![Fiat 600 slavi 70. rođendan: Od kultnog italijanskog automobila nastao legendarni fića 1 fiat 600](https://www.danas.rs/wp-content/uploads/2025/02/profimedia-0277979275-e1738877091128-1000x560.jpg)
Priča o Fiatu 600 počela je 10. marta 1955. godine, kada je automobil prvi put prikazan na salonu automobila u Ženevi.
Fiat 600 bilo da je u Italiji, Španiji ili bivšoj Jugoslaviji, postigao je veliki uspeh i stekao naziv „narodni auto“. Fiat je nedavno oživeo naziv 600 za novi mali SUV koji vizuelno podseća na model 500.
Pre sedam decenija situacija je bila obrnuta: prvo je predstavljen Fiat 600 dugačak 330 cm sa četvorocilindričnim motorom pozadi, a dve godine kasnije manji Fiat 500 sa dva cilindra i sličnim izgledom.
Oba automobila postala su veoma popularna u južnoj Evropi tokom 1960-ih i 1970-ih godina.
Fiat 600, narodni auto
Fiat 600 je prvi put ugledao svetlost dana 10. marta 1955. godine na salonu automobila u Ženevi.
Automobil je imao vodeno hlađeni četvorocilindrični motor pozadi i samonosivu karoseriju, što je bio nov tehnički koncept za kompaniju iz Torina.
Kreator automobila bio je inženjer Dante Giakosa, koji je dizajnirao praktičan i jeftin automobil. Cena je iznosila 590.000 lira, što je bilo otprilike isto kao cena VW „bube“.
Fiat 600 je bio iznenađujuće prostran za tako mali automobil, a njegova niska cena omogućila je motorizaciju velikog dela Evrope, piše Auto klub.
![Fiat 600 slavi 70. rođendan: Od kultnog italijanskog automobila nastao legendarni fića 2 Fiat 600 slavi 70. rođendan: Od kultnog italijanskog automobila nastao legendarni fića 1](https://www.danas.rs/wp-content/uploads/2025/02/profimedia-0366985159.jpg)
Naopaka vrata
Prva verzija imala je nosivost od 310 kilograma i dvoja vrata koja su se otvarala u suprotnom smeru od danas uobičajenog, čime je olakšan ulazak u vozilo.
Motor je bio pozadi, a pogon na stražnje točkove. Zapremina motora iznosila je 633 cm³, a snaga 23 KS, što je bilo sasvim dovoljno za automobil težak oko 600 kilograma. Vodeno hlađenje je bilo prednost u odnosu na konkurenciju, poput VW Bube, jer je zimi bolje grejalo.
Godine 1956. Fiat je predstavio verziju sa rolo krovom koji se mogao ukloniti. Do 1960. godine proizvedeno je gotovo 900.000 primera prve serije. Kasnije je došla druga serija sa velikim promenama, a najvažnija je bila nova verzija motora sa zapreminom od 767 cm³ i snagom od 29 KS. Automobil je dobio i veća zadnja svetla, dok su prednji pokazivači smerova premešteni ispod svetala, što je promenilo izgled prednjeg dela.
Fiat 600 je još jednom redizajniran 1965. godine, kada je dobio vrata koja su se otvarala u smeru vožnje, veći rezervoar za gorivo, veća prednja svetla i novi logo. Kromirane trake sa boka su uklonjene.
Fiat 600, pa „fića“
U mnogim zemljama lokalne verzije Fiata 600 odigrale su ključnu ulogu u motorizaciji naroda. Najpoznatija je bila Zastava 750, odnosno „fića“, koji se proizvodio u Kragujevcu.
![Fiat 600 slavi 70. rođendan: Od kultnog italijanskog automobila nastao legendarni fića 3 Fića](https://www.danas.rs/wp-content/uploads/2025/02/profimedia-0713021760.jpg)
Od 1955. do 1962. godine proizvodila se licencna verzija Fiata 600, a zatim je nastao Zastava 750, koji se proizvodio do 1985. godine.
Ukupno je proizvedeno oko 900.000 primeraka.
U Španiji je proizvedeno oko 800.000 primeraka Seat 600 između 1957. i 1973. godine.
Steyr je proizvodio svoju verziju u Austriji, a Fiat Argentina je između 1970. i 1982. godine proizveo oko 160.000 primeraka malog automobila pod imenom Fitito.
Proizvodio se i po licenci u Urugvaju, Čileu i Kolumbiji, a čak je bio dostupan i u Nemačkoj kao Jagst 600 i Jagst 770, nastali u partnerstvu NSU-a i Fiata.
Proizvodnja u Torinu završena je 1969. godine, kada je proizvedeno oko 2,7 miliona Fiat 600, ali ako se računaju i ostale verzije, poput Zastave 750, broj proizvedenih automobila raste na oko pet miliona.
Proizvodnja Fiata 600 nastavila se još dugo nakon 1985. godine, u fabrici Tofaš u Turskoj, gde se proizvodio sve do 1995. godine, čime je završena njegova karijera koja je trajala četiri decenije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.