Testirali smo: Volvo XC90 D5 AWD 1

XC90 predstavlja manifest novog dizajnerskog stila, a nastao je na potpuno novoj modularnoj platformi SPA (Scalable Product Architecture).

Ujedno je i prvi Volvo koji koristi isključivo četvorocilindrične dvolitarske Drive-e turbo motore, ali i prvi koji se nudi kao plug-in hibridna verzija. Sve verzije imaju pogon na sva četiri točka, ali XC90  ipak nije pravi terenac poput Toyote Land Cruiser. Zahvaljujući kompaniji VCAG, testirao sam nedelju dana u Hrvatskoj ovo remek-delo na četiri točka. Moram priznati da mi je bilo izuzetno teško da mu nađem mane, jer je u svemu nadvisio uglednu nemačku trojku.

Bezmalo pola veka Volvo je proizvodio daleko bezbednije automobile od BMW-a, Audija i Mercedesa, ali to nije bilo dovoljno da se ovaj brend izbori sa konkurencijom. Volvo je pre dvanaest godina izbegao bankrot zahvaljujući kineskim investitorima, a danas nudi jedan tehnološki superioran SUV pored kojeg Mercedes GLE, stari model sa novim imenom, izgleda zastarelo, dok je XC 90 ispred svog vremena.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.NET

Testirali smo: Volvo XC90 D5 AWD 2

Kina je oživela i sačuvala brend Volvo. Pre svega, jer je ponudila otvoreno tržište automobilima proizvedenim u Švedskoj, i jer su Kinezi kao kupci veoma pragmatični: kupuju one modele koji najviše nude za njihov novac. Kineski investitori su tražili od švedskih inženjera ono što se oni nikada do sada nisu usuđivali – da konstruišu automobil koji je bolji od Mercedesa u svakom pogledu.

U prvih par godina po preuzimanju Volvoa od strane kineskog investitora, inženjeri u Geteborgu su uveravali Kineze da je njihov plan previše ambiciozan i da nije moguće pobediti nemačku trojku. Švedski inženjeri su predlagali Kinezima da osmisle jeftiniji SUV koji neće puno zaostajati za modelima iz Nemačke. Kompanija Geely Holding, koja poseduje brend Volvo, nije prihvatila staru strategiju Šveđana koja je decenijama doživljavala fijasko. Kinezi su znali da ova gubitnička strategija, koja je trajala pola veka, neće dati rezultate: glupo je uvek raditi istu stvar i očekivati drugačiji ishod. Zato su naterali inženjere Volvoa da naprave bolji automobil od Mercedesa. Rezultat je pred vama: XC 90 je trenutno najbolji SUV na svetu.

Preptpostavljam da vam nije poznat podatak da se kineska auto industrija trenutno razvija tri puta brže od japanske industrije u njihovim najboljim godinama (osamedesetih godina prošlog veka). Kinezi su za manje od deset godina ovladali najsofisticiranijom proizvodnjom automobila, za šta je Japancima bilo potrebno preko trideset godina kopiranja. Iako kineske kompanije često optužuju za dizajnerski plagijat, oni su inkorporirali hi-tech tehnologiju u svoje brendove (kojih ima preko pedeset) u potpunosti legalno sarađujući sa Mercedesom, BMW-om i VW-om, jer se u kineskim fabrikama proizvode najluksuzniji modeli ovih brendova. Podvlačim – proizvode, jer kineska prateća industrija proizvodi preko 50% potrebnih delova za najsofisticiranije modele u Kini. Dakle, ne radi se samo o pukoj montaži kao što je to, recimo, slučaj sa modelom 500L u Kragujevcu. Drugim rečima, kineska auto industrija ima identičnu tehnologiju za proizvodnju svih delova kao ona u Nemačkoj, ali joj nedostaje ono ključno da bi uopšte mogla da parira nemačkoj trojci u ovom trenutku – a to je imidž! Reputacija brenda se mukotrpno stvara i Kinezi su bili svesni da nije dovoljno da naprave bolji automobil od Mercedesa ako on ima kinesko ime. Zbog toga su kupili Volvo – zbog imena i imidža švedskog brenda koji je u svojim zlatnim godinama, sa čuvenim modelom 240 (242/244/245), zagospodario američkim tržištem. Kinezi žele da se preko Volvoa nametnu američkom kupcu, jer njima je evropsko tržište u ovom trenutku nedovoljno veliko i atraktivno što se zarade tiče.

Ovaj uvod sam napisao da ne biste pomislili kako je nemoguće da je Volvo XC90 bolji od Mercedesa, da je to plod „usporavanja“ Mercedesa ili da ja možda pokušavam da predstavim XC90 u boljem svetlu nego što to jeste. Kinezi su itekako svesni da nije dovoljno napraviti najbolji auto u klasi da biste pobedili Mercedes. Japanci, sa svojim premijum brendovima Lexus i Infiniti, to još nisu shvatili.

„Malo je poznato da su japanski automobili sedamdesetih godina prošlog veka bili predmet sprdnje u Evropi i Americi. Danas to nije tako, jer Toyota je broj 1 u svetu. Pripremite se da u narednim decenijama svetom zagospodare automobili iz Kine sa evropskim značkama, jer su tehnološki već na nivou nemačke trojke, a sa Volvoom XC90 čak i ispred njih.“

Volvo XC90 nadilazi sve moguće standarde kada je bezbednost u pitanju, jer ono što ovaj model ima Euro NCAP i ne testira. Konkurencija na čelu sa Mercedesom, Audijem i BMW-om uveliko kopira rešenja sa ovog švedskog automobila i kopiraće ih i narednih godina. Ovo je odlično, jer postoji šansa da će nemačka trojka kroz koju godinu u ovoj klasi ponuditi jednako bezbedan automobil (mada lično sumnjam) kakav sada nudi Volvo.

Dizajn ostaje originalan i kad otvorite vrata

Volvo je uvek imao originalan dizajn, ali se on nije baš svima dopadao, posebno kada je reč o enterijeru. Ovoga puta Šveđani su posvetili dužnu pažnju svakoj sitnici. O svemu se detaljno razmišljalo – od centralne konzole rasterećene suvišnih detalja koja dolazi uz veliki ekran osetljiv na dodir, do ručno izrađene Orrefors kristalne ručice menjača. Razni tasteri i prekidači su izbačeni, odnosno, imate najnužnije komande samo na upravljaču. Sve komande se obavljaju preko displeja na centralnoj konzoli. Sve je intuitivno i krajnje pojednostavljeno.

Testirali smo: Volvo XC90 D5 AWD 3

Inteligentan automobil je bolji automobil. Tako tvrde Šveđani. Zato je Volvo razvio trenutno najsofisticiraniji sistem u auto industriji, Sensus sistem, koji objedinjuje sve funkcije. Ovaj ekran koristi infracrvenu tehnologiju kako biste, za razliku od standardnih kapacitativnih touchscreen ekrana, mogli da ga koristite i u rukavicama.

Zanimljivo je i kako se u enterijeru modela XC90, zahvaljujući objedinjavanju velikog broja funkcija na centralnom ekranu, nalazi tek osam prekidača naspram 35, koliki je prosek u ovoj klasi. Uz glavni displej i digitalnu tablu s instrumentima, automobil je opremljen i head-up displejem.

Ovaj Volvo trenutno ima bolju trakciju od bilo kog nemačkog automobila u klasi. Takođe je izuzetno upravljiv na brzinama preko 200 km/h, čak toliko da zaslužuje više od najbolje ocene za stabilnost.

Volvo je ubedljivo najpoznatiji švedski brend. Švedski čelik i kod ovog Volvoa čini okosnicu filozofije proizvodnje bezbednih automobila. Inženjeri Volvoa ne žele da se igraju sa standardima Euro NCAP kreš testa, već nude putnicima viši nivo bezbednosti od standardizovanog. Kako je izuzetno mali broj njihovih putnika završio u mrtvačnici, bolja reklama za bezbednost nije im ni potrebna. Bezbednost je ono što je inženjerima Volvoa na prvom mestu već decenijama.

Švedski i nemački premijum kompakti nude uravnoteženu kombinaciju luksuza, sporta i elegancije, ali i „ukus i miris“ najskupljih modela ovih prestižnih brendova. Mada im je cilj bio isti, Volvo i Audi sa modelom Q7 su uradili „domaći zadatak“ na dva sasvim različita načina. Oba automobila oduševljavaju na svoj način, ali se u suštini toliko razlikuju da u stvarnosti ne mogu biti pravi konkurenti, mada tako deluju na papiru. Volvo je zadržao visoko pozicionirana sedišta i SUV filing u vožnji, dok za volanom Audija Q7 imate utisak da vozite limuzinu sa povišenim klirensom. Dakle, dva sveta. Ukoliko više uživate u vožnji nego u novcu, možete odabrati XC90. BMW X5 nudi osetno manje mesta u putničkom prostoru, pa zbog toga nije ni glavni konkurent pomenutim automobilima.

Napredno oslanjanje

Model XC90 obeležava početak novog poglavlja u istoriji grupacije Volvo Car, inkorporirajući novu tehnološku inovaciju brenda, novu platformu Scalable Product Architecture (SPA). Uz aktivno vazdušno oslanjanje na svim točkovima (Four Corner Active Air Suspension), XC90 postaje još svestraniji. Vozač tako može odabrati različite načine vožnje koji zadovoljavaju individualne stilove vožnje i povećavaju svestranost automobila u svim uslovima vožnje i pri različitim vremenskim prilikama. Uz Comfort, Eco, Dynamic i Off-road načine tu je i režim Individual, koji može biti podešen prema ličnom afinitetu i stilu vožnje.

Testirali smo: Volvo XC90 D5 AWD 4

Automatski izbor visine i podešavanje visine vozila pri velikim brzinama, kada se ogibljenje automatski spušta za 10 mm pri brzinama od 100 do 120 km/h, doprinose stabilnosti i udobnosti.

Ovaj automobil vam ugađa u svakom trenutku. Za lak ulazak i izlazak, oslanjanje spušta vozilo za 40 mm kada je motor ugašen. Automobil ostaje spušten do trenutka pokretanja motora. Nije tako drastično podizanje automobila kao kod legendarnog Citroëna CX, ali je primetno.

Da bi se olakšao utovar i istovar, zadnji kraj Volvoa XC90 može se spustiti za 50 mm pritiskom na prekidač u gepeku.

Brake Support sistem moram posebno da pohvalim. On pri kočenju priprema automobil za naglo zaustavljanje pomeranjem kočionih pločica vrlo blizu diskova kada se gas naglo otpusti. Emergency Brake Assist pojačava silu kočenja, a tu su i sistemi pomoći pri kretanju na uzbrdici i sistem pomoći pri vožnji nizbrdo Hill Descent Control. Ovaj sistem automatski održava brzinu vozila od 10 km/h prilikom vožnje napred, odnosno 7 km/h prilikom vožnje unazad na nizbrdici. Istra, gde sam najvećim delom testirao mogućnosti ovog Volvoa, pokazala se idealnom za testiranje, jer čim siđete sa puta, lako pronađete teren za testiranje svih ovih sistema.

Izgleda bolje nego što kupci Volvoa očekuju

Ovaj Volvo ima previše snažne „bokove“ za moj ukus. U dopadljivu bočnu siluetu dobro se uklapa nizak prednji deo, a široka maska hladnjaka ističe farove koji zadir u bokove automobila. Izraženo zakošeno staklo nagoveštava dobru aerodinamiku.

Švedska jednostavnost u enterijeru kao da „skriva“ cenu i kvalitet ovog automobila. Plastika jeste na nivou one Mercedesu, kao i finalna obrada, ali je sve odrađeno tipično skandinavski – jednostavnije, umerenije i svedenije. Ako mislite da nemački automobili imaju „hladan“ kokpit, ovaj u Volvou će vam delovati kao santa leda. Ovaj Volvo dolazi iz nekog drugog sveta, za neke druge kupce, jer Srbi više vole onu skupu plastiku u Audiju Q7 i skloniji su vulgarnijoj estetici od Skandinavaca.

Ergonomija je hirurški precizno odrađena – Šveđani su je shvatili veoma ozbiljno. Na zadnjem sedištu sedi se jako udobno, a na prednjim sedištima idealnu poziciju za volanom lako mogu pronaći i vozači koji su viši od 2 metra, ali i oni koji su oko 160 cm.  

Volvo je nadmašio i Mercedes

Najveća prednost Volvoa XC90 u odnosu na Audi Q7, Mercedes GLE  (BMW trenutno nema direktnog konkurenta ovim modelima) jeste niža potrošnja cilindar „manjka“ – 2,0-litarski četvorocilindrični turbo dizelaš je vrlo lako zameniti sa V6 dizelašem (ili rednim petocilindričnim dizelašima), jer veoma ravnomerno razvija snagu i pritom zvuči prilično „sportski“.

Maksimalna snaga motora od 235 KS itekako se oseti, iako automobil ima 1.600 kg, ali snažan motor ništa ne vredi bez pozamašno velikog obrtnog momenta od 470 Nm koji je raspoloživ već pri 1.750 o./min., pa su međuubrzanja impresivno kratka. Automatski menjač je dovoljno efikasan. Od 100 km/h iz mesta mirovanja stiže za 7,6 s (izmereno) – fabrika je skromna – obećava 7,8 s, dok kolege u Nemačkoj nisu postizale bolji rezultat od 8,7 s (pogađajte zašto). Motor hoće da povuče i sa 1.300 o./min. i kada uđe u crvene obrtaje, ne posustaje. Volvo XC90 je jako dobro izolovan – pri brzini od 100 km/h od putnika dopire buka od 61 dB.

XC90 je najbrži i na stazi postiže prosečnu brzinu od 88 km/h, kod naglog promena pravca na vlažnom putu – Mercedes tek 80 km/h, a to je ogromna razlika.

Treba napisati da Volvo pri 100 km/h do mirovanja potroši 42 metra u najgrem slučaju – maksimalno opterećenje – najgori rezultat – Mercedes čak 44,1, Audi 42,5 m. Kada je samo dvoje ljudi u vozilu, najbolji rezultat je manji od 39 metara.

Dakle, razmišljajte malo na ovu temu. Volvo je bezbedan za brzu vožnju, a dobro je i što ima ubedljivo najbolji pasivnu bezbednost u klasi.

Ipak ima poneku manu

Maksimalna brzina od 220 km/h je sasvim dovoljna, ali nemački SUV-ovi su brži – imaju snažnije motore sa većom radnom zapreminom. Audi Q7 je tiši na brzinama od preko 200 km/h. Preglednost nije sjajna, naprotiv, imate utisak da ste za volanom „tenka“, a taj osećaj i nije mnogo daleko od istine. Potrošnja bi takođe mogla da bude malo niža (krivac je automatski menjač): prosek na testu je pokazao 7,9 litara, što je kao kod konkurencije, ali pri brzinama preko 190 km/h je prilično žedan i troši preko 15 litara.

Cene delova su paprene, kao kod Mercedesa, a to važi i za redovan servis. Servisa u Srbiji ima jako malo, ali to ne ide na dušu Volvou, zar ne? Prečnik okretanje od 12,5 m nikoga neće obradovati (Mercedesu treba tek 12 m). Automatski menjač je odličan, ali nije najbolji u klasi, Audi Q7 ima bolji!

Testirali smo: Volvo XC90 D5 AWD 5

Šta ona kaže:

Obožavam ovaj auto! U njemu se osećam ušuškano i bezbedno. Sve je savršeno odrađeno. Čak i posle deset sati vožnje nema umora u ovom Volvou. U njemu ste zaštićeni od ostatka sveta, na koji gledate sa visine. Ovaj Volvo je iznad kompletne konkurencije. Mercedes, BMW i Audi vam to neće priznati. Precizna merenja hoće. Volvo je tiši, stabilniji, udobniji, raskošniji, bolje opremljen i bezbedniji. Pored ovih „sitnica“, Volvo ima i najbolji dizajn. Nisam znala da jedan „tenk“ može da bude tako brz i udoban. Ako možete da ga priuštite, kupite ga!

Kome je namenjen ovaj automobil?

Švedska nije Srbija, pa Šveđani, za razliku od Srba, mogu bez većih problema da priušte nov Volvo, ali ne i ovaj XC90. On je cenovno smešten u najviši SUV premijum razred, ali automobil proizveden u Torslandi se nudi isključivo sa motorima koji imaju manju radnu zapreminu od 2,0 litra (ali su dovoljno snažni – 235 KS, odnosno 320 KS – benzinac), pa vlasnici neće morati da državi plate čitavo bogatstvo kroz poreze i registraciju. Osim toga, niža emisija CO2 ga preporučuje ekološki osvešćenim vozačima. Ali, Volvo XC90 nije nemački automobil, a preko toga ego većine Srba prosto ne može da pređe. Tradicija i ukorenjene predrasude okreću naše kupce nemačkim brendovima. Nije realno da Volvo XC90 bude najprodavaniji premijum kompakt u Srbiji – mi nismo Kinezi, a nismo ni Šveđani, niti to pokušavamo da budemo (a trebalo bi da probamo, bar ponekad). Ali, zato je realno da svi oni koji se razumeju u automobile i žele tehnološki najsoficticiraniji SUV za svoj novac neće imati dileme.

Ovaj model je daleko udobniji, bolji i moderniji od manjeg i vrlo uspešnog Volvoa XC60, ali je i mnogo skuplji, pa će njega birati visoko platežni vozači. Vaša porodica će u ovom automobilu moći da preživi udes, jer Volvo planira da nakon 2020. godine u njihovim novim modelima ne bude smrtnih slučajeva. Drugim rečima, Volvo će tehnologiju iz modela XC90 preneti i na nekoliko puta jeftinije modele u svojoj gami. Volvo jeste igrao na bezbednost tokom cele svoje istorije, i „izgubio“, ali sada Volvo nudi i premijum luksuz, superiornu tehnologiju, vrhunsku dinamiku vožnje i bolji kvalitet od Mercedesa, što će najviše ceniti oni koji misle da su toliko dobri vozači da se njima nikada ne može ništa loše dogoditi i u manje bezbednim automobilima. Zbog svega toga, nemojte popreko gledati na XC90 samo zato što ne možete da ga priuštite ili zato što je osetno bolji od nemačkih automobila koje obožavate, jer će i vaši omiljeni Mercedesi i Audiji (BMW nema model u ovoj klasi) morati uskoro da postanu bolji, bezbedniji i udobniji, pošto preveliko zaostajanje u auto industriji danas nije dozvoljeno. XC90 je prekretnica u istoriji ovog brenda, jer su Kinezi odlučni u cilju da poraze Mercedes, BMW i Audi u svim klasama sa švedskom značkom na nosu. Da li će u tome uspeti? Moj odgovor znate, a vreme će pokazati da li sam bio u pravu. Ono što nije uspelo Japancima sa Infinitijem i Lexusom može uspeti Kinezima sa Volvoom. Pritom možete mirno da spavate, jer će i ovaj model biti „Made in Sweden“ (sa sve prišivenim švedskim zastavicama na rubovima sedišta). Stari XC90 posle dvanaest godina proizvodiće se u Kini, pod nazivom XC90 Classic u fabrici u Daqingu, na zapadnom delu provincije Heilongjiang. I još jedna sitnica… Kada provedete nedelju dana za volanom ovog automobila, žarko ćete želeti da ga kupite, ne samo zato što će vam biti potpuno jasno da je mnogo bolji od Mercedesa GLE, već zato što ćete ostati zatečeni koliko je ovaj automobil sam po sebi savršen. Hibridna verzija obećava mnogo, ali o njoj više kada je bude detaljno testirao. Možda sedam dana vožnje nije dovoljno da otkriju sve mane, ali sumnjam da ću ikada u životu dobiti ovaj automobil na neki maratonski test. To bi Volvo mnogo koštalo.

Palac gore: Vrhunska, najbolja moguća pasivna i aktivna bezbednost. Izuzetna udobna, temeljna – najbolja zvučna izolacija u klasi. Odličan štedljiv motor od 235 KS, koji je dovoljno elastičan i snažan za preticanja. Vrhunsko oslanjanje – pravi kompromis između udobnog i veoma udobnog ogibljenja. Može da izdrži bočno ubrzanje od 0,94 g (Mercedes GLA i Audi Q7 samo 0,93). Odlična ponuda prostora, mesta ima puno i na zadnjem sedištu. Veliki prtljažnik od 635 litara je vrlo varijabilan. Bogata serijska oprem. Odličan kvalitet, a pouzdanost bi trebalo da bude još bolja (sad je rano za takve ocene). Vrlo dobra finalna obrada i još bolja ergonomija. U startu se kupcima nudi i hibridna verzija. Izuzetni malo zamara na dužim putovanjima. Moćni farovi nude širok i dubok snop – najbolji su u klasi. Najbolje kočnice u klasi (pri brzini od 100 km/h do zaustavljanja pređe 39 m). Originalan, prepoznatljiv dizajn – dopadljiv enterijer.

Palac dole: Paleta motora je zaista slaba – samo jedan dizel motor sa dve verzije snage (takođe – u ponudi je samo jedan benzinski motor), ali, na sreću, dizelaš po ukusu kupaca u Srbiji, jer je manje radne zapremine od 2.0 litra. Nema najveću nosivost. Maksimalna brzina od 220 km/h je manje nego kod konkurencije sa snažnijim motorima. Automatski menjač nije brz i usklađen tako dobro kao onaj u Audiju Q7.

Loša preglednog, nepregledni uglovi određeni laserom za 20% daju slabiju preglednost nego kod Audija Q7, ali za 3% bolje nego kod Mercedesa GLE. Relativno slaba servisna mreža – nedovoljno dobar lager rezervnih delova. Gubi vrednost brže od Mercedesa GLE.

Cena: od 61.500€

DIMENZIJE: Specifikacije
Dužina: 4.950 mm
Širina: 1.800 mm
Visina: 1.440 mm

Međuosovinski razmak 265 cm
Prtljažnik 635 l
Masa: od 1.940 kg

Odstojanje od tla (mm) : 237/267 (off road mod)

MOTOR: Specifikacije
Zapremina: 1.969 ccm
Maksimalna snaga :235 KS pri 4.250 o/min.
Obrtni momenat 470 Nm u intervalu od 1.750 – 2.500 o./min

PERFORMANSE: Specifikacije
Ubrzanje 0-100 km/h za 7,8 s
Maksimalna brzina 220 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 5,7 litara

Potrošnja na testu: 7,9 litara

Euro NCAP kreš test: 5 zvezdica

 

Dizajn: 5,0

Bezbednost: 5,0

Motor i menjač: 4,0

Performanse: 5,0

Potrošnja: 5,0

Cena i garancija: 4,0

Udobnost: 5,0

Ponašanje na putu: 5,0

Kvalitet i pouzdanost: 5,0

Ponuda prostora: 5,0

Prosečna ocena: 4,8

 

Opšti utisak: 5,0

Paleta motora: 3,0

Mogućnost dalje prodaje: 4,0

 

Sva pitanje u vezi sa automobilima možete poslati Aleksandru Todorovića u komentarima ispod ovog teksta, a odgovore na pitanja možete pročitati u narednim danima na sajtu Danasu u posebnom tekstu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari