Održavanje automobila nije jeftino. Ako i samo niste auto mehaničar, ili nemate rođaka koji ima dobar servis, postajete obična lovina brojnih servisa širom Srbije kojima je jedino cilj da vam zamene što više ispravnih delova, i da vam naravno uzmu što je više novca moguće.
Da li verujete vašem servisu? Da li ste ikada zatražili da vam pokažu šta su tačno zamenili? Da li ste ikada zamenjene pločice, odneli u neki drugi servis i pitali da li su one bile za zamenu? Da li verujete majstoru kada vam kaže da morate da kupite novi plivajući zamajac, da uradite remont turbine i pumpe? Najgore je što niste sigurni ni u ovlašćenim servisu – naprotiv!
Tekst i fotografije: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net
Kriza je smanjila profit i servisima, vozači gledaju da idu samo na one redovne servisa, na zamenu ulja, i filtera, pa su majstori sada naterani da vas prepadaju izmišljenim kvarovima, da vam menjaju delove koji nisu ni izbliza istrošeni.
Vozaču je najlakše oteti novac, kada i sam primeti da mu auto ne vuče dobro, da mnogo dimi, loše vuče, ili puno trese. Čim se jave nepoznate vibracije, odmah idete u servis, zar ne? A tamo vam kažu da je problem plivajući zamajac? Da li je tako? Do juče niste ni znali da ga imate, niti zašto „pliva“, ali dobro, pripremite se polako na dranje kože sa leđa, ali kad saznate da vam majstor za tako nešto traži skoro 1 000 €, dođe vam da mu kažete svašta. Najgore je što vi gubite živce, i zdravlje, jer što se novca tiče, od njega se oprostite, od sada pa u buduće, radićete za taj servis, i za te majstore, jer sve što zaradite ima da vam uzmu bez pardona. A da li je baš zaista tako? Naravno da nije uvek tako, i naravno da ima servisa koji rade pošteno, korektno, ali vama doduše retko polazi za rukom, ili nogom da nađete jedan takav.
Istina je, da ako imate auto stariji od 10 godina sa više od 300 000 km (iako na kilometar satu jasno stoji 152 000 km), veliki izdaci vas sigurno čekaju, ovog meseca, ove ili sledeće godine, posebno ako redovno koristite automobil i prelazite puno kilometara.
Ono što možete da učinite je, da respektujte automobil, motor, da se pridržavate režima vožnje koje ne opterećuje motor dok je hladan. Možete takođe i da se informišete koji delovi sa kada menjaju, koliko u proseku traju, i da li je možda bolje, i jeftinije remontovati originalni deo, nego kupiti „kinesko smeće“. Nije loše ponekad da sve stavite na papir, i da prodate automobil na vreme, odnosno da se lišite automobila koji zbog starosti postaje prosto nerentabilan za održavanje. Drugo rešenje je da vozite neispravan auto, ili auto koji može da vas izda iza prve krivine.
U većini servisa u kojima sam bio shvatio da tamo rade majstori prevaranti koji pola sata rada naplate onoliko koliko vi zaradite za dva dana.
A tek koliko limari zarađuju za farbanje automobila? To su paprene, i nerealno visoke cene, imajući u vidu kako jeftine materijale koriste.
Dakle, pre bilo kakve ozbiljnije popravke posetite nekoliko servisa, i tražite da vam pismeno preciziraju koliko koštaju delovi, koliko košta radni sat, i koliko sati je potrebno da se ti delovi zamene, ugrade. Ukoliko to ne žele da učine, budite svesni da love u mutnom.
Ovlašćeni servisi često imaju nerazumno visoke cene rada, ali dobro se raspitajte u jeftinijim servisima, koliko njima treba za zamenu delova. Šta vam vredi duplo niža cena u nekom navodno jeftinijem servisu, ako tu vrstu popravke rade 6h, a u ovlašćenom servisu samo 3h, jer na vašem automobilu rade dva majstora.
Morate se maksimalno informisati o svakom kvaru, i morate znati šta koliko košta. Jer znanje je moć, i kada imate prave informacije, mnogo im je teže da vas prevare, ali će oni budite uvereni u to uvek pokušavati.
Dok vam je auto nov, i u garanciju, svako malo veću potrošnju ulja će majstori pravdati da je to u granicama koje fabrika propisuje. Kako istekne garancija predložiće vam da uradite remont turbine, da zamenite dizne, a ako se požalite na nešto veću potrošnju, u servisu će na listu za zamenu „ispravnih“ delova brzo pridodati poveliki spisak.
Nemojte osuđivati majstore, i servise, koji vam sipaju kvalitetnije ulje od predviđenog, jer koliko god neki neuki kvazi stručnjaci tvrdili da je za vaš motor dovoljno dobro i jeftino ulje, nemojte verovati u takve priče. Na dobrom ulju, i originalnom filteru za ulje nemojte štedeti.
Možete štedeti na filteru za vazduh koji se menja na svakom drugom servisu, dakle nikako ne svake godine, ili možete štedeti tako što ćete samo zamenite ulje, metlice brisača, ili što ćete kupiti pneumatike na rasprodaji, a ne u servisu, gde su u proseku i najskuplji. Nemojte tek tako bacati poluprazan akumulator, jer vrlo verovatno može da se dopuni, bolje vam je da taj novac uložite u zamenu antifriza, koji bi ipak trebalo da menjate bar na svake tri godine, jer je to opasna hemija, koja menja struktura tokom godina, i onda nagriza dihtunge.
Sa trapom, letvom volana nema igre. Jeste da je majstorima baš na ovim delovima najlakše da vas preplaše, i pokradu, ali vi sebe častite vanrednim tehničkim, dakle ne plaćate ponovo registraciju, samo tehnički pregled, tamo će vam lepo pregledati auto, i eventualno vam napisati šta je zaista dotrajalo. Pitajte da li možete sa majstorom na tehničkom da siđete u kanal, da zajedno sa njim proverite stanje trapa.
Nemojte olako posezati za generalnom motora, ili otvaranjem motora. Ako vam je motor zaista dotrajao, mnogo je bolje rešenje kupiti solidan polovan motor sa garacijom. Dobra generalna, sa originalnim delovima je papreno skupa, i vi dobijate onda praktično nov motor, ali u starom „telu“ automobilu koji će vam praviti probleme, manje ili više, sve zavisi od toga koliko ga vozite.
Proveravajte redovno nosače motora, ako imate neki moderniji dizelaš. Ako su nosači motora ispravni, a motor mnogo trese prilikom startovanja, ili gašenja, jer radilica ima tendenciju da nastavi da se vrti, onda je plivajući zamajac za zamenu. Uloga plivajućeg zamajca je da smanji vibracije motora, da produži životni vek menjaču, i da smanji buku. Remont plivajućeg zamajca košta skoro dva puta manje od remonta turbo punjača, ili zamene dizni (dizne se menjaju sve četiri, i u proseku morate da kupite nove, a to je papreno skupo). Automobil možete voziti i kada je plivajući zamajac za zamenu. Remont plivajućeg zamajca je mnogo jeftiniji, nego da kupujete nov, i kod nekih modela može uspešno da se odradi, ali maksimalno možete da sa njim pređete 20 000 km.
Kakva su vaša iskustva? Da li vi imate neki savet za naše čitaoce?
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.