanom je gotovo idealan. Gotovo idealan je i oblik upravljača sportski malog prečnika, koji odlično leži u ruci, a debljina obruča je zavidna i ergonomski projektovana tako da mirne savesti mogu tvrditi da je upravljač u Grande Puntu bolji nego u bilo kom modelu ove cenovne kategorije.
Automobil je definitivno namenjem mlađim kupcima, koji će biti zadovoljni sa preglednim instrumentima, kojima dominiraju veliki obrtomer i brzinomer, u klasičnom italijanskom stilu. Vozač ima odličan pregled onoga šta se dešava oko njega.
Na zadnjem sedištu ima dovoljno mesta i za one krupnije građe, kako za glave tako i za kolena, a prtljažnik je pristojne zapremine, od tačno 275 litara, što je u proseku klase.
Pomalo Alfa – pomalo FIAT
Grande Punto se u ekstremnim sitaucijama ponaša poput Alfe 147, odnosno na vreme nagoveštava vozaču blagim zanošenjem, šta će uslediti ukoliko ne smanji brzinu kretanja. Upravljivost ovog italijanskog automobila je prosto zadivljujuća, pa vas jednostavno mami da vozite na limitu, čak i kada je ispod haube spakovano „samo“ 75 metalnih konja, i to dizelskih.
Menjač posebno treba pohvaliti, jer je izuzetno preciznih i kratkih hodova, a uz to je odlično usklađen sa mogućnostima common-rail agregata II generacije – 1.3 JTD. Papučica kvačila je dovoljno mekana, a kočenje je pravo zadovoljstvo, kako zbog kratkog zaustavnog puta a tako iz bog činjenice što je doziranje papučicom izuzetno precizno i predvidljivo. Alfini geni se mogu primetiti i kod diskova koji se veoma teško pregrevaju, što je za ovu klasu automobila više nego retkost.
Kvarovi nisu retkost
Nemačka statistika tvrdi da mu elektronika nije baš pouzdana, ali moje iskustvo mi govori da to baš i nije tako – jer je kod FIAT-a elektronika prilična pouzdana, posebno kdo Grande Punta. Kome verovati? Nemački ADAC i TUV jesu ozbiljne institucije, ali po mom skromnom mišljenju, i previše naklonjene domaćim proizvođačima. Grande Punto može da ima probleme sa elektronikom, ali ih imaju i nemački automobili.
Zaista se dešava da voda prodre u kutiju sa elektroinstalacijom (koja se nalazi u motorskom delu) i izazove kratak spoj pa nakon toga elektronika počne da pravi probleme, prijavljuje nepostojeće kvarove i slično, ali je to stvarno retko.
Problem može biti i instalacija senzora prednjih vazdušnih jastuka koja se nalazi u prednjem delu motornog prostora. Kontakti su kod nje nešto slabije izvedeni, pa ukoliko nastradaju sistem će prijavljivati grešku u vazdušnim jastucima. Ova problem se takođe u praksi jako retko viđa. Ja nisam video Grande Punto sa ovim problemom dve godine, a pregledam u proseku bar stotinak modela u servisu za moje čitaoce.
Iritirajući problem je i činjenica da ponekad ne radi instrument tabla pri startovanju motora, treba proverite mase na akumulatoru. Kvarovi senzora pojasa i unutrašnjeg osvetljenja nerviraju. Pored toga, tu su i kvarovi klima uređaja. Zapušen odvod vode iz kondenzatora klimatizacije se retko dešava – simptom je voda ispod tepih vozača. Nemci tvrde da se ovo često dešava.
Poznato je da Fiati često imaju previsok napon instalacije, zbog čega pregrevaju sijalice. Ovo je definitivno tačno. Problemi sa blatobranima prednjih točkova, uzrokujući ulazak peska i blata u motorni prostor.
Fiat Grande Puntoto ima neporavnata zadnja vrata i delove karoserije, neispravne zaptivke (naročito u zadnjem prozoru – u kolima ulazi voda), krčanje neporavnate plastike, prskalice prednjeg stakla slabo rade i lako oštećenje boje. Vlasnici automobila takođe žale na pogrešnog funkcionisanja podešavanja sistema sedišta.
Decembar 2007. Zvanični opoziv jer u neke Fiat Grande Punto su ugrađene pogrešne kočione cevi. Kod modela sa pet vrata, zadnja vrata se ponekad loše zatvaraju, ponekad i zveckaju.
Motor 1.4 (77 ks) kvar senzora pozicije remenice. Kod bezninskih motora čest (sa povećanjem starosti motora) dolazi do curenja ulja izazvana usled sve slabijeg stanja dihtunga.
Neki vozači se žale i na potrebu za čestim dolivanjem ulja. Ako potrošnja premašuje standard jedan litar na 1.000 km, potrebno je da proverite stanje dihtunga. Uzrok prevelike potrošnje ulja može biti pregrevanja motora.
Multijet dizel motori su idealno rešenje, dok Fiat Grande Punto ne premaši 250.000 km. Onda morate da se pripremite za troškove nastale usled otkazivanja turbo punjača i oštećenja plivajućeg zamajca i problema sa EGR ventilom ili protokomerom.
Kod 1.6 Multijet motora dolazi do začepljenja DPF filterom za čestice.
U Multijet motorima takođe treba da stalno proveravati nivo ulja (pogotovo verzija 1.3 ima veoma mali kapacitet ulja). Uprkos uobičajenim kvarovima, tipičnim za moderne dizel motore, bez obzira na proizvođača, Multijet dizelaši spadaju u najjeftinije dizel motore za održavanje.Problemi sa izborom brzina manuelnog menjača stepena prenosa, često tu pomogne podmazivanje mašću ili zamena poluga. Kao i motori čest imaju problem (sa godinama) sa curenjem ulja.
Problemi sa plivajućim zamajcem kod dizel motora nisu česti, ali se dešavaju na kilometraža preko 300.000 km što je znatno kasnije nego kod konkurencije.
Jedan od najvećih, ali i najskupljih problema koji su mučili Grande Punto bio je onaj sa letvom volana, tačnije njenim kardanom (zglobom). Pucanje kardana bila je gotovo masovna pa je Fijat reagovao opozivom ove serije „grande punta“. Vlasnici su pozvani da posete zvanični servis gde je ovaj problem rešen o trošku Fijata. Manifestovao se samo kod prvih serija „grande punta“.
Multi Jet agregat 1.3 JTD je za preporuku
Common-rail agregat izuzetno male zapremine od 1250 ccm (sa dva bregasta vratila i 16 ventila), ali i težine od samo 130 kg je dovoljno elastičan i tih. Glavna boljka dizelaša – nemiran rad motora, je kod ovog „minijaturnog“ dizela ublažena novom elektronskom jedinicom za koju je razvijen poseban softver koji kontroliše rad brizgaljki. Ovo se postiže višefaznim ubrizgavanjem – sa dva predubrizgavanja, a zatim jednim glavnim ubrizgavanjem, čime se omogućava miran rad, čak i hladnog motora. Softver je podešen tako da, ako je vožnja umerena i broj obrtaja radilice konstantno nizak, brizgaljke ubacuju po tri puta gorivo u cilindre u toku jednog takta. Kada međutim, odlučno stisnete papučicu gasa, centralna elektronska jedinica prestaje sa predubrizgavanjima i svu količinu goriva potrebnu za jedan radni takt ubacuje odjednom.
Iako motor postiže tek skromnu maksimalnu snagu od 75 KS pri 4.000 o/min, zahvaljujući obrtnom momentu od 190 Nm koji je na raspolaganju još pri 1.750 o/min, međuubrzanja su sasvim zadovoljavajuća. Agregat snagu razvija ravnomerno, a takozvana „turbo-rupa“ se gotovo i ne oseća, iako brojni nemački novinari tvrde sasvim suprotno, a vi pogađajte zašto. Uz to je i prilično štedljiv, na testu je prosečno trošio samo 5,8 litara evro dizela, iako sam Grande Punto 1.3 JTD vozio izuzetno brzo.
Maksimalnu brzinu od 165 km/h dohvati relativno brzo, i tek tada zbog odličnog FIAT-ovog oslanjanja poželite jači motor ispod haube. Zbog takvih vozača poput mene, torinski gigant u ponudi ima i snažnije agregate, 1.3 JTD sa 90 KS i varijabilnom turbinom, ali i onaj koji se ugrađuje i u Alfe – 1.9 JTD sa 130 KS, koji sa alu felnama od 17 coli i bogatom opremom košta „tričavih“ 17.582 evra.
Za one koji godišnje prelaze male kilometraže, na raspolaganju su i dva osmoventilska benzinca od 1.2 (65 KS) i 1.4 (77 KS) litra.
Bezbedan i solidno opremljen
Na uglednom EuroNCAP kreš testu Grande Punto je osvojio 5 velikih zvezdica, a visoku ocenu je dobio i za zaštitu dece, kao i za povećanu bezbednost pešaka prilikom čeonog „susreta“. Na testu sam imao verziju sa paketom opreme Active. Ona uključuje ABS, servo upravljač, centralnu bravu, vazdušne jastuke za vozača i suvozača i električno pokretana prednja stakla. Paket opreme Dinamic nudi više i on još obuhvata volan podesiv po visini, daljinsko otključavanje vrata, sedište vozača podesivo po visini i automatski klima uređaj. Možda ne možete za 3.500 € pronaći primerak u odličnom stanju, ali ionako je odličan auto samo nov automobil.
Tehnički podaci
DIMENZIJE I MASA
dužina 4.030 mm
širina 1.687 mm
visina 1.490 mm
zapremina prtljažnika 275/ 1020 litara
masa praznog vozila 1.105 kg
PNEUMATICI 175/65 R 15
MOTOR
redni četvorocilindrični
gorivo evro dizel
zapremina 1.248 ccm
maksimalna snaga 75 KS
pri 4.000 o/min
obrtni momenat 190 Nm
pri 1.750 o/min.
PERFORMANSE
ubrzanje 0-100 km/h za 13,6 sekundi
maksimalna brzina 165 km/h
POTROŠNJA
u gradu 5,9 l/100 km
na putu 4,0 l/100 km
prosečna 4,7 l/100 km
CENA od 3.500€
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.