Yugo FloridaFoto: Asterion / CC BY 2.5 / Wikimedia Commons

Yugo Florida bio je veliki skok za Zastavu, ali automobil koji je mogao da bude hit doživeo je tužan kraj zbog lošeg kvaliteta i drugih problema.

Osamdesetih godina prošlog veka, posle modela 750 i 101, poznatijih kao Fića i Stojadin, tadašnja jugoslovenska fabrika automobila Zastava počela je da se više otvara izvoznim tržištima sa novim modelom Yugo 45. Kako je prodaja rasla, u Kragujevcu su postajali sve ambiciozniji i tako je započeo razvoj modela Florida, koji je nazvan u čast ohrabrujućeg početka prodaje modela Yugo 45 u SAD.

Prvi naziv kojim je rukovodstvo Zastave htelo da nazove novi automobil bilo je – Sonata, ali su kasnije saznali da je to ime već zaštitio južnokorejski proizvođač Hyundai i novi automobil je postao Florida. Na nekim tržištima najsavremeniji Zastavin model, proizveden pod radnom oznakom Zastava 103, zvao se Yugo Sana.

Zastavini stratezi želeli su prepoznatljiviji dizajn eksterijera nego što su mogli da nacrtaju u sopstvenom dizajnerskom odeljenju, pa su se okrenuli čuvenom Đorđetu Đuđaru, koji je u to vreme radio na dizajnu Fijatovog modela Tipo. I tako je oblik Floride zapravo nastao na osnovu jedne od odbačenih idejnih skica pomenutog italijanskog automobila.

Avto-magazin piše da je premijerno predstavljanje Zastavinog novog modela bilo pompezno, Florida je ispraćena na krštenje sa velikim ponosom, jer je to bio najskuplji model koji je fabrika do tada napravila. Na premijeru je pozvano 150 novinara, a kada se povukla zavesa sa automobila, čuo se glasan aplauz i uzvici uzbuđenja. Bio je to veliki iskorak za Jugoslaviju, pravi automobil dizajniran za devedesete, samo što tada niko nije znao kakav težak period čeka zemlju.

U poređenju sa prethodnim Zastavinim automobilima, novu Floridu krasi atraktivan izgled, prostrana unutrašnjost i veliki gepek. Predstavljen je kao porodični, višenamenski automobil, pogodan za gradsku vožnju, kao i za duža putovanja. Na novinarsko pitanje kolika bi bila cena novog automobila, odgovorili su da je između 13.500 i 15.000 tadašnjih nemačkih maraka.

Yugo Florida
Foto: KGC626 / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia Commons

Na predstavljanju je najavljeno da će Yugo Florida biti opremljen benzinskim motorima od 1,1 do 1,6 litara i Fiatovim dizel motorom od 1,7 litara. Sa modernim „McPherson“ prednjim vešanjem i polukrutom zadnjom osovinom, Florida je obećavala dobre performanse, a vozaču je data prilično moderna instrument tabla za ono vreme.

Serijska proizvodnja je počela tek godinu i po dana nakon predstavljanja, a linija u kragujevačkoj fabrici je puštena u rad u oktobru 1988. Planirana godišnja proizvodnja bila je između 60.000 i 100.000 automobila, od čega bi 70 odsto odlazilo u izvoz. Ali ništa nije išlo po planu, a uprkos činjenici da su dobavljači komponenti uglavnom bile srpske i hrvatske kompanije, bilo je problema u lancu snabdevanja, a značajan problem je bio i loš kvalitet materijala i konstrukcije.

Posle raspada Jugoslavije i sankcija SR Jugoslaviji, sve se dodatno zakomplikovalo i proizvodni planovi su postali utopija. Pored toga, fabrika je teško oštećena u NATO bombardovanju. Godine 2000. nastavljena je proizvodnja delimično redizajnirane Floride, a iako se Zastava nadala preporodu, put najmodernijeg automobila okončan je posle dvadeset godina sa nešto više od 30.000 proizvedenih primeraka.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari