ledLed je na putevima, vozite oprezno, foto: Raphye Alexius / ImageSource / Profimedia

Kako su susnežica i sneg stigli i u našu zemlju, podsećamo vas na najvažnije stvari koje se odnose na sigurnu zimsku vožnju.

Crni led je nešto najopasnije što može da avas zadesi na putu.
Prvi sneg u decembru već je prekrio naše puteve, a pao je nakon jakog mraza i susnežice. Noćne temperature spale su oko nule, što je povećalo rizik od poledice na putu, posebno po noći i kod susnežice koja se hvata za asfalt, pretvarajući se u tanki sloj na kojem je automobil teško kontrolisati.

Takvi uslovi otežavaju vožnju, posebno na prometnicama koje cestari vremenski ne stignu očistiti kod iznenadnih padavina. Stoga vas podsećamo na pet najboljih saveta za vožnju u uslovima snega i leda na putu, posebno za mlade vozače i one starije sa manje iskustva za volanom.

Predviđanje saobraćaja je ključ: držite sigurnu udaljenost

Prvo pravilo vožnje u zimskim uslovima je ono koje biste trebalo primeniti na vožnju uopšte: predviđajte šta sledi. Ovaj savet je još važniji u zimskim uslovima lošeg prianjanja na podlogu, jer vam treba više vremena da usporite ili sigurno upravljate vozilom.

Prema istraživanjima, sneg može odložiti vreme reakcije vozača za 34 odsto, dok put kočenja može biti i deset puta duži do potpunog zaustavljanja u zimskim uslovima na putu.

Što sporije vozite i što više držite udaljenost od vozila ispred, imate više vremena za reakciju. Predviđajte šta sledi i vozite polako, to je osnovno pravilo za vožnju u teškim uslovima. Mnogi međutim žure jer postaju nestrpljivi kad se formiraju kolone i precenjuju svoje sposobnosti, što može izazvati katastrofu. Strpljenje je veoma važno, bolje je stići kasnije nego nikad.

U vožnji koristite kočenje motorom

Korisna tehnika za usporavanje na strmim nizbrdicama oduvek je tzv. kočenje motorom. Ako imate ručni menjač, ubacite u nižu brzinu i polako otpuštajte spojnicu kako biste izazvali inerciju bez upotrebe kočnice, a u automobilu sa automatskim menjačem jednostavno otpustite papučicu gasa ili ubacite „u nižu“ ručno, ako imate tu opciju, pri čemu će se okretaji motora povećati, piše Auto klub.

Dok koristite nožnu kočnicu, možete osetiti kako sistem protiv blokiranja kočnica ABS „radi prekovremeno“, pa vas kočenje motorom usporava i kontroliše kotače od proklizavanja. Tada možete pažljivo započeti sa kočenjem. Vožnja nizbrdo pri malim brzinama pomoći će vam da zadržite kontrolu nad autom i usporite.

„Crni led“ je nevidljivi ubica

U vožnji zimi uvek imajte na umu pojavu „crnog leda“, koja je izrazito opasna jer je veoma teško primetiti. To je tanki zaleđeni sloj na putu koji se stvara nakon ledenih kiša ili ponovnog zaleđivanja snega na putu pri snižavanju temperature.

Automobili čak doprinose toj pojavi jer „tople“ gume tope sneg i led na putu, ali se sneg opet brzo zaleđuje u veoma tankom, često prozirnom sloju kada nema saobraćaja. Zapamtite to posebno ako vozite putevima gde nema puno saobraćaja: noću i u jutarnjim satima, kada je na putevima najmanje vozila.

Kako postupiti kad vidite da ste odjednom izgubili kontrolu i da više ne postoji nikakvo prianjanje na crnom ledu?

Važno je ostati smiren koliko god je to moguće i izbegavati iznenadne manevre. Upravljač morate lagano okretati i lagano dozirati kočnicu dok ne prođete ledenu površinu i kotači ponovo počnu hvatati asfalt. Dobro bi bilo i prebaciti u nižu brzinu kako bi se dobilo na usporavanju bez kočenja.

Upotrebite svetla za maglu, ali samo po potrebi!

To je savet za dobrobit ostalih učesnika u saobraćaju, a tiče se i prednjih i posebno zadnjih maglenki. Svetla za maglu su namenjena samo kada su sneg, kiša ili magla izuzetno gusta i osiguravaju drugim vozačima da vas vide ranije. Međutim, kada izađete iz loših vremenskih uslova, ne zaboravite ugasiti maglenke, jer izuzetno smetaju drugim vozačima, posebno zadnja svetla.

Spremni za parkiranje

Stigli ste, ali nije kraj. Ako automobil ostavljate do jutra, podignite brisače kako se ne bi zalepili za vetrobran kada se ponovo vratite u automobil. Takođe, pobrinite se da automobil ostavite „u brzini“ – to će povećati verovatnoću da će i dalje biti tamo po vašem povratku.

Na kraju: lanci za sneg, koji su obavezna zimska oprema uz letnje gume na točkovima, dobra su opcija samo u najekstremnijim okolnostima, i mišljenja smo da je bolje investirati u dobre zimske gume ako živite u području zemlje gde su zime hladnije i sa više padavina.

Na kraju, ako su uslovi u saobraćaju zaista teški, ponekad je bolje ne krenuti na put i odgoditi putovanje jer zimska vožnja donosi mnoge izazove, a mnogo toga se može desiti u trenutku i čak i najiskusniji mogu biti iznenađeni…

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari