avioniFoto: Jaromir Chalabala / Shutterstock.com

Ako zamolite malo dete da nacrta avion, ono će najvjerovatnije nacrtati prozore putnika kao male i ovalne, ali avioni nisu uvek tako izgledali. „De Havilland Comet“, prvi putnički mlazni avion, imao je četvrtaste prozore. Ali u roku od samo pet godina od njihovog uvođenja, tri aviona su imala niz tragičnih nesreća.

Nakon trećeg sudara 1954. godine, istragom je utvrđeno da su sva tri sudara nastala zato što su avioni imali napukle prozorske okvire – kao rezultat njihovog četvrtastog dizajna.

Otkriveno je da se četvrtasti prozori koje su imali ovi avioni loše nose sa stresom uzrokovanim povećanim pritiskom u kabini koji dolazi kada se leti na velikim visinama.

Međutim, velika visina je neophodan element komercijalnog leta – visoko na nebu, manje je otpora, što zauzvrat znači i manje potrošenog goriva.

To je idealno za avio-kompanije jer im štedi novac i smanjuje uticaj leta na životnu sredinu. Takođe ima manje turbulencije na većim visinama, što čini let udobnijim, piše IFLScience, prenosi N1 BiH.

Šta je bilo rešenje? Odgovor glasi, zameniti kvadratne prozore zaobljenim. To pomaže da se ravnomerno rasporedi pritisak na prozor i na taj način se smanji verovatnoća pucanja.

Osim elementa povećane sigurnosti, postoje još neke površnije prednosti. „Dizajneri preferiraju ovalne prozore jer mogu dobiti veću površinu za gledanje napolje, koja odgovara putnicima, kako god da su podesili naslon svog sedišta“, objasnio je Dai Vitingem, izvršni direktor britanskog odbora za sigurnost letenja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari