TESTIRALI SMO: Opel Astra 1.6 CDTI Ecotec 1

Kompakt iz Rüsselsheima je zvanično Auto godine. Nezvanično, nova Astra je mnogo bolji automobil od Golfa VII. Spor automatski menjač.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Testoviautomobila.rs i Testoviautomobila.net

TESTIRALI SMO: Opel Astra 1.6 CDTI Ecotec 2

Opel je u razvoj nove Astre uložio mnogo. Cilj je bio visok: inženjeri su dobili zadatak da naprave najbolji automobil u klasi, koji će koštati manje od Golfa VII. Rezultat je pred vama: nova Astra, bolja nego ikad. Danas se sportski automobili vraćaju u modu. Svi ih žele, a samo odabrani voze. Ako tome pridodate visoke poreze i namete za snažne motore, kao i sve strože ekološke norme oko izduvnih gasova, jasno je da prosečnim vozačima ovakva vrsta automobila postaje sve manje dostupna. Istina, nije sve u snazi i u ubrzanjima, ima nečeg i u upravljivosti, kočenju, hendlingu, filingu za volanom.

Opel za ljubitelje sportske vožnje ima čitavu seriju OPC modela, podešenih tako da zadovolje i one najzahtevnije vozače. Nemački proizvođač ipak nije bio zadovoljan prodajom sportskih OPC Opela, pa je ovoga puta rešio da OPC „gene“ ubaci u „običnu“ Astru. Rezultat? Najstabilniji auto u klasi, sa najboljim i najotpornijim kočnicama i izuzetno preciznim servo upravljačem.

Istina, motor na testiranoj Astri ima „samo“ 136 KS, ali to je moralo da bude tako zbog prosečne potrošnje od 5,5 litara na mom napornom testu. Ova Astra može da troši i znatno manje, razume se. A to je ono što kupci žele. Oni žele sve! Glume prave zaljubljenike u automobile, a zapravo su škrti. Ako im pored niske potrošnje ponudite atraktivan auto sa gomilom opreme, koji je pritom i brz i dovoljno stabilan, pretvaraće se da su kupili Astru zbog njenih sportskih gena i osobina. Bilo kako bilo, novoj Astri je zagarantovan uspeh u Srbiji. Srbi vole da kupe Auto godine, a sem toga uvek su voleli i daju prednost nemačkim automobilima. Ipak, uprkos mnogim dobrih osobinama, Astra nije bez mana.

Nova Astra je bolja od Golfa VII

Astra je bolja u svakom segmentu od VW-ovog automobila, osim što se i dalje mnogo manje krade. Lopovi izgleda prate najnovije trendove samo kada su u pitanju novi softveri za dekodiranje. Osim što su vam mnogo veće šanse da zadržite auto u svom posedu ako se odlučite za Astru, a ne za Golf, kasko osiguranje će vas koštati skoro dva puta manje. Dakle, nemojte zameriti lopovima što više žele Golf VII i sve ostale Golfove. Savršeno izbalansirano ogibljenje omogućava i prosečnim vozačima da za volanom Astre K budu brži nego što bi mogli da poveruju. Čak i ako niste ljubitelj brze vožnje i sportskih prolazaka kroz krivine, za volanom ovog Opela ćete to postati, osim ako niste sasvim nezainteresovani za vožnju.

Ovaj automobil sigurno ne spada u grupu vozila koji će vam se dopasti tek na drugi ili treći pogled, jer su dizajneri iz Rüsselsheima, kombinujući zaobljene, klasične i sportske linije, sa krovom koji se strmo spušta, osmislili dovoljno dopadljiv automobil C segmenta. Opel Astra spada u grupu retkih automobila koji se odlično ponašaju i na lošim regionalnim putevima i pri velikim brzinama na autoputevima. Ogibljenje Opelove limuzine je kao stvoreno za puteve u Srbiji, jer prenosi jako malo vibracija do putnika, čak i kad je kolovoz veoma oštećen.

U ovoj klasi osetno bolji od Opela je samo novi Megane IV koji izoluje neravnine sa puta poput skupljih limuzina. Uprkos činjenici što će jako mali broj vozača umeti i smeti da iskoristi sve mogućnosti ovog agregata, dobro je što Opel nudi veoma dobar, tehnološki superioran automobil po razumnoj ceni. Meni je bilo pravo uživanje ga da vozim po Nemačkoj 205 km/h, kolika mu je i maksimalna brzina (U Nemačkoj je dozvoljeno da vozite koliko možete – pametna i racionalna odluka – putovanja traju znatno kraće, a samim tim i zamor vozača i putnika). Doduše u Nemačkoj nemate tehničke neispravna vozila na putu kao u Srbiji (procenuje se da je kod nas oko 50% neispravnih vozila na putu – a pravo je pitanje šta rade tehnički pregledi, i da li jednu crvenu vredi ljudski život).

Motor 1.6 CDTI je Opelov

Možda je ovaj agregat primereniji nekom lakšem automobilu, kao što je recimo Corsa, i iako sam, moram priznati, u par navrata poželeo da mi je ispod haube 1.6 turbo agregat od 200 KS, u tom slučaju ne bih mogao da pređem 100 km sa prosečnih 5,5 litara, koliko traži ovaj novi dizelaš. Ali priča o potrošnji kod jednog ovakvog izvrsnog automobila kakva je nova Astra za prave zaljubljenike nema puno smisla. Vožnja ovog automobila sa sportskim genima pravo je uživanje.

Sistem ubrizgavanja kod 1.6 CDTI motora je Denso (Made in Japan), dok svi ostali u Evropi pa i FIAT koriste nemački Bosch. Denso se pokazao kao pouzdaniji, pa je Opel njima dao prednost.

Opel čak koristi izolaciju od penastog polimera, oko brizgaljki, a sve kako bi rad motoa bio tiši.

Kočnice prosto „grizu“, upravljač je čudesno precizan i direktan – nadmašili su čak i Ford i njihov čuveni Focus. Po meni, kupovina ovog automobila bez bar 200 KS „nema puno smisla“. Uskoro će Opel ponuditi i mnogo snažnije motore, jer je oslanjanje Astre K itekako sposobno za tako nešto. Nova Astra jako lepo leži u krivinama, iako pozadi nema multlink. Ali ona, kao i svaki bolji nemački automobil, „sanja“ autoput. Pri brzini od 200 km/h se najbolje vozi. I tada je dovoljno tiho i sigurno, a auto je miran čak i na kiši, doduše, zahvaljujući vrhunskoj „obući“. Samo mi je automatski menjač kvario uživanje.

TESTIRALI SMO: Opel Astra 1.6 CDTI Ecotec 3

Ukoliko ste do sada imali automobil sa turbo dizelašem od 1,6 litara, bićete zadovoljni performansama ovog motora. U gradskim uslovima vožnje, žeđ Astre je oko 7,0 litara, a kod turbo benzinca između 8,5 i 9,0 litara. Nemojte očekivati nižu potrošnju sa manuelnim menjačem, jer je ovaj automatik podešen za minimalnu potrošnju, a ne da bi mene oduševio. Ako uračunate da je gubitak vrednosti automobila u prvoj godini oko 20%, a nakon toga u proseku 10% godišnje, te da je dizelaš skuplji i prema tome je 20% od većeg iznosa samo po sebi više, doći ćete do zaključka da se dizelaši ne isplate osim ako godišnje ne prelazite više od 40.000 – 50.000 km. Digitron u ruke, pa računajte. Naravno, servis za dizelaše je skuplji.

Astra u korak sa trendovima

Astra je opremljena i elektronskim sistemima poslednje generacije. AFL sistem (zakretanje svetlosnog snopa u krivini) je veoma efikasan. Program „Opelovo oko“ prepoznaje znake i prijatnim zvukom upozorava vozača na promenu trake. Sistem Flex-ride na Astri nudi udobno i sportsko vešanje – Tour i Sport. Praktično dobijate dva automobila u jednom, pa jedan automobil može biti idealan izbor za sredovečnog muškarca ili njegovog sina, koji želi da oseti sportska ubrzanja. Bilo kako bilo, Astra brzo dohvati obećanu maksimalnu brzinu od 205 km/h. Ovde dolazimo do nečeg opasnog za (ispod)prosečne vozače – brzina se skoro i ne oseća, pa imate utisak da vozite sporije nego što je to slučaj. Zahvaljujući dobrom servo upravljaču i ogibljenju, Astra uvek ostaje veoma sigurna i stabilna. Ovo je neverovatno brz i dinamičan automobil, koji za 13.600€ nudi stabilnost i upravljivost skupljih automobila. Trenutno je Opelova paleta turbo benzinaca jedna od najboljih i najpouzdanijih na svetu u ovoj cenovnoj kategoriji, tako da treba odati priznanje nemačkim inženjerima. Na EuroNCAP kreš testu nova Astra je dobila 5 zvezdica i 86% od maksimalnog broja poena dok je Megane osvojio 88%. Najvažnije je da oba modela u bočnom sudaru zadovoljavajuće štite putnike, adekvatno i dobro, dok je kod Peugeota 308 i Golfa VII to marginalno (kliknite na strelicu ispod broja 94% – imajte na umu da je to rezultat po blažim kriterijumima EuroNCAP iz 2012.)

Mane koje su se mogle izbeći

Putni računar nije jednostavno koristiti. Ima mnogo mrtvih uglova. Masa vozila je veća nego kod konkurencije. Automatski menjač je više za neki model iz programa rumunske Dacije. Pozadi se ne sedi idealno – tvrda sedišta nisu nešto što je za preporuku. Nema ni puno mesta za kolena, osim ako ne planirate da vozite samo decu. VW Golf VII je tiši, kao i Peugeot 308.

Najgoru preglednost ima u klasi ima upravo Astra – ne po mom subjektivnom mišljenju, već prema preciznim merenjima. Opel je uspeo da mi uzburka emocije, kao što će probuditi emocije svih onih kojima je uživanje u vožnji primarno. Svaka čast Opelovim inženjerima na ovom automobilu i 1,6 dizel motoru, ali imaju jedan „ozbiljan“ problem – većina vozača mnogo više vrednuje praktične aspekte jednog vozila, od toga koliko jedan model dobro drži cenu, do mogućnosti dalje prodaje. Toyote i VW-ovi automobili će i u narednim godinama držati cenu bolje od Opela, jer su bili konstantniji u proizvodnji pouzdanih automobila. Bilo kako bilo, rado bih voleo da se Astra nađe u mojoj garaži, ali sa turbo benzinskim motorom od 1,6 litara, jer je u osnovi ovo jedan sportski automobil u civilnom odelu, sa „pogrešnim“ motorom.

Dizelaši će za manje od deset godina u penziju, a do tada će Opel pokušati da opravda svoju veliku investiciju u razvoj sopstvenih dizelaša onda kada im vreme nije. Nisu pogledali u dvorište Toyote? Definitivno nisu, jer Toyota je odustala od razvoja svojih dizelaša još pre nekoliko godina (kupuju od BMW-a još ovih nekoliko godina). Problem je što Opel ne nudi Auris u hibridnoj verziji, kao što Toyota nudi Auris. Jer, u hibridima je budućnost, a ne u dizelašima, što je svakome jasno.

Ukupno uzevši, Opel je napravio jedan veoma dobar automobil, a na vama je da savladate osnovne tehnike vožnje (što, naravno, nećete naučiti u auto-školi). Ukoliko primenjujete taktiku pasivne vožnje, a na maksimalno dozvoljenu brzinu gledate kao na krajnji domet, onda kupite osnovni atmosferski benzinac od 1,4 litara od 100 KS i ne bacajte novac na snažne agregate. Takvu Astru K treba platiti 13.600 €. Drugim rečima, dobijate nemački automobil proizveden u Nemačkoj po Škodinoj ceni, što je više nego fer. Ja glasam za turbo benzince – tu je Opel najbolji. Dizelaši polako izlaze iz mode, a ako se naoštre u EU, zabraniće ih po kratkom postupku, jer gotovo nijedan motor ne ispunjava one realne granice emisije gasova.

TESTIRALI SMO: Opel Astra 1.6 CDTI Ecotec 4

Opel nije napravio bolji dizelaš od konkurencije što se tiče razvoja snage i obrtnog momenta (iako tvrde da jesu – ali ja to nisam izmerio, baš naprotiv), ali ovo im je prvi pokušaj posle toliko godina, te mislim da moraju biti zadovoljni sa motorom koji imaju. Videćemo da li će Opelov dizelaš biti pouzdaniji od Hondinog motora, za koji Honda povremeno daje garanciju od milion kilometara, ili od neuništivih FIAT-ovih Multijet motora, koji su najpouzdaniji na svetu u segmentu dizelaša sa četiri cilindra i radnom zapreminom do 1,6 litara. Ja definitivno ne razumem politiku General Motorsa, Opela, niti zašto su izbacili Chevrolet iz Evrope, kada su ti automobil i u svakom pogledu bili best buy. Astra K jeste auto godine u Evropi. Iz ugla EU kupca, mogao bih da kažem – potpuno zasluženo. Ali, ja sam srpski novinar, i iz ugla srpskog kupca smatram da pored Renaulta Megane IV, koji nudi osetno udobnije, tiše, „plišanije“ oslanjanje i štedljiviji i provereniji 1.6 DCI motor, Opel Astra može biti samo druga najbolja u klasi.

Da su u Opelu bili mudri, kao što nisu, pa da su u novu Astru K ugradili isti onaj motor koji se vrti u FIAT-ima i Alfama, dobili bi Renault i u Srbiji. A ako mislite da je Opel napravio bolji motor od Renaulta, morate da sačekate da to vremenom i dokaže, bar kada je pouzdanost u pitanju. Istina, Opel nema hrabrosti da uđe u F1 i pobedi Renault, koji ovih godina gubi trku sa velikim Mercedesom zato što su nemački inženjeri godinu dana pre ostalih (pa i onih u Ferrariju) dobili precizne specifikacije novih hibridnih turbo benzinskih motora. Nekom je očajnički bilo potrebno da Mercedes pobedi Renault u F1. Ali, Formula 1 je odavno prestala da bude sport, a odavno je počela da se bavi politikom. Možda je najveća pobeda Renaulta to što se njihovi motori ugrađuju u Mercedesove automobile.

Kada Mercedes bude počeo da ugrađuje Opelove motore umesto onih francuskih, ja ću javno priznati da su napravili bolji motor od Renaulta. Do tada, za mene je Megane IV 1.6 DCI broj jedan, Astra 1.6 CDTI broj dva, a nakon njih ide jedna velika praznina, pa onda svi ostali modeli u kompakt klasi. Znam da će Srbi radije birati Opel jer je Opel pravi nemački automobil, i da neće moći da pređu preko nekih jeftinih detalja u enterijeru Renaulta. Ali, Francuzi ne bi bili Francuzi kad negde ne bi podbacili. Da rezimiram: Opel ili Renault. Ostali su autsajderi u ovom trenutku.

Šta ona kaže:

Opel konačno ima u ponudi jedan lep automobil kojom je ugodno brzo putovati bez velikog računa za gorivo. Prtljažnik, doduše, nije najveći u klasi, ali, ruku na srce, sasvim zadovoljava (kome treba više, neka kupi Astru karavan). Ljute veliki prečnik okretanja, nedovoljno dobra preglednost i Opelov putni računar, koji ne spada u intuitivnije. Valjda su se Opelovi kupci na njega već navikli, pa su u Rüsselsheimu odlučili da ništa ne menjaju. Čvrsta karoserija vam daje dobru šansu da preživite sudar. Više bezbednosti u ovoj klasi nudi samo Megane IV. Kad već pominjem Renault, moram priznati da „francuz“ ima mnogo udobnije ogibljenje od Opela, ali meni Opelova sedišta mnogo više odgovaraju i mnogo me manje zamaraju. Ovo je prvi put da nalazim da je neki Opel udobniji od Renaulta (u istoj klasi). Nova Astra je i jeftinija od Golfa, novog Megana ili meni omiljene Mazde 3, i možete je kupiti za 13.600 €. Odnosno, jeftinija je za 1.900€ od japanskog automobila, a dobijete sedmogodišnju garanciju ako je kupite u PSC-Komnenoviću (ostali Opelovi dileri nude garanciju od četiri godine). Megane IV je lepši automobil od Astre. Međutim, možda bih pre izabrala Hondu Civic ili Toyotu Auris, iako nisu najbolji u klasi, zato što su izuzetno kvalitetni, pouzdani, prefinjeni i udobni.

Kome je namenjen ovaj automobil?

Novi Opelov kompakt je idealan izbor za one koji vole brzu vožnju na autoputu, planinama, krivinama. Astra K je dobar izbor i za one koji vole automobile sa dobrom trakcijom i koji ostaju stabilni i kada napolju duva veoma jak vetar. Istina, Astra je „najdeblja“ u klasi uprkos tome što je „smršala“ čak 170 kg. To ima i svojih prednosti, doduše, ne ako želite da dobijete i najštedljiviji auto, jer Astra to definitivno nije. Automatski menjač na testiranoj Astri je izgleda pozajmljen iz nekog Chevroletovog modela od pre dvadeset godina. Jako je spor i podešen tako da vam pruži što je moguće manju potrošnju i što slabija međuubrzanja. Ako vam je niska potrošnja najvažnija, uz pouzdanost automatske transmisije, onda kupite Astru sa ovim menjačem. Opel je kao stvoren i za prave, stare zaljubljenike u Opelove automobile, jer ispod haube nije više onaj brundavi Isuzu motor, niti neka FIAT-ova mašina, već Opelov motor od bloka do poslednjeg šrafa. Opel je opet rešio da ponudi kupcima najkvalitetnije dizel motore (sećate se starog neuništivog 2.2 DTI Opelovog dizelaša?).

Na sreću ljubitelja Opela, aktuelna Astra je za klasu ispred Golfa VII ili Peugeota 308. Osim toga, Opel je kod nas još uvek veoma omiljen, pa će i Astra brzo i lako menjati vlasnika – mislim na legalne tokove jer se, nekim čudom, Opel i dalje krade mnogo manje od VW-a, posebno od Golfa. To znači i da je kasko osiguranje za Astru primetno jeftinije. Tradicionalni vozači Opela će se za volanom nove Astre K naći u čudu, jer je vozna dinamika novog modela daleko bolja nego kod stare Astre J. Na kraju, ako umesto dizelaša poželite neki turbo benzinac, budite bez brige – vrlo je pouzdan i nema silne probleme kao VW-ove TSI generacije motora. Da li ovime želim da kažem da je Astra K nokautirala Golf VII? Priznajem, nemam snage da to prećutim, a i zašto bih? Da umirim savest ljubiteljima VW-ovih automobila? Oni su prestali sa čitanjem teksta već posle prve rečenice. Vodite računa gde kupujete novu Astru, jer samo jedan diler u Srbiji daje na nju garanciju od sedam godina. Mislim da će vam ova informacija značiti. Ukoliko vozite maksimalno 120 km/h na autoputu, ne bacajte novac i kupite osnovni benzinac od 1,4 litara i 100 KS, jer ni sa tih 100 KS nećete znati šta ćete. Srbija polako, ali sigurno dobija mrežu autoputeva, a preticanja po regionalnim putevima su i tako izuzetno opasna, čak i sa mnogo snažnijim motorima, pa se bolje držite pasivne vožnje. Mislim da je Megane IV bolji automobil, ali ja bih radije kupio Astru K. Doduše, ne sa motorom na testu, jer se bolje ponaša na brzinama od oko 200 km/h.

PREDNOSTI: Kvalitet izrade odličan, zvučna izolacija temeljna. Motor sa 136 KS i 320 Nm je veoma uglađen i štedljiv. Pomalo sportsko, ali dobro podešeno oslanjanje. Odlična stabilnost. Sedišta su vrhunska, jako malo zamaraju telo na dužim putovanjima. Vrlo dobra ergonomija, pregledni i dobro raspoređeni instrumenti. Mnogo ostava za sitnice. Odlična pasivna i aktivna bezbednost. Vrlo dobra stabilnost na brzinama od 200 km/h. Vrlo dobra otpornost na bočni vetar. Visok nivo komfora, najbolja ponuda prostora u klasi. Varijabilni prtljažnik od 370 litara. Garancija od sedam godina kod dilera PSC Komnenović (nadam se da ći i drugi slediti ovu ponudu). U proseku bolja oprema nego kod konkurencije. Vrhunske kočnice koje nude kratke zaustavne puteve, lako se doziraju i jako se teško pregrevaju. Relativno dobro drži cenu. Retko se krade, troškovi za kasko su mnogo manji nego za VW Golf VII. Dobra servisna mreža. Dobra pouzdanost.

MANE: Automatski menjač na testiranoj Astri je veoma spor – kao da je konstruisan u prošlom veku. Dizajn enterijera se neće svima dopasti, previše je nemačkog (ne)ukusa, ali je ipak sve primetno modernije nego na staroj Astri J. Dizajn ne oduševljava, ne izaziva „leptiriće u stomaku“ (iskreno, meni se više dopada Astra J GTC). Osnovni motor od 100 KS (1.4) prilično je lenj. Skuplji servis nego kod Megana IV (naravno, jeftiniji nego kod Golfa VII, koji je ubedljivo najskuplji auto za održavanje u C segmentu u Srbiji). Nema u ponudi snažnijeg dizelaša od ovog od 1,6 litara. Prečnik okretanja je veliki – 11,1 metara. Ima i manji rezervoar od konkurencije – samo 47 litara. Preglednost može biti bolja – preveliki C stub skriva previše. Slabija međuubrzanja od Hondinog, FIAT-ovog i Renaultovog dizelaša od 1,6 litara (1.6 CDTi-i, 1.6 MJTD, 1.6 TDCI). Gde je Astra Hybrid? Ovo je 2016. godina.

Cena: od 13.600€ (za 1.4 benzinsku verziju sa 100 KS),

DIMENZIJE
Dužina: 4.370 mm
Širina: 1.810 mm
Visina: 1.485 mm
Međuosovinski razmak: 2.662 mm
Prtljažnik: 370/1.220 l
Masa: od 1.360 kg

MOTOR
Zapremina: 1.598 ccm
Snaga: 136 KS pri 3.500 o./min.
Obrtni moment: 320 Nm u intervalu od 2.000 do 2.250 o./min

PERFORMANSE
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 9,6 s
Maksimalna brzina: 205 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 3,9 litara
Potrošnja na testu: 5,5 litara
EuroNCAP kreš test: 5 zvezdica

OCENE (od 1 do 5)

Prosečna ocena: 4,25
Dizajn: 3,5
Bezbednost: 5,0
Motor i menjač: 3,0
Performanse: 4,5
Potrošnja: 4,5
Cena i garancija: 5,0
Udobnost: 4,5
Ponašanje na putu: 5,0
Kvalitet i pouzdanost: 4,0
Ponuda prostora: 3,5

Opšti utisak: 4,5
Paleta motora: 4,5
Mogućnost dalje prodaje: 4,5

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari