Sa nekadašnjim Tipom, koji je bio auto godine 1989, nema ništa zajedničko. Ovo je nova Linea. Auto ima mnogo mana – slabijeg je kvaliteta od modela 500L, ali je ipak zanimljiv za vožnju.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.NET

Novi model FIAT Tipo kombinuje veliku zapreminu prtljažnika (520 litara) sa solidnom ponudom prostora za putnike, čime se predstavlja kao prava limuzina. Italijanskom dizajnu i ovoga puta treba aplaudirati. Automobil se proizvodi u Turskoj, kao i njegov prethodnik, model Linea. Konstruisan je na produženoj platformi vremešnog Grande Punta. Tipo 1.6 MJTD može se pohvaliti izvanredno dobrim performansama, maksimalnom brzinom od 202 km/h i iznenađujuće dobrom zvučnom izolacijom.

Ovo je limuzina izrađena sa mnogo kompromisa: dok neke stvari oduševljavaju, druge razočaravaju. Nikada u životu nisam testirao automobil koji ima tako izražene prednosti i mane kao ovaj Tipo, koji se od pre nekoliko dana prodaje i u hečbek, kao i u karavanskoj verziji, ali znajte da će limuzina biti najjeftinija. Ako se zadovoljite benzinskim motorom 1.4, novi Tipo može biti vaš za 10.990 €. Verzija kao na testu košta tačno 15.990 €, ali pokušajte da eventualno dobijete popust direktno od prodavca. Jer, cene su uvek samo simbolične.

Testirali smo: FIAT Tipo 1.6 MJTD 1

FIAT je u velikoj krizi i to nije nikakva tajna. Paleta modela je prilično stara, Panda i Punto je odavno trebalo da dobiju zamenu. FIAT je kasnio i sa zamenom modela Bravo, i na kraju je tržištu ponudio novu Lineu pod nazivom Tipo, koji je, pre svega, konstruisan za tržišta u razvoju. Ogibljenje je podešeno tako da može da se nosi i sa lošijim putevima, pa tako novi Tipo može dobiti dodatnu vrednost za kupce u Srbiji, jer jako dobro pegla neravnine na putu. Danas, kada konkurencija tržištu nudi sve nežnije i sofisticiranije automobile sa prefinjenim i osetljivim trapovima, FIAT čini nešto drugo – nudi auto koji nesmetano može da se vozi po lošim putevima.

Italijanski brend trenutno nudi tri gotovo apsolutno različita modela sa sličnim cenama. Omanji, nedavno temeljno obnovljeni model 500, košta 9.500 €, monovolumen 500L 9.900 €, a najnovija limuzina Tipo 10.990 €.

Potrudiću se da, kao i uvek, maksimalno objektivno opišem prednosti i mane ovog automobila, kao što to uvek i činim, i mislim da ću uspeti da vas lišim šoka koju je meni ovaj model priredio.

Pre preuzimanja automobila pročitao sam testove ovog modela kolega iz regiona, i, šta da vam kažem… Najbolji savet koji mogu da vam dam je sledeći: zakažite test vožnju, ili, još bolje, iznajmite ovaj automobil na par dana, verujem da ćete umeti da prenesete utiske vašim prijateljima više nego dobro. Aktuelni Fiat Tipo nema nikakve veze sa legendarnim modelom Tipo, koji se, u verziji HGT, nudio čak sa moćnim petocilidričnim agregatom, dok se novi Tipo nudi samo sa atmosferskim benzincima, koje u Evropi više gotovo niko i ne pravi (to što neki proizvođači nude u Srbiji atmosferske benzince je samo zato što naši zakoni ne prate one u EU, pa nema dodatnih dažbina za modele sa velikom emisijom CO2 ).

Trenutno sve marke automobila nude daleko modernije turbo benzince – osim, naravno, Honde, koja uvek kasni jednu deceniju za konkurencijom kada su motori u pitanju, zbog čega su i spali sa 4% tržišta na samo 1% prošle godine. Osim što turbo benzinci manje troše, oni nude veći obrtni moment u većem rasponu obrtaja. Mnogi zaboravljaju da su Volvo i SAAB još pre tridesetak godina proizvodili turbo benzince koji su prelazili preko 600.000 km, pa ne treba sumnjati u njihovu pouzdanost (istina, TSI motori su sve „uplašili“ svojim nedovoljno dobrim kvalitetom). Ali, zašto ovo ističem? Baš zato što FIAT ima jako dobre, moderne i veoma pouzdane turbo benzince koji se ugrađuju i u naš FIAT 500L.

„Tipo je limuzina izrađena sa mnogo kompromisa: dok neke stvari oduševljavaju, druge razočaravaju“

Velika je uteha što ovaj motor 1.6 MJTD2 prosto oduševljava. Postiže relativno sporo radnu temperaturu, ali to je zato što niska emisija CO2 ide ruku pod ruku sa njom. Posebno moram da naglasim da pišem o radnoj temperaturi, a ne o temperaturi rashladne tečnosti, pošto vidim da o njoj volite puno da se komentariše, a mnogi ne znaju da su to dva odvojena pojma. Na kokpitu svog automobila imate pokazivače za temperaturu rashladne tečnosti, a ne i za temperaturu ulja (osim ako ste srećnik i posedujete neki rasni, sportski automobil).

Kako se snalazi u gradu?

FIAT Tipo je limuzina dužine 4,54 metara, a relativno veliki prečnik okretanja iziskuje mnogo koncentracije. Ovaj automobil prosto ne želi da bude auto za grad, on je kao stvoren za prvi, pravi auto u kući.

Testirali smo: FIAT Tipo 1.6 MJTD 2

Zar FIAT ionako nema dovoljno malih modela u ponudi? FIAT je čuven i po svom proverenom laganom City režimu servo upravljača. On je u ovom Tipu nekako manje naglašen, pruža znatno veći otpor nego kod Punta, u kojem možete vrteti volan sa dva prsta. Kada isključite City režim, sve postaje puno bolje, dobijate jedan prilično direktan i dobro podešen servo upravljač. Doduše, na tako nešto od FIAT-a nisam navikao, u smislu da imate jako dobru kontrolu pri brzinama od oko 200 km/h. Da li sam već napomenuo da može da postigne maksimalnih 202 km/h? U Nemačkoj je ta brzina dozvoljena i Tipo se ponaša izuzetno dobro pri njoj. Za mene je vrlo prijatno iznenađenje bila činjenica da je pri toj brzini u njemu ugodno tiho kao u Mercedesu C klase.

Plastika je, dakle, ista kao na starom modelu Linea, doduše – sada je maštovitije oblikovana, ali je i jednako dobro sklopljena. U Srbiji nije teško pronaći loš put i ustanoviti i da je izolacija trapa temeljna i odlična. Ništa nije zaškripalo za ovih gotovo 1.000 km koliko sam prevalio u nekoliko dana testa. Kada Tipo vozite kaldrmom, i to kad ga ne štedite i svojski pritisnete gas, ugodno je tiho. Nema neprijatnog klepetanja. Spojevi su vrhunski odrađeni, kao da ste za volanom Toyote ili Honde. Istina, u Turskoj, pored FIAT-ove fabrike i velika Toyota i ugledna Honda proizvode svoje automobile, i to najkvalitetnije u Evropi (mada se, geografski, fabrike nalaze u azijskom delu Turske), odnosno, modele sa najmanje reklamacija. Turska Linea je bila pouzdanija od onih matičnih FIAT-ovih, koji su se proizvodili u Italiji.

„Da li sam pomenuo da testirani automobil košta 16.000 €? Naravno, sa najmodernijim 1.6 MJTD2 dizel motorom. Škoda Rapid sa sličnom opremom i motorom 1.6 TDI, slabijim za 15 KS, košta slično. Međutim, novi Fiat Tipo je ipak mnogo bolji automobil, osim kada je reč o kvalitetu ugrađene plastike“.

Dizajn FIAT-a Tipo sasvim zadovoljava modne trendove i tradicionalne kupce italijanskih automobila.

Opet priča o jeftinoj plastici

Ergonomija je vrlo dobra, gotovo odlična, čak i ako ste krupnije građe – ali ta ocena se odnosi samo na vozača. U Turskim FIAT-ima, hodovi podešavanja volana su uvek bili i ostali izdašni. Utisak pomalo kvare instrumenti koji izgledaju veoma jeftino, jer se nalaze u kokpitu koji je izrađen od jeftinije plastike (automobili marke Chery imaju bolje materijale, kao i Dacije), ali su pregledni i sve je logično raspoređeno, u toj meri da se na ovaj automobil može odmah navići bilo koji vozač, pod uslovom da može da pređe preko loše plastike. Ovo napominjem jer je kupcima u Srbiji jako bitno kako im izgleda enterijer. Zbog dobrog kvaliteta plastike su u Srbiji (i ne samo u Srbiji) nemački automobili na ceni.

Ko voli FIAT-ove automobile i ceni njihove pouzdane, veoma dobre motore, biće oduševljen ovim Tipom i neće primećivati ovakve mane. Meni je kvalitet plastike apsolutno nebitan (posedovao sam već italijanske automobile), kao i oprema. Čisto da vas podsetim da moji testovi nisu subjektivni, već objektivni (sve je moguće lepo izmeriti i uporediti), jer kada bih opisivao samo ono što je meni bitno, moji tekstovi bi izgledali sasvim drugačije.

1,6-litarski MultiJet II: Najbolji deo automobila

Ovaj turbo dizel, 1,6-litarski motor primenjuje drugu generaciju tehnologije Multijet koja omogućava zaista zabavnu vožnju uz odličnu ekonomičnost i male tekuće troškove. Identičan motor se ugrađuje u modele Alfa Romea i u sve ostale FIAT-ove modele, a kupuje ga i Suzuki za svoje automobile.

Turbo dizel motor razvija 120 KS pri 3750 obrtaja po fabričkim podacima (izmereno nešto preko 130 KS) i omogućava da Fiat Tipo dostigne maksimalnu brzinu od 199 km/h (ja sam izmerio 202 km/h u Nemačkoj, po brzinomeru 208 km/h) i da ubrza od 0 do 100 km/h za 9,7 sekundi (ja sam izmerio 9,3 sekundi).

Treća generacija sistema ubrizgavanja Multijet II sa zajedničkim kanalom je visoko tehnološko rešenje za kontrolu ubrizgavanja pod visokim pritiskom, bez obzira na brzinu motora i ubrizganu količinu goriva. Prevedeno na svima razumljiv jezik, to znači da motor uvodi male količine goriva (početno ubrizgavanje) radi optimizacije buke i emisija, a glavnim ubrizgavanjem kontroliše količinu ubrizganog goriva neophodnu za performanse koje zadaje vozač, čime se omogućava naročito fin rad motora u svih situacijama. Pored toga, motori MultiJet II primenjuju i niz rešenja usmerenih na smanjenje emisija i potrošnje goriva. Ta rešenja uključuju inteligentni alternator, koji reguliše dotok struje prema stvarnim potrebama i nivou napunjenosti akumulatora, optimizovan sistem hlađenja motora za brže zagrevanje i uljna pumpa varijabilne zapremine koja reguliše dotok ulja i smanjuje rasipanje snage.

Testirali smo: FIAT Tipo 1.6 MJTD 3

Na putu i van njega

Naši putevi su toliko sramotno loši, da je jedini spas kupovina nekog francuskog automobila: Mégane i Peugeot 308 najuspešnije sakrivaju očajno stanje naših puteva. Ako su vam oni skupi, odlično rešenje je i testirani Tipo ili još jeftiniji Logan (koji je mnogo kvalitetnije napravljen od ovog FIAT-a). Regionalni putevi su idealno mesto da Tipo pokaže koliko može. Ne samo jer ispod haube ima jedan elastičan i dovoljno snažan motor, već i zato što je automobil podešen tako da nudi mnogo neutralnosti i stabilnosti, i zato što veoma miroljubivo reaguje kada u krivini naglo oduzmete gas.

Istina, naginje se više nego FIAT Bravo ili ostali modeli kompakt klasi, ali je osetno stabilniji od, recimo, Škode Rapid, koja mu je glavni konkurent.Važno je da znate: u krivini Tipo deluje jako sigurno.

„Pri nagloj promeni pravca, prilikom oštrog kočenja Tipo deluje moćno i predvidivo, zanošenja su minimalna i to tek na velikim brzinama i na veoma oštrim krivinama. Ovaj FIAT je pravi vozački automobil„

Primetio sam i da toliko kritikovani upravljač može biti dovoljno precizan i brz kada to od njega zahtevate – kada poterate Tipo preko limita razuma i zakona, zapanjićete se koliko dugo ostaje na putu i koliko je miran kad jedan ili dva točka siđu sa puta, jer kočenje („split kočenje“) je i tada jako sigurno. Jako je dobra i pedala kočnice – lako se dozira i nije previše osetljiva, a ni odveć letargična, ima neku svoju „zlatnu sredinu“.

Motor je pravi biser!

Svaka čast VW-u i 1.6 TDI agregatu, svaka čast Toyoti i 1.4 D-4D motoru, ali najštedljiviji, najtiši i najmirniji motor u C segmentu ima FIAT, a to je motor koji se nalazi pod haubom Tipa.

Agregat od 1,6 litara sa 16 ventila je izuzetno štedljiv i sa mojom teškom nogom na gasu tražio je samo 5,6 litara. Koliko je, u stvari, „žedan“ ovaj Tipo? Sa normalnom vožnjom, potrošnja iznosi oko 4,5 litra. Ovako ravnomeran razvoj snage motora u ovoj klasi ima samo Honda (1.6 i-DTEC).

Iako ima relativno malu radnu zapreminu, zahvaljujući Common Rail direktnom ubrizgavanju goriva i turbo punjaču promenljive geometrije, FIAT-ov dizelaš nudi obrtni moment od 320 Nm, i to pri samo 1.750 o./min. radilice.

Mogućnosti motora su idealno usklađene sa prosečno preciznim šestostepenim menjačem nešto dužih hodova, pri čemu moram da napomenem da ručica menjača nije neprecizna, kako se nekim novinarima „učinilo“, već prosto ima duže hodove (ali su kraći nego kod FIAT-a 500L) nego što je to slučaj kod nemačkih i japanskih automobila.

Vozne osobine Tipa su jako dobre. ISO test prolazi veoma dobro. Prilikom dvostruke promene smera na mokrom putu, spada u grupu najboljih automobila kompakt klase, daleko je bolji od Škode Rapid.

Prava šteta je što veliki C stub kvari preglednost, ali ipak je bolje nego na starom modelu (FIAT Linea, koju Tipo nasleđuje). Žene vozače će obradovati mekane komande i odličan raspored papučica, na koje nije potrebno nikakvo privikavanje.

Tipo nije savršen

Plastika je tvrda, ružna neugledna. Takvi su i tasteri, mali displej putnog računara izgleda jadno. Preglednost automobila je očajno loša. Kome ovo bude prvi automobil u životu, naučiće dobro koliko koštaju branici i njihovo farbanje. Prečnik okretanja je 10,9 metara, što je puno bolje nego kod Astre sa ogromnih 11,8 m, pa Tipo nikako nije najgori u klasi. Varijabilnost je loša, otvor gepeka je jako mali, ne mogu ni dečija kolica da stanu. Suvizač mora da se vozi „zgrčeno“ – zbog „tunela“ koji ide previše udesno, morate iskositi nogu. Zadnje sedište je relativno tvrdo, mnogo je udobnije ono kod Corolle ili Astre Sedan. Nosivost je tek prosečna. Osnovni benzinski motor ima mali obrtni moment i nije dovoljno elastičan. Benzinac od 1.4 litara je „anemičan“ na regionalnim putevima, traži iskusnije vozače. Moj vam je savet da ga preskočite.

Šta ona kaže:

Puno je bolji od modela Linea, kojeg je nasledio. Veoma je tih, a takođe je prilično udoban i prostran. Praktičan je u zameni „staro za novo“ (možete da reciklirate bilo koji auto stariji od deset godina, čak i ako nije registrovan) i da kupite Tipo sa dizel motorom za samo 14.500 € sa paketom opreme Pop. Pored toga što ćete se osećati dobro, jer podržavate recikliranje, takođe ćete kupiti automobil sa Euro 6 motorom, koji malo zagađuje. On i troši jako malo, oko 5,0 litara pri brzini od 130 km/h. Gepek od 520 litara može poželeti svaka porodica, a klima uređaj je izuzetno moćan. Održavanje košta manje nego da ste kupili Škodu Rapid, koja po pitanju dizajna nema mnogo da ponudi. Ako se i budete malo pomučili pri parkiranju, ovaj automobil zaslužuje malo truda. Sjajan FIAT, koji mi se čak dopada više od odličnog FIAT-a Bravo. U ovom automobilu osećaju se Alfini geni, a to što se proizvodi u Turskoj nije nikakav minus. Tvrda plastika mi nimalo ne smeta.

Kome je namenjen ovaj automobil?

Znam da će ovo najviše zaboleti ljubitelje VW-ovih automobila, ali FIAT-ov 1.6 MJTD2 ne samo da ima 15 KS više, realno ima 25 KS, već je daleko pouzdaniji, tiši i elastičniji. Ako vozite neki FIAT-ov dizelaš, u servisima ste mogli da vidite jako puno automobila koji imaju 700.000 ili 800.000 km na brojčaniku (u oglasima se ta kilometraža, naravno, vrati na 250.000 km). I dok ljubitelji VW-ovih automobila snishodljivo gledaju na Tipo, jer pobogu kvalitet plastike je ono najvažnije (a ne kvalitet motora), vlasnici FIAT-ovih automobila sa smeškom na licu razmišljaju da li će moći da kupe pet do šest godina star Tipo za malo novca i da sa njim pređu dodatnih 500.000 km bez problema. Moraću odmah da vas razoračam. Zašto? Ako pogledate cene polovnih FIAT-a, zaključićete da Bravo košta više od Astre H, Focusa, Peugeota 308 ili Mégana, jer se u Bravo ugrađivao genijalni motor 1.9 MJTD (koji je kupio i Opel), tada najpouzdaniji u klasi. Drugi još važniji razlog je što će se u Evropi Tipo u ovom obliku jako slabo prodavati. Limuzine u C segmentu nisu naročito popularne.

Ako „greškom“ postanete vlasnik Tipa sa ovim motorom, a ne spadate u one koji voze brzo, molim vas da nastavite da poštujete ograničenje brzine i da redovno gledate u brzinomer, jer ovaj automobil ima jako dobra međuubrzanja – automobil nije težak, a ima moćan motor. Svima želim da što pre kupe nov automobil, i to baš onaj koji žele. Izbor polovnjaka je nužno zlo kod nas. Ako i nemate 16.000 €, ništa strašno: za oko 60€ možete iznajmiti Tipo na dva dana, da malo uživate i uverite se u to koliko je tehnologija napredovala. Jer, dok svi skupite novac za nov auto, devalviraće evro deset puta (da prvo vidimo da li može da preživi Bregzit). Znam da bi neki radije kupili ovaj auto da se proizvodi u Rusiji, ili da Lada napravi nešto slično, ali za tako nešto moraće još mnogo da sačekaju. (Namerno sam pomenuo nove Lade, jer Lade i dalje imaju mnogo goru plastiku od Tipa, kao i mnogo goru finalnu obradu, koja je dovoljno dobra samo za rusko tržište). Nadam se samo da Tipo na kreš testu neće dobiti samo 3 bedne zvezdice kao recimo Peugeot 301. (http://www.euroncap.com/en/results/peugeot/301/7886 )

Prednosti: Originalan i dopadljiv dizajn. Veoma štedljiv, izuzetno elastičan, snažan i tih agregat 1.6 MJTD2 treće generacije koji je i pouzdan. Sjajno podešeno ogibljenje. Odlično se ponaša na brzinama od preko 170 km/h. Impresivni farovi, bolji od konkurencije. Vrhunske kočnice koje se lako doziraju i odlična stabilnost. Izuzetno zabavan za vožnju. Zadovoljavajući komfor i vrlo dobra zvučna izolacija. Obruč upravljača ima izdašne hodove podešavanja i odlično leži u rukama. Efikasan klima uređaj. Umereni troškovi održavanja. Veleki prtljažnik od 520 litara. Solidna servisna mreža u Srbiji.

Mane: Kvalitet plastike jako loš – tvrda je i ružna, na nivou Punta Classic. Malo mesta na zadnjoj klupi za kolena i glave putnika imajući u vidu dužinu međuosovinskog rastojanja. Toyota Corolla i Renault Fluence nude više. Suvozač ne može lepo da ispruži levu nogu – nezgodno udara u „tunel“. Smeta i loša preglednost koja će neiskusne vozače prilično iritirati. Mali displej. Veliki prečnik okretanja zahteva puno manevrisanja. Dizajn enterijera neodređen, pomalo bezličan, ali ne i odbojan. Osnovni atmosferski benzinac od 1.4 litara nedovoljno elastičan. Nedostatak turbo benzinca u paleti motora, koji danas svi proizvođači imaju (Honda je izuzetak – ali oni stalno kasne). Odlazeća Astra Sedan je mnogo kvalitetnija. 500L je osetno kvalitetniji a košta manje (automobil pripada drugoj klasi – ovo navodim samo poređenja radi).

Cena od 10.990 €

DIMENZIJE : SPECIFIKACIJE
Dužina: 4.530 mm
Širina: 1.790 mm
Visina: 1.498 mm
Međuosovinski razmak: 2.636 mm
Prtljažnik: 407/1.183 l
Težina: od 1.420 kg

MOTOR : SPECIFIKACIJE
Zapremina: 1.598 ccm
Snaga: 120 KS pri 3.750 o./min
Obrtni momenat: 320 Nm pri 1.750 o./min

PERFORMANSE : SPECIFIKACIJE
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 9,7 s
Maksimalna brzina: 199 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 4,2 litara
Potrošnja na testu: 5,6 litara
EuroNCAP kreš test: – još nije sproveden

OCENE (od 1 do 5)

Dizajn: 4,5
Bezbednost: – Kreš test nije sproveden
Motor i menjač: 4,5
Performanse: 5,0
Potrošnja: 4,5
Cena i garancija: 3,0
Udobnost: 4,0
Ponašanje na putu: 5,0
Kvalitet i pouzdanost: 2,5
Ponuda prostora: 3,5
Prosečna ocena: 4

– – –

Opšti utisak: 4,5
Paleta motora: 2,0
Mogućnost dalje prodaje: 3,0

Pitanja šaljite na www.najboljiauto.com ili u komentarima ispod tekstova na portalu Danas.rs.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari