Kompanija „Jenki sveće“ sebe naziva „omiljenim američkim brendom vrhunskih mirisnih sveća“ i nudi preko 600 aroma, kao što su „začinjena bundeva“ i „topla pita od jabuka“, dizajniranih tako da ispune vašu dnevnu sobu domaćim prazničnim vibracijama.
Nedugo pred Dan zahvalnosti 2020, jedan korisnik Tvitera je ukazao na nagli porast negativnih komentara u kojima se ljudi žale da ove sveće, čuvene po snažnoj aromi, nemaju miris.
„Da li bi to mogao da bude skriveni znak novog talasa kovida? Jenki sveće imaju ukupno preko 100.000 recenzija na Amazonu, a to bi možda moglo da predstavlja bogatu zbirku epidemioloških podataka“, napisao je ovaj tviteraš.
Ovaj neobični tvit je u početku izazvao lavinu pošalica, ali, piše Gardijan, od tada je potvrđen naučnim istraživanjem: utvrđeno je da zaista postoji povezanost između slučajeva kovida i broja recenzija u kojima se korisnici žale da Jenki sveće nemaju miris.
Početkom ove godine, pokazalo se da je porast negativnih komentara o svećama odražavao zvanične podatke o broju novih slučajeva.
Zbog toga je zabrinjavajuće što je tokom poslednjih nekoliko sedmica primetan porast negativnih komentara o ovim svećama.
Jedan korisnik je 1. oktobra napisao da je miris sveće nazvan „Planinska koliba“ bio „previše slab, ni nalik na bilo koje druge Jenki sveće koje koristi već 35 godina“.
„Miris nije ispunio ni jednu malu sobu“, konstatovao je on.
Neko ko je kupio sveću „Iskričavi cimet“ je 9. oktobra napisao da je bio „veoma uzbuđen što će isprobati novi miris“, ali da je „usledilo razočarenje, pošto mirisa uopšte nije bilo“.
Dok sve više Amerikanaca odustaje od poštovanja kovid mera, ove sveće ponovo privlače pažnju sve više ljudi.
Među njima je i doktor Hohe Kabaljero, osnivač volonterske grupe „Koderi protiv kovida“, koji je 9. oktobra objavio tvit koji je postao viralan.
„Recenzije Jenki sveća pokazuju da nas čeka novi talas kovida. Stavite maske i primite buster dozu vakcine. Molim vas“, napisao je on.
Kabaljero je u tvitu citirao rad Nika Bošampa, naučnika i statističara sa Univerziteta u Bostonu koji je objavio naučni rad o povezanosti između recenzija Jenki sveća i podataka o kovidu ranije ove godine.
U svojoj studiji, Bošamp je analizirao blizu 10.000 recenzija Jenki sveća na Amazonu i utvrdio da su svakih novih 100.000 kovid slučajeva rezultirali sa povećanjem broja komentara da sveće „nemaju miris“ za oko 0,25 odsto.
Pritom je vodio računa o smenama godišnjih doba, kako bi se osigurao da porast broja negativnih recenzija nije izazvan jednostavno time što ljudi više kupuju sveće tokom zime.
Takođe je ispitao da li postoji povezanost između recenzija i slučajeva gripa, i pokazalo se da je nema.
Bošamp je zatim uradio novo istraživanje na preko 6.000 recenzija parfema Vera Vang takođe na Amazonu i pronašao je sličnu, iako neznatno slabiju povezanost između broja korisnika koji su se žalili da „nema mirisa“ i zvaničnih podataka o kovidu.
To mu je bilo dovoljno da zaključi da broj slučajeva ima uticaj na broj negativnih komentara, ali tokom ovog istraživanja nije utvrdio da postoji značajna prediktivna veza između recenzija i slučajeva kovida, što znači da je utvrdio da recenzije samo predstavljaju odraz podataka o pandemiji, ali ih ne predviđaju.
Međutim, to se ubrzo promenilo.
Bošamp je u junu ponovo napravio analizu, ovoga puta uzimajući podatke o talasu omikron varijante virusa korona.
„Ustanovio sam da su se parametri modela donekle izmenili i da na osnovu recenzija više nego ranije može da se predvidi broj novih slučajeva kovida“, rekao je on za Gardijan.
On je prošle sedmice ponovo uradio analizu, koristeći podatke o protekla četiri meseca.
Ovoga puta, otkrio je nešto neobično.
Iako je broj pritužbi korisnika da Jenki sveće nemaju miris porastao tokom proteklih nekoliko meseci, broj novih slučajeva kovida se kretao u suprotnom smeru.
„Sada ove dve krive, koje su pratile jedna drugu već gotovo tri godine, odjednom počinju da se razilaze prilično dramatično“, zaključio je on.
To znači da pomoću recenzija Jenki sveća više ne mogu da se predvide zvanični podaci o broju slučajeva.
„Ali, pitanje je da li je to tako zato što ima sve manje zvaničnih podataka o broju slučajeva i zato što je sve više ljudi koji više ne prijavljuju ove slučajeve ili čak ni ne odu na testiranje“, navodi Bošamp.
Međutim, iako kaže su recenzije vredne da se dodaju u našu kolekciju indirektnih naučnih izvora, on upozorava i da one nisu nešto na šta bi ljudi trebalo da se oslanjaju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.