Da li Mona Liza može predstavljati bilo šta? 1Protesti u Poljskoj; Foto: AP

Za 500 godina od kada je Leonardo Da Vinči naslikao svoju Mona Lizu, slika je imala različite uloge i značenja za gledaoce. Autor Keli Grovier je svom tekstu na BBC dala najnovije viđenje inkarnacije ove slike.

Da li umetnost moze značiti sve što poželimo? Pojava Mona Lize u kameja tehnici na ulicama Poljske tokom marša u znak protesta predloženog zakona koji će zabraniti abortus u svim okolnostima, čak i kada je život majke u opasnosti, postavlja intrigantno kulturno pitanje: da li su neki radovi toliko elastični i toliko dvosmisleni da se njima mogu izraziti bilo kakve poruke? Protestanti su mahali  plakatima na kojima piše: Moja materica, moj izbor! Među njima ugledano je i nekoliko aktivista kako visoko podižu reprodukcije čuvenog portreta Leonarda Da Vinčija, Mona Lize, kako bi njenim ukrštenim rukama i nejasnim osmehom mogli mnogo bolje da izraze neslaganje, prenoci BBC.

Sada znamo da su učesnici u nacionalnom  štrajku, poznatom kao „Crni ponedeljak“ uspeli da ubede zakonodavce da preokrenu tok i napuste svoje ideje koje su predstavili u ovom spornom zakonu. Ali, Mona Liza koju su demonstranti nezakonito prisvojili, napravljena je da služi kao ideja ili ideal za one za koje možda nikada nije predviđena. Ispitivanje sike kroz najužu istoriju, jedno od tumačenja je da je slikar njome hteo da prikaže sebe kao dete. Mnogi naučnici sada sumnjaju da je Liza bila sama, verovatno trudna, kada je Da Vinči počeo da slika njen portret. U 2006. godini, tim istraživača koji je koristio 3D tehniku snimanja, otkrili su prisustvo providne haljine poznate kao guarnello. To je neka vrsta vela, koje su nosile italijanske renesansne žene koje su očekivale decu.

Ali, velika umetnost prevazilazi uslove njenog donošenja i na pola milenijuma od kada je nastao portret, Mona Liza je sama tkana delikatno, ali je neizbrisiva u popularnoj imaginaciji. Ako pogledamo kroz arhivu 16. veka iz Firence i pronađemo tadašnje stavove o abortusu, postavlja se pitanje da li bi Mona Liza odobrila ciljeve „Crnog ponedeljka“. Malo je verovatno da bi Liza ili njena generacija smatrala proceduru abortusa kao ilegalno delo prema zakonima Firence. Prema Nikolasu Terpstru, profesoru istorije na univerzitetu u Torontu, ne pominje se abortus u tadašnjim zakonima, pa se sigurno ne kažnjava kao oblik ubistva.

Pojava Mona Lize u Poljskoj samo potvrđuje njen status neiscrpne, nesavladive i beskrajno konvertibilne ikone.  Njena sposobnost da preživi kidnapovanje (što se odnosi na krađu slike 1911. koja je nestala na dve godine), parodiju (kada joj je Marsel Duhamp dodao brkove 1919. godine i iznad stavio inicijale „LHOOQ“ koji čine frazu „da ima „hot“ pozadinu“  kada se pročita na francuskom) i slavnu skalu ispitivanja kroz vekove, dao joj je lice misteriozne karte koja može da nas odvede gde god poželimo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari