Ford nije uspeo da skine sa trona najprodavaniji model u klasi, ali jeste ponudio pouzdaniji automobil koji je u krivinama ugodnije voziti.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net
Inženjeri Forda su, na odličnoj platformi, konstruisali jedan krajnje upotrebljiv i praktičan automobil: prostran, porodičan i sa impresivnom dinamikom vožnje. Predstavljen je na početku 2011. godine, kao glavni konkurent Golfu.
Focus ispred konkurencije
Focus uvodi i zanimljivu novost – sistem MyKey, koji omogućava da neiskusnim ili mlađim vozačima ograničite najveću brzinu. Restilizovani Focus donosi još više uživanja u vožnji, a potrošnja je smanjena do čak 17 posto, što sam ovom prilikom mogao da potvrdim i na testu. Ovaj Focus ipak može biti i veoma žedan. Zbunjeni ste? Prosto, Ford nikada nije bio idealan izbor za prosečne vozače. Danas je to još manje. Moderni turbo benzinac 1.0 EcoBoost zahteva od vozača i mnogo znanja, ali i koncetracije. Da li sam vas bar malo zaintrigirao?
Do sada je u svetu prodato više od 12 miliona Focusa, 7 miliona u Evropi. Kod nas Ford ne spada u grupu popularnijih brendova, ali ima veoma verne kupce. Konkurencija prosto ne nudi ništa slično Focusu. Koliko god vam to izgledalo čudno, ljubitelji Forda itekako znaju da sam u pravu.
Uspešna formula redizajna Fieste, sa kojom je dobila prednju masku u stilu Aston Martina, primenjena je prošle godine i na Focus.
Iako Focus 1.0 EcoBoost više nije najbolji automobil u klasi (sada su to novi Renault Megane i Opel Astra), on i dalje ima jako mnogo atributa, koji ga preporučuju svima onima koji vole da voze, ali ne i ne onima kojima je samo cilj da stignu do tačke B sa što manje utrošenog goriva.
„Ako želite zaista štedljiv Focus, Focus koji će vam trošiti manje goriva nego vaš aktuelni Ford u svim uslovima vožnje, odaberite dizelaša“.
Moderan i odmeren
U Focusu nema preteranog luksuza: plastika je prosečnog kvaliteta, finalna obrada predstavlja uzor u kompakt klasi, ali izbor tapacirunga upućuje da su se inženjeri opredelili za nešto što će trajati, a ne za prefinjene, luksuzne materijale. U Mazdi 3 i Golfu VII sve izgleda mnogo bolje. Dakle, ništa novo kod Forda – drže se starog oprobanog recepta, koji uspeva da pomiri kvalitet i povoljnu cenu automobila. U putničkom prostoru ima dovoljno mesta za pet odraslih putnika, te je ovaj automobil sasvim dorastao dužim putovanjima. Pozicija za upravljačem je gotovo idealna, ergonomija je za čistu desetku. Odrastanje i sazrevanje Focusa ga i dalje drži pri vrhu klase, uostalom – Focus se i dalje prilično dobro prodaje.
EcoBoost je zaista najbolji motor u klasi
Focus je dovoljno brz i kvalitetan, a pravit hit je Hi-tech turbo motor sa direktnim ubrizgavanjem goriva u tri cilindra, zbog čega predstavlja noćnu moru za konkurenciju. Ovaj motor je tri godine zaredom nosio laskavu titulu „Motora godine“ (2012, 2013, 2104). Itekako zasluženo!
Svaka čast VW-u, i njihovim TSI agregatima, koji su veoma elastični, štedljivi ali i snažni, ali Fordov motor je za ovih nekoliko godina dokazao i pokazao da je daleko pouzdaniji i kvalitetniji. Istina je da se poslednjih par decenija moderni agregati konstruišu da pređu 250 000 km (tako tvrde inženjeri), ali Ford naglašava da su oni ovaj maleni 1.0 EcoBoost projektovali da izdrži minimalnih 600 000 km. Očigledno je da to nisu prazne priče, jer je ovaj motor izuzetno pouzdan, i daleko pouzdaniji od mnogih atmosferskih benzinaca od 1.6 litara.
„Fordov 1.0 EcoBoost koristi čitav niz prednosti Fordove ECOnetic tehnoligije, uključujući automatsko pokretanje i zaustavljanje, pametno regenerativno punjenje, aktivno zatvaranje rešetke i Ford EcoMode koji podržava ekonomičniji i ekološki način vožnje“.
Fordov 1.0 EcoBoost motor koristi turbo punjač niske inercije, podeljen sistem hlađenja i direktno ubrizgavanje goriva kako bi postigao iznenađujuće nivoe performansi iz trocilindarskog bloka motora. Da li vam ovo nešto znači? Prevedeno na svima razumljiv jezik, ovaj 1.0 EcoBoost motor u velikom rasponu broja obrtaja pruža obrtni moment od 170 Nm, a maksimum od 200 Nm pruža uvek kada vam to i zatreba (zahvaljujući Overboostu).
Focus i dalje mera vrednosti u kompakt klasi
Možda će neko pomisliti da vreme benzinaca polako prolazi, naročito zato što većim i težim automobilima mnogo bolje pristaju moderni common-rail agregati, koji su dovoljno tihi i obiluju velikim obrtnim momentom, međutim moderni Fordov 1.0 Ecoboost agregat je sve ono što su ljubitelji benzinaca čekali sve ove godine: snažna, rasna i milozvučna sportska mašina, iako sa samo tri cilindra. Fordov agregat od 1,0 litara jeste najmodernije konstrukcije, ima četiri ventila po cilindru i prilično dobro vuče već od 1.500 o/min., i na koncu nudi dobre performanse i nisku potrošnju (ukoliko znate kako da vozite Focus sa ovim motorom), koja je na testu iznosila tačno 5,0 litara benzina. Fabričko obećanje je 4,4 litra, i njega sam uspeo da postignem prvog dana testiranja, kada sam vozio regionalnim putevima 80 km/h, a na auto putu 120 km/h – dakle po ograničenju. Može vam biti „problem“ što je zvučna izolacija sada još temeljnija, a ogibljenja udobnije, pa na trenutak imate subjektivan osećaj da vozite mnogo, mnogo sporije. Zapravo dobra zvučna izolacija odlično skriva karakter pomalo sportskog motora, koji nudi obilje snage i obrtnog momenta. Odsustvo turbo rupe još više došlo do izražaja zahvaljujući idealno proračunatim prenosnim odnosima u menjaču, ali i direktnom ubrizgavanju goriva u cilindre, koji sa varijabilnom turbinom daju maksimalni obrtni moment od 200 Nm pri već pomenutih 1.500 o./min (overboost daje dodatnih 30 Nm). Ovaj turbo benzinac je, iako sa samo tri cilindra pre svega, snažan agregat koji voli visoke obrtaje. Zbog toga vozač prosto jedva čeka da se motor „zaleti“ kako bi imao priliku da promeni stepen prenosa, da bi mogao da uživa u lepom zvuku hi-tech mašine. Primetili ste da još nisam pomenuo snagu motora? Fabrika navodi skromnih 125 KS, ali ovaj motor isporučuje preko 140 KS. Ako imate Focus 1.0 EcoBoost odvezite ga u specijalizovane servise koji vam mogu izmeriti realnu snagu motora. Utvrdićete isto što i ja.
Maksimalna brzina je 216 km/h!
U Nemačkoj, jedinoj slobodnoj zemlji na svetu za nas vozače (nema ograničenja brzine), i sa njihovim gorivom, pojurio sam realnih 216 km/h (po brzinomeru 223 km/h. Ford skromno obećava 194 km/h. Nikad mi se nije desilo u životu, da postignem maksimalnu brzinu veću za 22 km/h od fabričkog obećanja. Istina, maksimalna brzina nije ono najvažnije. Mnogo je važnije, kako se auto ponaša pri toj brzini. A Focus se ponaša sigurno, izuzetno stabilno, sa elektronskim servom koji je najbolji u klasi (samo je novi Renault Megane uspeo da ponudi nešto slično). Kočnice nisu samo efikasne, već je doziranje pedale kočnice zadivljujuće precizno. BMW jeste za malu nijansu bolju, ali BMW je mnogo skuplju, i serija 1 ima ipak zadnju vuču. Istina, dobar deo vlasnika Focusa, neće ovo nikad proveriti. Tačno je i da su mnogi u Srbiji odabrali Focus, i to baš sa 1.0 EcoBoost motorom, verujući prodavcu da je to jako štedljiv agregat, bolji od dizelaša, da bi na kraju plakali po forumima, jer im je prosečna potrošnja preko 9,0 litara, iako ga voze kao po jajima. Da li oni lažu? Ne, zaista vlasnici pišu istinu, i zasta, ako vozite Focus 1.0 EcoBoost poput Focusa sa atmosferskim motorom 1.6, nećete moći da spustite potrošnju ispod 9,0 litara (više o ovome u drugim tekstovima, ili na mojim sajtovima pronađite odgovore).
Kolika je na kraju prosečna potrošnja?
Već posle par kilometara vožnje, svakom iskusnijem test vozaču postaje jasno da je Focus za pola koplja nadmašio glavnog konkurenta iz Nemačke, Golf VII, što pojedini domaći i nemački novinari odbijaju da javno priznaju (britanski svakako ne). U odnosu na Golf VII, Ford ima za nijansu direktniji, precizniji i brži servo upravljač, koji vozaču šalje više povratnih informacija o tome šta se dešava pod točkovima (priznajem razlike su manje nego ikada pre u istoriji „sukoba“ ova dva modela – ali postoje).
Pedala kočnice se kod Focusa lakše dozira i osetljivija je čak nego kod genijalne nove Astre, ali je još važnija činjenica da se Focus pri brzini od 100 km/h zaustavlja za samo 34,0 metara (nemački novinari su izmerli čak 33,7 m), dok na primer Škodi Octaviji (mnogo je svrstavaju u D segment, ali ona pripada C segmentu poput Corolle) i Alfa Romeu Giulietta treba 38,0 metara, a Audiju A3 i Citroenu C4 više od 37 metara. Novi Megane, Golf VII i Opel Astra potroše 36 m. Čemu ovakav uvod?
Prvog dana sam vozio umereno, i uspeo sam da postignem prosečnu potrošnju od 4,4 litara. Drugog i trećeg dana sam vozio tako da pratim režim vožnje većine učesnika u saobraćaju, i prosek je bio 5,0 litara. Kada sam jedan dan, rezervisao za uživanje, i kada sam Focus vozio kao da mi je poslednji dan u životu, prosek je izneo 8,0 litara. Ali pri tome znajte da nisam dodavao gas kada konstatujem da se pali crveno svetlo. Nisam vozio u trećoj brzini 60 km/h, već sam gurao ručicu menjača u peti stepen prenosa – pri 60 km/h. Koristio sam maksimalno start i stop sistem. Ako ne znate kad u kojoj brzini je potrebno voziti da bi štedeli gorivo, pa prosto gledajte indikator na kokpitu, koji vam preporučuje idealni stepen prenosa. Zaista nije teško. Ili nekima jeste? (napisao sam na stotine tekstova o tome kako da štedljivo vozite za ovih 15 godina, ali nemate vremena da ih pročitate).
„Uz emisiju CO2 od samo 99 g/km, Focus 1.0 EcoBoost je postao prvi ne-hibridni auto sa benzinskim agregatom koji se može pohvaliti sa emisijom gasova nižom od 100 g/km“.
Bilo kako bilo, ovaj novi Focus sa 1.0 EcoBoost je itekako podelio vozače, na one koji umeju da voze štedljivo, odnosno one koji razumeju kako radi turbo benzinac, i na one druge, koji misle da treba pritiskati papučicu gasa sve dotle dok motor ne počne da urla! A ovaj 1.0 EcoBoost je prilično uglađen, i nikada nije bučan, nikada ne urla. Dakle, pogađate u čemu je još problem…?
Nešto je moglo i bolje
Treba priznati da Focus nije u svemu baš savršen. Varijabilnost mu je u proseku klase, na zadnjem sedištu ima dovoljno mesta samo za one prosečne građe, a krov se naglo spušta radi boljeg dizajna i aerodinamike, pa će možda trpeti vaša frizura. Plastika je zaista na mnogim mestima tvrda, i deluje jeftino, pa i ružno. Focus sada izgleda bolje i modernije (zašto nije ovako izgledao još 2011.?), ali nisu svi baš oduševljeni Fordovim dizajnom. Smeta prednji veliki A stub, koji će neiskusne vozače prilično iritirati. Zapravo, čak 28,3% vidnog polja je smanjeno, što je skoro najgori rezultat u klasi. Jedini modeli koji nude manje preglednosti je Alfa Romeo Giulietta (28,9% – ali kad je vozače Alfe tako nešto „trivijalno“ zanimalo?) – najbolja je Škoda Octavia sa samo 21,9% (racionalno napravljen auto do svakog šrafa!).
Pasivna bezbednost sa rezultatom od 92% iz 2011.godine ( http://www.euroncap.com/en/results/ford/focus/10923 ) je lošije od Golfa VII koji je dokazao 2012. na istom Euroncap kreš testu da je bezbedniji sa 94% (http://www.euroncap.com/en/results/vw/golf/10955 ). Mazda 3 je dobila 93%, ali ima jako loš rezultat u bočnom sudaru, slaba ocena za zaštitu toraksa (grudnog koša) – weak (http://www.euroncap.com/en/results/mazda/3/8875) . Molim vas kliknite na strelicu ispod broja 93%.
Euroncap je stvorio bespotrebno konfuziju kupcima. Jer sam sasvim siguran da imaju dovoljno novca da svake godine testiraju sve modele u svim klasama, jer svake dve godine menjaju paramtre ocenjivanja. Tako ispada da su novi Megane i nova Astra koji su mnogo bezbedniji od navedena tri automobila dobili ukupno manje procenata od maksimalnog broja ( 88% Megane, odnosno 85% Astra). Kada bi se ovom testu podrvgli navedena tri modela ne bi prešli 80%. Moguće je uporediti brojke iz merenja, ali ne dovoljno precizno.
Aktivna bezbednost je slabija od modernjih modela u klasi. To Ford mora bolje!
VW-ov 1.2 TSI motor nije tako pouzdan, kao onaj u Fordu, to je dokazano, ali je manje osetljiv na promenljiv režim vožnje, manje su razlike kod njega između maksimalne i minimalne potrošnje.
Ako vas zanimaju paketi opreme, najbolje je da se informišete u najbližem Fordovom auto salonu, priznaćete nema potreba da ovde trošimo prostor, na ono što je očigledno i svima dostupno.
Šta ona kaže:
Za one koji vole sportske automobile u civilnom odelu, novi Focus može biti izbor broj jedan čak i sa motorom koji ima tri klipa. Naravno obavezno odaberite snažniju verziju 1.0 EcoBoost motora, koji navodno ima samo 125 KS. Osim toga, prostran je, udoban i dobro opremljen ako preskočite prva dva paketa opreme odozdo. Možda bi kompakt klasa konačno trebalo da se zove „Focus klasa“, jer je ovaj Ford godinama već etalon vrednosti u C segmentu u svakom pogledu. Danas zaostaje za novom Astrom i Meganom, kada su komfor i bezbednnost u pitanju, vide mu se godine, ušao je u petu godinu, iako sa uspešno odrađenim fejsliftingom. Dolazi vreme za one mlađe, modele automobila razume se, ali ja bih kupila Ford Focus, dozvoljavate?
Kome je namenjen ovaj automobil?
Ovaj Ford u potpunosti prati trendove iz Kelna koji se forsiraju poslednje decenije, odnosno – predstavlja autentičan vozački automobil za prave znalce, ali i za sve one koji to umeju da cene. Nudi bolju dinamiku vožnje od glavnih konkurenata, Golfa VII i Peugeota 308, ali čak i od nove Opel Astre (jedino mu novi Megane parira), pa će ga verni ljubitelji Forda birati, iako više nije najbolji automobil u klasi. Focus ima i povoljnu cenu, košta manje i od Golfa VII i od nove Astre, startuje sa cenom od 12.850 €. Naravno, vi tu cenu možete olako duplirati, ako odaberete najskuplji paket opreme i najsnažniji dizelaš koji se nudi, a koji vam realno nije potreban. Ovaj automobil je kao stvoren za mene, i vozačima sličnim meni. Iako su takvi u dobranoj manjini, na sreću po ovog proizvođača automobila ima puno i onih koji „zalutaju“ u Fordove salone, iz prostog razloga što im je Golf preskup, a nemaju poverenja u korejsku ili francusku „konfekciju“. Jeste da će posle kukati što ima Focus sa ultra modernim i malim 1.0 EcoBoost motorom troši oko 9,0 litara, a ponekad i više, ali sve je to deo odrastanja.
Ford je u poslednjoj deceniji na pravom putu: automobili ove marke prosto oduševljavaju odličnim kvalitetom izrade, a potvrda toga je sada i redizajnirani Focus. Ovo je izuzetno upravljiv i dinamičan auto, koji u 1.0 EcoBoost verziji sa realnih 140 KS predstavlja dobro rešenje za pomalo sportski nastrojene vozače sa porodicom.
Cena: od 12.850 €
Prednosti: Najbolji motor u klasi 1.0 EcoBoost. Maksimalni obrtni moment postiže u širokom intervalu od 1.500 do 4.500 o./min radilice. Sjajno ogibljenje, izvanredan menjač. Izuzetno precizan i direktan servo upravljač, najbolji u klasi. Najbolje kočnice u klasi. Izuzetno dobro i stabilno ponašanje na brzinama preko 200 km/h. Najbolja trakcija u klasi. Dobra pasivna bezbednost. Vrhunske kočnice, i odlična stabilnost. Dobar komfor, i vrlo dobra zvučna izolacija. Odlična ergonomija: za volanom je lako pronaći idealnu poziciju. Dobra paleta motora, za svakog postoji onaj pravi. Maksimalna nosivost je sada podignuta na čak 583 kg (Kod Kije ceed je 480 kg). Smanjili su prečnik okretanja na samo 10,9 m. Bolje drži cenu od francuskih i korejskih automobila, a ne krade se puno. Umereni troškovi održavanja. Bogata serijska oprema već u srednjim paketima. Konkurentna cena verzije 1.0 EcoBoost 100 KS, njega možete kupiti već za 12.850 €.
Mane: Aktivna bezbednost nije na nivou onoga što nudi najnoviji i najbolji modeli u klasi (Focus je već 5 godina na tržitu). Najviše smeta nešto lošija preglednost koja će neiskusne vozače prilično iritirati. Zadnje sedište nedovoljno udobno. Najmanje mesta za glave u klasi, samo 93 cm do plafona (nova Astra nudi 96 cm). Brojni prekidači na centralnoj konzoli kod starijih vozača stvaraju konfuziju. Trvrda, jeftina, i u nekim delovima ružna plastika u enterijeru – konkurencija nudi bolju – čak i ona iz Koreje. Dizajn dovoljno originalan, ali ne i avangardan. Atmosferski benzinci nedovoljno elastični i zastareli. U slalom vožnji, pobeđuje je nova Astra – prvi put u istoriji. Osnovni dizelaš 1.6 TDCi od 95 KS nema dovoljno snage u kritičnim situacijama. Servisna mreža u Srbiji nedovoljno dobra. Cena snažnije verzije sa 125 KS i 6 brzina (model sa 100 KS ima samo 5 brzina) je 16.250 € jer se ne nudi sa osnovnim paketom opreme. Dizelaš 1.5 TDCi 95 KS je 14.850 €
DIMENZIJE
Dužina: 4.530 mm
Širina: 1.820 mm
Visina: 1.480 mm
Međuosovinski razmak: 2.650 mm
Prtljažnik: 475 l
Težina: od 1.190 kg
EuroNCAP kreš test: 5 zvezdica
MOTOR
Zapremina: 985 ccm
Snaga: 125 KS pri 5.000 o./min.
Obrtni momenat: 170 Nm u intervalu od 1.500 do 4.500 o./min.
PERFORMANSE
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 11 s
Maksimalna brzina: 194 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 4,4 litara
Potrošnja na testu: 5,0 litara
OCENE (od 1 do 5)
Dizajn: 4,0
Bezbednost: 4,0
Motor i menjač: 5,0
Performanse: 5,0
Potrošnja: 4,5
Cena i garancija: 5,0
Udobnost: 4,5
Ponašanje na putu: 5,0
Kvalitet i pouzdanost: 4,0
Ponuda prostora: 4,0
Prosečna ocena: 4,5
Opšti utisak: 4,5
Paleta motora: 4,5
Mogućnost dalje prodaje: 3,0
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.