TESTIRALI SMO: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 1

Kia već godinama pobeđuje evropsku konkurenciju kvalitetom, dizajnom, garancijom i cenom. U svom trećem izdanju, Sorento je sam vrh onoga što Kia danas nudi evropskim kupcima.

Kia ima i mnogo kvalitetnije, skuplje modele koje nudi kupcima u Americi i Aziji (Kia Cadenza, Kia K900). Tehnološki je superiornija od mnogih evropskih brendova (i ne samo evropskih), pa joj nije problem da konstruiše i jedan Sorento, koji je daleko bolji SUV od konkurencije. Ono što je mene iznenadilo (prijatno, svakako), jeste činjenica da je Sorento za klasu bolji od modela iz „iste kuće“ – Hyundaija Santa Fe. Da li je Kia iznad brenda Hyundai? Ako direktno uporedimo modele ovih brendova, jeste! Dakle, Kia za Hyundai korporaciju nije ono što su Volkswagenu Škoda ili Seat (nezvanična „druga liga“), već marka automobila koja je okrenutija mlađoj i zahtevnijoj klijenteli.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net

TESTIRALI SMO: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 2

Kia nudi vrhunski SUV (ne i terenac), koji može stati rame uz rame sa razvikanom konkurencijom. Samo, da li su kupci spremni da za jednu Kiju izdvoje toliko novca? U Kiji se ne opterećuju mnogo ovim pitanjem, jer se svaki novi Sorento prodavao znatno bolje nego onaj stari.

Sa svakim novim Sorentom pravljen je džinovski korak unapred, ali i unazad. Razlike u odnosu na prethodnika su sve drastičnije. Već posle kraće vožnje, jasno je da novi Sorento nema previše dodirnih tačaka sa starim, posebno ne sa prvom generacijom Sorenta, koji je bio terenac sa ozbiljnim off-road mogućnostima. Novi Sorento, sa klirensom od samo 185 mm, sasvim je neupotrebljiv van puteva u punom smislu te reči. Ali, novi Sorento se prodaje još bolje iako je skuplji, jer je mnogo udobniji, stabilniji, okretniji, tiši, kvalitetniji, opremljeniji, pa i lepši. Kia ozbiljno prati potrebe evropskog tržišta, za razliku od Honde, koja je dozvolila da padne ispod 1% tržišnog učešća u Evropi, iako su Hondini automobili i dalje jako dobrog kvaliteta. Kupcima danas nije dovoljan samo kvalitet, oni traže sve! Navodim primer Honde da bih vam bolje objasnio kako Kia funkcioniše i zašto osvaja tržište. Dok se Honda bazira isključivo na japanskim inženjerima, Kia angažuje najbolje stručnjake iz sveta. Njima nije bitno da li je neko iz Amerike, Engleske ili Koreje. Glavni dizajner Kije je Peter Schreyer, bivši stilista Audija, koji je tek u Kiji u potpunosti pokazao svoju genijalnost i maštovitost, jer mu je Kia dala apsolutnu slobodu. Kia je brend budućnosti, marka automobila koje se jako brzo prilagođava potrebama tržišta.

Malo istorije

Prvi Sorento je predstavljen 2003. kao klasičan terenac zamaskiran u SUV. Njegov naslednik iz 2010. je postao elegantni, komforni SUV, okrenut porodici (pogotovo u verziji sa sedam sedišta), koji je nudio i mnogo bolju bezbednost. Sorento druge generacije je dosta izgubio na terenskoj robustnosti, ali kupci nisu pustili nijednu suzu zbog toga.

Treći i aktuelni Sorento je na tržištu od 2015. godine. Ovaj model, sa novim dizajnom i osetno boljim kvalitetom izrade, pomalo konkuriše i premijum brendovima. Kia to javno ne ističe, ali to konstatuju kupci, vlasnici Mercedesa, Audija i BMW-a – naravno, u Americi. U Evropi je sve mnogo drugačije, jer se mišljenje o jednom brendu stvara i drži bezmalo pola veka. Pitajte prosečnog vozača u Srbiji da li Kia proizvodi veće, skuplje, tehnološki naprednije automobile od Peugeota ili Opela? Šta mislite, šta će vam odgovoriti?

Sorento deluje ozbiljno i otmeno i sa dužinom od 478 cm, širinom od 189 cm i visinom od 168,5 cm konkuriše najvećim SUV-ovima, za koje ne dobijate fabričku garanciju od sedam godina, kao kod Kije.

Šta je toliko sjajno kod 2.2 CRDi motora?

Turbo dizelaš 2.2 CRDi sa 16 ventila obradovaće svakog vozača prosečnom potrošnjom od 8,1 litara goriva. U gradu troši u proseku 8,9 litara, jer treba pokrenuti SUV težak dve tone. Iako ima relativno „malu“ radnu zapreminu za ovako veliki automobil, zahvaljujući common-rail direktnom ubrizgavanju goriva i turbo punjaču promenljive geometrije, korejski dizelaš nudi obrtni moment od 436 Nm i to pri samo 1.800 o./min. radilice. Mogućnosti motora su idealno usklađene sa novim, preciznim automatskim menjačem, koji je i veoma brz i tečan, kao kod premijum automobila.

TESTIRALI SMO: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 3

Maksimalna brzina od 204 km/h nije mogla biti veća zbog izražene visine automobila i samim tim osrednje aerodinamike. Sorento, međutim, pomenutu brzinu održava bez ikakvih poteškoća – osim, naravno, kada niste u Nemačkoj, tada je skupo kockati se sa radarskim kontrolama. Kia iznenađuje i vrhunskom zvučnom izolacijom: pri brzini od 130 km/h, u ovom terencu do putnika dopire buka od samo 65 dB. Tiši je za 4 dB u odnosu na stari Sorento.

To što Kia nudi udobnost jednog Mercedesa ili Nissana ne treba mnogo da nas čudi ali, s druge strane, treba istaći da Sorento odavno više nije terenac već je postao „šminkerski“ SUV, doduše, sa vrhunskom dinamikom vožnje. Ovaj korejski SUV možda nije robustan poput modela kao što je Jeep Grand Cherokee, ali zato ga je mnogo zabavnije voziti. Stalni 4×4 pogon odlično prenosi snagu na točkove kada je podloga mokra. Moguće je i zaključati centralni diferencijal, pri čemu se vrši raspodela snage između osovina u odnosu od 50–50%, ali šta to vredi kada je klirens samo 185 mm. Ali, kupci ovog automobila svakako ne planiraju da idu u lov na divlje svinje, iako je gepek kao poručen za prevoz krupne divljači.

Siguran i pouzdan

Sorento je SUV, ali zaista pruža dinamičnost jedne limuzine ili sportskog automobila, jer u krivini dovoljno dugo prati težnje vozača za brzinom. Samo je BMW X5 bolji u ovom trenutku kada govorimo o adrenalinu i isticanju u oštrim krivinama.

Podesivi upravljač je izrađen nesumnjivo i po evropskom i po američkom ukusu – izuzetno je lagan kod uparkiravanja, ali i izuzetno precizan pri brzinama od 200 km/h. Ogibljenje je takođe po ukusu kupaca „preko bare“ – mekano podešeno, tako da neravnine sa kolovoza gotovo i da ne osećate u putničkom prostoru koji je, opet, više nego raskošan. Ali se u krivinama Sorento iznenađujuće malo naginje. Nisam očekivao da će za volanom jednog korejskog SUV-a uživati kao da vozim BMW-ov SUV. Morate zakazati test vožnju kako ne biste pomislili da previše hvalim dostignuća korejskih inženjera.

TESTIRALI SMO: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 4

Sedišta ne zamaraju na dužim putovanjima, mada nisu sportski profilisana, što znači da telo u oštrim krivinama blago klizi.

Uopšte uzev, Sorento ima dobre kočnice, koje se teško pregrevaju i lako doziraju, ova Kia ima i sportskih gena u sebi, a samim tim i dovoljno ambicija da se nametne sportski orijentisanim vozačima. Za sigurnost se brine elektronika, a na Euro NCAP kreš testu Sorento je osvojio maksimalnih pet zvezdica što, uz njegovu robustnu pojavu, treba da garantuje dovoljno sigurnosti. U ovom vozilu se sedi prilično visoko, zbog čega je iznimno dobra preglednost za ovu klasu vozila zagarantovana. Čak je i C stub umerenih dimenzija, pa parkiranje sa ovim terencem ne iziskuje mnogo znanja i strpljenja.

Testirana verzija imala je najbolji paket opreme, a kada bih detaljno naveo šta sve zadrži trebalo bi mi još dve stranice, tako da sve podatke možete pronaći na zvaničnom sajtu Kije.

Ova Kia sigurno neće držati dobro cenu kao neka Toyota ili Mercedes, ali imidž ovog brenda raste, tako da će u godinama koje dolaze ipak biti znatno lakše da „udate“ svoj Sorento i kupite, vrlo verovatno, četvrtu generaciju koja će zaseniti ovu aktuelnu.

Kia korača zaista ogromnim koracima jer, trudeći se da pobedi samu sebe, ona „preskače“ brojnu konkurenciju čak i kada cena nepristojno naraste preko 50.000 €, ( testirana verzija košta 55.990 €). Na sreću, ni ja, ni vi nemamo novca za ovaj automobil, te ga možemo posmatrati samo kao kupovinu iz druge ruke i nadati se da će pet godina star Sorento biti dovoljno jeftin ili da će mu cena dovoljno brzo padati tako da se dočepamo prestiža za relativno malo novca. Zapravo, Kia radi za sve nas. Onima sa dubokim džepom nudi tehnološki superioran auto sa vrhunskom opremom, a kupcima polovnjaka kroz koju godinu isti taj model, po mnogo nižoj ceni nego što ćete moći da kupite neki VW-ov, BMW-ov ili Audijev SUV (5 godina star Sorento 2.2 CRDi košta oko 14.000 €). Istina, nije isto da li vozite Kiju ili BMW, jer ćete u Kiji stizati na odredište daleko odmorniji. Pitanje je samo da li vam je cilj da izazovete maksimalnu zavist u vašem okruženju, ili da za svoj novac dobijete maksimalni komfor. Sve je stvar izbora, prioriteta, ukusa i dobrog vaspitanja. Jasno je da će većina odabrati stariji BMW nego mlađi Sorento, i to je sasvim u redu, jer većina ne može da se izbori sa predrasudama, koje sve nas, na ovaj ili onaj način, preskupo koštaju. Ako ste, pak, vrhunski vozač koji ume i voli da vozi na granici zdravog razuma po planinskim krivudavim putevima, znajte da novi Sorento ima veoma direktan, progresivan servo upravljač koji izuzetno dobro prenosi šta se dešava pod točkovima, a i menjač je jednako izvrstan. Biću iskren – mene je novi Sorento prosto oduševio. Glavna mana mu je što mi nedostaje samo 50.000 € da kupim testiranu verziju. Tata Motors nudi modele primerene našim platama, a Kia, nažalost, ne. Kia ne želi odavno da bude brend koji prodaje najjeftinije automobile, što je takođe sasvim u redu. Živimo u Srbiji, državi u kojoj je i polovan automobil za veliku većinu luksuz. Ali, kada je već tako, ne morate da ostanete i slepi kod očiju, bar kada su automobili u pitanju.

Šta ona kaže:

Lep, udoban, prostran i brz SUV kakav je Sorento dopašće se svakome. Zbog dimenzija, nije baš najidealniji izbor za gradsku vožnju, ali vas itekako štiti od nervoznih i bahatih vozača. Sorento je najbolji dokaz da Kia može da prestigne Mitsubishi i Hondu kada su u pitanju SUV-ovi. Ako pogledate samo servisnu mrežu u Srbiji, shvatićete da je kod brenda Kia ona pet bolja nego kod pomenute japanske konkurencije. Cena je jako visoka za naše pojmove, ali i za jedno vozilo iz Koreje. Doduše, Kia odavno nema čega da se stidi, jer proizvodi izuzetno pouzdane i kvalitetne automobile. Vrlo dobar komfor, još bolje performanse i luksuz već u osnovnom paketu opreme privući će i najrazmaženije kupce. Dok ne provozate novi Sorento, mislićete da pravite najbolji mogući izbor kupovinom aktuelnog Santa Fea. Zato preskočite Hyundai i dajte prednost Kiji, koja je u ovom trenutku mnogo bolja.

TESTIRALI SMO: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD 5

Kome je namenjen ovaj automobil?

Kia poslednjih godina ne zna za grešku. Svi modeli koje su ponudili evropskim kupcima su više nego ispunili očekivanja. Novi Sorento takođe. Korejski automobili na našim prostorima postaju sve popularniji – zauzimaju tržište koje je nekada pripadalo Peugeotu, Citroënu, FIAT-u, Opelu, ali i japanskim brendovima. Onoliko kolika je Honda pala sa prodajom u Evropi u poslednjoj deceniji, toliko je korejska Kia napredovala. Da li je to slučajnost? Da se nisu kupci okrenuli jeftinijim automobilima?

Niti je to slučajnost, niti su modeli marke Kia jeftini. Naprotiv, ako pogledate koliko koštaju dobro opremljene verzije, videćete da ih treba platiti kao automobile proizvedene u Nemačkoj, Japanu ili Engleskoj. Kia odavno nema kompleks niže vrednosti i napada kompletnu konkurenciju. Možda će vam zvučati smešno, ali finalna obrada i kvalitet plastike jesu na nivou onih kod BMW-a i Audija. Zakažite test vožnju, pa se u to i sami uverite. Američke, pa čak i nemačke agencije objavljuju svake godine podatke da Kia proizvodi najpouzdanije automobile na svetu – automobile koji se manje kvare od Mercedesa, Audija, BMW-a, Toyote, Honde, Nissana. Da li i njima treba verovati? To je na vama da procenite. Ja uvek sve uzimam sa rezervom i maksimalno se trudim da nemam predrasude.

Kupci bez predrasuda će birati ovaj SUV koji nudi izuzetan komfor i odličnu dinamiku vožnje. Ovaj automobil je toliko zabavno voziti da ćete vrlo verovatno prelaziti mnogo veće kilometraže nego do sada. Nimalo se na šalim kada to tvrdim, jer se putnici u Sorentu jako malo zamaraju. Meni je Kia bila udobnija od BMW-a X5, ali i od Audija Q5 (on jeste manji od Sorenta, ali sa istom opremom i motorom slične radne zapremine košta slično). Možda vi nećete biti jednako oduševljeni ovim modelom, možda vama ergonomija Sorenta neće odgovarati u tolikoj meri, ali ćete sigurno biti veoma prijatno iznenađeni, jer je novi Sorento daleko udobniji od starog modela. Svi oni koji su bili zadovoljni nekim Kijinim SUV-om su potencijalni kupci Sorenta, novog ili polovnog – sasvim je svejedno. Ono što je izvesno jeste da se poverenje kupaca u automobile marke Kia povećava iz godine u godinu. Da li je kvalitetnija od Honde? Statistike tvrde da jeste, a ja zadržavam pravo da se ovoga puta javno ne izjašnjavam, sve u cilju borbe protiv predrasuda.

Palac gore: Veoma snažan, elastičan, odličan motor od 200 KS, koji je i dovoljno štedljiv do brzine od oko 150 km/h. Vrhunsko oslanjanje je pravi kompromis između udobnog i veoma udobnog ogibljenja uz odličan hendling. Zabavan auto za vožnju – interakcija sa vozačem je izvanredna. Odlična ponuda prostora, mesta ima puno i na zadnjem sedištu. Veliki prtljažnik od 605 litara je vrlo varijabilan. Bogata oprema – ima sve ono što nudi i japanska konkurencija. Zaista odličan kvalitet izrade – statistike tvrde da je stari model bio i izuzetno pouzdan. Odlična aktivna bezbednost. Izuzetno udobna i dobro profilisana sedišta – malo zamara na dužim putovanjima. Moćni farovi nude širok i dubok snop. Izuzetno efikasne kočnice koje se lako doziraju. Garancija od sedam godina.

Palac dole: Paleta motora je zaista slaba, a servisna mreža tek prosečna. Cene servisa i delova su na nivou japanske konkurencije. Relativno brz pad vrednosti. Otežana dalja prodaja. Motor radne zapremine od preko 2,0 litra skup za registraciju i nepopularan u Srbiji. Maksimalna brzina je ispod proseka klase (ne može brže od 204 km/h), jer je aerodinamika nedovoljno dobra – otpor vazduha je 0,37. Velika potrošnja na brzinama preko 180 km/h. Preglednost je prosečna. Najveći minus je mali klirens od 185 mm – Sorento je SUV, a ne ozbiljan terenac, ali je van puteva apsolutno neupotrebljiv. Previsoka cena modela sa najvećim paketom opreme.

Cena: od 37.990 €

DIMENZIJE : SPECIFIKACIJE
Dužina: 4.780 mm
Širina: 1.890 mm
Visina: 1.685 mm
Međuosovinski razmak: 2.780 mm
Rastojanje od tla: 185 mm
Prtljažnik: 605/1.662 l
Masa: od 1.953 kg

MOTOR : SPECIFIKACIJE
Zapremina: 2.199 ccm
Snaga: 200 KS pri 3.800 o./min.
Obrtni moment: 436 Nm u intervalu od 1.800 do 2.500 o./min

PERFORMANSE : SPECIFIKACIJE
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 9,6 s
Maksimalna brzina: 200 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 6,6 litara
Potrošnja na testu: 8,1 litara
EuroNCAP kreš test: 5 zvezdice

OCENE (od 1 do 5)

Dizajn: 4,0
Bezbednost: 4,5
Motor i menjač: 5,0
Performanse: 3,5
Potrošnja: 4,5
Cena i garancija: 4,5
Udobnost: 5,0
Ponašanje na putu: 5,0
Kvalitet i pouzdanost: 4,5
Ponuda prostora: 5,0
Prosečna ocena: 4,6

Opšti utisak: 5,0
Paleta motora: 2,5
Mogućnost dalje prodaje: 2,5

Prodaja Honda u Evropi

http://left-lane.com/european-car-sales-data/honda/

Prodaja Kia u Evropi

http://left-lane.com/european-car-sales-data/kia/

 

 

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari