Bliži se 1. novembar kada je u našoj zemlji zakonom određena obvezna upotrebe zimske opreme na motornim vozilima. To takođe uključuje zimske gume, pa se postavlja pitanje da li su gume starije od četiri godine još prikladne za vožnju u zimskim uslovima.
Kvalitet guma zavisi i od njihove starosti. Do pre nekoliko godina na snazi je bila formula 4X4X4, što znači da bi vozilo trebalo da ima četiri jednake gume koje se moraju da se promene svake četiri godine, a one (bez obzira na starost) moraju da imaju minimalno 4 milimetra profila, piše N1 Slovenija.
Automotosavezi uglavnom savetuju da se gume koriste od 6 do 8 godina. Ipak, nije preporučljivo na vozilu imati gume starije od 10 godina jer hemijske promene usled starenja utiču na gumenu smesu koja gubi fleksibilnost, a time i prianjanje.
Zašto je važan pravilan pritisak u gumama?
Ispravan pritisak u gumama jedan je od ključnih faktora za postizanje najboljih performansi gume. Svako vozilo ima preporuke za odgovarajući pritisak u gumama.
Podaci o tome obično se mogu pronaćiili na poklopcu rezervoara za gorivo ili u korisničkom priručniku vozila. Takođe je važno redovno proveravati pritisak jer se on menja zbog temperaturnih pomena.
Kako pravilno skladištiti gume?
Pravilno skladištenje guma između godišnjih doba takođe je preduslov za dug vek trajanja guma. Treba ih čuvati na suvom i mračnom mestu, gde u blizini nema hemikalija. Ako su sa felnama, treba ih položiti vodoravno ili obesiti na zid, a gume bez felni neka stoje uspravno.
Razlika između zimskih i letnjih guma
Osim osetno dubljeg profila i lamela za bolje prianjanje na snegu, zimske gume imaju i drugačiju smesu gume namenjenu vožnji na niskim temperaturama.
Gumena smesa letnjih guma stvrdnjava se na niskim temperaturama, zbog čega se pogoršava prianjanje i upravljivost. Proizvođači guma takođe preporučuju zamenu letnjih guma zimskim kad god temperatura padne ispod 7 stepeni Celzijusevih.
Razlike među gumama posebno dolaze do izražaja u zahtevnim zimskim uslovima. Razlika između letnjih i zimskih guma pokazali su u Automoto Savezu Slovenije pre nekoliko godina na praktičnom primeru — merenjem dužine puta kočenja.
“Pri brzini od 50 km/h put kočenja u snegu iznosio je 31 metar sa zimskim gumama i 62 metra s letnjim gumama. Na zaleđenom puti pri brzini od 30 km/h put kočenja sa zimskim gumama iznosio je 57 metara, s godišnjim 68 metara”, pojasnili su.
Takođe, kupcima polovnih guma kao i novih automobila savetuje se da provere kakve su gume na automobilu koji ih zanima. Ukoliko pri kupovini dobiju samo letnje gume, troškovima nabavke automobila mora se dodati i vrednost novih zimskih guma koje će morati da kupe. U slučaju polovnih automobila, vozači ne bi trebalo da zaborave na geometriju vešanja. Ako to nije pravilno podešeno, gume će se neravnomerno trošiti, a ujedno će biti i veća potrošnja goriva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.