Vožnja na niskom broju obrtaja kod konvencionalnih benzinaca i dizelaša jedan je saveta koji se često može čuti. Međutim, treba imati na umu da takva praksa može da ošteti motor, ako je primenjujete stalno i u svim uslovima vožnje.
U brojnim modernim modelima automobila brojač putem indikatora promene brzine daje vozaču signal kada je najoptimalnije da izvrši izmenu u višu brzinu, a taj indikator je ugrađen pre svega, kako bi se uštedelo gorivo, ali i ponekad kako bi se modeli proizvođača uskladili sa strožim propisima protiv emisija.
Za optimalnu vožnju treba uzeti u obzir dva vrlo važna aspekta: prvi je da svaki tip motora isporučuje svoju minimalnu i maksimalnu snagu pri različitom broju obrtaja u upoređenju sa drugim. To je ono što se naziva krivuljom snage i neophodno je znati da se ne ide preko, ili ispod nje.
Drugo, mislite o temperaturi i trajanju putovanja. Svaki motor iziskuje optimalnu radnu temperaturu. Generalno, sve dok motor ne postigne optimalnu temperaturu, ulje se neće pravilno širiti krugom motora, tako da bi vožnja pri visokom broju obrtaja i prisiljavanje motora na rad u takvim uslovima moglo da uzrokuje kvar.
Ako su pak udaljenosti kratke, trošenje delova bloka motora će se ubrzati. Ovo posebno važi za moderne dizelaše s turbinom. Ako vozite s visokim brojem obrtaja, povećaćete potrošnju i emisiju štetnih gasova, automobil će emitovati više buke i temperatura motora će porasti.
Sa druge strane, ako vozite na niskom broju obrtaja motora kako biste uštedeli gorivo, to takođe može da bude štetno. Motoru će biti potrebno više vremena da dostigne svoju optimalnu temperaturu, što će povećati potrošnju forsiranjem mehanike. Takođe, primetićete da auto radi grublje u praznim hodu.
Postoji još jedna negativna posledica vožnje na niskom broju obrtaja motora – sadašnji automobili imaju filter čestica za smanjenje emisija i mogu da se začepe zbog stvorenog otpada. Ne samo filteri čestica, već i sonde, senzori, merači protoka i drugi elementi koji deluju u ovom sistemu zadržavanja otpadnih čestica.
Zato je potrebno voziti na niskom broju obrtaja motora samo u početku kad vozite prve kilometre dok se motor ne zagreje, kako ga ne biste forsirali ili kad vozite po ravnom ili nizbrdici.
Treba imati na umu – teretom ili većim brojem putnika opterećen automobil posebno na uzbrdici takođe traži više obrtaja – obično preko 2500/min kod benzinaca i 1500/min kod dizelaša.
Na kraju, samo u optimalnom području rada motor daje najbolje performanse i najmanje troši. Tada su opterećenja manja, podmazivanje je idealno kao i hlađenje. Dakle najbolje je (kako na previsokim) ne voziti na preniskom broju obrtaja, jer bi na kraju takva „delotvorna“ vožnja dugoročno mogla da izazove kvar.
Izvor: jutarnji.hr
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.