Ako počnete da zevate dok ste za volanom, ispravite se na sedištu i fokusirajte se na saobraćaj jer čak i najmanji mikrosan može izazvati fatalnu nesreću. Svake godine stotine ljudi tako izgube život u saobraćaju.
Mikrosan je veoma kratak period sna koji se meri u sekundama, tvrde stručnjaci.
Ako vozite 100 km/č i zatvorite oči na samo dve sekunde, vozićete naslepo 56 metara, poručuje nemačka agencija za inspekciju sigurnosti TÜV. Sklapaju vam se oči, a glava klone i potom se naglo trznete – ako ste iskusili nešto od toga – verovatno ste već bili u mikrosnu.
Znaci upozorenja
Znaci upozorenja su često zevanje, trljanje očiju, iznenadna drhtavica ili učestalo vrpoljenje na sedištu. Stručnjaci upozoravaju da su to poslednji znaci nakon kojih bi trebalo da se zaustavite i odremate pre nego što nastavite s vožnjom. Preporuka je uzeti pauzu od 10 do 20 minuta, piše Index.
Rizik od mikrosna je veći kada vozite u vreme koje nije u skladu s bioritmom vašeg tela. Ljudi su biološki najumorniji između dva i pet sati ujutru te oko dva sata popodne.
Taj period umora ipak ne vredi jednako za sve ljude te je zato važno poznavati vlastiti bioritam i ne upravljati vozilom kada osetite umor. Neki ljudi se osećaju umornije uveče, a nekima ujutru treba više vremena da se razbude.
Ranoranioci koji lako ustaju iz kreveta i od jutra se osećaju odmorno i energično, najčešće budu pospaniji popodne i uveče. Takvima se preporučuje da popodne odu u šetnju kako bi bili na svežem vazduhu pre nego što odu da voze.
S druge strane, noćnim pticama je teže da se razbude ujutru, ali oni imaju više energije popodne. Ako ste u ovoj grupi, potrudite se da ujutru imate dovoljno vremena da se razbudite kako biste bili oprezniji i fokusiraniji kada sednete za volan.
I oni koji svakodnevno putuju na posao izloženi su riziku od mikrosna
Većina zaposlenih svako jutro upravlja vozilom nedugo nakon što su se probudili i opet na kraju radnog dana. Smatra se da je nivo koncentracije i opreza veoma nizak kada se ljudi vraćaju s posla i to je jedan od najgorih perioda za upravljanje vozilom.
Statistike iz Nemačke ukazuju na to da se većina nesreća prouzrokovanih umorom događa između šest i osam ujutru te između dva i četiri popodne.
Procenjuje se da u SAD godišnje pogine oko 600 ljudi jer voze preumorni.
Bez obzira na to koje je doba dana, umor je problem koji treba ozbiljno shvatiti. Umor smanjuje nivo koncentracije, ali i mogućnost brze reakcije.
Uz to, važno je zapamtiti da vozači uglavnom precenjuju svoje mogućnosti.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.