U Srbiji su neke prodavnice već početkom nedelje potrošače obradovale popustima. Ipak, najveća sniženja do 70 odsto trajaće tokom “crnog petka”. Najveće akcije i ove godine odnose se na tehniku, odeću i obuću, kozmetiku.
U većini tržnih centara, sniženja će trajati od danas pa do nedelje, 29. novembra. U nekima će opet, sniženje trajati samo danas, dok će u drugima potrošači moći da iskoriste popuste i u ponedeljak.
Zato pre nego što krenete u kupovinu, dobro se informišite o trajanju akcija i proverite da li popust važi u prodavnici u kojoj želite da pazarite. Takođe, imajte na umu da radno vreme tržnih centara ostaje do 18h, a samo neki od njih su se odlučili da sa radom krenu sat vremena ranije.
Kako navodi PR tržnog centra Stadion Aleksandra Mićović, ulazak potrošača bez maske u objekat, kao i do sada neće biti dozvoljen, dok će tokom trajanja akcije, kontrola ove mere biti povećana.
“Jedan od razloga zašto ove godine “crni petak” traje tri dana jeste da bi se iskrontolisao broj ljudi u objektu, svakako broj od 9.250 posetilaca koliko je propisano da može da boravi u jednom trenutku ne sme da se prekrši”, navodi Mićović.
Dodaje da je higijena u objektu pojačana, sredstva za dezinfekciju postavljena po celom centru, a dezobarijere nalaze se na svim ulazima. Kao dodatna mera, za kupce će biti obezbeđen i određen broj maski.
Naša sagovornica dodaje da virus korona ove godine nije izazvao manji broj akcija i popusta.
“Trend ‘crnog petka’ raste iz godine u godinu i populacija kod nas se sad već navikla da postoji taj jedan dan u godini kada mogu da pazare artikle po znatno povoljnijim uslovima da neki čak i ciljano čekaju taj dan da bi obavili kupovinu. Trenutna epidemiolaška situacija nije uticala na popuste, te je skoro isti broj prijavljenih zakupaca za učešće u obeležavanju ‘crnog petka’, kao iprošle godine, ako ne i veći”, zaključuje Aleksandra Mićović.
Šta kažu istraživanja?
Polovina potrošača u Srbiji planira da kupovinu obavi danas i za vikend kako bi iskoristili velike rasprodaje i sezonske popuste.
Suprotno njima, oko 45 odsto ispitanika u Srbiji planira da prazničnu kupovinu ostavi za poslednji trenutak, nadajući se još većim popustima, pokazuje istraživanje kompanije Kasperski (Kaspersky).
Takođe, polovina evropskih potrošača čekaće „crni petak“ (Black Friday) kako bi manje platili stvari koje žele. Ipak, oni su se odlučil za kupovinu preko interneta, umesto klasične. Čak troje od petoro evropskih potrošača kupovaće onlajn, dok se za ovaj način u Srbiji odlučilo oko 39 odsto ispitanika.
Petina evropskih ispitanika izjavila je da će ove godine svoju prazničnu kupovinu obaviti onlajn, iako to inače ne praktikuju. Kako je onlajn kupovina u porastu, podaci kompanije Kasperski takođe pokazuju da većina ispitanika ne planira da smanji svoje troškove kada je reč o prazničnoj kupovini.
Ipak, kako je virus korona prouzrokovao finansijska ograničenja, četvrtina evropskih potrošača smanjiće svoj budžet, i to za trećinu u odnosu na prošlu godinu. Kod nas, blizu trećina potrošača planira da uradi isto. Slično srpskim potrošačima, blizu trećina Evropljana uzrasta od 25 do 34 godine, smanjiće svoje budžete pošto su najviše pogođeni gubitkom radnih mesta usled pandemije.
Kompanija Kasperski napominje da kako je broj potrošača koji popuste pronalaze putem interneta sve veći, veći je i rizik koji su ljudi spremni da preduzmu kako bi ostvarili veće uštede. Samo 16 odsto potrošača u Evropi i oko 24 odsto u Srbiji, navelo je da ne bi ostavili svoje lične podatke kako bi ostvarili veće popuste.
Zato ova kompanija upozorava kupce da vode računa o potencijalnim prevarama tokom kupovine za vreme prazničnih popusta. Ukoliko ponuda izgleda previse dobro da bi bila istinita, verovatno je u pitanju varka.
– Zato kupujte samo u legitimnim onlajn prodavnicama i koristite traku za adresu na svom pregledaču kako biste proverili da li je veb-sajt koji posećujete ispravan i bezbedan i da li ima oznaku katanca ili počinje sa HTTPS.
– Izvršite kupovinu koristeći bezbedne metode plaćanja. Platite kreditnim karticama ili pomoću servisa za plaćanje kako bi transakcija bila zaštićena.
– Dobro proverite popuste. Ukoliko obaveštenje o popustu dobijete putem i-mejla ili poruke,proverite da li su pošiljalac i svi veb-linkovi legitimni pre nego što kliknete na njih.
Kako je nastao „crni petak“?
Velike robne kuće u Americi su tokom pedesetih godina počele da organizuju velike parade kako bi se što bolje reklamirale. Parade su se održavale nakon Dana zahvalnosti , pa je otuda potekla američka navika da kupovinu obavljaju u ovo doba godine.
Kako je Dan zahvalnosti najveći porodični praznik u Americi, kada se okuplja porodica iz svih krajeva zemlje, narednog dana u gradovima širom SAD nastajao bi potpuni kolaps u saobraćaju, zbog čega su upravo saobraćajci ovaj dan prozvali “crnim petkom”.
Zbog dugačkih redova i ogromnog broja ljudi, dešava se da neko od potrošača bude povređen, ali i upucan od strane drugog kupca.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.