Izrađen je u Nemačkoj, za kupce u Nemačkoj i ostalim platežno sposobnim državama. Glavne prednosti Adama su oličene u njegovom izgledu i kvalitetu izrade. Troši 6,5 litar na 100 km.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.Net
Nudi jako malo mesta za putnike, u proseku kao glavni konkurent FIAT 500, ali u odnosu na ovaj italijanski automobil, pruža i više zabave za volanom. Obezbeđuje vrhunsku voznu dinamiku uz izuzetno efikasne kočnice i precizan servo upravljač kojeg se ne bi postideo ni veliki BMW. Ako imate decu, Opel Adam nikako nije za vas. Ovo je mali automobil sa anemičnim motorom i raskošnim spiskom opreme.
Adam je jedan malo „drugačiji“ automobil koji nudi poseban osećaj vožnje i velike mogućnosti personalizacije modela. Verovatno je najbolje da isključite emocije (kao i uvek kada vam se nešto dopadne) i da ne razmišljate o novom Adamu, posebno ukoliko planirate da proširite porodicu, jer ovaj Opel nudi izuzetno malo mesta na zadnjoj klupi, a ni prtljažnik mu nije naročito prostran. Možda je najvažnije što kupac za 12.439 €, koliko košta Adam dobija manje nego što je očekivao. U društvu u kojem se traži što „veće“ za što manje novca, Adam ne ispunjava sve kriterijume. Srbi kupuju automobile na metar, a Škoda za ovaj novac nudi modele koji su duži za više od pola metra. Šalu na stranu, Adam može da bude samo drugi ili čak treći automobil u kući, nikako prvi, osim ako su potrebe vaše porodice izuzetno skromne. Opel nudi veću i moderniju Corsu po ceni koja je 2.500€ niža od cene Adama.
Adam je kvalitetno izrađen – ali je skup
Pošto naši džepovi uglavnom ne mogu da podnese ovako jaku cenu, barem ne bez posete banci (pri čemu je teško reći šta je isplativije da uradite, da zatražite kredit ili da je „opljačkate“. Šalu na stranu, pljačkanje bez posledica u ovoj državi dozvoljeno je samo bankama (i naravno – političarima), posebno kada je reč o CHF kreditima (Premijer Vučić je jedini Premijer u Evropi koji nije ovo rešio u korist građana).
Oni koji žele kvalitetan automobil, obično biraju nemački automobil. Problem je što se recimo VW Polo pravi u Slovačkoj, i daleko je od kvaliteta Golfa koji se montira u Nemačkoj. Opel nije napravio takvu grešku. Opel Adam se proizvodi u Nemačkoj od prvog do poslednjeg šrafa sa nemačkim delovima. Baš zbog svega toga navedenog je i prilično visoka cena za mali auto od 12.500€. Ali ako vam je muka od jeftine plastike, loše finalne obrade, škriputanja i lupkanja, odaberite Adam.
Moderan dizajn – enterijer simpatičan
Opel Adam je osvojio nagradu za najbolje dizajniran enterijer, pobedivši na sajmu Automotive Interiors EXPO 2013 u Stuttgartu, ispred Alfe 4C, Jaguara F-Type, Renault Clija i Range Rovera. Nagradu je dodelio stručni žiri, vrednujući koncept, materijale, završnu obradu (izradu površina), te serijsku i doplatnu opremu automobila (istina žiri nije bio u potpunosti objektivan, ako smem da izrazim svoju sumnju – a to je svakom jasno ako pogleda kako izgleda Alfa Romeo 4C).
Dizajn Adama ne može da vam se ne dopadne. Ukoliko mislite da su linije Opela previše avangardne i smele, onda ste verovatno zreli za starački dom. Šalu na stranu, Adam bi se mogao nazvati malim dizajnerskim remek-delom, čak i ako je Alfa 4C zaslužila tu titulu. Enterijer je jednako moderan kao i spoljašnjost, a takođe je i prilično drugačiji od onoga što nudi konkurencija.
Opel Adam je vrhunski izrađeni automobil A segmenta kojeg su visoka cena i jednako visok nivo kvaliteta izrade katapultirali ravno u „premijum“ razred. Zapravo Opel je sa ovim modelom gađao na kupce Minija i Audija A1.
Adamovi aduti, koji su mu doneli pobedu u oštroj konkurenciji ispred Alfa Romea 4C, Jaguara F-Type, Renault Clija i Range Rovera, jesu „zvezdano nebo“ na plafonu kabine, izvedeno iluminacijama ugrađenih LED elemenata, te mogućnost dosad najveće individualizacije izrade unutrašnjosti. Adam raspolaže sa gotovo 82.000 mogućih kombinacija stajlinga unutrašnjosti. Zbog toga je EXPO nagrada izuzetno priznanje za Opelov dizajnerski tim.
Motor nema dovoljno snage
Mada Opelov motor od 1,2 litra i 70 KS, sa maksimalnim obrtnim momentom od 115 Nm pri relativno visokih 4.000 o./min., predstavlja anemičnu motorizaciju, za auto koji ima masu od 1.086 kg, zabavno ga je voziti. Ovaj Adam često traži gas do poda. Ako ste veoma iskusan vozač, to može da bude i zabavno. Za one sa manje iskustva i veoma opasno, jer u kritičnim sutacijama niti smete, niti možete da se oslnite na 70 KS, jer Adam nije lagan.
Ubrzanje do stotke za realnih 15,5 sekundi (fabrika obećava 14,9 s) zadovoljiće samo penzionere. Međuubrzanja su još lošija, ali ogibljenje, kočnice i direktan servo upravljač su kao poručeni za agregate sa bar 150 KS.
Dok jurite brzinom od oko 160 km/h, imate utisak „da stojite“. Adamova oslanjanje, umereno sportski tvrdo, nudi odličan kontakt sa asfaltom, a upravljanje ovim automobilom je uvek sigurno. Pri naglom kočenju, a dok se krećete maksimalnom brzinom od 165 km/h, Adam deluje mirno i sigurno poput tri puta skupljih automobila. U Nemačkoj nema ograničnje brzine, pa posetite i vi jednom ovu lepu zemlju, i jedinu slobodnu u Evropi, za vozače poptu vas, razume se.
Jasno je da je Adam konstruisan za mlađe vozače, koji obožavaju da pritisnu papučicu gasa do poda. Možda su baš zbog toga Opelovi inženjeri iskombinovali vrhunske vozne osobine sa „slabašnim“ motorima koji vas neće odvesti u „večna lovišta“, već do željene destinacije.
Više od performansi cenićete njegovu umerenu potrošnju od 6,5 litara (na testu). Moram da priznam da nisam bio nimalo nežan sa papučicom gasa. Iznenadilo me je koliko Adam ima bolji, direktniji, a mnogo laganiji servo upravljač pri manevrisanju od ostalih Opela. Adamu treba samo 36,4 metara do zaustavljana pri brzini od 100 km/h, pa kočnice zaslužuju najvišu moguću ocenu. Adam je za dve klase bolje vozila od FIAT-a 500, koji mu je glavni konkurent, pa ako želite vrhunski automobil, a cenite Opel, izborom ovog automobila nikako nećete pogrešiti, jer je on već sada postao ikona A segmenta, doduše nije jeftin. Ali Opelu nije ni bio cilj da ovaj model kupuju socijalni slučajevi
Vaš Opel Adam može biti unikat
Mogućnosti za individualizaciju modela su brojni. Sa svakom je bojom karoserije usklađen i personalizovan i ključ automobila, a krov može biti i iste boje kao karoserija, dok je za kontrastniji učinak moguće kombinovati tri boje krova sa bilo kojom bojom karoserije. Uz bazni Adam, koji ne nosi posebni naziv paketa opreme, postoje i tri verzije koje predstavljaju prvi stepen individualizacije, a ostalo je na vama. Adam Jam je nov i nezavisan, namenjen kupcima kojima su važni moda i stil. Adam Glam je elegantan i odmeren, a oduševiće vozače prefinjenog ukusa. Adam Slam je sportski i urban (sa sniženim oslanjanjem). Opelov mališan koji ne priznaje ograničenja može se dodatno personalizovati sa tri različita paketa nalepnica (Adam Jam Splat, Adam Glam Fly i Adam Slam Stripes), koje se lepe na retrovizore i ostale delove automobila, na primer bokove i zadnji deo. Sa Adamom se ukupno nudi čak 31 različiti tip felne (imajući u vidu dizajn i boju) u veličinama od 15 do 18 cola, a tu su i posebni ukrasi za krakove naplataka (felni), i to u različitim bojama.
U enterijeru takođe postoji široka paleta mogućnosti personalizacije. Dostupne su četiri osnovne boje: crna, kakao, purpurna i bela. One se kombinuju sa 15 različitih dizajna sedišta koja dolaze sa velikim izborom materijala i boja. Tu je i 19 kompleta ukrasnih panela za prednju armaturu te vrata. Među 19 ponuđenih panela, 11 ih je u mogućim bojama karoserije, a osam ih je presvučeno folijom sa ukrasnim uzorcima. Kao deo paketa ambijentalnog osvetljenja, na dodir tastera moguće je odabrati između osam različitih boja osvetljenja enterijera. U unutrašnjosti kabine moguće je personalizovati krov tako da odgovara svakom ukusu. Kroz veliki panoramski krov u Opel Adam može ući puno prirodnog svetla, a krovovi sa otisnutim uzorcima predstavljaju posebno atraktivan detalj. Adamov najimpresivniji „plafon“ je Starlight sa 63 LED lampice koje stvaraju osećaj zvezdanog noćnog neba.
Kupci koji žele u unutrašnjosti na prvo mesto da stave boju, mogu se odlučiti za Color Pack u kome su upravljač i menjač ukrašeni dodatnim dekorativnim elementima u boji.
Prvi u klasi: Opel ADAM nudi interaktivnu kontrolu glasom
Opel ADAM sa IntelliLink sistemom za informisanje i zabavu dostupan je sa kompletnom integracijom za Siri Eyes Free aplikaciju, jedinstvenog inteligentnog asistenta iz kompanije Apple koji vam pomaže da završite obaveze dok vozite tako što ćete to zatražiti. Upotrebom tastera na volanu, kupci sa kompatibilnim iPhone telefonom sa iOS6 operativnim sistemom mogu da nalože Siri asistentu da uradi brojne zadatke dok oni bezbedno drže pogled na putu, a ruke na volanu.
Ovo je nešto više od tradicionalne aktivacije glasom – možete da razgovarate sa Siri asistentom u Adamu baš kao što biste razgovarali sa nekom osobom.
Kako bi dodatno smanjili ometanje, Apple i Opel su funkcionalost hands-free opcije podigli na još viši nivo sa Siri Eyes Free režimom koji vam omogućava interakciju sa vašim Apple uređajem koristeći samo vaš glas. Korisnici će primetiti da ekran na njihovom uređaju ne prikazuje Siri tekst u razgovoru dok se ova opcija koristi u Adamu. To je jedna od najvažnijih bezbednosnih mera koje je Apple preduzeo zajedno sa Opelom prilikom razvoja integracije kako bi obezbedili maksimalnu usredsređenost na bezbednost.
Zabavan za vožnju
Adam garantuje izuzetno ugodnu vožnju gradom. Motor je lenj, dok volan je izrazito lagan, a takve su i ostale komande – mekane, i dobro raspoređene, pa će posebno pogodovati ženama vozačima. Adam je prvi mali automobil koji je ponudio drugu generaciju pomoći prilikom parkiranja sa mogućnošću prepoznavanja slobodnih parkirnih mesta (u Beogradu se neće baš proslaviti) i automatskog parkiranja vozila. Taj se sistem zasniva na ultrazvučnom senzoru. Pomoć prilikom parkiranja uvek dolazi sa upozorenjem za mrtvi ugao. Električni servo upravljač (EPS) uključuje i poseban način rada City koji na dodir prekidača pojačava servo asistenciju pri nižim brzinama. Start i stop sistem takođe funkcionišu besprekorno, za čistu peticu.
Kada se iz grada uputite u prirodu, na primer, na planinu, poželećete da stisnete pedalu gasa do poda, jer Adam krivine prolazi kao na „šinama“. Kod Adama nema naginjanja, zanošenja, i ostalih“atrakcija“ koje vole iskusniji vozači. Nisko težište, dobar raspored mase, vrhunske opruge i amortizeri su učinili svoje. Osim toga, izvanredni ESP Plus najnovije generacije (serijski deo opreme kod svih Adama) fantastično obavlja posao. Podrazumeva se da je ESP integrisan sa sistemom kao što su ABS i kontrola proklizavanja, elektronskom raspodelom sile kočenja, kontrolom kočenja u krivinama i pomoći prilikom kretanja na uzbrdici.
Sve je to za pohvalu, ali ne i čvrstina karoserije. Putnici u Adamu prilikom bočnog sudara nemaju nikakve šanse da prežive. Zašita je marginalna. Pogledaj rezulate na ovom linki, pogledajte šta piše pod „Pole“.
Na Euro NCAP kreš testu Adam je dobio solidne četiri zvezdice, jer je frontali sudar prošao dobro. Pasivna bezbednost bi dakle morala biti mnogo bolja. Problem je i što se kupcima u Srbiji Adam isporučuje bez rezervnog točka, već sa kompresorom i setom za krpljenje gume smešten na dnu prtljažnika. Ali to je problem kod većine modernih automobila. Srbija ima katastrofalno loše puteve, i svako duže putovanje bez rezervne gume je veliki rizik.
Šta ona kaže:
Lep i spor auto. Benzinac 1.4 je bolji izbor za Adam. Ima veoma mali gepek, do zadnjeg sedišta nije jednostavno doći, a inače je i veoma neudobno. Ipak, ovaj Opel je klasa za sebe. Izuzetno je stabilan i jednako upravljiv. Lako ga je parkirati, lepo ga je voziti gradom, a na autoputu zahteva dosta strpljenja. Ali zar tako nije sa svim ostalim modelima iz A segmenta? Adam je uspeo model za uspele i ostvarene ljude. Idealan za grad, ali ne i za duža putovanja.
Kome je namenjen ovaj automobil?
Imate dovoljno novca i dobrog ukusa? Nemate decu? Onda možete sebi da dozvolite luksuz da razmotrite kupovinu Opel Adama. On je pravi nemački automobili za nemačke auto banove čak i kada ima samo 70 KS. Volim često da napišem, da će francuska, japanska, korejska i italijanska auto industrija početi da prave jednako dobre automobile kao Nemci (a tu pre svega mislim na stabilnost pri velikim brzinama) kada ukinu ograničenja brzine na auto putevima. Pošto Vlade tih država nisu dovoljno mudre, nemačka auto industrija će gospodoriti svetom još mnogo godina. Jer uvek ima dovoljno veliki broj ljudi koji vole da voze brzo, makar imali i samo 70 KS, koji mogu da vam pruže „samo“ 165 km/h, a to je brzina za koju u mnogim državama Evrope plaćate astronomske globe. Zapravo svi na vozače gledaju kao na „kravu muzaru“. Kad je već tako, birajte i vozite kvalitetne automobile, koji vam pričinjavaju zadovoljstvo. A jedan takav je i ovaj Adam.
Adam će vas šarmirati na prvi pogled – ili barem, šarmirao bi vas kada biste zakazali probnu vožnju i malo ga provozali. Bilo kako bilo, ovaj Opel je odličan automobil za uspešne mlade ljude koji mogu da ga priušte, čak i kada žive na Balkanu. Preskup? Pogledom na cenovnik dolazimo do saznanja da Adam 1.2 sa 70 KS može da se kupi za 12.439€, koliko koštaju kineski SUV-ovi. Ukoliko veličinom automobila ne morate da nadoknađujete neki drugi nedostatak, onda ćete lako zaključiti da je Adam prilično dobar automobil. Živela Nemačka, živeo Opel, i naravno živeo Adam! Dobro je što na svetu postoji bar jedna država po mom ukusu. Nemci bar ne konzumiraju mačke i pse, kao njihovi susedi u Švajcarskoj (proverite, neprijatno ćete se iznenaditi) ili kao Kinezi, kojima sledeće nedelje počinje nedelja jedenja i ubijanja pasa. Pa vam savetujem da pričuvate vašeg psa, ili da neke lutalice makar privremeno sklonite sa ulice. (ako volite pse sumnjam da ćete kupiti kineski SUV). Istina nije mi poznato, da li u kineskim fabrikama u kojima se proizvode automobile radnici nose pelene, kao u korejskim u Srbiji (korejska Jura proizvodi auto delove). Kulturološke razlike moramo da poštujemo. Kineze moramo da volimo. Ende.
Prednosti: Osoben, avangardan i drugačiji automobil od svega što postoji na tržištu. Odlične kočnice i jednako dobra aktivna bezbednost (ali ne i pasivna). Dovoljno precizan menjač, veoma dobro usklađen sa mogućnostima motora. Vrlo dobro ogibljenje, izvanredna stabilnost i upravljivost. Vrhunska finalna obrada, kvalitetni materijali, odlična zvučna izolacija i još bolji kvalitet zvuka iz audio uređaja. Umerene cene servisa. Mogućnost personalizacije ovog modela veoma će se dopasti mladim ljudima. Izuzetno udobna prednje sedišta, odlična ergonomija za vozača.
Mane: Najslabiji motor od 70 KS nije za duža putovanja – traži iskusnog vozača i prilično je bučan preko 3.500 o./min. Ubrzanja i međuubrzanja su veoma slaba. Paleta motora je skromna. U bočnom sudaru zaštita putnika loša (Lateral Impact Pole). Ponuda prostora je slaba – zadnja klupa je neudobna. Iako je ovo „fensi“ automobil, prtljažnik je premali – sumnjam da ima deklasiranih 170 litara. Cene sa bogatijim paketima oprema nikako nije primerena našem tržištu. Adam nema rezervni točak, već kompresor i set za krpljenje gume smešten na dnu prtljažnika. Skuplji je od nove Corse za skoro 2.500€. Dizel motora nema u ponudi.
Cena: 12.439€
DIMENZIJE: SPECIFIKACIJE
Dužina: 3.700 mm
Širina: 1.720 mm
Visina: 1.480 mm
Međuosovinski razmak: 2.310 mm
Prtljažnik: 170 l
Masa: od 1.086 kg
MOTOR : SPECIFIKACIJE
Zapremina: 1229 ccm
Snaga: 70 KS pri 5.600 o./min
Obrtni momenat: 115 Nm pri 4.000 o./min
PERFORMANSE : SPECIFIKACIJE
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 14,9 s
Maksimalna brzina: 165 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje):5,0 litara
Potrošnja na testu: 6,5 litara
EuroNCAP kreš test: 4 zvezdice
OCENE (od 1 do 5)
Dizajn: 4,5
Bezbednost: 3,5
Motor i menjač: 2,5
Performanse: 3,0
Potrošnja: 4,0
Cena i garancija: 3,0
Udobnost: 4,0
Ponašanje na putu: 5,0
Kvalitet i pouzdanost: 4,5
Ponuda prostora: 2,5
Prosečna ocena: 3,65
—–
Opšti utisak: 4,0
Paleta motora: 3,0
Mogućnost dalje prodaje: 3,5
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.